- Maar je maakt wel wat mee! -
Op een totale floot van zo'n 8mln auto's is dit dus niet zo heel veel...In 2012 reden in Nederland 577.000 personenauto’s rond die waren geleased.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
>5 jaar is echt geen lease (meer), mogelijk ex lease.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Wat gaf google als resultaat bij je vraag? hint: 2013: https://dehardecijfers.wo...al-leaseauto-s-nederland/
39
nou ja, laat ik het zo zeggen...ik ken persoonlijk niet veel mensen die prive een nieuwe audi oid kopen..dus ik ging er van uit dat de meeste nieuwe auto"s van meer dan 15 k..lease bakken zijn..Fietsbel schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:40:
Want alle audi's zijn auto's van de zaak?
Wat gaf google als resultaat bij je vraag? hint: 2013: https://dehardecijfers.wo...al-leaseauto-s-nederland/
Als je het op basis van gereden km's ziet dan lijkt het ineens een stuk meer denk ik.naitsoezn schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:39:
Even m'n google aanslingeren:
[...]
Op een totale floot van zo'n 8mln auto's is dit dus niet zo heel veel...
-edit- Wat catch22 bedoeld dus ook.
Verder hangt het tijdstip er ook nogal van af, rond 6:30 sochtends zie je massa's bouwvakkersbusjes (A7 richting Amsterdam bijvoorbeeld) en overdag eerder wat oudere boodschappen autotjes en veelrijders/vertegenwoordigers etc.
[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 15-04-2015 14:48 ]
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Verwijderd
Dit vooral denk ik, als je overdag op de (snel)weg zit zie je waarschijnlijk veelal zakelijke rijders. (= lease) De prive auto's zitten dan kortstondig omstreeks 07:30-08:30 en 16:30-17:30 op de weg; in ieder geval dit is het geval bij de eerste 10 situaties die ik me zo kan bedenken. (ikzelf, vrouw, ouders, vrienden)418O2 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:46:
[...]
Als je het op basis van gereden km's ziet dan lijkt het ineens een stuk meer denk ik.
Een andere google-actie leverde een cijfer van ongeveer 400k op: Het aantal nieuwe auto's die verkocht waren in 2014. Als je dat combineert met het gegeven dat er ongeveer 500k lease-auto's zijn die elk ongeveer 3 of 4 jaar meegaan, dan zijn er dus flink wat particulieren die een nieuwe auto kopenDeviator79 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:44:
[...]
nou ja, laat ik het zo zeggen...ik ken persoonlijk niet veel mensen die prive een nieuwe audi oid kopen..dus ik ging er van uit dat de meeste nieuwe auto"s van meer dan 15 k..lease bakken zijn..
Onderzoek van NIBUD laat zien dat de groep huishoudens met een inkomen van min. €3000 p/m 9% structureel spaart; dus €270 p.m. Als je €50.000 deelt op €270 p.m. dan ben je 185 maanden bezig. Oftewel dik 15 jaar. En dan spaar je dus alleen voor de auto, wat niet realistisch is.
Hoeveel mensen verdienen €3000 netto (incl. vakantiegeld en 13e maand) zijn dat volgens CBS 26.4% van de huishoudens (dus niet veel).
Kortom: 's ochtends zijn de nieuwe dure wagens veelal lease, eigendom van bedrijven, of met geleend geld betaald. Een nieuwe Renault Twingo à €10.000 privé aanschaffen met eigen geld kan natuurlijk wel, hoewel het niet voor iedereen weggelegd en verstandig is (afschrijving).
[ Voor 11% gewijzigd door Barns op 15-04-2015 15:01 ]
Ik ken in mijn omgeving meerdere mensen die nieuwe auto's hebben gekocht afgelopen 6 jaar en dan moet je denken aan de volgende modellen van goedkoop naar duur.
Daihatsu cuore (bezine). 8K (50+jaar )
Lupo 3L (diesel): geen idee hoe duur. (40+ jaar)
Fiat Punto (benzine):14K (25+ jaar)
Opel Corsa (diesel): 18K (21 jaar)
Ford Fiesta (sport model) (benzine): 20K (ook 21 jaar)
Volkswagen Golfplus (diesel: 25K? (50+ jaar)
Ford Mondeo ST(benzine): 30K (50+ jaar )
Audi A3 Sport (diesel): 45K (30 - jaar )
Ik zie wel dat veel prive auto's voor 10 a 15 jaar worden gereden en dat lease auto's elke 4 jaar vervangen worden.
Mijn volgende auto is trouwens een auto die mij 80K gaat kosten (Tesla S), en daar ben ik nu voor aan het sparen.
Deze hoop ik over 3 jaar te kunnen aanschaffen. Dan is mijn huidige auto alweer 7 jaar oud (de opel corsa van hierboven).
Voor elke 2 audi's ouder dan 4 jaar op de weg rijd er ook iemand prive een nieuwe audi
En anders noteer je wat kentekens onderweg en kijk je online of ze prive of zakelijk zijn.
Kan je zoontje alle kentekens noteren, dan is hij ook lekker bezig terwijl jij aan het rijden bent
Nu moet ik zeggen dat de meeste grote audi's over de 50K gaan betreft de prijs en daar ken ik er vrij weinig van die prive gekocht zijn (volgens mij 2).
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Zijn leuke auto's hoor die Tesla's, maar 80K voor een particulier is m.i. kapitaalvernietiging. Ieder zijn ding maar ik had er andere dingen mee gedaan, zeker op jouw leeftijd. Zonder al die subsidies is er ws geen hond die hem zomaar even koopt.Smuggler schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:11:
Mijn volgende auto is trouwens een auto die mij 80K gaat kosten (Tesla S), en daar ben ik nu voor aan het sparen.
Deze hoop ik over 3 jaar te kunnen aanschaffen. Dan is mijn huidige auto alweer 7 jaar oud (de opel corsa van hierboven).
[ Voor 42% gewijzigd door vhal op 15-04-2015 20:24 ]
Als ik 1 ding heb geleerd in mijn relatief korte leven tot nu toe, is dat je moet genieten van elke minuut die je leeft.vhal schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:22:
[...]
Zijn leuke auto's hoor die Tesla's, maar 80K voor een particulier is m.i. kapitaalvernietiging. Ieder zijn ding maar ik had er andere dingen mee gedaan, zeker op jouw leeftijd. Zonder al die subsidies is er ws geen hond die hem zomaar even koopt.
Tesla is natuurlijk een aparte auto omdat deze 100% elektrisch is.
Tesla's mag je gratis opladen bij tesla laadstations.
En ik rij heel veel auto, dus een beetje comfort is nooit weg
Ik gooi in mijn corsa zo'n 177 liter diesel per maand erin: 250 euro per maand dus.
Het verschil over 8 jaar is daarmee al bijna 25.000 euro kleiner. nog maar 55K euro.
Een auto is meer dan alleen een aanschaf prijs.
En dan heb je nog een hogere rest waarde waardoor het verschil allemaal best wel mee valt.
het is in iedergeval veel minder dan de het op het eerste ogenblik lijkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 15-04-2015 20:38 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
als wij op de snelweg zitten roep ik vaak: kijk jongens,het gaat nog niet zo slecht met Nederland,moet je eens kijken hoeveel nieuwe auto's je om je heen ziet
;-)
[ Voor 8% gewijzigd door Het Fantoom op 15-04-2015 21:33 ]
Of zakelijk aangeschaft. Menig DGA leaset niet, maar koopt zakelijk. Is doorgaans goedkoper dan leasen (want er hoeft niet een leasemij 'onderhouden' te worden).Het Fantoom schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:32:
Ik heb altijd het idee dat de wat minder gemotoriseerde Audi's geleased zijn en de krachtigere (>200pk) privé zijn aangeschaft. Zelfde geldt voor BMW.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
floot = verleden tijd van fluitnaitsoezn schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:39:
Op een totale floot van zo'n 8mln auto's is dit dus niet zo heel veel...
Ontopic: leaseauto's zullen wel meer kilometers maken, dus je ziet ze vaker op de weg.
