Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zijn laptops veel sneller sinds 3 à 4 jaar terug?

Pagina: 1
Acties:

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:58
Ik heb nu sinds 3,5 jaar een Dell XPS 17 (L702x) laptop met een Ci7 2670QM, 12GB RAM, nVidia GT555m en een 500GB 5400rpm hdd. Op momenten dat ik serieus mijn foto's aan het bewerken ben en ik Lightroom, Photoshop en bijvoorbeeld Chrome tegelijk open heb staan, begint de laptop een beetje in ademnoot te komen. Ik zou daarom graag een sneller systeem willen welke mijn workflow bij kan houden. Daarnaast zou een nieuwe laptop wel een maatje kleiner mogen zijn, dus terug van 17,3" naar 15,6". Het is nu echt niet te doen om ontspannen met de XPS 17 op schoot te zitten. Verder wordt de laptop thuis op een externe monitor aangesloten zodat ik met 2 schermen tegelijk kan werken.

Nu ben ik benieuwd of de huidige laptops met bijvoorbeeld een Core i7 4710HQ processor echt sneller zijn geworden dan wat ik reeds heb, of dat ik misschien beter de XPS17 nieuw leven in kan blazen met een SSD en een nieuwe accu?

Een Ultrabook vind ik trouwens echt heel fijn kwa formfactor, maar volgens mij is een Ci7 5500u een grote stap terug ten aanzien van de Ci7 2670QM?

Wat zijn jullie ideeën?

Wat ga je met je laptop doen?
Hoofdzakelijk foto's bewerken in Lightroom en Photoshop (36MP/75MB RAW files)

Wat is je budget?
€ 1200,- max

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het liefst zou ik de laptop meenemen tijdens fotoshoots om direct het resultaat op een groter scherm te kunnen bekijken.

Heb je nog bepaalde voorkeuren
Het moge duidelijk zijn dat de laptop behoorlijk wat processing power nodig heeft. Verder moet het scherm minimaal een FHD resolutie hebben en een IPS paneel hebben. Geluidsproductie is niet zo'n issue, een goede cooling des te meer. Ik zit niet te wachten op throttling.

Echt een bepaalde laptop heb ik nog niet op het oog, omdat ik als eerste benieuwd ben of het wel de moeite waard is om na 3,5 jaar een nieuwe laptop aan te schaffen.

Suggesties zijn welkom!!

Some infinities are bigger than others.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Wat dacht je van je harde schijf te vervangen voor een SSD? De grootste bottleneck in je laptop op dit moment lijkt me toch echt de hardeschijf! Dies enorm traag.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Qua high-end cpu's is er volgens mij weinig vooruit gegaan, vooral op low-end en mid-end zijn de cpu's beter geworden. Ook heb je voor minder geld een betere videokaart, en natuurlijk worden SSD's steeds normaler.

Zelf zou ik er eerst eens een SSD ingooien, is de boel dan nog niet naar jouw smaak, kun je altijd kijken voor een andere laptop, en die SSD dan meenemen.

People as things, that’s where it starts.

• Major_ton
Wouter lucassen schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:03:
Wat dacht je van je harde schijf te vervangen voor een SSD? De grootste bottleneck in je laptop op dit moment lijkt me toch echt de hardeschijf! Dies enorm traag.
Dat was ook een vraag van mij in de o.p.; "Nu ben ik benieuwd of de huidige laptops met bijvoorbeeld een Core i7 4710HQ processor echt sneller zijn geworden dan wat ik reeds heb, of dat ik misschien beter de XPS17 nieuw leven in kan blazen met een SSD en een nieuwe accu?"

