• rickkert94
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09-2025
Hallo, hopelijk plaats ik dit in het juiste sub-forum.

Ik heb een zelfbouw systeem geselecteerd, deze heb ik vandaag aangesloten volgens handleiding, maar helaas gaat hij niet aan. Als ik op de power switch druk geeft hij geen kick. (Ja de kabel zit erin, en ook de psu knop staat op aan.'

Ik ben geen expert dus misschien schrijf ik wat dingen 'vaag' of onduidelijk, ik doe mijn best en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Waar kan dit door komen? Ik heb alles al 3 keer overgekeken maar kan niks vinden, het moederbord is op zowel de 24 pins als 8 pins connector aangesloten met de psu. (De 8pins is wel aangesloten op 2x4 pin vanaf de psu.)

Het enigste waar ik moeite mee heb is dat volgens het moederbord handleiding er maar 1 pin is gereserveerd voor de power knop. Waar rechts van een ground pin zit. Alleen de case heeft een 2-pinnige aansluiting voor de powerbutton (aan elkaar vast), hoort dit? Ik heb hem nu aangesloten op zowel de power-pin als ground pin.

Wat kan er verder mis zijn? Of hoe kan ik hierachter komen?
Alles is nieuw, ram zit erin, cpu zit erin, gpu zit erin, ssd, en psu.

Het betreffen deze componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 179,90€ 179,90
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 56,49€ 56,49
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 676,99

ik zal zo ook even 2 foto's uploaden

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Power button niet goed aangesloten, wat zei de handleiding?
Of de stroomvoorziening voor de videokaart vergeten.

[ Voor 31% gewijzigd door Lip op 15-04-2015 20:17 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• rickkert94
Dit zegt de handleiding:

http://i.imgur.com/VYPBjVJ.jpg

Ik zie er maar een pin aangegeven staan als powerbutton, maar de case powerbutton kabel is dus 2 pinnig.
Ik heb de rechterkant kabel dus maar aangesloten op de ground, gezien de kabel 2 stuks is.

[ Voor 75% gewijzigd door rickkert94 op 15-04-2015 20:21 ]

• rickkert94
Lip schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:16:
Power button niet goed aangesloten, wat zei de handleiding?
Of de stroomvoorziening voor de videokaart vergeten.
Videokaart is ook aangesloten, en zou die anders niet alsnog aan moeten gaan via de onboard videokaart?
Ik krijg namelijk geen enkele respons als ik de powerknop aanzet. Ook geen draaiende fans oid.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Die 8 pins bovenaan je moederbord, zit die goed? Deze kan snel nog weleens omgewisseld worden met je PCI 8 pins aansluiting bijvoorbeeld. Haal je PSU kabels een los. Goed kijken wat erop staat, en probeer het opnieuw.

Kans dat de PowerButton toch niet goed aangesloten is, is ook aanwezig!

Hij vertoont geen enkel teken van leven? Ook de fans niet?

In dat geval volgende stappen:
-Alles van de PSU even los, goed bekijken en opnieuw. Let voornamelijk op op het moederbord. En goed aandrukken!

-Nog steeds geen werking? Pak de multimeter erbij. Verbind via een draad een brug: http://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF die linker is die 24pins. Dan even die PS_ON verbinden met COM (ground). En dan meten over je 12V, 5V en 3V pinnen. Krijg je hier geen spanning op is je voeding defect. Het kan zijn dat je 5V VSB wel spanning krijgt, die gaat via een apart gedeelte.

Mocht je voeding in dat geval wel spanning geven, is het waarschijnlijk het moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door mirno op 15-04-2015 20:24 ]

我的名字是Mirno

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
De switch moet inderdaad op PWRBTN# en GND die er naast zit (niet die er onder).
Soms werkt het ook niet als je de 2 omwisselt. Dus probeer je stekkertje eens om te draaien.
En de 2 pinnetjes kort kortsluiten met een schroevendraaier ofzo werkt ook.

