Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-08 17:33
Beste Tweakers,

Ik zoek een?
Een nieuwe cooler voor mijn i5 4690K @ 4,5Ghz

Wat is je budget?
Zo lang het maar goed werkt!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Hier is mijn inventaris van het complete systeem te vinden!

Tijden het spelen van GTA 5 heb ik gister en vandaag mijn temperaturen eens gemeten:

Voor het gamen:
  • Kamer temp - 21 graden
  • CPU - 46-47 graden
  • GPU - 39 graden
  • Crusial MX100 512GB - 36 graden
  • WD 150GB - 31 graden
Na een tijdje (2+ uur) gamen GTA V:
  • Kamer temp - 21 graden
  • CPU - 76-77 graden
  • GPU - 70 graden
  • Crusial MX100 512GB - 43 graden
  • WD 150GB - 34 graden
Nu zijn de temps van mijn CPU iets wat aan de hoge kant en wil hiervoor graag een nieuwe cooler kopen om deze naar beneden te brengen.
Het liefst zou ik een wat stillere koeler willen hebben maar dat gaat vaak ten kosten van goede temps dus ik denk dat ik dat idee een beetje van me af moet zetten.

Zelf heb ik de volgende koelers gevonden en zou graag willen weten wat jullie aan en afraden:

Scythe Mugen 4 PCGH Edition Laag geluid en redelijke koel prestaties alleen weet ik niet zeker of deze sterk genoeg is voor een 4,5 GHz overclock.
Cooler Master Hyper 212 EVO Veel positieve reviews alleen twijfel ik of deze net als de mugen 4 niet te zwak is voor een 4,5Ghz oc
Noctua NH-D14 Goede prestaties maar wel redelijk aan de prijs al heb ik dat er wel voor over.
be quiet! Dark Rock Pro 3 De duurst uit de rij om toch nog een keuze uit het dure segment toe te voegen, misschien TE duur of zijn de prestaties er wel naar?

Bij voorbaat dank voor de moeite! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote voordeel van Noctua's (ongeacht welke dat je koopt) is het gemak van monteren van die dingen. Ze zijn aan de prijs, maar verder zijn ze wel heel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien je een FD R5 hebt, waarom geen pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power. Dan heb je voor 3,5 tientje een beest van een koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
br00ky schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:14:
Aangezien je een FD R5 hebt, waarom geen pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power. Dan heb je voor 3,5 tientje een beest van een koeler.
Is deze sterk genoeg in combi met de OC?
En is het mogelijk hier eventueel een 2e fan op te plaatsen voor push pull?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
P&P zou wel moeten kunnen gezien het design. Op zich hoeft het niet eens, want hij koelt met zijn een fan al erg goed. Je zou eens wat reviews kunnen zoeken om te kijken hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
Bedankt voor de informatie br00ky! Ik ga me thuis even wat meer over inlezen over de TS140P!
Puur informatief: Welke van mijn suggesties spreekt jou aan en welke juist niet en zou je eventueel af/aanraden of heb je nog andere suggesties?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien de TS zo weinig kost, eigenlijk geen andere koeler. Het enige nadeel is zijn hoogte, maar dat ondervang je door je FD waar die prima in past. Van de 4 die je hebt genoemd zijn de Noctua en Bequite niet 2x zo koel of 2x zo stil (dat is immers het verschil in prijs). De andere twee zijn wat zwak voor een (stevige) overklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik weet uit ervaring dat de Scythe niet de makkelijkste is om te monteren. Daarnaast heb ik veel slechte inbouwervaringen over de Be Quiet! gelezen en juist hele goede over de Noctua's. Vind jij de luxe van het inbouwen en premium kwaliteiten en extreem goede afwerking een mooie extra, zou ik de Noctua nemen. De Scythe is niet super mooi afgewerkt maar kan er mee door (heb zelf de normale Mugen 4)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De Noctua NH-D14 is in mijn ogen 1 van de beste coolers....die ik ken iig.
Scheelde mijn zo'n 20 graden tegenover mijn stock cooler.
Mijn cpu is niet zo'n dikke, een I5 760. Die heb ik vandeweek een overclock gegeven van 2.8 naar 3.2+ en dat scheelde maar 4 graden. Nu op 37 graden en op max load op hooguit 55 graden.