Daarbij ben ik dan eigenlijk ook benieuwd hoeveel toekomstperspectief een laptop nog heeft waarvan de CPU voor 3,5 jaar lang elke dag op volle toeren heeft gedraaid.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:58

FlyEragon

Alien Monkeys

Die CPU houd het nog lange tijd wel uit hoor, is geen mechanisch ding wat onderhoud nodig heeft.
Stop er een SSD (Soort ding van Star Trek) in, en be amazed. Vooral met grote bestanden is je huidige HD een enorme bottleneck (soort ding van steen als in the Flintstones).
Zelf meegemaakt met Photoshop files van 1GB. Met een SSD gaat het dan toch een heeeeeeeeeeeeeeel stuk sneller.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09
Ik denk niet dat de CPU bij jou op volle toeren dag in dag uit heeft gedraaid. Eerder dat je hdd de pc tegen houd.
Mijn vrouw heeft dezelfde met de iets lagere gpu en dan 15.6 inch. Herken iig jouw probleem.
Mijn opmerking dag in dag uit is, loop een SSD.
Waarschijnlijk ben je dan je probleem wel kwijt. Neem er eentje groot genoeg zodat het niet zonde is voor een volgende laptop.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 17:48
ik heb zelf ook een Dell XPS 17 (L702x) met een i7 erin, 6Gb, en na het installeren van een samsung pro ssd vliegt hij weer..
en misschien deze even lezen..
http://www.smashingmagazi...er-photoshop-performance/

ehhh.. noppes

• bleu
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-03 13:44
-verkeerde topic-

[ Voor 94% gewijzigd door bleu op 15-04-2015 17:41 ]

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 11:17
Major_ton schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:56:
Een Ultrabook vind ik trouwens echt heel fijn kwa formfactor, maar volgens mij is een Ci7 5500u een grote stap terug ten aanzien van de Ci7 2670QM?
De 2670QM is gewoon een quadcore mobile processor met 4 core, HT en een wattage van om en nabij 45 wat. De i7 5500u heeft een wattage van 15 watt, maar 2 cores en HT. Dan is je QM hoe dan ook gewoon beter. Want je vergelijkt een processor die als mobiele powerhouse is bedoeld met een processor die precies is bedoeld om zo min mogelijk stroom te gebruiken voor lightweights.

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-11 19:58
.

[ Voor 97% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 14:52 ]

• Major_ton
Mozy schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:39:
[...]

De 2670QM is gewoon een quadcore mobile processor met 4 core, HT en een wattage van om en nabij 45 wat. De i7 5500u heeft een wattage van 15 watt, maar 2 cores en HT. Dan is je QM hoe dan ook gewoon beter. Want je vergelijkt een processor die als mobiele powerhouse is bedoeld met een processor die precies is bedoeld om zo min mogelijk stroom te gebruiken voor lightweights.
Bedankt voor je uitleg. Dat ze voor verschillende doeleindes ontworpen zijn is natuurlijk duidelijk. Ik was alleen benieuwd naar wat 3 jaar aan ontwikkeling zou doen voor de CPU power. Een P-III Coppermine was ooit ook een powerhouse... ;-)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26
Wat bedoel je precies met ademnood? Want ergens 1200 euro tegenaan gooien kan altijd nog, voor dat geld kun je ook een leuke L-lens kopen (als je met Canon schiet, anders heb je nog niks aan die lens :+ )...

Kun je een screenshot plaatsen van Broncontrole / Resource Monitor terwijl je laptop in ademnood zit?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Major_ton
Paul schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:20:
[...]

Wat bedoel je precies met ademnood? Want ergens 1200 euro tegenaan gooien kan altijd nog, voor dat geld heb je ook een leuke L-lens kopen (als je met Canon schiet, íanders heb je nog niks aan die lens :+ )...

Kun je een screenshot plaatsen van Broncontrole / Resource Monitor terwijl je laptop in ademnood zit?
Met ademnood bedoel ik dat het allemaal zo vlot niet meer loopt. Als ik in Lightroom veel spotremoval toepas, dan begint op een gegeven moment zelfs de muispointer te laggen. Dat is overigens met een clean Win7 install waar eigenlijk ook alleen maar LR en PS op geïnstalleerd zijn. En bij 12 of meer layers in PS begint het ook moeizaam te worden, al ben ik wel blij met de link met tips die eerde hierboven is gepost. Verder is het goed merkbaar als ik een paar uurtjes achter elkaar bezig ben in LR en PS dat het selecteren van foto's en het switchen tussen Develop en Libary in LR lang duurt en dat Windows zelf ook trager wordt. Uiteindelijk wordt LR zó traag dat het echt niet meer werkbaar is.

