Waarom is de R9 serie rebranded?

Pagina: 1
Acties:

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik vraag me af waarom de R9 serie rebranded is. Dit betekent dat ze al 3-4 jaar stilstaan en niks nieuws ontwikkeld hebben?

En toch zijn de kaarten erg populair. Vreemd? Kan iemand dit uitleggen? :)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Je vraag is incorrect. :p

De gehele R9-serie is helemaal niet rebranded.

Alleen R9 270(X) = HD7870
R9 280 = HD7950
R9 280X = HD7970Ghz

De overige (285, 290 en 290X) zijn nieuwe kaarten.

[ Voor 85% gewijzigd door jorisvdelsen op 15-04-2015 13:57 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Tennisbal schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:53:
Ik vraag me af waarom de R9 serie rebranded is. Dit betekent dat ze al 3-4 jaar stilstaan en niks nieuws ontwikkeld hebben?

wat...? Niks van wat je zegt is waar... De R9 290 bestaat nog maar 1 jaar. Er wordt waarschijnlijk hard gewerkt aan nieuwe kaarten, die zullen in november oid wel aangekondigd worden.

• Tennisbal
Haribo112 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:56:
[...]

wat...? Niks van wat je zegt is waar... De R9 290 bestaat nog maar 1 jaar. Er wordt waarschijnlijk hard gewerkt aan nieuwe kaarten, die zullen in november oid wel aangekondigd worden.
ok, maar ik bedoel dat de R9 serie eigenlijk totaal niet nieuw is toch en op de 79xx lijken?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Troll much ??
Ga eens googlen en dan kom je direct achter de verschillen.

• Tennisbal
KillerAce_NL schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:02:
Troll much ??
Ga eens googlen en dan kom je direct achter de verschillen.
nee geen troll. Ik zat wat benchmarks te kijken en de 7970 en de 280 serie zijn gewoon gelijk?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En de R9 285 is ook nieuw, en de R9 260x is wel een rebrand, de HD7790, maar die kwam niet ver voor de R series uit.

En de R9 280 en R9 280x hebben ook enkele kleine aanpassingen gekregen tijdens de rebrand, net als de R9 270 en de R9 270x, dus 100% "we geven het een nieuwe naam en het is goed" is het ook weer niet.

En waarom ze nog populair zijn? Omdat Nvidia weinig concurrentie biedt op prijs/prestaties. De R9 280 biedt bijv. zeer goede prestaties voor zijn geld en is erg futureproof, de GTX960 is ongeveer even snel op fullHD, maar een stuk duurder [30 euro] en biedt erg slechte prestaties op 1440p en hoger, en is waarschijnlijk absoluut niet futureproof door weinig VRAM en een erg krappe bus. De GTX760 lijkt mij bijna beter.

Ook de R9 270 heeft feitelijk geen concurrentie van Nvidia, qua prijs zit hij tussen de 750ti, die veel trager is, en de GTX960, die een stuk sneller is, maar ook een stuk duurder.

En ga je nog een tree lager, dan zijn de 250x en 260x, allebei rebrands, ook wéér sneller dan wat Nvidia te bieden heeft rond dezelfde prijs. Een GT740 loopt achter op de 250x, en een 260x is bijna 2x zo snel, en ongeveer 10-15% duurder.

De 300 serie lijkt overigens ook gedeeltelijk weer een rebrand te worden, de 380 zal naar alle waarschijnlijkheid een aangepaste 290 zijn, met oa. HDMI 2.0, de 285 gaan we ook zeker terug zien, als 370 denk ik, en gezien de 250x en 260x nog zo goed mee komen, zullen zij waarschijnlijk ook mee gaan in de volgende ronde.

Maar dat laatste is niet zo heel raar, low-end kaarten gaan, jammer genoeg voor de consumenten, erg lang mee voor fabrikanten, meerdere rebrand rondes waar ze eigenlijk niet zakken in prijs, voordat ze eens vervangen worden. Ook niet zo raar, want die dingen moeten ook vrij zuinig zijn, je kan niet een R9 280 opeens een R9 460 maken ofzo voor 100 euro, want dat ding verbruikt simpelweg te veel voor de systemen waar hij in zal komen.

