Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Donkere materie lijkt interactie met zichzelf aan te gaan

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
geek: Donkere materie lijkt interactie met zichzelf aan te gaan
Dat dit niet gebeurt, is alleen verklaarbaar als 85 procent van alle massa in het heelal uit donkere materie bestaat, die in feite voor 68 procent bestaat uit donkere energie en voor 27 procent uit 'donkere materie'.
Een beetje een rare bewoording.

Donkere energie en donkere materie hebben sowieso vrij weinig met elkaar te maken. Als we kijken naar de hoeveelheid massa-energie (oftewel, alle massa plus alle energie) in het universum, dan is het 68% donkere energie, 27% donkere materie en 5% gewone materie.

Vergeten we even de donkere energie en kijken we louter naar massa, dan is die 27% + 5% dus 100% van de massa. Van die 32% aan totale massa bestaat 85% uit donkere materie en 15% aan gewone materie.

In wat simpelere bewoording:
Er is ongeveer 5x zoveel donkere materie dan gewone materie. En zelfs dat in totaal is maar een derde van de totale massa-energie in het heelal, de overige tweederde bestaat uit donkere energie.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 15-04-2015 18:07 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 22:43

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

.oisyn schreef op woensdag 15 april 2015 @ 18:04:
geek: Donkere materie lijkt interactie met zichzelf aan te gaan

[...]

Een beetje een rare bewoording.

Donkere energie en donkere materie hebben sowieso vrij weinig met elkaar te maken. Als we kijken naar de hoeveelheid massa-energie (oftewel, alle massa plus alle energie) in het universum, dan is het 68% donkere energie, 27% donkere materie en 5% gewone materie.

Vergeten we even de donkere energie en kijken we louter naar massa, dan is die 27% + 5% dus 100% van de massa. Van die 32% aan totale massa bestaat 85% uit donkere materie en 15% aan gewone materie.

In wat simpelere bewoording:
Er is ongeveer 5x zoveel donkere materie dan gewone materie. En zelfs dat in totaal is maar een derde van de totale massa-energie in het heelal, de overige tweederde bestaat uit donkere energie.
Ik zat me dit al een tijdje af te vragen waarom ik de 100 % niethaalde.., maar deze uitleg verduidelijkt het. Ik pas het aan.

edit: ik hoop dat het zo nog begrijpelijk is ;) Maar technisch klopt het wel
Dat dit niet gebeurt, is alleen verklaarbaar als 85 procent van alle massa in het heelal uit donkere materie bestaat. De overige 15 procent van de massa bestaat uit gewone materie. De totale hoeveelheid massa-energie, dus alle massa plus energie, in het universum bestaat uit 68 procent donkere energie, 27 procent donkere materie en 5 procent gewone materie. Die 32 procent van de massa-energie vormt dus 100 procent van de massa in het universum. Maar waar die materie dan uit bestaat, is nog een raadsel.

[ Voor 20% gewijzigd door letatcest op 15-04-2015 18:19 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-11 19:55
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om de discussie aan te gaan, maar dit artikel lijkt mij plagiaat. Het artikel is haast woord voor woord over genomen van de originele site. Maak er dan slechts een verwijzing naar de oorspronkelijke site en houdt het bij wat kernpunten in plaats van alles letterlijk over te nemen. (naast dat sommige veranderingen van woorden bepaalde zinnen totaal een andere betekenis krijgt)

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Het is sowieso geen plagiaat aangezien het om een persbericht gaat die bedoeld zijn om te verspreiden. Er zijn de nodige overeenkomsten in teksdelen maar het is ook een (uitzonderlijk) helder opgesteld persbericht. Soms werkt krampachtig andere woorden gebruiken nadelig omdat dan de betekenis kan veranderen.

Aan de andere kant wil je ook niet gemakzuchtig overnemen en willen we elke schijn daarover voorkomen. Het stuk bevat gelukkig genoeg extra uitleg en we passen hier en daar nog de tekst aan.