En daarna verdwijnen ze naar Rusland, waar ze tweedehands nog een subsidie kunnen beuren... Tot zover het nettoeffect van subsidie voor zuinigere auto's...Tijntje schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:48:
Je kan er vanuit gaan dat alle hybrides lease zijn. Vanwege het fiscaal voordeel, dat is echt de enige reden waarom die zoveel in Nederland rond rijden.
'k Vind dit altijd zo'n kul-argument. Nofi naar jou persoonlijk toe, maar hoor dit wel vaker. "Doe iets leuks met je geld". Uhm, een nieuwe auto kopen, hoe leuk wil je het hebben?
Huh, grappig. Het zal wel afhangen van de mensen in je kennissenkring danDeviator79 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:57:
Binnen mijn kennissenkring zijn inderdaad de mensen met een nieuwe auto lease rijders...
[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 15-04-2015 22:15 ]
Dat snap ik heel goed want ik ben ook zo geweest.Smuggler schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:37:
[...]
Als ik 1 ding heb geleerd in mijn relatief korte leven tot nu toe, is dat je moet genieten van elke minuut die je leeft.
Maar terugkijkend had ik het geld beter anders kunnen besteden dan aan auto's. Spijt? Ja toch wel.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik rij er ook in een: Megane Grandtour Bose dCi van 2013. Had ik nooit nieuw gekocht, maar de vorige eigenaar (lease bedrijf) heeft de kop er met 15K afgehaald voor me. Want 7,5K per jaar afschrijven is me iets te gortig.
En dan geef ik me geld liever aan iets anders uit.
The ramblings of an idiot
Vergeet niet qua leasebakken, wat er nog te koop staat!
Ik rij zelf Golf 7 en zelfs toen met mijn oude Golf 6 was het opvallend. Ik kijk vaak naar andere Golf 6 en 7 vanwege velgen, opties etc.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Net wat je klein vind:McBoom schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:48:
Dan rijst er bij mij de vraag.... Waarom wordt er in de autoreclames zo geschermd met 'lage bijtelling!!!' terwijl dat alleen voor de leaserijders boeiend is en dat (relatief gezien) maar een klein stukje van de taart is?
400k autos per jaar verkocht
een kleine 600k aan leasautos, normaalgesproken is de max leaseduur 5 jaar, voor kleine autotjes nog al eens korter ivm max 100k kilometers dus laten we zeggen gemiddeld 4 jaar.
maakt dus dat 150k van de 400k aan auto's geleased wordt. Vind ik niet relatief.
Voor de rest koopt men veelal een auto uit emotie (hij is leuk/stoer/mooi whatever) en dat doe je niet met kale cijfers (14% bijtelling of het brandstofverbruik) maar met een gelikte reclame (een Audi die voor een trein langs zoeft bijvoorbeeld, of een Mazda langs een mediterraansekust). Een deel privé koopt alsnog nieuw op basis van cijfers, je komt ook nog een enkel keer in reclames zoiets tegen, Mazda en gewichtsbesparing of 'de zuinigste in zijn klasse' etc.
Zoals ik de eerdergenoemde waardes lees is minstens een kwart van de nieuwe autoverkoop lease-auto's, en over het algemeen zijn dat toch duurdere auto's dan mensen prive aanschaffen.McBoom schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:48:
Dan rijst er bij mij de vraag.... Waarom wordt er in de autoreclames zo geschermd met 'lage bijtelling!!!' terwijl dat alleen voor de leaserijders boeiend is en dat (relatief gezien) maar een klein stukje van de taart is?
En dan hebben we nog geen cijfers over zakelijk aangeschafte auto's, want dat is blijkbaar ook een manier om een grote bak te rijden voor minder geld.
Er zijn zelfs mensen die daardoor denken dat ze de bijtelilng ook betalen als ze de auto zelf kopen...McBoom schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:48:
Dus hun doelgroep voor de 30k klasse is gewoon de leaserijder die door de leaseconstructie een veel duurdere auto kan rijden dan hij het particulier kan doen.
Tot nu toe ken ik meer mensen met een koop-hybride (new-in-box) dan een lease-hybride. Koop is doorgaans voordeliger dan lease. Vooral de Prius is voor mijn gevoel een populaire koop-auto.Tijntje schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:48:
Je kan er vanuit gaan dat alle hybrides lease zijn. Vanwege het fiscaal voordeel, dat is echt de enige reden waarom die zoveel in Nederland rond rijden.
Leasen doe je alleen als je NBD of 4-hours-mission-critical nodig hebt. Bij koopauto's is vooral de 4-hours-mission-critical moeilijk te krijgen.
Zelf rijd ik in een Passat van 23 jaar oud en een Yaris van 15 jaar oud:

Beide auto's zijn nieuw gekocht. De Yaris heeft nog niet eens 30.000 km gelopen
Het enige nadeel dat ik nu heb, is dat als mijn auto stuk gaat als ik in bijvoorbeeld Maastricht ben, dat ik dus geen 4-hours-mission-critical heb. Daarom heb ik een NS Businesscard, waarmee ik toch nog een Greenwheels auto kan huren als dat nodig is. Bovendien kan ik nu ook gewoon de andere auto pakken als de ene mankementen vertoont, alleen dan moet ik eerst even naar een andere garage fietsen. Voor dat kleine stukje fietsen om de tweede auto te gebruiken ga ik echt niet leasen.
[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 16-04-2015 08:44 ]
Hoe vaak gebeurt dat? Eens in de heel veel jaar per auto gok ik? Dat kan dus geen reden zijn om een bepaalde keuze te maken, zelfs een taxi eens per zoveel jaar is voordeliger.Trommelrem schreef op donderdag 16 april 2015 @ 08:39:
Het enige nadeel dat ik nu heb, is dat als mijn auto stuk gaat als ik in bijvoorbeeld Maastricht ben, dat ik dus geen 4-hours-mission-critical heb.
Ik heb met die Passat nog maar één keer pech gehad in de 23 jaar. Een versleten dynamo. Volgens de onderhoudsgarage is de staat van de Passat beter dan de gemiddelde auto die half zo oud is. Die auto heeft z'n waarde allang terugverdiend. Ik vind het wel een fijn gevoel om de Yaris achter de hand te hebben, want ondanks dat de Passat zich nog steeds dagelijks bewijst, is het toch een stokoude auto en er kan ook onheil van buitenaf plaatsvinden. Bijvoorbeeld een ongeval.RemcoDelft schreef op donderdag 16 april 2015 @ 08:43:
[...]
Hoe vaak gebeurt dat? Eens in de heel veel jaar per auto gok ik? Dat kan dus geen reden zijn om een bepaalde keuze te maken, zelfs een taxi eens per zoveel jaar is voordeliger.
Lease heeft als enige voordeel dat als je auto stuk gaat, dat je er geen omkijken naar hebt. Je hebt binnen 4 uur een vervangende auto. Je rijdt hem tegen een boom en iemand van de leasemaatschappij komt een vervangende auto langs brengen. Dat scheelt (zakelijk) veel geld, want je hoeft er geen "reserve" auto voor te hebben en ook de logistiek wordt voor je geregeld. Het is dus niet zo gek dat er zo veel wordt geleaset, want de best sourcing is outsourcing. Je wilt als bedrijf geen logistieke afdeling voor je vloot hebben. Zo'n leasemaatschappij kan dat werk veel beter en veel goedkoper.
Het antwoord is dus dat die Audi ineens heel goedkoop is vanwege de uptime en het outsourcen van fleetmanagement door een partij die dat veel goedkoper kan. The best sourcing is outsourcing.Deviator79 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:35:
"wanneer kopen wij een Audi, papa?"
mijn antwoord was dus.
"Dat zijn allemaal auto's van de zaak, en die krijgt papa niet (zorg)"..
maar is dat ook eigenlijk echt zo..?
[ Voor 25% gewijzigd door Trommelrem op 16-04-2015 08:56 ]
Nu ja, maar is dat volgend jaar ook nog? En het jaar daarop? En daarop?Smuggler schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:37:
ach, de leasevloot staat in het weekend ws. bij de Ikea om goedkoop prul te scorenitsalex schreef op woensdag 15 april 2015 @ 23:33:
Het valt ook op, althans mij dan, dat je doordeweek Golf 7, BMW vloot, Audi, Mercedes etc ziet en in het weekend het "arme" autopark. Dus meer Kia, Hyundai, oude Golfjes etc.