People as things, that’s where it starts.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:49
Ook dat ze 3-4 jaar stilstaan is onzin, want zoals hierboven al staat zijn er nieuwe kaarten bijgekomen (de 295X valt daar nog aan toe te voegen :P). Daarnaast is de HD7000 begonnen in 2012 en slaat die 4 jaar dus ook nergens op, het is feitelijk 3 jaar.

Waarom is het rebranded? Omdat het nog prima mee gaat met de huidige generatie videokaarten; de kaarten presteren nog meer dan voldoende. De prijs is ook een heel pak lager waardoor er gewoon een hele sterke prijs/prestatieverhouding mee staat. Mag overigens ook bij vermeld worden dat het met AMD financieel niet bijzonder goed gaat en ze simpelweg niet zoveel budget hebben om ieder jaar met een nieuwe generatie videokaarten te komen. Toch weten ze het ondanks dat nog bijzonder goed vol te houden!

Waarom populair? Zie bovenstaande ;)

Vreemd? Nope, dit gebeurt al jaren. De GeForce 8800 (2006) is namelijk ook dezelfde chip als de 9800 (2008) en de GTS250 (2010).
Tennisbal schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:03:
Ik zat wat benchmarks te kijken en de 7970 en de 280 serie zijn gewoon gelijk?
Dat klopt niet, de 280 is iets hoger geklokt. De 280 zal ietsjepietsje hoger eindigen, maar in principe kan je het verschil er bijna zelf bijklokken. Daarnaast zijn de meeste benches van de 7970 vaak 'ouder' terwijl ze op dezelfde games zijn. Driver updates maken ook een klein verschil.
Tennisbal schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:59:
ok, maar ik bedoel dat de R9 serie eigenlijk totaal niet nieuw is toch en op de 79xx lijken?
De R9 serie bestaat uit meer dan 7950 en 7970 (280 en 280x). De R9 290, 290x en 295x zijn nieuw. De 285 is ook nieuw. En volgens mij is daar onder ook nog een nieuwe kaart te vinden, maar die is natuurlijk niet zo interessant.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tennisbal
Dank voor de uitleg. Ik blijf het vreemd vinden dat oude kaarten gerebrand worden.

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:14
Moeten ze elk jaar dan een nieuwe kaart produceren?

Het enige wat mij persoonlijk interesseert zijn de huidige kaarten en de prijs geschikt is voor jouw eisen,liefst zo laag mogelijk. Dat het rebrands zijn kan me dan even niet boeien.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 15:33
Het idee dat ik wel een beetje heb is dat de progressie steeds minder wordt qua "visuele beleving" (heel subjectief). De stappen van SNES naar PS1, naar PS2 waren voor mij enorm terwijl het nu allemaal best mee valt. Misschien is dit wel het effect van "diminishing returns" maar ik heb wel het idee dat het wat minder snel gaat allemaal;

Afbeeldingslocatie: http://static.gamespot.com/uploads/original/1537/15371732/2533967-1259440185-enhan.jpg

Edit\ n.b. dit staat wel los van de rebranding maar is een reactie op 3/4 jaar stilstand :)

[ Voor 9% gewijzigd door Maks op 15-04-2015 14:22 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Maks schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:21:
Het idee dat ik wel een beetje heb is dat de progressie steeds minder wordt qua "visuele beleving" (heel subjectief). De stappen van SNES naar PS1, naar PS2 waren voor mij enorm terwijl het nu allemaal best mee valt. Misschien is dit wel het effect van "diminishing returns" maar ik heb wel het idee dat het wat minder snel gaat allemaal;

[afbeelding]

Edit\ n.b. dit staat wel los van de rebranding maar is een reactie op 3/4 jaar stilstand :)
Heh, toevallig ook de ELI5-post gezien op reddit over de evolutie in games? ;)

Android developer & dürüm-liefhebber

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De "grap", zo heel grappig vind ik het eigenlijk niet, dat Nvidia de problemen met de 8800, eigenlijk de hele 8000 serie, nooit heeft opgelost in die rebrands. de 9000 en lage 200 serie is ook gevoelig voor het losraken van soldeer. Het lijkt iets minder vaak voor te komen, maar zowel mijn 8600 als mijn GTS250 zijn gestorven met dezelfde problemen, met dezelfde oorzaak.

