Wat gebruik jij om je audio-collectie te managen?

Pagina: 1
Acties:

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Je hebt tientallen, misschien wel honderden mp3 albums. Allemaal op een andere manier getagged, de bestandsnamen zijn verschillend van opbouw en soms zit er een map in een map in een map met daarin pas de mp3's. Sommige albums hebben cover art jpg's, andere weer cover art in de metadata, weer andere hebben helemaal geen cover art.Ook heeft de helft van de mappen onnodige ballastbestanden zoals .nfo of .html.

Kortom, een zootje! Hoe kun je dat netjes maken zonder alles met de hand te hoeven doen? Wat zijn jullie manieren hiervoor?

Tot nu toe een paar tools gebruikt (Mp3tag --> alleen handmatig, Musicbrainz Picard --> doet niet wat ik wil). Wat gebruik je en wat zijn de voor- en nadelen?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Iets dat volledig geautomatiseerd goed werkt, heb ik ook (nog) niet gevonden.

Mijn collectie heb ik uiteindelijk deels geautomatiseerd maar grotendeels handmatig op orde gebracht met TagScanner (freeware).

Het is een monniken klus maar dat levert uiteindelijk het beste resultaat op.

Afspelen doe ik met een Bluesound Node en als ik toevallig ergens een schoonheidsfoutje zie, fix ik dat. Toevoegingen aan mijn collectie maak ik eerst in orde voordat deze bij de collectie gaat.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-01 08:57
S1NN3D schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:22:
Iets dat volledig geautomatiseerd goed werkt, heb ik ook (nog) niet gevonden.

Mijn collectie heb ik uiteindelijk deels geautomatiseerd maar grotendeels handmatig op orde gebracht met TagScanner (freeware).

Het is een monniken klus maar dat levert uiteindelijk het beste resultaat op.
Same here alleen doe ik het met Tag&Rename. Er komt geen album in mijn muziekcollectie als die niet op de juiste manier zijn tags heeft, inclusief album art. Dit heeft mij in de afgelopen jaren heel wat tijd gekost, maar nu profiteer ik daar alleen maar van.

Met MusicBrainz Picard zou je automated een heel eind kunnen komen, maar ik heb gemerkt dat hij gewoon de verkeerde artiest erbij pakt dus die komt er bij mij niet meer in. MediaMonkey heeft ook nog wel voordelen, daarmee zou je misschien ook wel een eind kunnen komen. Maar fully automated gaat het nooit worden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

CD's in een kast, platen idem dito :Y)
En MP3's: gewoon een map met Music op de NAS. En dan een folder per album. Met de Denon app scroll ik door de folders heen en pik ik het album dat ik wil.
Tags kloppen nooit 100% en als ik op folder kijk weet ik exact wat en hoe :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Cyphax

Moderator LNX
Ik ga nog eens keer Beets proberen. Ik heb het ooit eerder geprobeerd maar dat is al een jaar geleden. Toentertijd liep ik tegen het probleem aan dat albums vaker niet dan wel 100% matchten met iets dat Beets herkende. Als het goed werkt, dan is dit denk ik wel een van de meest solide manieren om je collectie te taggen.

http://beets.radbox.org/

Saved by the buoyancy of citrus

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42
tbenschop2 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:13:
Je hebt tientallen, misschien wel honderden mp3 albums. Allemaal op een andere manier getagged, de bestandsnamen zijn verschillend van opbouw en soms zit er een map in een map in een map met daarin pas de mp3's. Sommige albums hebben cover art jpg's, andere weer cover art in de metadata, weer andere hebben helemaal geen cover art.Ook heeft de helft van de mappen onnodige ballastbestanden zoals .nfo of .html.

Kortom, een zootje! Hoe kun je dat netjes maken zonder alles met de hand te hoeven doen?
Stoppen met downloaden en muziek gewoon kopen >:) ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vraag me af of er geen progsel is dat een plugin gebruik naar soundhound oid. Dan zou je toch het meeste goed moeten kunnen zetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JamesClever
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-01 22:15
Om alles te krijgen zoals ik het wil, doe ik het ook handmatig.

Tags staan altijd wel goed, het is meer een kwestie van de folder op de juiste plaats met de juiste benaming.
Vervolgens DR meting, replay gain en soms album art en dan is het goed.

Als je alles netjes bijhoudt is het niet veel werk, als je een hele collectie moet omzetten ben je wel eventjes bezig ja :)

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:15
Hier nog een tevreden tag en rename gebruiker.

Ik heb er profijt van in de auto (aan de 2,5" USB), squeezebox en zelfs iPod Classic (ja er zijn mensen die ze nog gebruiken)

Albums gaan pas richting collectie naar taggen incl albumart op 600x600px.
Zo beluister ik ze meteen vaker om de afweging te maken, houden of deleten

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:54

FlyEragon

Alien Monkeys

Alles in 1 map, lekker bij elkaar. Shuffle play en we zien wel wat er uitkomt. Chaos management :D

Verwijderd

MP3 tag werkt toch gewoon perfect voor MP3 en Flacs. Zie het probleem niet afgezien dat het een heidense klus is. Heeft mij wat uren gekost maar de app van mijn Bluesound werkt nu zoals het moet. Artiest, album en mooi hoesje.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Meestal gaat het wel goed als ik een nieuwe cd importeer in Kodi (media player) met dezelfde artiest
Helaas bestaat er ook een album artist tag waar die als eerste naar kijkt. Dit schiet niet op als je bijvoorbeeld een top 100 psytrance naar binnen hebt gehaald

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:56
Ik gebruik MusicBee. Dat kan taggen en bestanden hernoemen/verplaatsen. Werk best goed, vind ik, maar voor het exotische werk komt er toch wel wat handwerk aan te pas.