Denk dat er meer marge zit voor particulier dan lease waar de dealer misschien 0,01% marge heeft doordat hij is uitgeknepen door de leasemaatschappij.Barrycade schreef op donderdag 16 april 2015 @ 08:16:
Op vol gehangen leasebakken verdienen ze gewoon meer dan op de kalere exemplaren die de particulieren aanschaffen.
Dus hun doelgroep voor de 30k klasse is gewoon de leaserijder die door de leaseconstructie een veel duurdere auto kan rijden dan hij het particulier kan doen.
[ Voor 37% gewijzigd door vhal op 16-04-2015 09:44 ]
Het stereotype kom je wel tegen bij de IKEA haha, onlangs nog dit:vhal schreef op donderdag 16 april 2015 @ 09:42:
ach, de leasevloot staat in het weekend ws. bij de Ikea om goedkoop prul te scorenMaar inderdaad, in het weekend heb je opeens een totaal ander wegbeeld.
"Auw papa, die doos doet pijn"
"Rotkind, ga gewoon op je stoel in de riemen zitten"
"Auw papa, die doos past niet!"
"Houd je bek!"
Een klein deel van de leaserijders bepaalt wel het stereotype haha.
Zit er dan nog marge op de verkoop van auto's? Dat is vreemd. Ik dacht dat alles werd verdiend aan het onderhoud en de bijbehorende onderhoudscontracten?Denk dat er meer marge zit voor particulier dan lease waar de dealer misschien 0,01% marge heeft doordat hij is uitgeknepen door de leasemaatschappij.
In de IT wereld wordt volgens mij helemaal niet meer verdiend op de hardware. Alles zit in de diensten die worden geleverd.
[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 16-04-2015 10:09 ]
Ik woon inderdaad niet in het Gooi oid. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zelf een nieuwe auto kunnen bekostigen, maar de gemiddelde Jan Modaal niet. Toch vind ik de gemiddelde verkoopprijs nog best aan de hoge kant:naitsoezn schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:57:
[...]
'k Vind dit altijd zo'n kul-argument. Nofi naar jou persoonlijk toe, maar hoor dit wel vaker. "Doe iets leuks met je geld". Uhm, een nieuwe auto kopen, hoe leuk wil je het hebben?Oftewel: Prima als jij je prioriteiten anders hebt liggen, maar elk bedrag dat je uitgeeft aan luxe is weggegooid. Veroordeel dan niet iemand omdat ie een andere keuze maakt dan jij gemaakt zou hebben
![]()
![]()
[...]
Huh, grappig. Het zal wel afhangen van de mensen in je kennissenkring danIk ken voornamelijk mensen die gewoon van hun eigen geld een nieuwe auto kopen. Niet altijd een Audi. Soms ook een VW Golf voor de vrouw, een i20 omdat het nieuwe modelletje zo kek is, een extragrotesuperduremegagrote Chrysler of een Punto omdat niet alleen de bijtelling laag is maar ook de MRB / BPM.
http://ww2.autoscout24.nl...s24_press_4_2012_agpi.pdf
Nogmaals; zo slecht gaat het dus niet in NL. Ik vind het knap dat er 12k opgehoest kan worden.
Je moet eenmalig het geld hebben voor een nieuwe maar daarna verschilt het denk ik niet zoveel tov elke paar jaar een 2e hands auto kopen. Onderhoud heb je de eerste paar jaar amper; fabrieksgarantie is nog aanwezig etc.
Yamaha MT-09
Ja, maar dan ga je dus al van 1:13 naar 1:3. En 1:3 vind ik wel veel.naitsoezn schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:51:
[...]
Een andere google-actie leverde een cijfer van ongeveer 400k op: Het aantal nieuwe auto's die verkocht waren in 2014. Als je dat combineert met het gegeven dat er ongeveer 500k lease-auto's zijn die elk ongeveer 3 of 4 jaar meegaan, dan zijn er dus flink wat particulieren die een nieuwe auto kopen
En dan nog eens uitgesplitst naar prijsklasse. Maar eigenlijk zijn we geïnteresseerd in hoeveel van de nieuwe Audi's een leaseauto zijn. Ik schat nog wel meer dan 1:3.
Signatures zijn voor boomers.
Los daarvamn, staat er op het gebied van accu's zo veel te gebeuren...vhal schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:22:
Zijn leuke auto's hoor die Tesla's, maar 80K voor een particulier is m.i. kapitaalvernietiging. Ieder zijn ding maar ik had er andere dingen mee gedaan, zeker op jouw leeftijd. Zonder al die subsidies is er ws geen hond die hem zomaar even koopt.
De electrische auto met accu's is slechts een tussenstap, over een jaar of 10 worden die helemaal niet meer verkocht. (denk ik, overigens zijn investeerders het ook niet helemaal meer zitten sinds september 2014, zit het aandeel Tesla in een neergaande lijn)
Nooit meer met de auto op vakantie met zo'n ding... Lastig hoor...
Zakelijk snap ik de keuze, omdat met alle subsidies voor ZZP'ers, men zo'n wagen van ruim 100k konden veroorloven voor slechts 293 euro per maand gedurende 5 jaar, inclusief stroom en afschrijving!
Dat is de enige reden dat je er zo veel ziet rondrijden.
Privé zou ik het nooit doen.
Voor 80k kun je veel leukere auto's kopen
Maar waar staan deze stations en hoe veel staan er in NL?Smuggler schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:37:
Als ik 1 ding heb geleerd in mijn relatief korte leven tot nu toe, is dat je moet genieten van elke minuut die je leeft.![]()
Ik gooi in mijn corsa zo'n 177 liter diesel per maand erin: 250 euro per maand dus.
Het verschil over 8 jaar is daarmee al bijna 25.000 euro kleiner. nog maar 55K euro.
En dan heb je nog een hogere rest waarde waardoor het verschil allemaal best wel mee valt.
Natuurlijk is het apart, maar m.i. ook heel onhandig, tenzij je een laadpaal op werk hebt staan en voor de deur. Dan betaal je uiteraard wel voor de stroom.
Wat ik bedoel te zeggen, reken je jezelf nu niet heel erg rijk door alle brandstofkosten te vergeten?
Omdat lage bijtelling ervoor heeft gezorgd dat de Megane in 2012 bijvoorbeeld, de meest verkochte auto van Nederland was.McBoom schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:48:
http://www.groen7.nl/rena...-verkochte-auto-van-2012/
Voor leaserijders zoals ik telt maar één ding en dat is bijtelling. De rest komt op een tweede plaats
Omdat dit het verschil maakt tussen een auto lease of toch maar een auto prive kopen. Met 25% wordt het heel onrendabel voor mij om nog te leasen...
Hoezo zou je nooit meer op vakantie kunnen gaan met zo'n auto? Is de poolcirkel ver genoeg?dfrenner schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:07:
[...]
Los daarvamn, staat er op het gebied van accu's zo veel te gebeuren...
De electrische auto met accu's is slechts een tussenstap, over een jaar of 10 worden die helemaal niet meer verkocht. (denk ik, overigens zijn investeerders het ook niet helemaal meer zitten sinds september 2014, zit het aandeel Tesla in een neergaande lijn)
Nooit meer met de auto op vakantie met zo'n ding... Lastig hoor...
Zocht eigenlijk iets warmers, in Spanje is het vandaag vrij karig (lees: geen één punt) met de 'gratis' laadpuntenMaasluip schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:11:
[...]
Hoezo zou je nooit meer op vakantie kunnen gaan met zo'n auto? Is de poolcirkel ver genoeg?
Mijn vakantie naar Roemenie in 2013 was de beste autovakantie ever.Maasluip schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:11:
Hoezo zou je nooit meer op vakantie kunnen gaan met zo'n auto? Is de poolcirkel ver genoeg?
Je weet wel met die route, die Jeremy Clackson heeft geclassificeerd als "The best road in the world".
Gooi een range extender in die wagen en ik vind het een perfecte tussenoplossing. Totdat we straks nieuwe type accu's hebben, of waterstof, of dat we elektrolyt tanken (nanoflowcell).
