Hulp aub. Overstap AMD -> Intel, na BIOS geen beeld meer

Pagina: 1
Acties:

• Lazora
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Beste Tweakers,

Mijn verhaal in het kort: Ik had een AMD systeem waarvan het moederbord een kapotte sensor had. Na dit opgestuurd te hebben was ik een maand verder. Kon niet gerepareerd worden en had het volgende probleem. Er zijn geen AMD moederborden die een mSATA slot hebben en ik had wel zo'n kaart in gebruik. Toen ben ik overgestapt naar Intel omdat deze daarin wel keuze had.

Het probleem. Ik heb alles netjes erin gezet en aangesloten, hij startte op en gaf beeld met de melding: Hardware veranderd CPU of ??... en dan had ik de keuze om die instellingen aan te passen via een setup die ik misschien ontweken heb(?) door DEL te drukken. Toen ben ik in de BIOS gegaan, heb wat aangepast voor mijn systeem. Herstart de boel en krijg geen beeld meer. Maar ik zie wel dat hij aan het opstarten is. Nu heb je de optie te switchen tussen bios 1 en 2 dus dat heb ik gedaan. Kreeg weer precies hetzelfde qua melding, deze keer heb ik niets aangepast in de bios ik dacht laat zitten straks gaat er weer iets verkeerd. Maar helaas, na de herstart weer zwart beeld, krijg niks meer te zien.

Geen idee wat er nu aan ontbreekt. Ik had misschien net een andere optie aan moeten klikken voor default settings maar ik weet het niet. Ik weet wel dat ik het opgelost wil zien nu ik al een maand lang zonder mijn PC heb moeten werken en ik graag weer bij mijn administratie wil. Dit soort dingen heb ik geprobeerd:

- Ik heb de batterij eraf gehaald met stroom eraf om te resetten.
- Ik heb de mSATA kaart eruit gehaald en dan opgestart om te zien of die nog verschil maakte.
- Ik heb 10 keer herstart en 3 verschillende beeldschermen tegelijkertijd aanstaan.
- De voeding is getest en werkt naar behoren met de juiste waardes.
- Een geheugenreepje losgehaald en kijken of hij dan nog iets laat zien bij een herstart.

Er zitten trouwens ook nog 2x 1TB Hitachi HDD's aangesloten puur voor opslag, geen OS of iets. Op de mSATA staat windows 7 van toen het nog AMD was.

Ik ga niet uit van een defect gezien ik het wel heb zien werken voor 'even' in de bios. Maar ik zie iets over het hoofd denk ik, iemand die mij kan helpen om weer iets te kunnen krijgen?

EDIT:
MSI z97-GD65
Intel I7-4790K
Sapphire R280 dual-x OC 3gb
G-skill (2x 8gb) 1866C9D-16GSR
Crucial mSATA 128gb (CT128M4SSD3)
Antec Truepower 550w

Sorry voor ongemak

[ Voor 2% gewijzigd door Lazora op 15-04-2015 22:39 . Reden: Ik had toch hardware toegevoegd via een lijst? ]

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Misschien wel handig om te vermelden om welke hardware het precies gaat ;)

39

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Goh, een "transplantatie" van hart en hersenen zorgt er bijna altijd voor dat je windows weigert te werken, en als het al "werkt, is het verre van stabiel.

Herinstallatie dus.

People as things, that’s where it starts.

• Lazora
  • Niet online
En hoe kan ik herinstalleren zonder enig beeld te krijgen en zelfs niet meer in de BIOS kan komen? (Heb me hardware in de tekst even toegevoegd)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Probeer eens op te starten zonder iets van hardeschijven enzo erin?

People as things, that’s where it starts.

• Lazora
  • Niet online
Helaas geeft dat ook geen verschil? Heb zowel de 2 HDD's als de mSATA nu uit de PC gehaald maar zie niks meer gebeuren.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik lees "de voeding is getest en werkt naar behoren", welke hebben we het over? Niet dat je stiekem een Linkworld hebt die de boel al lang en breed heeft gefrituurd.

