Upgrade geheugen Alienware 17

Pagina: 1
Acties:

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-02 11:47
Beste Tweakers

Ik ben op dit moment in het bezit van een Alienware 17 Laptop met momenteel 8gb ddr3l geheugen.
Ik wil graag wat sneller en beter intern geheugen in deze laptop plaatsen. Ik zou graag de overstap maken van 8gb naar 16 gb. Daarnaast wil ik alles hetzelfde houden dus de oude modules eruit nieuwe modules erin.

Ik zoek een?
Geheugemodules voor mijn Alienware 17 lapop. De vraag die ik daarnaast heb is:
Is het beter om 4 keer 4gb modules erin te zetten of is het net zo goed om er twee keer 8 gb in te zetten. Ik weet dat ik dan nog de mogelijkheid heb om naar 32gb te gaan maar dat lijkt me niet nodig. Tenzij jullie daar andere gedachten bij hebben.
Daarnaast hoeveel voordeel ga ik halen uit veel snellere modules van 2133 mhz tenopzichte van mijn huidige 1600 mhz

Wat is je budget?
Budget is maakt me niet veel uit ik doe wel even met deze laptop. 300 euro is geen probleem

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Goede evaringen met Corsair maar ook sta ook open voor goede kingston ofzo. Zoals je kunt zien in mijn voorbeelden

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga deze strips gebruikt in het volgende systeem:
Alienware 17
Intel Core I7 4710MQ
8gb ddr3l op 1600mhz (ondersteuning tot 32) 4 slots
Geforce 880m
120hz truelife display
512gb Crusial mx100 SSD

Ik ga het syteem gebruiken voor zowel gamen als voor video editing.

Wat heb ik zelf al gevonden.
Ik heb zelf al wel rond gekeken naar bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2B1600C9
of
pricewatch: Kingston HyperX Impact HX321LS11IB2K2/16
of
pricewatch: Kingston HyperX Impact HX321LS11IBK2/8

Eigenlijk weet ik het niet hangt een beetje af van de antwoorden op de bovenstaande vragen.

Nickname KasPlantje.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
En waarom wil je je RAM upgraden?

Wat heb je zelf al gevonden over het verschil in prestaties tussen verschillende RAM-snelheden.

Al eens een SSD overwogen?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• GerGio
jorisvdelsen schreef op donderdag 16 april 2015 @ 08:55:
En waarom wil je je RAM upgraden?

Wat heb je zelf al gevonden over het verschil in prestaties tussen verschillende RAM-snelheden.

Al eens een SSD overwogen?
Om maar met het makkelijkste te beginnen. Er zit momenteel een 512GB crusial mx100 ssd in. Een gewone misschien nog een msata ssd maar alleen als ik het beste de upgrade kan maken naar 4 geheugen modules want dan moet ik het toetsenbord van mijn laptop halen om bij de andere twee slots te komen dan ben ik toch bij de msata slot dus dan zet ik er meteen die SSD bij.

Ik heb zelf eigenlijk bar weinig gevonden over het verschil in snelheid. ik weet dat het uitmaakt maar hoeveel precies heb ik nog niet echt kunnen achterhalen. Ik heb hier wel op het forum gekeken maar echt geen idee. Vandaar de vraag

ik zie nu al weleens dat ik best wel behoorlijk dicht bij de 8gb kom al ik met veel dingen tegelijk bezig ben.

Nickname KasPlantje.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Hmm, wat dat betreft zou ik gewoon het goedkoopste setje compatibel 16GB DDR3L SODIMM pakken.

Over de snelheid, het maakt geen hol uit in games als je een dedicated GPU hebt, zoals je hier kunt zien:
reviews: De grote Tweakers-geheugentest ;)

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:39

Esumontere

Floep, banaan.

GerGio schreef op donderdag 16 april 2015 @ 09:32:
[...]