De wijzen komen uit het Oosten!
Fixed.. verder mee eensNoepZor schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:21:
Wordt tijd dat ze die bijtelling gewoon weer op 25% 22% zetten. Het is en blijft een verkapte vorm van inkomen. Als ze puur subsidieren via de aanschafprijs i.p.v. ook via de bijtelling bij leaserijders hebben de particuliere kopers net zoveel voordeel als de zakelijke rijder. Het leasen is puur een vorm van brutoloon inleveren of een bruto beloning krijgen in de vorm van een auto mogen rijden. Dit zou dan ook gewoon net zo belast moeten worden als dat men een eigen auto zou rijden. Is een auto zuinig? Leuk! zet er een lagere BPM op, ben je klaar. Omdat de auto goedkoper is, is hij voor de particulier interessant en de leaserijder betaalt uiteindelijk ook minder bijtelling omdat de cataloguswaarde daalt.
Leuk idee, maar ik lever toch ook loon in voor die leaseauto?NoepZor schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:21:
Wordt tijd dat ze die bijtelling gewoon weer op 25% zetten. Het is en blijft een verkapte vorm van inkomen. Als ze puur subsidieren via de aanschafprijs i.p.v. ook via de bijtelling bij leaserijders hebben de particuliere kopers net zoveel voordeel als de zakelijke rijder. Het leasen is puur een vorm van brutoloon inleveren of een bruto beloning krijgen in de vorm van een auto mogen rijden. Dit zou dan ook gewoon net zo belast moeten worden als dat men een eigen auto zou rijden. Is een auto zuinig? Leuk! zet er een lagere BPM op, ben je klaar. Omdat de auto goedkoper is, is hij voor de particulier interessant en de leaserijder betaalt uiteindelijk ook minder bijtelling omdat de cataloguswaarde daalt.
Het kost me naast de bijtelling, ook gewoon 700 euro brutoloon per maand.
Je BPM voordeel klinkt leuk, maar er is maar één merk die dat echt volledig doorberekent aan de klant en dat is Volvo.
VAG, Renault, Ford, steken het voordeel allemaal in eigen zak.
Dat weet ik nog goed met de Fabia, ik ging voor de greenline met BPM vrijstelling en 14% bijtelling.
De 1.2TDI was duurder dan de 1.4TDI. Op dit moment is de nieuwe Fabia zelfs goedkoper dan mijn toenmalige Fabia greenline, terwijl die vrijgesteld was van duizenden euro's BPM.
De enige auto's waarbij ik heb gemerkt dat ze goedkoper werden en nu weer duurder is Volvo. Mijn C30 ging vanaf de 14% bijtelling opeens van 23.000 euro naar 18.000 euro! En de V40 D4 bijvoorbeeld van vorig jaar nog rond de 30k en nu zit ie rond de 38K voor een D4 business.
Dus vertrouw de inporteurs maar niet op voorhand met je bpm, voordeel.
Joh ik ga wel weer lekker prive rijden als het weer 25% bijtelling wordt. Door het aantal kilometers, kan ik het grootste van die 700 euro lekker onbelast bijschrijven bij mijn salaris
Het is wat meer geregel en in de gaten houden, wat nu puur gemak is.
Of ga je dan ook klagen dat het oneerlijk is dat sommige mensen 700 euro extra vergoeding krijgen voor het rijden van een auto en jij niet?
Mensen gunnen elkaar helemaal niets meer tegenwoordig
Je levert brutoloon in, en krijgt het terug in de vorm van een auto die je privé mag gebruiken. Dus uiteindelijk krijg je je geld in de vorm van vervoer. Alleen omdat dit dus een verkapte vorm van inkomen is, is die 25% bijtelling ooit in het leven geroepen. Helemaal prima allemaal, hartstikke logisch. Mijn punt is alleen dat het verkeerd is dat er korting wordt gegeven op de bijtelling én op de BPM voor een leaserijder in het kader van het milieu, terwijl voor de particuliere koper alleen het BPM voordeel geldt. De particulier krijgt ook geen belastingkorting op het nettoloon wat wordt ingelegd voor de aanschaf van een auto. Om dit eerlijk te houden zou je dan de mogelijkheid moeten hebben een deel van de aanschafsom af te kunnen trekken van de belasting.dfrenner schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:27:
[...]
Leuk idee, maar ik lever toch ook loon in voor die leaseauto?
Het kost me naast de bijtelling, ook gewoon 700 euro brutoloon per maand.
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik vind 25% heel veel voor iets wat ik voor het overgrote merendeel zakelijk gebruik en slechts voor een klein deel privé.NoepZor schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:36:
Je levert brutoloon in, en krijgt het terug in de vorm van een auto die je privé mag gebruiken. Dus uiteindelijk krijg je je geld in de vorm van vervoer. Alleen omdat dit dus een verkapte vorm van inkomen is, is die 25% bijtelling ooit in het leven geroepen. Helemaal prima allemaal, hartstikke logisch. Mijn punt is alleen dat het verkeerd is dat er korting wordt gegeven op de bijtelling én op de BPM voor een leaserijder in het kader van het milieu, terwijl voor de particuliere koper alleen het BPM voordeel geldt. De particulier krijgt ook geen belastingkorting op het nettoloon wat wordt ingelegd voor de aanschaf van een auto. Om dit eerlijk te houden zou je dan de mogelijkheid moeten hebben een deel van de aanschafsom af te kunnen trekken van de belasting.
De waarde van de auto slaat daarnaast nergens op. Het gaat om het leasebedrag. Het leasebedrag "krijg" ik. De auto zelf krijg iik helemaal niet.
Dus die 700 euro krijg ik waar ik vervolgens een auto voor lease.
Die auto gebruik ik voor 80% zakelijk en voor 20% privé.
Sterker nog, van de 40.000 kilometers op jaar basis waat het leasebedrag vanuit gaat, stelt mijn werkgever dat ik er slechts 10.000 prive mag gebruiken.
Dus 25% prive gebruik van de 700 euro toebedeeld budget...
Dus van de 700 euro die mijn wordt gegeven voor een auto, mag ik maximaal 175 euro voor prive gebruiken... Die 175 zou ik vervolgens moeten bijtellen en belasting over betalen.
Dat is pas eerlijk!
Ik krijg één bedrag aan budget.
Ik mag daar 5 jaar voor leasen, 4 jaar, 2 jaar, maar ook een jaartje of zelfs een huurauto gaan rijden.
Als ik kies voor een jaarlease (shortlease) kost een goedkopere auto meer per maand aan leaseprijs, omdat ik in ruil daarvoor ieder jaar een nieuwe bak mag uitzoeken. De auto is door de afschrijving wel goedkoper uiteraard.
Het is toch raar dat ik met iedere jaar een nieuwe Corsa, veel goed koper uitben dan om de 5 jaar een nieuwe Insignia? Terwijl het per maand even veel van mijn salaris kost. Aan bijtelling bedoel ik dus, dat klopt niet...
[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 16-04-2015 16:02 ]
*Ga er maar niet vanuit dat je over 3 jaar nog steeds gratis kan ladenSmuggler schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:37:
[...]
Als ik 1 ding heb geleerd in mijn relatief korte leven tot nu toe, is dat je moet genieten van elke minuut die je leeft.![]()
*Als elc. rijden booming wordt = alle laad palen bezet (want infrastructuur elc.net is er niet voor ingericht, dus niet genoeg palen.)
*Daarnaast is het maar de vraag of ze nog wel model S'en verkopen over 3 jaar.
*Bouwkwaliteit + houdbaarheid van de accu's moeten zich nog bewijzen, dus een tweede hands zou je tegen die tijd opnieuw moeten bekijken.
*hogere restwaarde? Says who?
Er is een alternatief. Niet prive gaan rijden met het ding. Sluitende km registratie bij houden. Verklaring geen prive gebruik opsturen naar belastingdienst. Je baas betaald het lease bedrag. Geen kosten meer aan zakelijke kilometers. (gebeurt vaker, denk aan werk busjes)dfrenner schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:58:
Ik vind 25% heel veel voor iets wat ik voor het overgrote merendeel zakelijk gebruik en slechts voor een klein deel privé.