• Lazora
  • Niet online
Gelijk voor je toegevoegd in de topic, het is een prima voeding van Antec. :)

Ik heb net opnieuw de batterij losgehaald (met stroom eraf uiteraard), probeer de pc op te starten zonder enig beeld.

En dat terwijl hij in de eerste start vandaag netjes een foutmelding gaf en mij de bios liet zien en alles.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
CMOS clear button al eens geprobeerd? Geen debug code te zien?

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 15-04-2015 22:43 ]

• Lazora
  • Niet online
Die zit aan de achterkant bij dat paneel. Ik heb die wel een lange tijd (15 sec) ingedrukt maar geen idee wat goed is precies. Dat is dan wel met stroom erop laten neem ik aan. Heb het nu opnieuw geprobeerd, maar zie daardoor geen verschil komen.

Edit:
Het enige wat ik zie is dat het lichtje op het MoBo van 'Power On' uitgaat als de Clear CMOS ingedrukt word

[ Voor 28% gewijzigd door Lazora op 15-04-2015 22:49 . Reden: aanvulling antwoord ]

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 23:45
Wat gebeurt er als je hem gewoon laat lopen?

Zie je het POST scherm?

• Lazora
  • Niet online
Kreeg ik maar dat scherm, dan kon ik ook in de BIOS komen. Ik zie helemaal geen fluit en krijg geen enkel moment beeld in deze situatie. Ik krijg ook geen piep error meldingen oid.

• SanderH_
Ik zou dan toch eens even rustig de tijd nemen om in de handleiding te kijken wat nu precies de juiste manier is om de CMOS te clearen.

Vlug even gekeken voor jou, pagina 1-30.

EDIT:

Ik zie hier op de pagina er vlak voor ook wel iets staan die interessant is:
FASTB1: GO2BIOS Button
If you enable the "MSI Fast Boot" feature in BIOS, the keyboard will be unavaiable
and entering BIOS Setup by pressing DEL will not functionn. Therefore, you can press
this button to enter BIOS Setup after reboot.
Je hebt deze knop niet per ongeluk ingedrukt?

[ Voor 44% gewijzigd door SanderH_ op 15-04-2015 23:27 ]

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Voor de hand liggend: hij boot niet van onboard gfx ipv pcx?

Minder voor de hand liggend: haal eens je RAM er uit en probeer met 1 latje. Mijn MSI heeft geregeld hetzelfde gedrag als ik de CPU er uit haal. Een uur klooien met RAM en rebooten, maar als het werkt blijft het werken. Nooit echt uitgevonden wat loos is.

• Lazora
  • Niet online
SanderH: Ja die pagina heb ik ook bekeken, heb toen een jumper van een ander moederbord gehaald en die op het moederbord geplaatst toen, maar vond het onduidelijk wat je er verder mee doen moest? Ik snap die techniek niet helemaal.
EDIT: Nee ik weet dat die knop is om naar de bios toe te gaan en niet de CMOS is. Hij brengt me overigens ook niet naar de bios, of tenminste, misschien wel maar dan zie ik het niet verschijnen ;)

YellowOnline: Ik heb onboard ook aangesloten op een 3e monitor en zag niets komen, maar weet niet of het helpt om even de GPU eruit te halen bijvoorbeeld. En qua geheugen heb ik 2 reepjes in slot 2 en 4, en dan die van 4 eruit gehaald. zou misschien nog kunnen proberen die te verplaatsen naar Slot 1 miss? Maar wat jij zegt heb ik sowieso bij wel meer merken, opeens kreeg ik het wel aan de gang alsnog, en dan nog niet weten waarom, want het was alles behalve logisch. Maar op dit moment kom ik er nog niet uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Lazora op 15-04-2015 23:28 ]

• SanderH_
Lazora schreef op woensdag 15 april 2015 @ 23:25:
SanderH: Ja die pagina heb ik ook bekeken, heb toen een jumper van een ander moederbord gehaald en die op het moederbord geplaatst toen, maar vond het onduidelijk wat je er verder mee doen moest? Ik snap die techniek niet helemaal.
Zat er geen jumper in de doos van je moederbord, of op het moederbord zelf?