TheS4ndm4n#1919

• rickkert94
Alles aangekeken en opnieuw aangesloten, dat zit goed. op de 8 pins kabel aansluiting staat niks aangegeven, maar die moet eigenlijk wel juist zijn want er is geen alternatief. En op de kabel voor de GPU staatdudelijk PCI-E aangegeven.

Ik merk nu trouwens wel iets. Zodra ik hem probeer aan te zetten is er elke 2 seconden een hele zachte pieptoon. Iemand een idee? Ik ga even kijken of ik online iets kan vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door rickkert94 op 15-04-2015 20:47 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:50

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL Beleid
Probleemtopics
CSL is geen thuishonk voor probleemtopics. Ook al is de hele PC stuk, niet in CSL.
Schopje richting PMG.

• rickkert94
Geen info van asrock zelf over 'beep-codes'. Na wat zoeken gevonden dat ik een AMI bios mobo heb.
Heb de beeps geteld, maar het blijft maar doorgaan, na 21 trage beeps gestopt met tellen.
Kan er ook geen betreffende code voor vinden, iemand ideeën waar dit op kan wijzen? Het word dus wel gevoed.

Ik weet wel dat ik een '4th gen' processor heb. Misschien is de moederbord nog niet geflashed naar het juiste bios? Is er een manier om te kijken of het dit betreft of dat er iets anders defect is?

[ Voor 25% gewijzigd door rickkert94 op 15-04-2015 21:02 ]

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-01 08:19
rickkert94 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:01:
Geen info van asrock zelf over 'beep-codes'. Na wat zoeken gevonden dat ik een AMI bios mobo heb.
Heb de beeps geteld, maar het blijft maar doorgaan, na 21 trage beeps gestopt met tellen.
Kan er ook geen betreffende code voor vinden, iemand ideeën waar dit op kan wijzen? Het word dus wel gevoed.

Ik weet wel dat ik een '4th gen' processor heb. Misschien is de moederbord nog niet geflashed naar het juiste bios? Is er een manier om te kijken of het dit betreft of dat er iets anders defect is?
Je kan misschien goedkoop ergens een Celeron G1820 op de kop tikken voor een bios upgrade (of misschien een tweaker vinden in de buurt die zijn processor even te leen wilt stellen), aangezien de i5 4460 van de Haswell refresh is en niet alle B85 moederborden die out of the box ondersteunen.

• rickkert94
Ik heb even gezocht, volgens asrock ondersteunt de mobo haswell vanaf bios 1.9 en hoger. Volgens de sticker op mijn bios chip is het 2.10. Dit kan het dus niet zijn...

Heeft iemand nog suggesties? ik gank dat ik maar eens ga kijken of het met 1 ram chip draait ipv 2.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Stom doorbeepen wil nogal eens duiden op het ontbreken- of kapot zijn van de CPU. Als je helemaal niks op het mobo aansluit (behalve de voeding en processor) krijg je dan andere beeps?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• rickkert94
D4NG3R schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:26:
Stom doorbeepen wil nogal eens duiden op het ontbreken- of kapot zijn van de CPU. Als je helemaal niks op het mobo aansluit (behalve de voeding en processor) krijg je dan andere beeps?
Jup, 1 ram stick geen verschil en nu alles ontkoppeld maar nog steeds hetzelfde verhaal.
Maar eens de cpu opnieuw erin zetten, misschien is er iets fout gegaan.

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
enige wat ik kan bedenken is dat je de cpu misschien verkeerd gemonteerd hebt of dat je per ongeluk een pinnetje verbogen hebt in de socket

Ryzen cloud9

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Voordat je hem terugplaatst (Je moet de koelpasta vernieuwen!) check of je de LGA (de pinnetjes op het moederbord) niet geraakt hebt tijdens het bouwen.

• rickkert94
Ik zie een lichtgebogen pin. op de achterkant

http://imgur.com/yHgdYLA

Kan dit het probleem zijn? Kan dit uit de fabriek zo zijn gekomen? Ik ben vrij voorzichtig geweest en zou me niet weten hoe ik dit heb veroorzaakt.

Aan de bovenkant is niks te zien, processor ligt er ook goed op. Pinnetjes daar allemaa heel.