Dit heeft niets met de andere tips te maken, dit is mijn bevinding. See for yourself. :)

http://www.guru3d.com/art...ctua-nh-d14-review,1.html

En inderdaad, de montage is super makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door r3solution op 16-04-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:53
Ik zelf ben in het bezit van een BeQuiet Dark Rock Pro 3, niet de beste qua prijs/kwaliteit maar wel heel veel kwaliteit :p
Vooral gekozen vanwege het uiterlijk (window voor de case staat op de planning).

Denk dat je vooral moet kijken wat je wilt, wil je puur en alleen goede koelprestaties voor goed geld dan kun je vooruit met de Thermalright of de Scythe Mugen. Deze zullen voldoende zijn om je cpu te koelen met die overclock.

Wil je maximale prestaties kun je ook kijken naar de Noctua en de BeQuiet, met de kanttekening dat de BeQuiet niet heel makkelijk te monteren is (uit eigen ervaring), wel te doen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou lekker de TS140P nemen, het is een zeer koele en zeer stille koeler voor een erg lage prijs, als je gaat kijken naar http://www.xbitlabs.com/p...noctua-nh-d15/graph-4.png en http://www.nikktech.com/m...r-review?showall=&start=5 zie je dat de TS140P iets minder goed koelt dan de Noctua, maar een stuk stiller is, en dat voor 30 euro minder.

De Dark Rock idem dito, iets luider en iets minder koel, maar een stuk duurder.

Als je zoveel geld wilt uitgeven aan koeler, kun je beter naar de koning der luchtkoelers gaan, de pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Wit, al is die ook vooral koeler en niet echt minder stil dan de TS140P, maar ook weer een stuk duurder.

Dus tja, imo is de beste keuze de TS140P, eigenlijk net zo goed als de Noctua, Phanteks en BQ, maar dan eventjes de helft van de prijs.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:49

Thomg

Aww yiss

Je zegt dat de NH-D14 een beetje aan de dure kant is, wat vind je dan van de silver arrow?
pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E

Tientje goedkoper en vergelijkbare prestaties.

De True Spirit 140 power is wel onverslaanbaar qua prijs/prestaties.

Op de high-end markt zitten de koelers zo dicht op elkaar dat je moet mierenneuken als een malle.

offtopic:
Ik ben afgestapt van een NH-D14 naar een SA IB-E triple fan setup na ik het echt helemaal gehad had met de 3 pins van de NH-D14 die ik niet kon regelen met mijn moederbord. :/ Niet zo bijzonder als je moederbord hier geen issues mee heeft en een 3-pin analoog aan kan sturen, maar ik zou er zeker een breekpunt van maken als je dit niet kan bevestigen.

[ Voor 40% gewijzigd door Thomg op 16-04-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:04
Cowamundo schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:08:
Beste Tweakers,

Ik zoek een?
Een nieuwe cooler voor mijn i5 4690K @ 4,5Ghz

Wat is je budget?
Zo lang het maar goed werkt!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Hier is mijn inventaris van het complete systeem te vinden!

Tijden het spelen van GTA 5 heb ik gister en vandaag mijn temperaturen eens gemeten:

Voor het gamen:
  • Kamer temp - 21 graden
  • CPU - 46-47 graden
  • GPU - 39 graden
  • Crusial MX100 512GB - 36 graden
  • WD 150GB - 31 graden
Na een tijdje (2+ uur) gamen GTA V:
  • Kamer temp - 21 graden
  • CPU - 76-77 graden
  • GPU - 70 graden
  • Crusial MX100 512GB - 43 graden
  • WD 150GB - 34 graden
Nu zijn de temps van mijn CPU iets wat aan de hoge kant en wil hiervoor graag een nieuwe cooler kopen om deze naar beneden te brengen.
Het liefst zou ik een wat stillere koeler willen hebben maar dat gaat vaak ten kosten van goede temps dus ik denk dat ik dat idee een beetje van me af moet zetten.

