-
[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2024 08:41 ]
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
[ Voor 10% gewijzigd door Dogooder op 16-04-2015 11:48 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Precies, na dat ik beide links uiteraard zelf gevonden heb, heb ik dit topic gemaakt met mijn vraag. Ik ben namelijk geen fiscaal partner, en vraag me dus af als mijn niet fiscale partner elke maand geld naar mij over maakt of dat een schenking is of extra inkomen waardoor ik dus met bepaalde belastingregels in aanmerking kom.PolarBear schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:45:
http://www.belastingdiens...op_uw_adres_ingeschreven/
En schenken (giften is de term die gebruikt wordt als je geld of goederen aan een goed doel of een instelling geeft).
http://www.belastingdiens...ling_schenkbelasting_doen
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Apple iMac 2013
[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 24-04-2015 15:06 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Of het fair is, is van veel meer dingen afhankelijk dan alleen van de vaste lasten.Palomar schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:05:
Is dit een 'faire' verdeling? Met name het hele hypotheekstuk is nieuw voor mij, dus mochten andere mensen dit anders verdelen dan hoor ik het graag.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
+1. Mijn ex en ik hadden alles goed geregeld. Maar toch zijn we jaren later nog steeds aan het touwtrekken - omdat zij zich niet aan de afspraken en zelfs de uitspraken van de rechter houdt.Ardana schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:08:
Dan kun je wel ruzie krijgen over hoeveel die bank, die tv ed nog waard is.... 't Probleem met uit elkaar gaan: als er 1 ruzie wil, komt die ruzie er toch wel, hoe goed je alles ook vooraf hebt vast gelegd...
[ Voor 62% gewijzigd door Mx. Alba op 25-04-2015 18:15 ]
Er is over het algemeen een reden dat het een ex-partner is, dus welwillendheid is waarschijnlijk één van die dingen die al eerder gesneuveld zijn.Mx. Alba schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:13:
[...]
Wat ik eigenlijk bedoel is dat zowel met als zonder afspraken vooraf, alles sowieso afhangt van de welwillendheid van beide ex-partners. En die is niet af te dwingen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Iets is pas een gift als er iemand uit vrije wil verarmd (de schenker) en iemand verrijkt (de begiftigde) zonder dat daar een verplichting tegenover staat. Jouw vriendin betaalt jou zodat zij ergens kan wonen. (zie het als huur). Dat is dus geen schenking.Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:36:
De situatie is als volgt:
We gaan samenwonen, geen fiscale partners, ik bezit een huis, alle vaste lasten worden van mijn rekening geïncasseerd.
We willen het zo gaan doen dat we een vast bedrag afspreken dat overgemaakt wordt naar een gezamenlijke rekening. Waar ik dan weer geld afhaal wat geïncasseerd wordt bij mij, de rest is boodschappen geld.
Ofwel, zij maakt maandelijks geld over naar mij.
In hoeverre is dat belastingtechnisch legaal? Wordt dat niet gezien als gift o.i.d.?
XXXVI
Een beetje off-topic misschien maar dit is niet helemaal waar. Je kan ook schenken in natura (bijvoorbeeld het geven van een auto) of je kan schenken door ergens géén geld voor te vragen. Bijvoorbeeld door iemand geld te lenen zonder rente te vragen. In het laatste geval veranderd het vermogen van beide partijen niet en is het toch een schenking (volgens de belastingdienst).Ardana schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:49:
Voorwaarde van een schenking is dat het vermogen van de een groter wordt, terwijl het vermogen van de ander kleiner wordt.
ephymerous schreef op maandag 27 april 2015 @ 09:02:
Zelf ben ik eigenaar van een koophuis, mijn vriendin woont er bij in. Zij betaald mee een klein bedrag aan gebruiksrecht. Gebaseerd op gwl, internet en tv, rekening houdend met inkomensverschillen. Als "eigenaar" betaal ik onderhoud en ook ozb.
Thanks! De andere kant is natuurlijk wel dat wonen geld kost. Is het erg om aan de rente of aflossing mee te betalen als je anders het bedrag aan huur zou betalen?Cosmo_nl schreef op maandag 27 april 2015 @ 09:51:
[...]
Netjes geregeld.
Ik zou het persoonlijk ook erg dom van de partners vinden al zouden zei mee betalen met de hypotheek/rente en overige kosten aan het huis wetende dat het huis niet op zijn of haar naam staat.
Daarom vind ik dit netjes geregeld, zouden er meer mogen doen.
XXXVI
Mwao, da's echt geen regel hoor. Ik heb zelf diverse ex-partners die echt nog onwijs goede vrienden zijn, mijn man had tot een paar jaar geleden heel goed contact met zijn ex, meerdere vrienden van me zijn gescheiden terwijl ze gewoon vrienden bleven. Ik vind het altijd maar onzin om slecht uit elkaar te gaan.Freee!! schreef op maandag 27 april 2015 @ 07:48:
Er is over het algemeen een reden dat het een ex-partner is, dus welwillendheid is waarschijnlijk één van die dingen die al eerder gesneuveld zijn.
Bij schenking in natura cq het schenken van rente wordt de schenker ook armer (hij verliest de rente-inkomsten) en de ontvanger rijker (zijn vermogen groeit doordat hij geen rente hoeft te betalen. Je redenatie klopt niet.emnich schreef op maandag 27 april 2015 @ 09:26:
Een beetje off-topic misschien maar dit is niet helemaal waar. Je kan ook schenken in natura (bijvoorbeeld het geven van een auto) of je kan schenken door ergens géén geld voor te vragen. Bijvoorbeeld door iemand geld te lenen zonder rente te vragen. In het laatste geval veranderd het vermogen van beide partijen niet en is het toch een schenking (volgens de belastingdienst).
In dit geval is het natuurlijk geen schenking.
Ik schreef "algemeen", niet "altijd", ik weet ook wel dat het ook netjes kan.Ardana schreef op maandag 27 april 2015 @ 10:44:
[...]
Mwao, da's echt geen regel hoor. Ik heb zelf diverse ex-partners die echt nog onwijs goede vrienden zijn, mijn man had tot een paar jaar geleden heel goed contact met zijn ex, meerdere vrienden van me zijn gescheiden terwijl ze gewoon vrienden bleven.
Er is er maar één nodig om de zaak te verpesten, om het netjes te doen moet je het samen doen.Ik vind het altijd maar onzin om slecht uit elkaar te gaan.
Is natuurlijk wel afhankelijk hoe de situatie is. Ik vind als je nieuwe vriendin net bij je intrekt je niet kan vragen om al mee te betalen met de hypotheek. Is voor allebij het beste, voorkom je ook een hoop gezeur mee mocht het na 1,5 jaar nog fout gaan.ephymerous schreef op maandag 27 april 2015 @ 10:08:
[...]
Thanks! De andere kant is natuurlijk wel dat wonen geld kost. Is het erg om aan de rente of aflossing mee te betalen als je anders het bedrag aan huur zou betalen?
Persoonlijk ben ik het met je eens, heb deze discussie wel eens met collega's gevoerd en die hadden een ander standpunt waar ook wel iets voor te zeggen is. Zoals je volgens mij al zij is het ook een gevoelskwestie, het moet voor beiden goed voelenCosmo_nl schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:29:
[...]
Is natuurlijk wel afhankelijk hoe de situatie is. Ik vind als je nieuwe vriendin net bij je intrekt je niet kan vragen om al mee te betalen met de hypotheek. Is voor allebij het beste, voorkom je ook een hoop gezeur mee mocht het na 1,5 jaar nog fout gaan.
XXXVI
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq