Advies over te leren taal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-10 08:55
Ik zou graag advies willen over welke taal ik het beste zou kunnen leren als beginner. Ik studeer momenteel autotechniek en weet dat daar ook programmeer talen worden gebruikt. Nu weet ik niet zeker welke talen dat zijn naast C. Ik zit ook te denken aan Swift om te leren aangezien ik zelf al alles met Apple doe en dat dus meer mijn interesse heeft. Ik weet echter niet zeker of ik op een later moment makkelijk naar C (of andere taal in de autoindustrie) kan overstappen als ik Swift geleerd heb.

Mijn vraag is dus welke taal ik het best kan beginnen te leren waarbij het leuk moet zijn, relatief simpel en in de toekomst kansen kan geven in de autotechniek (ofwel doordat die taal daar gebruikt wordt of ik de nodige taal snel kan (bij)leren).

Ook zou ik graag willen weten welk programma ik het beste kan gebruiken om te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-10 12:43
Als je in de autotechniek wilt programmeren dan zit je toch redelijk vast aan C of C++.

Nu heb ik zelf geen ervaring met Swift maar ik geloof dat het een redelijk hoge programmeertaal is. En dus de overstap van Swift naar C of C++ moeilijk zal zijn dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Maar het leren van een hoge programmeertaal is eenvoudiger?

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Ik had begrepen dat Swift gebaseerd was op C en Objective-C, betekent dat dan niet dat Swift veel lijkt op C? of werkt dit anders met programmeertalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-10 14:36
ajakkes schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:06:
Maar het leren van een hoge programmeertaal is eenvoudiger?
Ja, maar het overschakelen van Swift (hoge programmeertaal) naar C of C++ (lage programmeertaal waar je zelf memory e.d. moet managen) kan zwaar vallen omdat veel dingen niet meer voor je gebeuren.
Myquandro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:18:
Ik had begrepen dat Swift gebaseerd was op C en Objective-C, betekent dat dan niet dat Swift veel lijkt op C? of werkt dit anders met programmeertalen?
Swift heeft qua syntax meer weg van python/Golang/Javascript dan van C naar mijn mening. De taal is wel gebaseerd erop (onderhuids draait hij objective-c geloof ik), maar dat betekent niet dat het programmeerwerk voor allebei soortgelijk zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 14:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als je echt geïnteresseerd bent in programmeren vanuit een industrieel oogpunt, dan zou ik niet aan Swift beginnen. Maar bijvoorbeeld ook niet aan python, dat een uitstekende taal is om mee te beginnen.

Je zou als je eenvoudig wilt beginnen, kunnen beginnen in C# en vanaf daar via C++ naar C terug kunnen werken, als je echt richting embedded programming wilt. Maar om de basis concepten te leren in een fijne omgeving, zou ik wel in een hoge taal zoals C# beginnen.

Wil je echter iOS apps gaan bouwen en niet per se embedded gaan, tja, dan zou ik wel voor Swift gaan denk ik :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eerder aan Python aanraden. Reden is omdat er heel veel informatie en tutorials te vinden is en laagdrempelige projecten te verzinnen valt ten opzichte van C++. En toch met bepaalde standaard programmeerprincipes bezig zal zijn zoals Object Oriented Programming e.d.

Python is ook native multiplatform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
En met welk van die talen kan ik iets maken voor op een Mac? Kan dat met allemaal of zijn er sommigen waarmee dat niet of enkel via omwegen kan? Het lijkt me het handigste en leukste als ik er ook iets zinnigs mee kan maken dat ik zelf kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-10 14:36
Myquandro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:19:
En met welk van die talen kan ik iets maken voor op een Mac? Kan dat met allemaal of zijn er sommigen waarmee dat niet of enkel via omwegen kan? Het lijkt me het handigste en leukste als ik er ook iets zinnigs mee kan maken dat ik zelf kan gebruiken.
Objective-c en Swift zijn voornamelijk voor OS X en iOS maar je zou ook kunnen kijken naar Python of C++ want ook die draaien prima op OS X. Java zou ook nog kunnen, de JVM bestaat voor nagenoeg alle OS'en wel, behalve iOS en WP7/8 (maar da's op zich logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:35:
Python is ook native multiplatform.
Maar Python is alleen standaard mee geïnstalleerd op OSX, ken maar weinig mensen die Python op hun Windows pc hebben. ;) Dus niet echt de beste optie als je ook je werk wilt gaan verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander0 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:34:
[...]

Maar Python is alleen standaard mee geïnstalleerd op OSX, ken maar weinig mensen die Python op hun Windows pc hebben. ;) Dus niet echt de beste optie als je ook je werk wilt gaan verspreiden.
Ik bedoelde met die zin dat het op iedere platform geinstalleerd kan worden. Veel Linux distro's hebben het ook standaard geïnstalleerd staan.

En Windows: Er zijn velen wegen om Python scripts te laten werken op Windows, ook zonder dat je Python geïnstalleerd heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:59:
[...]

Ik bedoelde met die zin dat het op iedere platform geinstalleerd kan worden. Veel Linux distro's hebben het ook standaard geïnstalleerd staan.

En Windows: Er zijn velen wegen om Python scripts te laten werken op Windows, ook zonder dat je Python geïnstalleerd heb staan.
Als je het zo bedoeld heb je inderdaad gelijk.

Ik weet alleen niet of je als developer op dat soort dingen moet vertrouwen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik me er zelf nog nooit in heb verdiept bij Python.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Myquandro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:18:
Objective-C lijkt net zoveel op C als een bestelbus op een sportauto lijkt. Welke van de twee de bestelbus is en welke de sportauto laat ik in het midden. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-10 12:47
Python op Windows lijkt me nou niet echt het moeilijkste om te realiseren. Visual studio kan zelfs overweg met Python met de support van Microsoft. En misschien zijn er wel installers die de boel voor je regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 21:27
sander0 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:34:
[...]
Toch gebruiken veel mensen een python applicatie zoals Calibre :)
Je kunt het dus ipv systemwide ook meeleveren met je applicatie.

Maar goed als je later voornamelijk C derivaten nodig hebt, is het de vraag of het leren van een dynamically typed hogere taal met garbage collection zo verstandig is.

[ Voor 16% gewijzigd door gekkie op 16-04-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Cloud schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:30:
[...]

Je zou als je eenvoudig wilt beginnen, kunnen beginnen in C# en vanaf daar via C++ naar C terug kunnen werken, als je echt richting embedded programming wilt. Maar om de basis concepten te leren in een fijne omgeving, zou ik wel in een hoge taal beginnen zoals C# beginnen.

[...]
Idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cloud schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:30:
Je zou als je eenvoudig wilt beginnen, kunnen beginnen in C# en vanaf daar via C++ naar C terug kunnen werken, als je echt richting embedded programming wilt. Maar om de basis concepten te leren in een fijne omgeving, zou ik wel in een hoge taal beginnen zoals C# beginnen.
Eens, maar je raakt met die hogere talen wel snel verwend met allerlei language en framework features die je met C/C++ niet hebt. Op zich niet erg, zeker niet de framework features want dat je die mist is inherent aan het feit dat je richting embedded programming wilt, maar memory management, en dan met name het vrijgeven van geheugen, lijkt mij niet iets wat achteraf nog even snel een gewoonte wordt.

Hoe dan ook, C# lijkt mij ook beste begin; alles zit er zo'n beetje in, het is C-style en enorm brede toepassingen. Sowieso zit er een groot verschil tussen leren programmeren en toepassen in een bepaald domein. De principes zijn toch allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Absoluut, teruggaan van C# naar C++ of vooral C zal behoorlijk afzien zijn omdat je veel meer zelf moet doen en over na moet denken. De basics van programmeren heb je dan tenminste wel onder de knie. Makkelijk zal overstappen naar lagere taal zeker niet zijn, maar direct beginnen in low-level taal is nog veel lastiger :) Dat werkt echt ontmoedigend.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oljoner
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-06 08:46
Begin met een eenvoudige taal en maak het je vooral niet te moeilijk in het begin!
Python lijkt me een goede keus, maar ook ruby lijkt me niet slecht om te beginnen. Zorg dat je er zoveel mogelijk plezier in hebt in het begin.
Later als je heel wat nieuwe concepten onder de knie hebt, kunnen de traininswieltjes eraf en kan je met voldoende bagage moeilijkere zaken (C++) gaan leren.

Direct naar een moeilijkere taal gaan, zorgt imo enkel voor frustratie of opgave.
De shortcut die je wil toepassen: moeilijke taal -> direct inzetbaar in de autotechniek is imo wat naief. Ik wil je professionele droom niet aan dingelen gooien, maar je kan er niet vanuit gaan dat je als autotechnieker zomaar mag gaan programmeren aan zulke software (hobbymatig natuurlijk wel). Misschien volg je beter een opleiding tot industrieel ingenieur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom download je niet eens gewoon XCode en begin je met kijken naar wat simpele C(++) tutorials?
De beginselen kunnen je vaak een goede indruk geven of de taal je ligt of niet?

Mijn persoonlijke struikelblok (nog steeds) zijn pointers en referentie / dereferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Oljoner schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:46:
Begin met een eenvoudige taal en maak het je vooral niet te moeilijk in het begin!
Python lijkt me een goede keus, maar ook ruby lijkt me niet slecht om te beginnen. Zorg dat je er zoveel mogelijk plezier in hebt in het begin.
Later als je heel wat nieuwe concepten onder de knie hebt, kunnen de traininswieltjes eraf en kan je met voldoende bagage moeilijkere zaken (C++) gaan leren.

Direct naar een moeilijkere taal gaan, zorgt imo enkel voor frustratie of opgave.
De shortcut die je wil toepassen: moeilijke taal -> direct inzetbaar in de autotechniek is imo wat naief. Ik wil je professionele droom niet aan dingelen gooien, maar je kan er niet vanuit gaan dat je als autotechnieker zomaar mag gaan programmeren aan zulke software (hobbymatig natuurlijk wel). Misschien volg je beter een opleiding tot industrieel ingenieur?
Opleiding autotechniek is HBO niveau, dus het prutsen aan auto's zit er sowieso niet in, de meeste onderdelen zijn natuurkunde en het ontwikkelen van auto's (ik zit liever achter een computer dan onder een motorkap ;) ). Mijn professionele droom is om bij een bedrijf als Tesla te kunnen werken aan een onconventionele aandrijflijn (al is elektrisch al redelijk conventioneel aan het worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-10 20:10

n8n

Leuk al die talen die multiplatform werken maar die vermijd ik als ‘consument’ als de pest, applicaties die zeggen fuck OS-conventies kunnen van mij ver de boom in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Welke "OS-conventies" ?
Alles al heeft het maar een stukje assembly of C mag dus gelijk de prullenbak in ?
Hoop niet dat dat ook voor je OS geldt .. succes met booten dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ja, Python is een makkelijkere taal om te begrijpen en te gebruiken. Maar zelfs bij ons op de opleiding Informatica wordt er in het eerste semester van het eerste jaar al gelijk C++ aan je geleerd. Misschien lijkt deze taal in eerste instantie lastiger, ik denk dat het toch de moeite waard is om deze taal gewoon al vanaf het begin te leren. Toen ik zelf aan de opleiding begon, had ik geen ene regel code geschreven, niet eens een simpel hello world programma.

Ik zou je dua gewoon aanraden te beginnen met C++, naar mijn mening heb je niks aan Swift (volgens mij is deze veel te abstract en je opgedane kennis is ook beperkt tot het Apple platform). Vanuit C++ kan je dan weer de overstap maken naar C dat weer een heel ander beesje is, je verbaast je met C welleens hoeveel C++ eigenlijk al voor je regelt.

Ik zou dus zeggen C++ is the way too go. Tip: de programmeeropgaven (slides en ander materiaal) van de opleiding Informatica van de Universiteit Leiden zijn gewoon te publiekelijk beschikbaar en deze kan je gewoon gebruiken: http://www.liacs.nl/~kosters/pm/.

Nogmaals, dit is dus een eerstejaars vak, voor mensen met totaal geen programmeerkennis. Het zou dus goed te doen moeten zijn in je eentje (programmeren leer je immers niet door hoorcolleges, maar door het gewoon te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n

n8n

gekkie schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:14:
Welke "OS-conventies" ?
Alles al heeft het maar een stukje assembly of C mag dus gelijk de prullenbak in ?
Hoop niet dat dat ook voor je OS geldt .. succes met booten dan ;)
Ik heb het over de Java/Python apps die yolo schijt hebben aan alles. Ik ben niet helemaal thuis is wat voor elk platform de native ontwikkelomgeving is maar de OS api’s en framework/libraries zoals Cocoa met een IDE zoals xCode bestaat niet voor niks. Zelfde geldt voor MS met Visual Studio(?) en C#/.net-achtige dingen.

Nogmaals, weet het fijne niet van de exacte talen/omgevingn maar wel van het belang van ‘native’ applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
n8n schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:28:
[...]
Ik heb het over de Java/Python apps die yolo schijt hebben aan alles. Ik ben niet helemaal thuis is wat voor elk platform de native ontwikkelomgeving is maar de OS api’s en framework/libraries zoals Cocoa met een IDE zoals xCode bestaat niet voor niks. Zelfde geldt voor MS met Visual Studio(?) en C#/.net-achtige dingen.

Nogmaals, weet het fijne niet van de exacte talen/omgevingn maar wel van het belang van ‘native’ applicaties.
Schijt hebben aan wat dan ?
Je profiel zegt interaction designer .. dus ik gok dan maar de uiterlijkheden ?

(die meer van de gebruikte frameworks afkomstig zijn, dan dat ze specifiek iets met de taal te maken hebben, laat staan dat een IDE er iets mee te maken heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Myquandro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:58:
[...]
Opleiding autotechniek is HBO niveau, dus het prutsen aan auto's zit er sowieso niet in, de meeste onderdelen zijn natuurkunde en het ontwikkelen van auto's (ik zit liever achter een computer dan onder een motorkap ;) ). Mijn professionele droom is om bij een bedrijf als Tesla te kunnen werken aan een onconventionele aandrijflijn (al is elektrisch al redelijk conventioneel aan het worden).
Zou dat werken aan niet vooral ontwerp.design zijn .. dat dan vooral bestaat uit veel simulaties en metingen aanverwante programmatuur ipv diehard code kloppen voor de eind uitwerking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n

n8n

gekkie schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:37:
[...]

Schijt hebben aan wat dan ?
Je profiel zegt interaction designer .. dus ik gok dan maar de uiterlijkheden ?

(die meer van de gebruikte frameworks afkomstig zijn, dan dat ze specifiek iets met de taal te maken hebben, laat staan dat een IDE er iets mee te maken heeft.)
Schijt hebben aan conventies van een omgeving, in dit geval het OS. Grappig dat je het uiterlijkheden noemt, dat is het meest obvious maar het gaat verder dan dat, het gaat er met name om hoe het werkt en het uiterlijk is daar een onderdeel (of resultaat) van.

Applicaties zoals Sublime text, PhotoShop, Chrome werken allemaal prima maar nooit optimaal omdat ze altijd rare eigen trekjes hebben waardoor ze op elk OS buiten de boot vallen. Scrollen, text renderen, window-management, vaak slome response, matig geheugenmanagement (garbage collection?), indeling van de instellingen, knoppen, layout, en zulke grapjes maken het allemaal frankenstein-applicaties, en dat zijn nog de redelijk positieve uitschieters. Het is een optelsom.

Om iets gedaan te krijgen kan je vrijwel alles gebruiken, neem alleen mee wat voor resultaat je wilt en of dat belangrijk is.

Edit: zie niet dat (bijvoorbeeld) Python ook samenwerkt met Cocoa libraries, dat is dan al veelbelovend. Ik moest meteen denken aan Cordova apps en dergelijke die eigenlijk altijd een bagger-ervaring opleveren.

http://blog.adamw523.com/...pplication-python-pyobjc/ zie

[ Voor 10% gewijzigd door n8n op 16-04-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
n8n schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:46:
[...]
Schijt hebben aan conventies van een omgeving, in dit geval het OS. Grappig dat je het uiterlijkheden noemt, dat is het meest obvious maar het gaat verder dan dat, het gaat er met name om hoe het werkt en het uiterlijk is daar een onderdeel (of resultaat) van.

Applicaties zoals Sublime text, PhotoShop, Chrome werken allemaal prima maar nooit optimaal omdat ze altijd rare eigen trekjes hebben waardoor ze op elk OS buiten de boot vallen. Scrollen, text renderen, window-management, vaak slome response, matig geheugenmanagement (garbage collection?), indeling van de instellingen, knoppen, layout, en zulke grapjes maken het allemaal frankenstein-applicaties, en dat zijn nog de redelijk positieve uitschieters. Het is een optelsom.

Om iets gedaan te krijgen kan je vrijwel alles gebruiken, neem alleen mee wat voor resultaat je wilt en of dat belangrijk is.
Photoshop en Chrome zijn noch in java noch in python geschreven ... ergo het is onzin dat het puur aan de taal ligt.
Dat multiplatform applicaties non-native-platform toolkits gebruiken dat klopt .. anders mag je alles tig keer opnieuw proggen .. maar dat kan met alle talen.

Daarnaast voor de TS waarschijnlijk minder relevant aangezien het er niet op lijkt of hij voornamelijk interesse heeft in consumenten gui applicaties, maar meer in embedded zaken, zonder gui .. en eigenlijk ook zonder cli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n

n8n

gekkie schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:52:
[...]

Photoshop en Chrome zijn noch in java noch in python geschreven ... ergo het is onzin dat het puur aan de taal ligt.
Dat multiplatform applicaties non-native-platform toolkits gebruiken dat klopt .. anders mag je alles tig keer opnieuw proggen .. maar dat kan met alle talen.
Kan jij dan iets kwijt over waarom multiplatform apps vaak minder presteren dan native alternatieven? Je kan er bijna je klok op gelijk zetten, lijkt me een kwestie van zelf het wiel opnieuw uitvinden maar niet uitkristalliseren. En is het dan niet alsnog doeltreffender om per platform de interactie-laag native te maken (bijvoorbeeld cocoa)? Je bent dan wel langer kwijt aan coderen, maar minder lang aan je wiel uitvinden/onderhouden/uitwerken, plus dat het resultaat vaak beter is.
Daarnaast voor de TS waarschijnlijk minder relevant aangezien het er niet op lijkt of hij voornamelijk interesse heeft in consumenten gui applicaties, maar meer in embedded zaken, zonder gui .. en eigenlijk ook zonder cli.
Dat maakt het al een heel ander verhaal.

Zo leer ik ook nog eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
n8n schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:01:
[...]
Kan jij dan iets kwijt over waarom multiplatform apps vaak minder presteren dan native alternatieven? Je kan er bijna je klok op gelijk zetten, lijkt me een kwestie van zelf het wiel opnieuw uitvinden maar niet uitkristalliseren. En is het dan niet alsnog doeltreffender om per platform de interactie-laag native te maken (bijvoorbeeld cocoa)? Je bent dan wel langer kwijt aan coderen, maar minder lang aan je wiel uitvinden/onderhouden/uitwerken, plus dat het resultaat vaak beter is.
Nee .. behalve dat ik niet denk dat het niet heel veel met multiplatform te maken heeft.
Doeltreffender lijkt het me ook niet ... als je er meer ontwikkeltijd aan kwijt bent danals je gebruik maakt van bijvb gtk of Qt als framework voor al je platforms vind je juist niet het wiel opnieuw uit (voor ieder platform). In principe is eigenlijk de interactie-laag het enige wat vaak echt platform specifiek is .. en derhalve is het erg fijn als iemand anders al de moeite heeft gewoon om dat allemaal uit te vogelen en heeft geabstraheerd in een toolkit library.