Zelf heb ik de volgende koelers gevonden en zou graag willen weten wat jullie aan en afraden:

Scythe Mugen 4 PCGH Edition Laag geluid en redelijke koel prestaties alleen weet ik niet zeker of deze sterk genoeg is voor een 4,5 GHz overclock.
Cooler Master Hyper 212 EVO Veel positieve reviews alleen twijfel ik of deze net als de mugen 4 niet te zwak is voor een 4,5Ghz oc
Noctua NH-D14 Goede prestaties maar wel redelijk aan de prijs al heb ik dat er wel voor over.
be quiet! Dark Rock Pro 3 De duurst uit de rij om toch nog een keuze uit het dure segment toe te voegen, misschien TE duur of zijn de prestaties er wel naar?

Bij voorbaat dank voor de moeite! _/-\o_
Hoe heb je de temperaturen gemeten tijdens het gamen? Ik heb realtemp maarja als ik die temps wil checken moet ik uit de game en dan heb je dus niet meer de "tijdens het gamen temperatuur".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
MetalSonic schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:22:
[...]

Hoe heb je de temperaturen gemeten tijdens het gamen? Ik heb realtemp maarja als ik die temps wil checken moet ik uit de game en dan heb je dus niet meer de "tijdens het gamen temperatuur".
Dit zijn de hoogst gemeten piek temps van HWMonitor.

Als ik de reacties zo lees is mijn interesse voor de True Spirit 120 Power wel hoog op het moment.
Wederom als ik thuis ben ga ik mij er even verder in verdiepen. Alvast een ieder bedankt voor de hulp!

[ Voor 21% gewijzigd door Cowamundo op 16-04-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

140 power. Honderd. Veertig.
Cowamundo schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:25:
[...]

Dit zijn de hoogst gemeten piek temps van HWMonitor.

Als ik de reacties zo lees is mijn interesse voor de True Spirit 120 Power wel hoog op het moment.
Wederom als ik thuis ben ga ik mij er even verder in verdiepen. Alvast een ieder bedankt voor de hulp!
Als dit piekwaardes zijn en je je niet ergert aan het geluid heb jij geen nieuwe koeler nodig.

[ Voor 89% gewijzigd door Thomg op 16-04-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
pricewatch: Thermalright Macho Rev.B

is deze minder of beter als de true spirit?

ben het er wel mee eens. Scythe is een kanshebber, maar minder goed en sleeve bearing fans.
Be quiet en noctua, vooral veel duurder.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Ik heb zelf een Scythe Mugen 3 cpu koeler, maar dan wel in combinatie met een fan controller, op vol vermogen maakt hij best wel wat geluid vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Powrskin schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:34:
pricewatch: Thermalright Macho Rev.B

is deze minder of beter als de true spirit?

ben het er wel mee eens. Scythe is een kanshebber, maar minder goed en sleeve bearing fans.
Be quiet en noctua, vooral veel duurder.
Geweldig stille koeler, maar erg niché door relatief lage koelperformance voor zijn prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Wat zijn btw acceptabele max temperaturen voor een CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

MetalSonic schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:52:
Wat zijn btw acceptabele max temperaturen voor een CPU?
Piek liever onder de 80, gemiddeld onder de 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou het alleen doen als je ook nog meer stilte wilt of veel hogere omgevingstemps verwacht, want ik zou niet te veel stressen over die temps, lijkt me prima en dat moet die cpu gewoon aankunnen?

Intel geeft een tcase van 72 graden dus met cores van max 77 zal je daar echt nog niet aan zitten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Thomg schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:55:
[...]

Piek liever onder de 80, gemiddeld onder de 70.
ah, thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

Als ik jou was zou ik voor de Mugen 4 kiezen, tenzij je CPU echt heel goed klokt! Mijne krijg ik zelfs met een Noctua niet boven de 4,2GHz. (Zonde van het geld geweest uiteindelijk, en ook pech)

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ja maar, de TS140P is kleingeld duurder [koop je maar geen kroketje bij de snackoknak] en stiller, en koeler.

