Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptops: IPS vermeld als TN (Toshiba L50-B serie)

Pagina: 1
Acties:

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-09 21:47

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al een flinke poos kijk ik eens in de zoveel weken of er interessante 15,6" Full HD laptops met IPS-paneel op de markt komen. Ik heb hiervoor een lijst samengesteld van al deze laptops (met Qwerty toestenbord en max 900 euro). Van veel merken is het zoals velen hebben gemerkt vrij lastig om te achterhalen welk type LCD paneel erin zit. Bij de meeste merken geldt naar mijn ervaring dat een IPS paneel expliciet wordt genoemd op de productpagina van de website van de fabrikant, en als er geen IPS staat is het 99% zeker TN. Zo ook bij Toshiba.

Enige tijd geleden heeft Tweakers een LCD Panel veld aan de Pricewatch toegevoegd en tot mijn aanvankelijke blijdschap is er bij tamelijk veel laptops wat ingevuld wat het zoeken een stuk makkelijker maakt. Ik hoopte standaard te gaan zoeken met "LCD Panel Géén TN" als filter. Echter bleek het gros van de Toshiba Satellite L50-B laptops op mijn lijstje van IPS-laptops in de Pricewatch vermeld te worden als 'TN' en is het filter dus eigenlijk onbruikbaar voor mij ;w

Ik heb vanavond eens de tijd genomen om alle L50-B's op te zoeken op de website van Toshiba en te kijken wat er nu werkelijk in zit. Vanwege het relatief grote aantal verkeerde vermeldingen in de pricewatch besloot ik er maar een topic van te posten in plaats van de 'Productspecificaties verbeteren' link te gebruiken. Misschien dat er nog een vruchtvolle discussie uit voort kan vloeien. Hieronder mijn bevindingen:

ModelTweakersToshibaOpmerkingen
14DTNTN
14LTNTN
14MTNTN
14PTNTN
14Q BETNTN
15UTNIPSVerkeerde vermelding
188TNTN
18J BETNTN
19QTNIPSVerkeerde vermelding
1CZTNIPSVerkeerde vermelding
1DKTNTN
1G9TNTN
1G9 BETNTN
1GUTNIPSVerkeerde vermelding
1GVTNTN
1GWTNTN
1H0TNTN
1H1TNTN
1H3TNTN
1H5TNTN
1H6TNTN
1H8TNIPSVerkeerde vermelding
1HC BETNTN
1HD DETNTN
1HG BETNTN
1HHTNTN
1HKTNIPSVerkeerde vermelding
1NQIPSIPS
1PRTNTN
1TXTNTN
1TX BETNTN
1U3TNTN
1U4TNTN
1W1TNTN
1W1 BETNTN
1WFTNIPSVerkeerde vermelding
1WJTNTN
1X5TNTN
1X6TNTN
1XQTNTN
1XRTNTN
1XTTNTN
211TNNiet vindbaar op Toshiba.nl
212TNTN
24WTNTN
285TNTN
286TNTN
2D4TNTN
2D4 BETNTN
2D5TNTN
2D5 BETNTN
2D6TNTN
2D6 BETNTN
2D9TNIPSVerkeerde vermelding
2E4TNTN
2E6TNTN
2EZTNTN
2G9IPSIPS

Ik denk dat hier iets te gemakkelijk alle uitvoeringen op TN zijn gezet. Ik hoop dat dit niet bij alle merken en series zo is gedaan, want zoals hierboven wel duidelijk wordt kan het paneeltype per uitvoering verschillen. Het kan letterlijk één getalletje of lettertje schelen. Bij Toshiba was het relatief makkelijk opzoeken omdat je gewoon het modelnummer in de URL kunt typen:
QWERTY modellen: toshiba.nl/laptops/satellite/satellite-l50-b/satellite-l50-b-1h5/
AZERTY modellen: toshiba.be/nl/laptops/satellite/satellite-l50-b/satellite-l50-b-1hc/
QWERTZ modellen: toshiba.de/laptops/satellite/satellite-l50-b/satellite-l50-b-1hd/

Bij bijvoorbeeld Dell moet je een logica-puzzel oplossen ("Als [Model is een E5550] en [Scherm is FHD] en [Scherm is géén touchscreen] dan [Scherm is IPS]"). Bij HP moet je gewoon geluk hebben dat het model ook in de HP webshop te vinden is en dan staat het er vaak wel bij. Bij Acer en Asus moet het model maar net op de website staan. Enzovoorts. (Webwinkels vermelden het soms wel, meestal niet, en soms verkeerd. Of ze geven iets nietszeggends als "TFT-LCD" of "LED LCD" op. Je bent wat dit betreft vaak echt aangewezen op de website van de fabrikant. Van de webshops springt Coolblue er wel uit, deze hebben het opvallend vaak bij het juiste eind en zetten ook graag groot IPS op de productafbeelding.)