Kijk trouwens één naar mijn edit van mijn eerdere post: SanderH_ in "Hulp aub. Overstap AMD -> Intel, na BIOS geen beeld meer"

• Lazora
  • Niet online
Er zitten geen jumpers (voor zover ik zie) in/op/bij het moederbord. Ik heb al in mijn vorige reactie een edit reactie op jou edit gemaakt. :)

• SanderH_
Nja, je hebt ook al vrij veel dingen geprobeerd zie ik. Een hardware defect lijkt me sterk.

Volgens mij is er gwn iets foutgelopen in je BIOS tijdens de eerste boot, waardoor hij nu weigert op te starten. Je gaat de pinnetjes op je mobo even moeten kortsluiten (met bijvoorbeeld een schroevendraaier) waardoor hij je CMOS RAM cleart. Blijkbaar is dit bij je eerdere pogingen niet volledig gelukt. In je handleiding staat er dit:
You can clear the CMOS RAM by shorting this jumper while the system is off.
Afterwards, open the jumper . Do not clear the CMOS RAM while the system is on
because it will damage the motherboard.
Volg gewoon volgende stappen:
  1. Systeem afsluiten
  2. Voedingskabel uittrekken achteraan
  3. Hou de punt van je schroevendraaier tussen de 2 pinnetjes voor een 5-tal seconden
  4. Voedingskabel inpluggen
  5. Systeem opstarten

• Lazora
  • Niet online
Ik heb wel vaker systemen gebouwd dus ik weet wel ongeveer wat ik moet doen, maar het lijkt me gewoon niet te lukken om te resetten.

Bedankt voor de duidelijke stappen, ik had wel wat moeite om die schroevendraaier ertussen te steken, of kan ik beter met een tang dat samenknijpen bijvoorbeeld?

Ik start hem nu op met de mSATA aangesloten. Wat mij opvalt is dat hij wel opstart soort van. Ik heb als toetsenbord de Corsair K70 RGB en de verlichting ervan ging nu tijdens dat ie aanstaat een paar keer aan en uit. Zegt dat nog iets?

Edit: Het is een beetje onduidelijk geschreven lees ik nu terug maar de situatie is niet veranderd, nog steeds ZWART beeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Lazora op 15-04-2015 23:52 ]

• SanderH_
Je moet gwn zorgen dat de 2 pinnetjes kortsluiten. Je kan dit bvb ook doen met een sleutel. Zeker niet samenknijpen :X.

Ik zou proberen om alles zo simpel mogelijk te houden. Probeer gewoon eens met 1 enkele HD / SSD via SATA. Probeer ook één monitor ipv 2 of 3, een keertje op je grafische kaart (PCI), dan een keertje op je onboard VGA aansluiting.

Al een ander PCIe slot geprobeerd trouwens?

[ Voor 58% gewijzigd door SanderH_ op 16-04-2015 00:02 ]

• Lazora
  • Niet online
haha, nou ik heb een platte schroevendraaier ertussen gestopt en toen licht gedraaid dat hij beide pinnetjes goed aanraakte, dus dat zou voldoende moeten zijn het heeft alleen niet geholpen. Dus heb ik nu een of ander vaag probleem dat hij gewoon niet wil resetten? En waarom gaf hij de eerste keer (2x multi bios of hoe je dat moet noemen) wel beeld en foutmelding en zodra ik dan herstart hij dit probleem geeft...

EDIT: Eigenlijk heel simpel inderdaad, maar door de videokaart eruit te halen en de onboard te gebruiken krijg ik wel nu gewoon beeld. Dus ik kom weer verder, bedankt iedereen en met name SanderH voor de oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door Lazora op 16-04-2015 09:33 . Reden: Opgelost ]

Pagina: 1