Om maar met het makkelijkste te beginnen. Er zit momenteel een 512GB crusial mx100 ssd in. Een gewone misschien nog een msata ssd maar alleen als ik het beste de upgrade kan maken naar 4 geheugen modules want dan moet ik het toetsenbord van mijn laptop halen om bij de andere twee slots te komen dan ben ik toch bij de msata slot dus dan zet ik er meteen die SSD bij.

Ik heb zelf eigenlijk bar weinig gevonden over het verschil in snelheid. ik weet dat het uitmaakt maar hoeveel precies heb ik nog niet echt kunnen achterhalen. Ik heb hier wel op het forum gekeken maar echt geen idee. Vandaar de vraag

ik zie nu al weleens dat ik best wel behoorlijk dicht bij de 8gb kom al ik met veel dingen tegelijk bezig ben.
Aan sneller geheugen heb je bar weinig, zoals hierboven al gezegd. Daarnaast; wat is behoorlijk dicht bij de 8GB? Ongebruikt geheugen is nutteloos geheugen, dus een upgrade is pas nodig als je dagelijks aan de 8GB zit en je pc er onnoemlijk traag van wordt.

• GerGio
Esumontere schreef op donderdag 16 april 2015 @ 09:56:
[...]

Aan sneller geheugen heb je bar weinig, zoals hierboven al gezegd. Daarnaast; wat is behoorlijk dicht bij de 8GB? Ongebruikt geheugen is nutteloos geheugen, dus een upgrade is pas nodig als je dagelijks aan de 8GB zit en je pc er onnoemlijk traag van wordt.
jorisvdelsen schreef op donderdag 16 april 2015 @ 09:40:
Hmm, wat dat betreft zou ik gewoon het goedkoopste setje compatibel 16GB DDR3L SODIMM pakken.

Over de snelheid, het maakt geen hol uit in games als je een dedicated GPU hebt, zoals je hier kunt zien:
reviews: De grote Tweakers-geheugentest ;)
Oke dus de conclusie is:

Als ik het niet nodig heb moet ik het niet kopen. Maar als ik dacht het niet nodig te hebben had ik het niet gevraagt, Met alle respect. Geld uitgeven is namelijk ook voor mij geen hobby.

Als ik upgrade kan ik het beste gewoon 1600mhz geheugen nemen en waarschijnlijk is het beste 4 setjes van 4. Dat laat altans de test zien.

Nickname KasPlantje.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
GerGio schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:09:
[...]

[...]

Oke dus de conclusie is:

Als ik het niet nodig heb moet ik het niet kopen. Maar als ik dacht het niet nodig te hebben had ik het niet gevraagt, Met alle respect. Geld uitgeven is namelijk ook voor mij geen hobby.

Als ik upgrade kan ik het beste gewoon 1600mhz geheugen nemen en waarschijnlijk is het beste 4 setjes van 4. Dat laat altans de test zien.
Een setje van 4 heeft alleen zin als je processor een vier kanaals geheugen controller heeft. Dat heeft die van jou niet, die is 2 kanaals, dus 2 x 8GB is even snel als 4 x 4GB. De tests die tonen dat 4 kanalen sneller is dan 2, zijn trouwens vaak dezelfde tests die sneller geheugen preferen. In het artikel waar naar gerefereerd wordt is er eigenlijk bij Adobe Lightroom een significant verschil tussen geheugen snelheden en geheugen kanalen.

Voor videobewerking is snel en veel parallel geheugen wel wenselijk, maar je moet al veel videobewerking doen om daar veel verschil in te merken, en je moet ook zeker zijn dat je laptop BIOS wel het XMP van snel geheugen ondersteunt. Voor gaming met je GTX880M doet de snelheid van het geheugen er nauwelijks toe. Je hebt een Alienware laptop, dus mij lijkt gaming toch vooral hetgeen waar je die voor gebruikt, en dat 1600MHz dus voldoende is.

• GerGio
MacPoedel schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:19:
[...]

