Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Sony LA-EA1 A -> E adapter moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

• Bensjero
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:35
Beste Tweakers,

Sinds een paar maanden ben ik een tevreden gebruiker van de Sony a6000, ik heb er nog geen andere lenzen bij dan de kit lens, een lichtsterke prime tussen 12 en 30mm staat op de planning.
Aangezien ik op dit moment uitsluitend architectuur en landschappen (soms portretten) fotografeer, wil ik niet veel geld uitgeven aan een telelens.

Nu heeft mijn vader een A-mount Minolta 75-300mm AF lens liggen (omgerekend dus 110-450mm) die ik wel mag gebruiken om mee te spelen. Nu is de vraag, is het het geld waard om daar een adapter voor te kopen (of via marktplaats of v&a)?
Zoals de http://tweakers.net/price...a-lens-mount-adapter.html?

Ik kon er zelf niet helemaal uit komen of de lens dan wel werkt maar zonder AF, of is AF ook gewoon te gebruiken?

Ik vindt de beeld kwaliteit uit reviews voldoende om leuk mee te proberen, alleen vraag ik me af of de lens snel genoeg is om fatsoenlijk een actie foto te maken van voetballers bij daglicht.
Ik heb de lens geprobeerd met een Sony a380, en daarvan waren de shots, leuk, maar traag.

Kortom, worth bothering?

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 12:42
  • De LA-EA 1 & 2 zijn gemaakt voor APS-C camera's, de 3 en 4 voor fullframe
  • De LA-EA 2 & 4 hebben een eigen focussysteem, de 1 & 3 kunnen alleen de contrast-AF van de camera gebruiken.
Idealiter wil je dus een LA-EA2, maar die is niet goed verkrijgbaar. Een LA-EA4 werkt even goed, alleen is iets duurder. Je kan ook een 1 of 3 nemen, maar autofocus werkt dan alleen met een SAM of SSM lens, en ik weet niet of jouw Minolta lens dat is. Manual focus werkt met alle adapters.

• Plekuz
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12-09 18:32

Plekuz

available in strong mint

Daarnaast is de LA-EA1 nogal traag met focussen vergeleken met de LA-EA2.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• link0007
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 21:35
Ik denk dat je beter de sony 55-210 kan kopen, eventueel tweedehands.

Dit soort prijzige adapters zijn (IMO) alleen de moeite waard als je echt hele dure lenzen hebt die je wilt blijven gebruiken. De Minolta 75-300 is niet zo'n kostbare lens.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Bensjero
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:35
De eigenlijke reden waarom ik hier aan dacht is dat LA-EA1 redelijk goedkoop op marktplaats staat.

Het is geen SAM/SSM lens (niet te halen uit online specs of op de lens zelf). Ik denk dat de conclusie is dat het niet de moeite waard is als m'n Pa niet toevallig andere goede A-mount lenzen te leen heeft (denk 't niet).

• k5052
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-09 10:22
Ik zou inderdaad het advies opvolgen wat al door link0007 is gegeven. Het is voor alleen die lens niet de moeite waard om te investeren in een ea2 of ea4. De kosten zijn alleen te rechtvaardigen als je echt wat duurder A mount glas wilt gebruiken van Minolta of Sony.

Mocht je de 75-300 echt willen uittesten en willen gebruiken als telelens op een van je jaarlijkse trips naar een dierentuin ;), kijk dan op eBay naar een A-E mount adapter met diafragma ring. Die zijn zelfs nog minder dan een tweedehandse EA1 waarbij je ook 'handmatig' controle hebt over je diafragma + focus.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True