De Macho is ook leuk, heb 'm zelf ook, koelt ook goed, ook erg stil, maar de 140 Power is beter.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
mirno schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:59:
Als ik jou was zou ik voor de Mugen 4 kiezen, tenzij je CPU echt heel goed klokt! Mijne krijg ik zelfs met een Noctua niet boven de 4,2GHz. (Zonde van het geld geweest uiteindelijk, en ook pech)
Ik draai nu al op 4,5ghz... Stiller mag altijd maar wil het vooral koeler hebben.
Verwacht dat de temps straks in de zomer nog wel aardig omhoog gaan en dan wil ik liever niet de 80 aantikken of er overheen gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Cowamundo schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:18:
[...]

Ik draai nu al op 4,5ghz... Stiller mag altijd maar wil het vooral koeler hebben.
Verwacht dat de temps straks in de zomer nog wel aardig omhoog gaan en dan wil ik liever niet de 80 aantikken of er overheen gaan!
Dan heb je een goede CPU, Mugen 4 is erg geschikt. Wil je echt het beste, neem je de Noctua.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
mirno schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:59:
Dat verhaal ligt niet aan de Noctua lijkt mij. Het eerste waaraan ik denk is dat je teveel pasta hebt gebruikt.
*just my 2 cents ;)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@ Cowamundo.

Kwa prijs/prestatie verhouding zou ik ook voor de Thermalright True Spirit 140 Power gaan. Eerlijk is eerlijk. (17cm hoogte) ;)
En of een cooler goed genoeg is voor jouw setup, daar kom je maar op één manier achter; uitproberen! :)

Heel veel succes gewenst. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

r3solution schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 07:18:
[...]

Dat verhaal ligt niet aan de Noctua lijkt mij. Het eerste waaraan ik denk is dat je teveel pasta hebt gebruikt.
*just my 2 cents ;)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja, met elke andere koeler zou ik dat ook hebben, een tranquillo had ook kunnen voldoen. Echter zijn de temps bij mij absoluut niet het probleem. Ook niet teveel pasta gebruikt (ook 2x vervangen). CPU gaat gewoon niet harder. 4,2GHz gaat nog goed op redelijk laag voltage, en hoe bizar ver ik het voltage omhoog gooi, hij wil niet meer :(

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
Bedankt allen, de True Spirit 140 Power staat in bestelling! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Cowamundo schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 07:49:
Bedankt allen, de True Spirit 140 Power staat in bestelling! :)
d:)b

Heb je rekening gehouden met de breedte van je kast en de hoogte van de coolers? ;)

[ Voor 19% gewijzigd door r3solution op 17-04-2015 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
r3solution schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 07:51:
[...]

d:)b

Heb je rekening gehouden met de breedte van je kast en de hoogte van de coolers? ;)
Ja, volgens br00ky past het prima omdat ik een Fractal Define R5 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Cowamundo schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:11:
[...]

Ja, volgens br00ky past het prima omdat ik een Fractal Define R5 heb.
Yess! Klopt inderdaad! d:)b
Veel plezier alvast met je nieuwe cooler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik persoonlijk zou voor de Noctua NH-U14s gaan. Heb zowel de NH-D14, NH-D15 en de NH-U14s gehad en de prestaties schelen hooguit 1-2c.

Ook heb ik de Dark Rock 3 Pro gehad, en heeft mijn 5820K @ 4.6GHz prima koel gehouden. Zou ik zo weer kopen. Echter prijs/performance raad ik de U14s aan.

Oh.. te laat 8)7

Prima keuze die je nu besteld hebt! :)

[ Voor 46% gewijzigd door ECP0WERS op 17-04-2015 13:10 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je weet dat de NH-D14 5 euro duurder is?
Je weet dat de Silver Arrow SB-E goedkoper is?

De U14S is een goed voorbeeld van een slechte keus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
Nou, het mocht even duren maar de TS 140 Power zit erop en DAMN wat is dat ding groot! :+

Beste even een werkje om hem in te bouwen maar met succes!!

van zo'n 40 graden idle zit ik nu op 25-30 !! _/-\o_

Met gamen komt hij nu amper boven de 60 graden uit ipv 78!

Dikke vette +++++ dus! :) :D 8)
Pagina: 1