Niet zeker van OEM fan pinout (met pcb foto's)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In de catagorie: "Help de electro noob" :)

Deze kapotte PWM fan uit een geforce gtx heeft geen gekleurde draadjes en op de gpu pcb staat ook niks duidelijks/is bedekt. Ik wil graag zekerheid over welk draadje wat is. Ik ga hier nu van uit, maar klopt dit ook:?

- G = ground?
- Potloodje / V met streepje = 12 volt?
- F(?) = rpm / tach meting?
- μ / afgehakte p = PWM signaal?

Dit is ook de volgorde vaak op normale fan headers dacht ik, maar je weet het nooit met OEM spul..?

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/590/closeup.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/590/pcb.jpg

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
De ground is in ieder geval goed lijkt het zo.

Ik zou de ground aansluiten en de 12V de andere pinnen afgaan, lijkt inderdaad dat d 2e 12V is.

Weinig kans dat je iets kapot maakt als je zonder dat de fan draait 12V op de pwm of tach pin zet.
als hij gaat draaien heb je de goede pin te pakken.

Daarna probeer je de tach pin te vinden door die aan te sluiten op een tach aansluiting van een moederbord en kijken of je een rpm krijgt, daarna de PWM.

In die volgorde is er weinig kans dat je wat sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:14:
De ground is in ieder geval goed lijkt het zo.

Ik zou de ground aansluiten en de 12V de andere pinnen afgaan, lijkt inderdaad dat d 2e 12V is.

Weinig kans dat je iets kapot maakt als je zonder dat de fan draait 12V op de pwm of tach pin zet.
als hij gaat draaien heb je de goede pin te pakken.

Daarna probeer je de tach pin te vinden door die aan te sluiten op een tach aansluiting van een moederbord en kijken of je een rpm krijgt, daarna de PWM.

In die volgorde is er weinig kans dat je wat sloopt.
@SA007; thanks voor het stappenplan, ik twijfelde al of ik niet wat moest proberen maar was idd bang om iets te slopen etc. Ik heb er wat nieuwe draadjes op gesoldeerd en gedaan zoals je zei; de pinout bleek volgens aanname te zijn. PWM heb ik niet gechecked maar ik neem aan dat je op de pwm aansluiting geen RPM reading krijgt ;)

Een losliggende 3k rpm fan op volle snelheid met een blad minder is trouwens geen goed plan :X :P

@Arjan, dank voor de link maar ik ben bang dat er blijkbaar allerlei soorten pinouts gebruikt worden;

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 17-04-2015 09:57 ]

specs