De waarde van de auto slaat daarnaast nergens op. Het gaat om het leasebedrag. Het leasebedrag "krijg" ik. De auto zelf krijg iik helemaal niet.
Dus die 700 euro krijg ik waar ik vervolgens een auto voor lease.
Die auto gebruik ik voor 80% zakelijk en voor 20% privé.
Sterker nog, van de 40.000 kilometers op jaar basis waat het leasebedrag vanuit gaat, stelt mijn werkgever dat ik er slechts 10.000 prive mag gebruiken.
Als je ergens prive mee wil rijden koop je zelf maar wat. Je betaald 8400 euro bruto, -40% = 6000 netto voor 10000 Km = 60 cent per kilometer. Kan je makkelijk prive voor rijden. Maar geen insignia, niet iedere 4 jaar nieuw en geen gelijkwaardig servicecontract met vervangend vervoer.
En dan reken ik ook nog eens heel lief voor je. in de 52% schaal wordt een lease bak van de zaak wel heel aantrekkelijk.
Rekenvoorbeeld prive auto
Mazda 3 bouwjaar 2006 met 80000Km aanschaf september 2011voor 9000 euro
Afschrijving over 6 jaar naar 0 levert 1500/jaar(waarschijnlijker is een inruil van 1500 tot 2000 euro voor een mazda van 11 jaar met 140000Km))
10000Km a 1:12,5 = 800liter benzine a 1,60 = 1280
Verzekering 45euro per maand = 540
Wegenbelasting = 600 per jaar
ANWB = 80 per jaar
Onderhoud 750 euro per jaar reservering
Banden 200 euro per jaar reservering
Totaal = 4950 per jaar.
All in dus 50 cent per kilometer. En dat is niet nieuw en nog geen insignia / D klasse.
[ Voor 24% gewijzigd door martijn_tje op 16-04-2015 18:18 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
ehm..??Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:25:
Had je niet last van het blue Audi syndrome?
als in jaloers zijn?
ach ....maakt een auto gelukkiger ;-)
Verwijderd
http://nl.urbandictionary...hp?term=Blue+Car+SyndromeDeviator79 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:51:
[...]
ehm..??
als in jaloers zijn?
ach ....maakt een auto gelukkiger ;-)
Betekent echter niet dat die auto gratis is en dat ze er niks voor betalen. Een Audi van 50.000 euro kost je netto 541,67 euro per maand aan bijtelling (uitgaande van 25%), verre van gratis dus. In vier jaar tijd betaal je dus 26.000 euro voor die Audi. En dan is die auto vaak onderdeel van je beloning als werknemer of via je bedrijf gefinancierd wat anders toch deels loon zou zijn. Dus je loopt ook nog een stuk loon mis.
Dus als je zoontje vraagt waarom jullie geen Audi kopen zou je ook eerlijk kunnen zijn en zeggen dat papa dat niet kan betalen. Want daar komt het uiteindelijk gewoon op neer. Jij kan het niet betalen en de mensen die er wel in rijden kunnen het wel betalen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Prima auto, goed onderhouden, gaat nog rustig 200K mee.
Veel auto's zullen waarschijnlijk tweedehands zijn.
Om op de Audi terug te komen, een nette 4 jaar oude A4 heb je al rond de 15K
Nog oudere modellen A4 en A6 zullen goedkoper zijn.
Wil je wel een nieuw kenteken? Importeren. Ben je vaak nog voordeliger uit ook.
Nee inderdaad, kan dat niet betalen. Das duidelijk. En ik heb geen werkgever die aan (lease) auto's doet.Tsurany schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:54:
Deels zal het ook komen doordat de mensen die een Audi van 50.000 euro kunnen betalen ook slim genoeg zijn om dit op een handige manier te regelen via lease of een eigen bedrijf. Dat is vaak voordeliger dan gewoon privé kopen.
Betekent echter niet dat die auto gratis is en dat ze er niks voor betalen. Een Audi van 50.000 euro kost je netto 541,67 euro per maand aan bijtelling (uitgaande van 25%), verre van gratis dus. In vier jaar tijd betaal je dus 26.000 euro voor die Audi. En dan is die auto vaak onderdeel van je beloning als werknemer of via je bedrijf gefinancierd wat anders toch deels loon zou zijn. Dus je loopt ook nog een stuk loon mis.
Dus als je zoontje vraagt waarom jullie geen Audi kopen zou je ook eerlijk kunnen zijn en zeggen dat papa dat niet kan betalen. Want daar komt het uiteindelijk gewoon op neer. Jij kan het niet betalen en de mensen die er wel in rijden kunnen het wel betalen.
En aangezien ik een 7 zitter nodig heb, ben ik blij met een oudere Mazda MPV
Hoewel die ook best wat kost per maand..
nu op zoek naar wat anders...
Verwijderd
Dat is pech! Maar met jou en eventuele bijrijders goed afgelopen?Deviator79 schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:52:
in de categorie..het kan verkeren... vandaag de mazda aardig in de prak gereden..
nu op zoek naar wat anders...
Flauwekul. Mijn pa heeft een Prius sinds 2004, nieuw en particulier gekocht. Toen het nog echt iets speciaals was. Vanwege de vooruitstrevende interessante techniek en superieure souplesse. Ding is echt mega betrouwbaar gebleken, op wat standaard onderhoud als filtertjes, banden ed, en wat firmware updates na is er echt niets kapot gegaan. Daar kan VAG met zijn ramp-DSG-bakken en TFSI's nog wel een betrouwbaarheidspuntje aan zuigenTijntje schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:48:
Nu ben ik zelf ook een redelijke voorstander van niet bijtellen en met de 2e auto (die er vaak toch is) rijden, maar je bent nu wel heel enthousiast aan het rekenen gegaan.martijn_tje schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:48:
[...]
Als je ergens prive mee wil rijden koop je zelf maar wat. Je betaald 8400 euro bruto, -40% = 6000 netto voor 10000 Km = 60 cent per kilometer. Kan je makkelijk prive voor rijden. Maar geen insignia, niet iedere 4 jaar nieuw en geen gelijkwaardig servicecontract met vervangend vervoer.
Over 8400 bruto betaal je (4368 (52%) of 3528(42%)) netto.
Nadeel is inderdaad dat je vaak minder nieuw rijdt en dat je discipline moet hebben om het geld weer op de juiste manier bij elkaar te sparen voor iets nieuwers.
Daarnaast, bij dikdoenerij (dikke V70's, dure Audi's, etc) ligt er toch echt heel vaak netjes een notitieblokje in de auto waar de kilometertjes op worden bijgehouden. Pas sinds de 20% en vooral 14% auto's er zijn, zijn er weer meer mensen gaan bijtellen. Toen het 22% en 25% was waren er heel veel mensen bij mij op het werk die gewoon netjes de kilometertjes noteerden (en die reden dus veelal voornamelijk V70's) en die hadden er dan gewoon een 2de V70 naast (weliswaar een wat oudere
Overigens, een Audi die gewoon op de zaak gekocht wordt (wat ook veel gebeurd) wordt niet meegeteld als leasewagen. Leaseauto's zijn auto's die full operational \ financial worden geleased bij een leasemaatschappij.
Ik verbaas me er ook over hoor. Zelf al bijna 20 jaar leaserijder. Maar dan wel altijd bescheiden auto's. Van mijn eerste Polo tot een Zeer rijk uitgeruste Laguna. Toch verbaas ook ik me erover hoeveel BMW's (3, 4, 5, X series), Mercedes E klasses, Jaguars, en Audi A4/A6' en ik zie rondrijden. Of überhaupt hoe snel je allerlei nieuwe type kentekens (op daadwerkelijk nieuwe auto's) je ziet rondrijden. Als je nu al ziet hoeveel nieuwe Passats je ziet rijden. En die worden nu nog maar net 3 maanden uitgeleverd?
Natuurlijk is een 3-serie, Passat, A4 nog wel redelijk te betalen in de lease. Maar bij de bedrijven waar ik heb gewerkt moest je dan toch echt al bij de (een na) hoogste lease categorie vallen. Een beetje 4 serie, E klasse, A6 kost je toch al snel 500 per maand. En je hebt er een leasebudget van tegen de 1.000,- per maand voor nodig. Best pittig.