Al met al vind ik het een goede ontwikkeling dat Tweakers probeert deze informatie erbij te zetten zodat we dit soort puzzeltjes niet meer zelf hoeven op te lossen. Maar dan moet het vermelde paneeltype wel betrouwbaar zijn O+ Ik draag graag mijn steentje bij om de informatie betrouwbaarder te krijgen, maar ik zal nu alvast verklappen dat ik niet alle 2336 laptops die nu in de pricewatch staan deze behandeling ga geven hoor :9

Jerry

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• Glaanie
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your content belong to us

Allereerst: _/-\o_ + *O*

De specificatie voor LCD-type is een vrij nieuwe specificatie en is dus nog niet overal ingevuld. Daar waar het wel is ingevuld, proberen wij het uiteraard alleen in te vullen waar we het ook zeker weten. Soms is het niet te vinden, maar krijgen we via een gebruiker of een shop door dat er type x in zit. Als wij zelf die info niet bevestigd kunnen krijgen, geloven wij dan op zijn/haar blauwe/bruine/groene/grijze ogen, wij hebben de laptop tenslotte zelf niet fysiek in handen en de gebruiker of shop (meestal) wel.

Daarnaast kennen we binnen de pricewatch producten en uitvoeringen, waarbij de Satellite L50 het product is en de pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-1W1 is een van de uitvoeringen. Binnen de uitvoeringen is 1 hoofduitvoering, door ons de primaire uitvoering genoemd (meestal de eerste die aangemaakt is, maar dit kan om uiteenlopende redenen ook gewijzigd worden).

Deze primaire uitvoering pusht zijn specificaties door naar de andere uitvoeringen, tenzij daar al iets anders is ingevuld. In het geval van nieuwe specificaties kan het dan ook zijn dat als bij de primaire uitvoering (zoals bij dit product) een TN scherm wordt ingevuld, deze automatisch wordt doorgevoerd naar de uitvoeringen die deze nog niet hebben ingevuld. En dat is dus soms onterecht, zoals je hebt gemerkt.

Dit is een technisch dingetje, waar we niet zo heel veel mee kunnen, behalve door alle uitvoeringen te checken, als je een voorheen lege specificatie invult bij een primaire uitvoering. Ik zal morgen in de groep gooien hoe we hiermee om moeten gaan.

Het zijn er niet zo heel erg veel, dus ik zal vanavond of morgen de IPS varianten langs om daar de specificatie weer goed te zetten. Nogmaals" _/-\o_ & d:)b

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Topicstarter
Aha! Bedankt voor de diepgaande inhoudelijke reactie. Ik kan me wel voorstellen dat het best een karwei is om al die uitvoeringen van juiste informatie te voorzien, dan is dit best een redelijke implementatie. Maar ingevallen als deze kan dat dus inderdaad goed mis gaan!

Idealiter zou je natuurlijk alle uitvoeringen even moeten opzoeken bij de fabrikant, maar dat is bij sommige fabrikanten vrij lastig of zelfs onmogelijk. Toshiba springt er wat dat betreft echt positief uit, het was letterlijk een kwestie van drie tekens in de URL veranderen. Ik denk dat ik nog geen half uur bezig ben geweest om al die modellen na te kijken, dat is een halve minuut per laptop. Dat is nog 19 uur voor de rest van de laptops in de Pricewatch :p Ik zou het wel leuk vinden om nog te horen of jullie hier een handige oplossing voor weten :)

[Voor 4% gewijzigd door Jerrythafast op 20-04-2015 00:10]

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• Glaanie
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your content belong to us

Tja, er is geen handige oplossing, behalve ze handmatig blijven langslopen. Da's overigens niet helemaal waar, want ik zie dat ik niet gezegd heb dat wij deze categorie ook via Icecat hebben lopen, dwz dat wij van hun de specificaties krijgen aangeleverd. Ook deze specificatie staat daar tussen, maar dat liep niet zo hard als wij dachten. Dus blijft het alsnog handmatig werk om alle laptops langs te gaan :p Overigens heb ik bij Icecat gezien dat de pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-211 die niet vindbaar is bij Toshiba, een IPS-scherm heeft, dus dat ook gelijk aangepast.

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Topicstarter
Top! Het blijft inderdaad een lastig gebeuren. Eigenlijk zou je die info gewoon van de productpagina's (of eventuele andere publicaties) van de fabrikanten moeten scrapen wanneer het niet in de daartoe bestemde systemen zoals Icecat wordt vermeld. Maar dat is ook weer zo'n gedoe om op te zetten. Zucht.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True