Vraagje over RAID0

Pagina: 1
Acties:

• TBK145
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-03-2023
Ik heb momenteel een Crucial MX100 256 GB SSD schijf voor mijn OS, programma's en games, met daarnaast een 500 GB HDD voor alle documenten, muziek, foto's etc.

Nu zit de SSD op 40 GB vol en ben ik van plan een tweede te kopen.
Mijn vraag is nu, kan ik beide SSDs in RAID 0 zetten en daarnaast mijn HDD gebruiken, en zo ja, heeft dit nut?

Ik heb een beetje rondgezocht en de resultaten in snelheidsverschil variëren van miniem tot bijna verdubbelt (hyperbool). Ook ben ik bewust van grotere kans op disk errors, maar aangezien er alleen software (en misschien een enkele savegame) op komt te staan lijkt dat me geen probleem.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 09:13
De snelheidswinst is minimaal. Daarnaast loop je het risico dat je TRIM niet meer kan gebruiken. Maar het prijsverschil tussen een 40Gb en een grotere is tegenwoordig ook nihiel.

Bespaar jezelf een hoop gehannis en koop een grotere SSD welke je niet in RAID0 hoeft te zetten. Kan je de 40 Gig mooi gebruiken voor een andere machine (HTPC) bijvoorbeeld ;)

Beter leren lezen. Raid0 heeft meestal geen toegevoegde waarde. Je verliest waarschijnlijk je TRIM functie en je bent afhankelijk van 2 schijven. 1 Schijf kapot is alle data kwijt. Daarnaast is voor een huis tuin en keuken gebruiker de snelheidswinst nihiel.

Ik zou eerder kijken naar een maatje groter.

[ Voor 31% gewijzigd door muppet99 op 15-04-2015 15:39 ]

Carpe Diem

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 12:36

Rannasha

Does not compute.

Ja het kan, nee het heeft geen nut.

Het belangrijkste voordeel van een SSD boven een reguliere HDD is de snelheid waarmee veel verschillende, kleine brokjes data gelezen of geschreven kunnen worden ("random IO") en de lage latency tussen het moment dat het OS de data opvraagt en het moment dat de data beschikbaar is.

RAID-0 verbetert de toegangstijd niet en kan het in sommige gevallen zelfs iets slechter maken. RAID-0 zal wel de maximale bandbreedte verbeteren, waardoor grote bestanden sneller te lezen en te schrijven zijn, maar in de praktijk komt het bijna nooit voor dat je dusdanige grote bestanden leest en schrijft (op een manier waar de snelheid van belang is), dat je iets gaat merken van de extra bandbreedte van RAID-0/

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:51
RAID0 heeft zeker wel voordelen. Vroeger kon je nog opmaken dat er een verhoging van de latencies waren echter is dit bij SSD's niet meer van toepassing. De latency is zo laag dat deze onder RAID0 nog steeds super laag zijn (t.o.v. traditionele HDD). Daarbij is de maximale lees snelheid verdubbeld en de schrijfsnelheid blijft gelijk. Je loopt inderdaad wel het risico dat als 1 schijf defect raakt, je al je data kwijt bent.

Ik gebruik zelf 2x 256GB in RAID0 als Steam schijf en dingen als Integrety Check van een game zijn een stuk sneller in RAID0, toegegeven dat je dat niet elke dag nodig hebt. Toch is het zeker een werkbare situatie met zijn voor en nadelen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Rannasha schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:38:
RAID-0 verbetert de toegangstijd niet en kan het in sommige gevallen zelfs iets slechter maken. RAID-0 zal wel de maximale bandbreedte verbeteren, waardoor grote bestanden sneller te lezen en te schrijven zijn
Dit is een zeer populaire mythe; dat RAID0 enkel grote bestanden (sequential I/O) versnelt, maar geen random I/O. Dat is echter, met één uitzondering, niet waar. Ook de random I/O (IOps) performance wordt verdubbeld bij RAID0. Het enige wat RAID0 niet kan versnellen zijn blocking random reads, in diverse benchmarks wordt dat als '4K' aangeduid. Echter, random reads met meerdere queue depth (4K-64) wordt gewoon verdubbeld, en random writes kan ook met enkele queue depth al een flinke boost krijgen, en zal bij 2 tot 4 queued I/Os al verzadigd raken.

RAID0 is extreem effectief in het verhogen van de snelheid. Vandaar ook dat alle moderne SSDs ook het principe van RAID0 (interleaving) gebruiken om hun snelheden te boosten. Zonder dit principe zou een SSD slechts USB-stick snelheden halen: dus 170MB/s read en 40MB/s write bijvoorbeeld. Het is dankzij interleaving ("RAID0") dat de snelheden van SSDs worden verhoogd. Dit geldt niet enkel voor sequential I/O maar zeker ook random I/O. Het verschil tussen 4K en 4K-64 (ongeveer een factor 10) is geheel aan het principe van RAID0 te danken.