Die tijd kun je dan weer niet besteden aan performance optimalisatie van je applicatie .. dus netto netto zie ik geen winst eigenlijk.

(bovendien ondersteunt bijvb Qt nu ook de native style api van platformen .. dus het hoeft er ook niet persé non-native uit te zien. De keuze van de programmeur kan evenwel een andere zijn.)

Maar goed gaat wel erg off-topic nu denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
gekkie schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:42:
[...]

Zou dat werken aan niet vooral ontwerp.design zijn .. dat dan vooral bestaat uit veel simulaties en metingen aanverwante programmatuur ipv diehard code kloppen voor de eind uitwerking ?
Dat kan echter is er een introductie gegeven over programmeer talen op de opleiding, maar die ging niet verder dan een enkel practicum in C en uitleg over wat programmeertalen zijn en welke er gebruikt worden in de automotive, het ging niet diep genoeg om echt al begrip te hebben van een taal of zelfs maar gevoel ervoor te krijgen. Het was denk ik ook meer bedoelt om studenten te interesseren voor die richting.

Als ik op dit moment zo de reacties lees dan neig ik naar C++ om mee te beginnen. Zijn er programma's die daar erg geschikt voor zijn die op OS X draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Myquandro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:33:
[...]

Dat kan echter is er een introductie gegeven over programmeer talen op de opleiding, maar die ging niet verder dan een enkel practicum in C en uitleg over wat programmeertalen zijn en welke er gebruikt worden in de automotive, het ging niet diep genoeg om echt al begrip te hebben van een taal of zelfs maar gevoel ervoor te krijgen. Het was denk ik ook meer bedoelt om studenten te interesseren voor die richting.

Als ik op dit moment zo de reacties lees dan neig ik naar C++ om mee te beginnen. Zijn er programma's die daar erg geschikt voor zijn die op OS X draaien?
Ja, installeer Xcode en de bijbehorende Xcode terminal tools. Kies nu een text editor naar keuze uit, mij bevalt sublime text erg, en compileer en run je programma gewoon lekker vanuit de terminal. Dan zit je er lekker dicht op en weet je ook wezenlijk waar je mee bezig bent. (Ik doe het zelf zo op OSX, ik ben gewoon geen fan van IDE, dan worden dingen geabstraheerd moet je hele projecten initialliseren etc. Nee, lekker met de terminal (waarschijnlijk i.c.m. een makefile) en text editor naar keuze kom je heel ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik denk nog steeds dat dat geen verstandige stap is om mee te beginnen, zonder dat je er een opleiding aan besteedt waarbij je begeleiding krijgt. Nu ben ik niet bekend op OSX dus ik kan ook geen omgeving aanraden waarmee je wel kunt beginnen maar toch.

Beginnen met C++ in terminal, zonder IDE, met eigen makefiles, is lekker hardcore maar in mijn ogen zeker niet de aangeraden weg om mee te leren programmeren. C++ is al moeilijk genoeg met een goede IDE.

En hoewel de TS de autoindustrie noemde, zag ik hem ook dit zeggen (wat heel wat anders inhoudt):
Myquandro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:19:
Als je wat leuks wilt maken voor op een Mac, zou ik een taal kiezen waarmee je ook eenvoudig een GUI in elkaar draait. Dan heb je wat leuks. Voordat hij op deze weg, van een console app naar een GUI applicatie komt is hij een héle tijd verder. Dat lijkt mij, persoonlijk, nogal ontmoedigend.

Nogmaals het kán wel maar vergeet niet dat @moh.moh een opleiding volgt waar iedereen in hetzelfde schuitje zit. Lekker in je eentje (autodidactisch) hobbyen, wat de TS gaat doen, is héél wat anders dan dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Myquandro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:33:
[...]

Als je in C++ wilt werken zou ik eens kijken naar CLion van JetBrains.
Zelf bekend met AppCode, hun IDE voor Objective C en Swift en moet zeggen dat deze mij wel erg bevalt. Meer dan Xcode in ieder geval.
Pagina: 1