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:19
Tags staan meestal goed, heel soms moet ik die handmatig fixen. iTunes doet voor mij eigenlijk de rest: in de juiste artiest\album map zetten, files renamen, album art toevoegen.

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-01 09:18
iTunes verdeelt in (sub)folders, groepeert per artiest, er album en voegt albumillustraties. De liedjes die foute tags hebben die moet je eigenlijk sowieso manueel corrigeren, hoe kan een programma namelijk herkennen wat het echte album/artiest/track naam is?

[ Voor 95% gewijzigd door road rebel op 17-04-2015 10:52 ]

• dura
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-01 21:51
QwaftZefoni schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:52:
Hier nog een tevreden tag en rename gebruiker.

Ik heb er profijt van in de auto (aan de 2,5" USB), squeezebox en zelfs iPod Classic (ja er zijn mensen die ze nog gebruiken)

Albums gaan pas richting collectie naar taggen incl albumart op 600x600px.
Zo beluister ik ze meteen vaker om de afweging te maken, houden of deleten
Ik gebruik ook T&R. Even een eenmalige uitgave tig jaar geleden toen ik mijn hele CD-verzameling van 1000 stuks mbv DBpoweramp ingelezen heb (vreselijk project, maar eenmaal gebeurd en met een triple backup heb ik er dagelijk veel plezier van) en ik vind het nog steeds een fijn programma.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:12

Bestla

Viking Kvinne

FlyEragon schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:54:
Alles in 1 map, lekker bij elkaar. Shuffle play en we zien wel wat er uitkomt. Chaos management :D
Dat is hier in huis ook het geval. Alle mp3's bij elkaar en shuffleplay. Wel alles handmatig gedaan zodat artiest en titel kloppen. Voor feesten en partijen is het superhandig om mijn muziekmap op m'n linuxlappie via het mengpaneel over de huisinstallatie te gooien. De jukebox is daar minder geschikt voor door zijn beperking van 200 selections.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33

Bommes

Capo del formaggio

Wat gebruik je hier voor??
Ik vind vooral de volume wisselingen erg irritant tussen de verschillende albums en heb wel ooit een of ander freeware programma voor gebruikt maar dat werkte niet echt tof.

Oh en ontopic:
Handmatig gesorteerd in mappen per artiest, album.
Tags en plaatjes geef ik niet zo veel om dat het klopt.

[ Voor 17% gewijzigd door Bommes op 18-04-2015 10:54 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:35
Ik gebruik geen tools. alleen Windows Explorer en Windows media player :) Meer heb ik niet nodig.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

iTunes ftw. Geen gezeur met tags en filenames en folders. iTunes is een audio speler en database manager in één.

[ Voor 82% gewijzigd door CyBeR op 18-04-2015 14:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Joostlek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-01 12:47
Ik gebruik zelf Beemp3, maar wat ik vooral irritant vind, is dat vroeger je ook meewerkende artiest oid bij kon voegen, nu heb ik een liedje (Shi no barado van Area 11) en daar hoort Beckii Cruel bij maar Spotify kan dat niet eens toevoegen, dus mijn Spotify album is helemaal lokaal behalve dat liedje..

«Nooit geschoten is altijd mis»

• keeszondag
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09-2024
iTunes gebruiker. Alle cd-tjes geript (lossless) en dmv iVolume (add on) op volume afgestemd waarbij de dynamiek per album wordt gehandhaafd. Album illustraties en zo via internet bij elkaar gezocht; prima te beheren met iTunes. Als ik ooit iets in tags wil veranderen is Foobar mijn beste vriend...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb geen audiocollectie meer. Vroeger had ik alles in mappen. Eerst een map van de artiest, dan van het album en daarin de mp3's. Op zich heb ik die MP3's nog trouwens maar er is al jaren niks meer bijgekomen. Als ik muziek wil afspelen gebruik ik meestal Spotify of een Playlist op Youtube via XBMC.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik gebruik ook TagScanner om alle tags kloppend te maken. (Ik gebruik enkel artiest, albumartiest, naam-van-het-liedje, naam-van-het-album en albumart. Bij complete albums vaak ook nog tracknummer en/of jaartal, maar dan houdt het ook wel op.) Componisten en dergelijke geef ik weinig om.

Als je bijna 1000 cd's in je bezit hebt (gehad), is het een monnikenwerk om alles te digitaliseren. Toch heb ik dat gedaan. Tussendoor ook nog eens mijn tags grotendeels verknoeid, zodat ik van nog eens 10.000 liedjes kon gaan controleren of de tags nog klopten en deze zo nodig verbeteren.

Afspelen doe ik eigenlijk altijd met Windows Media Player of Kodi. Het enige wat ik echt mis in Kodi is een makkelijke manier om playlists te maken. (Dat kan met de Q-knop, maar is gewoon erg omslachtig.) Daarvoor gebruik ik MusicBee.

Kodi herkent helaas niet al mijn artiesten en liedjes. Ik denk erover om toch eens naar MusicBrainz te gaan kijken, maar ik ben er wel huiverig voor om weer alles te verpesten. Nu heb ik Discogs gebruikt als bron en dat werkt in de meeste gevallen gelukkig goed.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1