Kortom, SSDs doen al volop aan RAID0 (eigenlijk RAID4 en RAID5) en dat werkt enorm effectief. Je kunt dit effect doorzetten door twee SSDs in host RAID0 te zetten. Met Intel onboard RAID behoudt je dan TRIM en het zal je opslagapparaat zeker sneller maken. Het punt is alleen dat een enkele SSD al zo snel is dat een verdubbeling van de snelheid weinig zal uitmaken. Je bottleneck is de CPU geworden omdat die nu voldoende snel data aangeleverd krijgt om helemaal verzadigd te raken. Dit zorgt dat het versnellen van de SSD niet of weinig verbetering in de praktijk oplevert. Hooguit bij installeren van game updates, het starten van een game en nog wat van dit soort taken kan een kleine merkbare winst opleveren. Maar dat is niet de schuld van RAID0 of je SSD. Je hebt een CPU van 10+GHz nodig om een moderne SSD echt volop te kunnen belasten. Of je moet de software anders ontwerpen; en dat laatste is meer waarschijnlijk.

• TBK145
Kleine sidenote: Mijn processor is een i5-4670k.

Kortom, als ik 2 SSDs in RAID0 zet zal ik daarmee meer dataloss riskeren ten opzichte van minimale winst?
Het is dus voor mij handiger om een tweede schijf erin te stoppen en daar vervolgens mijn steam library op te zetten?
Ik herinner me ooit ergens gelezen te hebben dat een programma minder goed presteert als het niet op dezelfde schijf als het OS staat?

Verwijderd

Zolang je bij Crucial MX100 en consorten blijft, dan heb je goede SSDs te pakken. Daarbij is het risico bij RAID0 erg laag. Dat kun je prima overwegen. Maar je hebt er wel iets meer zorg aan. Losse SSDs is het makkelijkst. Maar dan heb je ook allemaal losse plukjes vrije ruimte. Het kan zijn dat je liever één grote SSD wilt uit gemak en daar alles op installeren. Zo deel je ook de vrije ruimte. En het is nog ietsje sneller.

Zou één SSD stuk gaan, ben je alles kwijt. Maar die kans is niet zoveel groter als je splitst. Backuppen van belangrijke data moet je toch! Dus in veel gevallen kun je goede SSDs prima in RAID0 zetten als je dat wilt. Denk alleen niet dat je veel gaat merken van die 1GB/s+ snelheden. Daarvoor is je processor te traag en een enkele SSD al snel genoeg in veel gevallen.
Ik herinner me ooit ergens gelezen te hebben dat een programma minder goed presteert als het niet op dezelfde schijf als het OS staat?
Ik denk dat je je herinnert dat als je OS op de C-schijf staat, je programma's en andere zaken beter op een andere fysieke schijf (D:) kunt installeren. Maar dat geldt voor hardeschijven, die heel traag zijn met 'seeken' (zoeken naar een sector) waardoor je allemaal dit soort optimaliatie-tips krijgt. Maar dat geldt voor hardeschijven, niet voor SSDs. Bij SSDs is het allemaal anders. Die kunnen alles tegelijk.

• TBK145
Top! Bedankt voor jullie reacties.
Aangezien er toch geen belangrijke data op de SSDs komt te staan ga ik het gewoon proberen.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb zelf ook 2x SSD in RAID 0: http://tweakers.net/gallery/sys/488113
Precies zoals jij: Eerst 1 SSD in mijn PC, later 1 erbij gekocht.
Mijn Outlook mail.pst, documenten, etc. etc. etc. staan allemaal op mijn RAID1 HDD.
RAID0 SSD is voor opstarten van Windows en Applicaties/Games.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=113545&FotoID=9064

Belangrijk:
Als je een Intel controller hebt op je moederbord dien je te letten dat je boot ROM versie hoger is dan 11.5
en
de laatste IRST driver: https://downloadcenter.in...age-Technology-Intel-RST-
Pas dan ondersteunt je moederbord TRIM met RAID0
Welke versie je Boot ROM is kan je zien bij het opstarten van je PC in RAID mode of via de Intel IRST software.

[ Voor 5% gewijzigd door GoT op 16-04-2015 17:39 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:51
Als de data toch niet belangrijk is, zet je de cache mode op write-back. :+ Dat heb ik in ieder geval bij mijn Steam array. Misschien is dat niet zo handig als het ook je Windows installatie betreft.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1