Waar ik nog vreemder vindt, zijn de duurdere auto's zoals de Cayennes, X5's, Q7's, Panamera's. Aan mijn kennissenkring en het type berijder te zien zijn dat vooral ondernemers. Wat mij toch elke keer doet denken waarom ik het carrièrepad van stomme loonslaaf heb gekozen...
Overigens is het wel goed he! Geeft je tenminste iets om na te streven.
Hier ook een privé-hybriderijder. Als je het hebt over plugin hybrides kun je wel eens meer gelijk hebben. De meerprijs daarvoor haal je er privé niet uit.Tijntje schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:48:
De vrijstelling van MRB voor zuinige diesels heeft de markt van hybrides niet geholpen, maar momenteel is mijn Prius op brandstof en MRB goedkoper dan mijn vorige auto als ik onder de 40.000 km/jaar blijf. De vorige auto was een Fiat Punto diesel. Toen die MRB-vrij was ging dat natuurlijk niet op.
Nee hoor, ik rijd de mijne voor het milieu zodat er minder boompjes gekapt hoeven te worden en het leefgebied van de oerang oetang niet steeds kleiner wordt.Tijntje schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:48:
Toch is wachten voor een open brug wel weer leuk met een hybride. Ik kan gewoon muziek blijven luisteren in een airco gekoelde auto, omdat de motor afslaat als ik stil sta, dus de radio etc. gaat op de accu.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik stond dit weekend op de Autorai te kijken naar een Porsche Cayenne hybrid. De daar getoonde auto kostte 135.000 euro. Bij de auto stond een bordje hoe de prijs was opgebouwd. Van die 135.000 was slechts 650 euro BPMTijntje schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:48:
Van een auto die misschien (en dan schat ik het optimistisch in) 50 kilometer elektrisch kan rijden. Iemand die me kan uitleggen hoe dit goed fiscaal beleid is stuur ik een appeltaart op.
Meerdere redenen:Friespeuk schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:12:
[...]
Ik stond dit weekend op de Autorai te kijken naar een Porsche Cayenne hybrid. De daar getoonde auto kostte 135.000 euro. Bij de auto stond een bordje hoe de prijs was opgebouwd. Van die 135.000 was slechts 650 euro BPM(akkoord, zo rond de 25.000 aan BTW maar dit is voor elke auto een zelfde percentage dus 'eerlijker' )
Van een auto die misschien (en dan schat ik het optimistisch in) 50 kilometer elektrisch kan rijden. Iemand die me kan uitleggen hoe dit goed fiscaal beleid is stuur ik een appeltaart op.
1.
Elektrisch = altijd veel koppel op alle toerentallen
Fossiel = alleen veel koppel op één bepaald toerental
Elektrisch is op de meeste snelheden dus zuiniger, ook al wordt deze gevoed door een fossiele brandstoffenmotor. Hybride is dus een goede oplossing om veel zuiniger te rijden. Het is wel zo dat als je met de fossiele brandstoffenmotor op de ideale snelheid rijdt, dat elektra een nadeel is omdat er ook verlies is door de conversie fossiel - elektrisch - wielen. Dat snelheidsbereik is echter heel klein.
2.
De meeste mensen rijden minder dan 50 km per dag.
[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 20-04-2015 08:16 ]
Het probleem is dat de gemiddelde Outlander-rijder meer dan 50km per dag rijdt en alleen geïnteresseerd is in een lage bijtelling. Dat ze derhalve alsnog veel brandstof moeten gebruiken is een inschattingsfout van de overheid natuurlijk niet zozeer van de berijder.Trommelrem schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:15:
De meeste mensen rijden minder dan 50 km per dag.
Aan de andere kant; er zit meer accijns op brandstof dan elektriciteit. Dus ergens vloeit het wel weer terug de schatkist in.
Het is gewoon frustrerend om te zien dat je voor een kleine middenklasser een veelvoud aan BPM moet betalen en dan een grote SUV een marginaal deel die dan ook maar eens een absurd weinig kilometers kan rijden op een elektrische lading.
Mwa, hangt er ook vanaf of je een fluwelen voetje hebt. Wil ik in mijn Yaris Hybrid echt zuinig rijden dan moet ik voorzichtig rijden. Daarmee bedoel ik niet te veel het gas tot de vloer in trappen als ik bijvoorbeeld de snelweg op ga om zsm op de 120 te zitten. Gewoon geleidelijk gas geven en langzaam klimmen naar 120 werkt het beste voor de zuinigheid.Trommelrem schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:15:
[...]
Hybride is dus een goede oplossing om veel zuiniger te rijden.
En als ik acht als een oude opa ga rijden kan het nog zuiniger, omdat de Yaris tot 60 km/h elektrisch kan rijden. Ik zeg kan, want om dan nog elektrisch te rijden moet je heel voorzichtig het gaspedaal beroeren. 1 km/h harder en de motor gaat weer aan. Ook de cruisecontrol lukt het niet om hem dan op elektrisch te houden. Eigenlijk zou ik de cruisecontrol dan op ongeveer 58 km/h moeten zetten. Dat werkt het beste.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Dat komt gewoon door de falende verbruiksmeting. Dat ding heeft officieel een verbruik van 1:29,4. Ja vast. Ik denk niet dat er een eigenaar is die dat haalt. BPM gaat tegenwoordig op CO2 uitstoot en voor auto's onder de 82 g/km is dat € 6 per gram. Kom je daarboven is het direkt € 69 per gram.Friespeuk schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:12:
[...]
Ik stond dit weekend op de Autorai te kijken naar een Porsche Cayenne hybrid. De daar getoonde auto kostte 135.000 euro. Bij de auto stond een bordje hoe de prijs was opgebouwd. Van die 135.000 was slechts 650 euro BPM(akkoord, zo rond de 25.000 aan BTW maar dit is voor elke auto een zelfde percentage dus 'eerlijker' )
Dat ze dat daar niet gewoon een glijdende schaal van maken, dan is het veel eerlijker.
Hangt heel erg van de sector af waar je in werkt. Als je voor een club werkt met alleen mensen die je voor een goed uurtarief weg kan zetten, en ze draaien relatief veel facturabele uren of weten dingen te verkopen, dan zijn dat soort leasebedragen niet raar. Bijvoorbeeld (interim) management, consultants, account managers en dergelijke. Maar in het onderwijs zal je dat niet tegenkomenreadytoflow schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:54:
Natuurlijk is een 3-serie, Passat, A4 nog wel redelijk te betalen in de lease. Maar bij de bedrijven waar ik heb gewerkt moest je dan toch echt al bij de (een na) hoogste lease categorie vallen. Een beetje 4 serie, E klasse, A6 kost je toch al snel 500 per maand. En je hebt er een leasebudget van tegen de 1.000,- per maand voor nodig. Best pittig.
Het heeft ook een keerzijde, en dat zij de risico's van het ondernemen. Als je begint als ZZPer, heb je geen recht op uitkering, je moet zelf je verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid regelen, je moet zelf je opdrachten binnenharken, je bent zelf verantwoordelijk voor belasting afdragen etc... als je bereid bent om al die risico's te nemen, en het lukt je om het bedrijf van de grond te krijgen, is het ook niet gek dat je in zo'n auto rond kan rijdenWaar ik nog vreemder vindt, zijn de duurdere auto's zoals de Cayennes, X5's, Q7's, Panamera's. Aan mijn kennissenkring en het type berijder te zien zijn dat vooral ondernemers. Wat mij toch elke keer doet denken waarom ik het carrièrepad van stomme loonslaaf heb gekozen...![]()
![]()
Overigens is het wel goed he! Geeft je tenminste iets om na te streven.
Of een realistische testcyclus...Maasluip schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:37:
[...]
Dat ze dat daar niet gewoon een glijdende schaal van maken, dan is het veel eerlijker.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Maar dat is sowieso het probleem met electrisch rijden.Friespeuk schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:23:
Het probleem is dat de gemiddelde Outlander-rijder meer dan 50km per dag rijdt en alleen geïnteresseerd is in een lage bijtelling. Dat ze derhalve alsnog veel brandstof moeten gebruiken is een inschattingsfout van de overheid natuurlijk niet zozeer van de berijder.