Een setje van 4 heeft alleen zin als je processor een vier kanaals geheugen controller heeft. Dat heeft die van jou niet, die is 2 kanaals, dus 2 x 8GB is even snel als 4 x 4GB. De tests die tonen dat 4 kanalen sneller is dan 2, zijn trouwens vaak dezelfde tests die sneller geheugen preferen. In het artikel waar naar gerefereerd wordt is er eigenlijk bij Adobe Lightroom een significant verschil tussen geheugen snelheden en geheugen kanalen.

Voor videobewerking is snel en veel parallel geheugen wel wenselijk, maar je moet al veel videobewerking doen om daar veel verschil in te merken, en je moet ook zeker zijn dat je laptop BIOS wel het XMP van snel geheugen ondersteunt. Voor gaming met je GTX880M doet de snelheid van het geheugen er nauwelijks toe. Je hebt een Alienware laptop, dus mij lijkt gaming toch vooral hetgeen waar je die voor gebruikt, en dat 1600MHz dus voldoende is.
Thanks voor de informatie, Hoe kom ik er achter hoeveel kanalen mijn processor heeft. Lijkt me interessant om te weten namelijk. Daarnaast hoe kom ik erachter of mijn bios xmp ondersteunt? Klinkt ook interessant

Ik gebruik hem voor het maken van mijn GoPro filmpjes maar dat is voornamelijk hobby. Gamen doe ik er veel meer op inderdaad. De keuze voor Alienware had met name te maken dat deze het makkelijkst schoon te maken is.

Dus eigenlijk kan ik ook gewoon af met 2 x 8gb wat het inbouwen nogal makkelijker maakt

Nickname KasPlantje.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:39

Esumontere

Floep, banaan.

GerGio schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:09:
[...]

[...]

Oke dus de conclusie is:

Ja, de conclusie is dat inderdaad. Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag; wat is 'behoorlijk dicht in de buurt van 8GB'? Als je dat met 6GB al vindt dan lijkt geld uitgeven namelijk wel een hobby van jou.

• MacPoedel
Je kunt CPU-Z gebruiken en daarin de geheugeninformatie bekijken, daar staat hoeveel kanalen je hebt. Maar voor een laptop is het makkelijk, Intel verkoopt momenteel geen laptopprocessors met meer dan 2 geheugenkanalen. Alleen Extreme Edition desktop i7's en Xeons ondersteunen 4 kanalen.

XMP moet je opzoeken, ik ken dat type laptop niet en je geeft wel een heel vaag typenummer. DDR3L is eigenlijk bedoeld voor low voltage toepassingen en ik denk niet dat veel fabrikanten de moeite doen om daar snelle varianten van te ondersteunen (ik hoor dat Intel NUCs hier moeilijk in kunnen zijn), maar aangezien dit toch wel een gaming laptop is, zou Alienware dat toch wel moeten ondersteunen.

• GerGio
MacPoedel schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:47:
Je kunt CPU-Z gebruiken en daarin de geheugeninformatie bekijken, daar staat hoeveel kanalen je hebt. Maar voor een laptop is het makkelijk, Intel verkoopt momenteel geen laptopprocessors met meer dan 2 geheugenkanalen. Alleen Extreme Edition desktop i7's en Xeons ondersteunen 4 kanalen.

XMP moet je opzoeken, ik ken dat type laptop niet en je geeft wel een heel vaag typenummer. DDR3L is eigenlijk bedoeld voor low voltage toepassingen en ik denk niet dat veel fabrikanten de moeite doen om daar snelle varianten van te ondersteunen (ik hoor dat Intel NUCs hier moeilijk in kunnen zijn), maar aangezien dit toch wel een gaming laptop is, zou Alienware dat toch wel moeten ondersteunen.
Oke ergens klint dat wel logisch. Ik kan me herineren dat volgens mij mijn oude i7 950 drie kanalen ondersteunde.