[ Voor 17% gewijzigd door rickkert94 op 15-04-2015 22:01 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
rickkert94 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:52:
Ik zie een lichtgebogen pin. op de achterkant

http://imgur.com/yHgdYLA

Kan dit het probleem zijn? Kan dit uit de fabriek zo zijn gekomen? Ik ben vrij voorzichtig geweest en zou me niet weten hoe ik dit heb veroorzaakt.

Aan de bovenkant is niks te zien, processor ligt er ook goed op. Pinnetjes daar allemaa heel.
Da's gewoon een afgeknipte pin van een gesoldeerde component, dat kan en mag best scheef - zolang hij geen andere componenten of solderingen raakt.

Waar je vooral naar moet kijken is het pin-grid in de CPU socket, als je de CPU er uit haalt: staan daar alle pinnen nog strak recht of is daar per ongeluk iets verbogen?

• rickkert94
vanaalten schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:07:
[...]

Da's gewoon een afgeknipte pin van een gesoldeerde component, dat kan en mag best scheef - zolang hij geen andere componenten of solderingen raakt.

Waar je vooral naar moet kijken is het pin-grid in de CPU socket, als je de CPU er uit haalt: staan daar alle pinnen nog strak recht of is daar per ongeluk iets verbogen?
Alles perfect recht.. ik ben ten einde raad.. Alles opnieuw aangesloten, beep blijft.
Zou het werkelijk de cpu zijn? Anders bel ik morgen naar asrock, kijken of hun mij meer kunnen vertellen over de beep.

Wat kan ik als volgt het beste doen? Brengen naar een computerzaak, kijken of hun kunnen testen wat er nou precies kapot is, ram, cpu weet ik het? Gezien ik geen reserve onderdelen heb.
Heb het bij azerty gekocht, alles terugsturen ljikt me ook niet mogelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door rickkert94 op 15-04-2015 22:44 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

rickkert94,

Heb je thuis een multimeter? Zo kan je snel genoeg merken of de voeding werkt of niet.

我的名字是Mirno

• rickkert94
Ik heb het gevonden! Ik had de kast-ventilatoren aangesloten op het moederbord, onder de "Fan-connectors" zowel als aan de (molex?) power connector. als ik deze lostrek doet hij het wel.
Van wat ik begrijp, als ik ze alleen aan de psu aansluit draaien ze altijd op maximale toeren?

Dus nu even kijken of hij het doet als ik ze zonder power connector op het moederbord aansluit.

[ Voor 11% gewijzigd door rickkert94 op 15-04-2015 23:43 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Euh hoe bedoel je zowel op het moederbord als op de voeding? :s

• rickkert94
De fans konden op 2 manieren aangesloten worden (2 uiteindes):

1. Alleen op je psu, dit zou ervoor zorgen dat ze continue op maximaal draaien. (niet wenselijk)
2. Op je moederbord, waar deze ook meteen de snelheid regelt.

Ik dacht dat je bij het aansluiten op je moederbord nog altijd een directe voeding nodig had van de PSU, blijkbaar niet en blijkbaar zorgde dit voor het probleem, nu ik ze namelijk alleen op het moederbord heb aangesloten werkt ie perfect. (windows aan het installeren as we speak.)

Wat een stommiteit, achja we leren ervan. Ik wil jullie bedanken voor alle hulp en suggesties!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Heb je geluk gehad.. Meeste moederborden houden daar niet van en kunnen hiervan doorbranden.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Oh dear.. Je mag heel erg blij zijn dat je mobo niet doorgebrand is. :X

Maar goed, mooi dat het probleem is opgelost! Je hebt trouwens wel de koelpasta vervangen toen je de processor er uit haalde?

[ Voor 47% gewijzigd door D4NG3R op 16-04-2015 10:57 ]

• rickkert94
Zo te horen heb ik geluk gehad, ik ben in elk geval blij dat het werkt.

Thermal paste nog niet vervangen, had niks bij de hand. Heb de temperaturen in de gaten gehouden en heb hem niet al te zwaar belast. Ik ga het zo nog vervangen. :)
Pagina: 1