Aan de andere kant; er zit meer accijns op brandstof dan elektriciteit. Dus ergens vloeit het wel weer terug de schatkist in.
Het is gewoon frustrerend om te zien dat je voor een kleine middenklasser een veelvoud aan BPM moet betalen en dan een grote SUV een marginaal deel die dan ook maar eens een absurd weinig kilometers kan rijden op een elektrische lading.
Jij denkt dat die accu's heel milieuvriendelijk zijn en net zo lang als de auto meegaan?
Ik zie het met de huidige accu's niet gebeuren.
Lichtpuntje aan de horizon op de Rai was de IX35 op waterstof en verschillende verhalen over de nanoflowcell (tanken van electrolyd).
De huidige vormen van elektriach rijden, zijn helemaal niet zo goed voor ons milieu. Maar het boiet blijkbaar niet of er 3.000.000 kg CO2 bij het productie- en verwijderingsproces wordt verstookt als hij tijdens het rijden maar 10 gram minder uitstoot is het goed en gaan we het belonen...
Kortzichtige mensen....
Ik kan voor die 400 euro die ik nu aan bijtelling betaal, echt niet zelf elke 3 - 4 jaar een nieuwe auto kopen, onderhouden en voltanken. Dat het belast wordt, vind ik heel normaal maar de "vraag" om hogere belastingen voor leaserijders komen over het algemeen van mensen die er zelf geen 1 rijden en weer in de straat 4 nieuwe auto's zien staan.
Je kan het ook goed merken aan de kinderen van anderen: "Euhm, mijn vader zegt dat die auto niet van jou is, maar dat je die alleen maar leent".
Back on-topic: De truc om maar gewoon een PHEV te leasen en die bakken altijd op benzine te laten rijden mogen ze wat mij betreft aanpakken. Net als de mensen die het overgrote deel met een Prius op de snelweg rijden. Als je als een 20% bak uitstoot, mag je ook als een 20% bak betalen.
Die verschillende bijtellingpercentages snap ik echter wel, als alles 25% belast zou worden, dan snap je ook wel dat iedereen in dikke 2.5 liter modellen gaat rijden, omdat een kleinere motor dan geen enkel voordeel meer zou hebben.
en zo is het voorspeld!
Een behoorlijk deel van de nieuwe auto's zijn lease auto's. Dus interessante doelgroep. Het is juist een heel groot stuk van de taart.McBoom schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:48:
33% van alle nieuw verkochte personenauto's is een leaseauto. Zelfs 41% van de C-segmenters was een leaseauto. ( cjifers uit 2013 )
[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 20-04-2015 18:57 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
De Porsche Cayenne S E-Hybrid rijdt rond de 20 kilometer elektrisch. In de praktijk is dat voldoende voor het woon-werk verkeer. Ook voor iets langer woon-werkverkeer handig doordat er elektrische oplaadpalen nabij kantoor staan. En als je wat meer power nodig hebt, dan schakelt de benzinemoter direct bij. Helemaal kaal kost deze auto rond de 85 000 maar als je hem gewoon af configureert zit je inderdaad rond de 130.000 euro. Is een hoop geld maar brengt ook enorm veel luxe.Friespeuk schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:12:
[...]
En bij heel veel andere mensen is de auto dan weer van de bank... Ik kan altijd wel lachen om mensen die vinden dat het niet mijn auto issorted.bits schreef op maandag 20 april 2015 @ 13:04:
Je kan het ook goed merken aan de kinderen van anderen: "Euhm, mijn vader zegt dat die auto niet van jou is, maar dat je die alleen maar leent".
Ik zie in het bericht weinig uitsplitsing naar prijsklasse, er zijn genoeg nieuwe auto's te krijgen voor ~10k, met inruil van je huidige kan je best een nieuwe auto kopen, neem aan dat er daar wel genoeg van verkocht zijn (Swift, Yaris, etc). Vraag me dan eerder af hoe de cijfers zijn bij de hogere prijsklassen, zeg 30-50k (beetje leasebak), daar zullen er in de rijkere segmenten nog wel wat verkocht zijn, maar zoals je zelf ook al zei.. ik zie ook bijna niemand in mijn omgeving een nieuwe auto kopen.Grrrrrene schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:15:
Maar dan is toch nog altijd 67% een privé-gekochte auto? De vraag waarom er weinig "acties" zijn voor de privé-koper lijkt me dan legitiemIk had trouwens verwacht dat het aandeel leaseauto's hoger zou zijn. Ik ken in mijn privé-kringen maar weinig mensen die een auto gloednieuw kopen, behalve compacte stadsautootjes.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Het leuke vind ik dat ik altijd wel iets personaliseer aan mijn leaseauto.fredkroket schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:22:
En bij heel veel andere mensen is de auto dan weer van de bank... Ik kan altijd wel lachen om mensen die vinden dat het niet mijn auto is, uiteindelijke willen ze vaak wel omruilen.
Komt er weer iemand, maar het is niet jouw auto maar een leaseauto.
Dat kan wel zo zijn, maar ik kleed hem volledig aan hoe ik het wil en laat ook zaken achteraf door de dealer rijden, waardoor dit meer "mijn" auto is dan jouw tweedehands, die je nooit zelf in elkaar hebt gekilkt.
Nu heb ik bijvoorbeeld de dealer achteraf de bumpers mee laten spuiten, wat geen optie is bij de nieuwe Focus. Dus de leverende dealer is ermee naar de spuiterij gegaan. Maakt een auto toch iets persoonlijker.
Hoe mooi je het ook weet te vertellen, zolang jouw naam niet op het kentekenbewijs staat is het niet jouw auto.dfrenner schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:54:
Dat kan wel zo zijn, maar ik kleed hem volledig aan hoe ik het wil en laat ook zaken achteraf door de dealer rijden, waardoor dit meer "mijn" auto is dan jouw tweedehands, die je nooit zelf in elkaar hebt gekilkt.
[ Voor 54% gewijzigd door RodeStabilo op 21-04-2015 15:50 ]
Hoeft toch ook niet?Friespeuk schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:55:
Hoe mooi je het ook weet te vertellen, zolang jouw naam niet op het kentekenbewijs staat is het niet jouw auto.
Ik betaal ervoor, ik kies hem helemaal uit zoals ik het wil, ik en niemand anders rijdt erin...
Good enough for me
Voor mij is het gewoon mijn auto.
Sterker nog, er zullen er best meer rondrijden, maar ik heb nog nergens in de afgelopen 2 jaar een identieke Focus als die van mij zien rondrijden. Daar houd ik wel van...
'mijn auto' impliceert eigendom. Dus ja dat moet wel.dfrenner schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:00:
Hoeft toch ook niet?
In de vorm van bijtelling? ook dat geeft je geen eigendomsrecht.Ik betaal ervoor
[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 21-04-2015 15:02 ]
[ Voor 42% gewijzigd door Fietsbel op 21-04-2015 15:02 ]
39
Voor jou misschien, joh het zal me weinig boeien wat andere ervan zeggen. Als verbaast iedereen zsich juist altijd als ik zeg dat het een leasebak is.Friespeuk schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:01:
'mijn auto' impliceert eigendom. Dus ja dat moet wel.
Bij mijn Volvo had ik een bumperkit erbij besteld en de dubbele T5 eindpijpen, hierdoor dacht men ook dat het nooit lease kon zijn. Nu de meegespoten bumpers die je nergens anders ziet.
Nee leasebedrag... Ik betaal gewoon het leasebedrag, waardoor ik de komende 4 jaar niet anders kan dan in deze auto rijden. Ik kan hem niet wegdoen, moet erin rijden. Dus is ie de komende 4 jaar van mijIn de vorm van bijtelling? ook dat geeft je geen eigendomsrecht.
Daarna geef ik hem weer terug aan de leasemij...
Dat denkt mijn vrouw ookFietsbel schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:02:
mijn vrouw... , geen eigendom...
Grapje
Sterker nog, dit is niet helemaal waar.dfrenner schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:00:
ik en niemand anders rijdt erin...
Iedereen die ik toestemming geef om erin te mogen rijden, mag erin rijden...