Dat XMP zal ik nazoeken. Maar volgens mij moet ik het wel hebben. ik kan me niet voorstellen dat ze een Alienware achterwege laten. Ik weet overigens bijna zeker dat het DDR3L geheugen is. Kan ik er trouwens ook gewoon Sodimm DDR3 geheugen in stoppen of is dat een slecht idee?

[ Voor 3% gewijzigd door GerGio op 17-04-2015 02:09 ]

Nickname KasPlantje.

• MacPoedel
Het is DDR3L, dat vond ik wel bij de specificaties van de Alienware 17. Of je laptop gewoon DDR3 ondersteunt, hangt af van het moederbord, maar ik ben vrij optimistisch dat het wel gaat, het zijn vooral low power systemen die low voltage geheugen vereisen (vb Intel NUC). De processor ondersteunt het in elk geval wel, mijn werk laptop heeft een Core i7-4702MQ, iets lager geklokte variant van de 4710MQ, die geleverd werd met DDR3. Ik snap het punt van DDR3L zelf niet helemaal als het op 1,35V werkt, dat is dezelfde spanning als gewoon DDR3 SO-DIMM en sommige DIMMs. Er is ook niet echt een verschil in prijs tussen DDR3 en DDR3L in de snelheid en capaciteit die jij zoekt, dan zou ik dus hetgeen nemen dat zeker werkt.

Als je sneller geheugen kiest en dat XMP profiel blijkt niet toegankelijk, kun je nog steeds het geheugen terugsturen. Maar met GoPro filmpjes te bewerken ga je niet veel verschil merken tussen 1600MHz en 2133MHz, ik zou dus bij 1600 blijven.

• GerGio
MacPoedel schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:10:
Het is DDR3L, dat vond ik wel bij de specificaties van de Alienware 17. Of je laptop gewoon DDR3 ondersteunt, hangt af van het moederbord, maar ik ben vrij optimistisch dat het wel gaat, het zijn vooral low power systemen die low voltage geheugen vereisen (vb Intel NUC). De processor ondersteunt het in elk geval wel, mijn werk laptop heeft een Core i7-4702MQ, iets lager geklokte variant van de 4710MQ, die geleverd werd met DDR3. Ik snap het punt van DDR3L zelf niet helemaal als het op 1,35V werkt, dat is dezelfde spanning als gewoon DDR3 SO-DIMM en sommige DIMMs. Er is ook niet echt een verschil in prijs tussen DDR3 en DDR3L in de snelheid en capaciteit die jij zoekt, dan zou ik dus hetgeen nemen dat zeker werkt.

Als je sneller geheugen kiest en dat XMP profiel blijkt niet toegankelijk, kun je nog steeds het geheugen terugsturen. Maar met GoPro filmpjes te bewerken ga je niet veel verschil merken tussen 1600MHz en 2133MHz, ik zou dus bij 1600 blijven.
Ik ga er naar kijken. Hartelijk dank voor je advies MacPoedel

Nickname KasPlantje.

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-02 15:17
Waarom zou je niet gewoon een setje van 8gb pakken en deze erbij zetten zodat je 16gb hebt.
Hoe zit het er nu in? 1x 8gb of 2x 4gb

• GerGio
Brandonvds schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:48:
Waarom zou je niet gewoon een setje van 8gb pakken en deze erbij zetten zodat je 16gb hebt.
Hoe zit het er nu in? 1x 8gb of 2x 4gb
Er zitten er nu 2 x 4gb in. Als ik dat verander kan ik het makkelijkste naar 8 x 8gb. De reden is dat ik twee schroeven moet loshalen om die 2 x 4gb te vervangen. En ik moet het hele toetsenbord eraf halen voor die andere 2. Als het nu veel beter is om er 4 van 4 tedoen had ik dat gedaan maar ik houd het nu gewoon bij 2 x 8gb

Overigens Macpoedel is het MXP profiel wel toegankelijk

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1