Een L lens zou trouwens leuk zijn! Al heeft het weinig zin op een D800 ;-) Gelukkig maakt Nikon ook mooi glas. 75MB RAW files betekent overigens wel dat Multi-layer PSD's in PS al snel tussen de 4 en 8GB groot zijn (of soms nog erger...) 8)7

Ik zal trouwens asap een screenshot van de resource monitor plaatsen, dat wordt waarschijnlijk morgenavond.

[ Voor 3% gewijzigd door Major_ton op 15-04-2015 23:04 ]

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 11:17
Major_ton schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:02:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Dat ze voor verschillende doeleindes ontworpen zijn is natuurlijk duidelijk. Ik was alleen benieuwd naar wat 3 jaar aan ontwikkeling zou doen voor de CPU power. Een P-III Coppermine was ooit ook een powerhouse... ;-)
Aha, op die fiets. de CPUMark van de 5500u is de 3966, die van de 2670QM is 6003. Dus een CPU met 1/3de de power en 1/2 de cores presteert maar 34% minder.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TCfpv0h.png

• Major_ton
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y113/Major_Ton/resmon_zpsy0m2h2xe.png
Zie hier het resultaat als er een libary met edits geopend wordt in Lightroom. Volgens mij valt het nog wel mee, is het inderdaad echt alleen de HDD die de boel nekt.

Best een dilemma, want investeren in een SSD betekent de huidige laptop een nieuw leven inblazen en dan heb ik ook een nieuwe accu nodig. Daarnaast blijft een XPS17 met een 9 cell accu een draak om mee te nemen of om op schoot te gebruiken. Maar om nou een nieuwe laptop à € 1200,- te kopen die op de HDD na maar 20% sneller is... |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Major_ton op 16-04-2015 20:58 . Reden: nutteloze html verwijderd ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:19

Zenix

BOE!

Misschien kan je hem ook wel verkopen tweedehands en dan tweedehands weer wat nieuwers kopen, wat minder lomp is. Ik heb zelfs in een Dell 6400 uit 2007 een keer SSD gedaan en dat ding doet het goed met Windows 8.1

Heb zelf ook vergelijkbare laptop gehad maar dan met een i5 van die genaratie, en is inderdaad nog snel zat.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 16-04-2015 21:00 ]

Verwijderd

En toch zou ik een SSD proberen. Ik heb hier een Dell Latitude E6320 van een paar jaar terug met een i5 2520m. Bij normaal gebruik merk je gewoon géén vertraging, en dat is dan nog met een vrij oude SSD. Dan heb jij een nieuwere CPU die ook nog eens een i7 is, dus dat zou nog sneller moeten zijn.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26
Je weet dat je ook hele leuke laptops hebt die minder dan 1200 euro moeten kosten? :P De helft lijkt ook gewoon mogelijk, al moet je daar dan nog wel zelf een SSD in plaatsen (bijvoorbeeld in plaats van de DVD-speler).

http://tweakers.net/categ...XHr7hbBGsNC108s5JJqOc_zBw

Vooral het IPS-scherm maakt het lastig, dat wel :P Staar je ook niet blind op CPU, zeker als nu blijkt dat daar je bottleneck helemaal niet zit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 17-04-2015 08:36 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Major_ton
Toch nog even een followup aan dit verhaal. Hoewel duidelijk is geworden dat de HDD de bottleneck is van mijn systeem en dat met zwaar werk (Photoshop en Lightroom tegelijk in gebruik) de CPU utilization niet boven 62% uitkomt, wordt diezelfde CPU dan wel max zo'n 98 graden (celcius). De gemiddelde temp na 5 uur draaien is 61 graden. Is zoiets normaal voor een mobile CPU?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44
Heb je hem wel eens schoongemaakt?
Pagina: 1