[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 21-04-2015 15:14 ]
Slaat nergens op. Ik huur een appartement, noem het ook gewoon mijn huis. Mijn paspoort is officieel ook van de staat, noem ik ook mijn paspoort. Rijbewijs, zelfde verhaal. Zelfde geldt voor "mijn" leaseauto, ben de enige die de sleutels er van heeft, noem ik dus ook gewoon mijn auto.Friespeuk schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:01:
[...]
'mijn auto' impliceert eigendom. Dus ja dat moet wel.
[...]
In de vorm van bijtelling? ook dat geeft je geen eigendomsrecht.
Jij bent gewoon kennelijk stiekem jaloers dat jij 25K moest neerleggen voor een nieuwe auto en leaserijders niet, en daarom vind je dat kennelijk jij wel mag zeggen dat het "jouw" auto is en anderen niet. Een andere reden voor deze zinloze discussie kan ik niet verklaren. Zie ook die frusti-post hierboven (die overigens zelf verzonnen is of sterk overdreven is want het is je maximaal 2x overkomen, en dan zeker weten niet met de letterlijke bewoordingen die jij implicieert, durf ik 100 euro op in te zetten) waar je huilt dat andere mensen jouw auto een "leasebak" noemen. Dayumn. Issues.
[ Voor 9% gewijzigd door MarcoC op 21-04-2015 15:17 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Dat vind ik nogal een non-discussie. Het is een auto die voor jouw deur staat en waar je onbeperkt gebruik van kunt maken en niemand anders kan dat. Of het nu jouw auto is of niet, daar merk je toch helemaal niks van?Friespeuk schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:55:
[...]
Hoe mooi je het ook weet te vertellen, zolang jouw naam niet op het kentekenbewijs staat is het niet jouw auto.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
En hoe zie je dit dan bij die 100000-en particulieren die een lening nemen op voor hun auto?Friespeuk schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:55:
[...]
Deze is dan eigenlijk verpand aan de bank of financieringsmaatschappij
In NL is dit goed voor € 1,34 miljard euro. Reken zelf maar even uit hoeveel particulieren dat ongeveer zijn.
Hun naam staat wel op het bewijs maar als er iemand van een financieringsmaatschappij spring roept hebben ze helemaal niets.
Ik zeg ook altijd bij klanten als ze iets zeggen over de auto dat hij gewoon van de Rabobank is kunnen ze altijd wel om lachen
Ik ben alleen negatief over leasen als het mezelf aangaat (wilde niet die 4-jarige verplichting aangaan bij het begin van een arbeidscontract-met-onzekere-looptijd, dus koos ik ervoor om prive een auto te kopen. Achteraf goed gedaan, want na 14 maanden had ik een andere baan bij een werkgever die niet aan lease-auto's doetBirelissimo schreef op woensdag 22 april 2015 @ 19:10:
Waarom zijn veel mensen altijd zo negatief over leasen? Ik vind het heerlijk, betalen voor gebruik inplaats van bezit..
Maar volgens mij heb je functionele leasers en niet functionele leasers.
Beetje het verschil tussen iemand die een Audi gaat leasen of een Skoda I guess. Status vs praktisch.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Klopt. Maar is dat relevant? Het is juist een zorg minder als het ding niet van jou is, maar het gebruik wel.Friespeuk schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:55:
Deze discussie is eindeloos. Stel je voor, je krijgt een nieuwe baan, waar ze aangeven dat je kan bestellen wat je wilt. Je kan natuurlijk die goedkope Skoda kiezen, maar voor hetzelfde geld zetten ze er een Audi A4 neer. De keuze in auto is gewoon afhankelijk van wat je ZELF uit wilt geven aan bijtelling.avotar schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:33:
Ik had graag niet hoeven leasen, maar met 55k km per jaar kom ik er niet onderuit als ik een betrouwbare auto wil hebben.
Beetje het verschil tussen iemand die een Audi gaat leasen of een Skoda I guess. Status vs praktisch.
Dat hij niet van jezelf is, is echt een dik voordeel. Ik steek mijn geld niet in een auto die per direct al een paar duizend euro minder waard is. Even nieuwe bandjes er onder voor de winter? Done! 2 keer in de week bij het tankstation? Done! etc etc.
Er reed een keer in Apeldoorn iemand op mijn auto in (ongelukje, kan gebeuren), mijn auto zat half in elkaar en die van haar ook. Ze vond het zo erg voor me (1 jaar oude Audi), maar een uur later werd er een nieuwe BMW van een trailer gereden waar ik mee naar huis kon, terwijl zij daar nog stond...
Gratis is hij niet, ik betaal mijn bijtelling, dat klopt, maar de voordelen zijn voor ons persoonlijk zo groot dat ik het met gemak betaal. Dit is voor iedereen anders, voor de één is 200 euro bijtelling veel, voor de ander is het een koopje en legt hij graag 250 euro bij om die A4 te rijden.
Status vs praktisch zal misschien wel waar zijn, maar moeten mensen die veel verdienen dan ook gewoon in dat rijtjeshuis naast je gaan wonen? Of mogen ze daar wel geld aan uitgeven?
Want alleen leaseauto's zijn betrouwbaar bij 55k/jaar?avotar schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:33:
Ik had graag niet hoeven leasen, maar met 55k km per jaar kom ik er niet onderuit als ik een betrouwbare auto wil hebben.
Dan zal mijn pa wel mazzel hebben dat hij in 35 jaar nog nooit met andere pech dan een lekke band langs de weg heeft gestaan in zijn eigen auto & 45K+ km/jaar. Hij rijd een 2e hands van een klasse groter dan een leaseauto zou zijn en maakt 'winst' op zijn kilometervergoeding. Dus kosten technisch (na 1e aanschaf) kan het probleem niet zijn als je 2ehands geen probleem vindt.
[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 28-04-2015 17:06 ]
Nee, geen enkele auto is betrouwbaar bij 55k/jaar, maar je hebt altijd uitzonderingen. Je hebt meer onderhoud, moet vaker naar de garage en hoe meer je op de weg zit, hoe groter het risico is dat je loopt.GoldenSample schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:05:
[...]
Want alleen leaseauto's zijn betrouwbaar bij 55k/jaar?
Dan zal mijn pa wel mazzel hebben dat hij in 35 jaar nog nooit met andere pech dan een lekke band langs de weg heeft gestaan in zijn eigen auto & 45K+ km/jaar. Hij rijd een 2e hands van een klasse groter dan een leaseauto zou zijn en maakt 'winst' op zijn kilometervergoeding. Dus kosten technisch (na 1e aanschaf) kan het probleem niet zijn als je 2ehands geen probleem vindt.
Dus ja, als je het aan mij vraagt heeft je vader heel veel geluk gehad.
Zelf heb ik geen probleem met 2e hands, maar ik zou wel een groot probleem hebben met de initiële aanschaf. Een klasse groter dan ik nu lease, poeh, dat gaat nogal over wat centen.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Dan denk ik toch echt dat je beeld niet helemaal klopt, de auto's welke mijn pa gereden heeft de afgelopen 20 jaar zijn misschien totaal 4keer bij een garage geweest buiten de reparatie interval om. 2 keer voor de storing in de LPG installatie, een keer nog voor een lekke uitlaad en vast nog wel een keertje extra.avotar schreef op woensdag 29 april 2015 @ 05:50:
[...]
Nee, geen enkele auto is betrouwbaar bij 55k/jaar, maar je hebt altijd uitzonderingen. Je hebt meer onderhoud, moet vaker naar de garage en hoe meer je op de weg zit, hoe groter het risico is dat je loopt.
Dus ja, als je het aan mij vraagt heeft je vader heel veel geluk gehad.
Zelf heb ik geen probleem met 2e hands, maar ik zou wel een groot probleem hebben met de initiële aanschaf. Een klasse groter dan ik nu lease, poeh, dat gaat nogal over wat centen.
Wel geteld 1x heeft hij met pech langs de weg gestaan, en dat bij 45k/jaar en auto's die tussen de 80k km en de 320k km op de klok hadden.
Een auto valt niet spontaan uit elkaar na 150k km of 5 jaar. Als je een betrouwbaar model koopt en het onderhoud verzorgd dan sta je echt niet zo maar stil.