Het rebranden hoort er inmiddels gewoon bij, ik heb eigenlijk liever dat bedrijven het doen om op die manier geld te besparen, dan dat ze met relatief nutteloze series komen, welke weinig nieuws doen. Zo was de HD6000 serie van AMD echt niet interessant als je iets uit de HD5000 serie had.

Het wilt overigens ook wel eens "opgelegd" worden door OEM's, Zo is er nooit een Geforce 300 of 800 series voor consumenten geweest, die dingen vind je alleen in OEM bakkies, net als de HD8000 serie. Het is gewoon 100 of 1000 optellen bij de voorganger, en je weet welke kaart het is in die gevallen, dat is echt 100% rebranden.

Enfin, mij interesseert het niet, zolang de prijs/prestatie maar goed is, ben ik happy, en die van de R7 en R9 series, rebrandend of niet, klopt gewoon bijna overal.

People as things, that’s where it starts.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:09
Zolang de gpu's de nieuwste features ondersteunen en qua prestaties nog meekomen is het niet zo vreemd dat ze worden gerebrand.

Daarnaast duurt de ontwikkeling van een nieuwe gpu architectuur zo'n 3 a 4 jaar. Helaas is gebleken dat 20nm en lager nog wat op zich laten wachten en daardoor zijn de plannen die AMD en Nvidia, 3 tot 4 jaar geleden hadden niet meer zo bruikbaar.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 15:33
Mavamaarten schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:22:
[...]

Heh, toevallig ook de ELI5-post gezien op reddit over de evolutie in games? ;)
Nee dit schoot me gewoon te binnen haha maar ik ben wel benieuwd, heb je een link ? (kan het niet vinden)

Ik bedenk mij ook in een keer dat het er misschien wel mee te maken had dat ik in de tijd van de PS1 wel erg jong was en dat het ook heel erg persoonlijk is (in mijn herinnering was Tomb Raider echt zo veel realistischer dan zoals ik het nu ervaar bijvoorbeeld).

• NitroX infinity
Het verschil tussen software versnelling en hardware versnelling was ook een gigantisch verschil destijds.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Maks schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:28:
[...]

Nee dit schoot me gewoon te binnen haha maar ik ben wel benieuwd, heb je een link ? (kan het niet vinden)

Ik bedenk mij ook in een keer dat het er misschien wel mee te maken had dat ik in de tijd van de PS1 wel erg jong was en dat het ook heel erg persoonlijk is (in mijn herinnering was Tomb Raider echt zo veel realistischer dan zoals ik het nu ervaar bijvoorbeeld).
Deze user postte net toevallig dezelfde picture: http://www.reddit.com/r/e...evelopment_for_45/cqcp5c4

Android developer & dürüm-liefhebber

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-01 22:32
Komt ook door de Semiconductor industrie die even een kleine onderbreking heeft gehad. De 20nm node was niet geschikt voor GPU's, omdat deze alleen low-power transitors bood door het gebrek aan FinFet. Nu met 14/16nm FinFet die in H2 2015/H1 2016 op de markt komt moet dit probleem opgelost zijn en kunnen ze ook weer high-power GPU's gaan bakken op een nieuwe node.

Op deze manier hebben we dus ruim 3 jaar op de 28nm node gezeten, en dit gaat waarschijnlijk nog 4 worden. Het had voor AMD geen zin om alle GPU's opnieuw te ontwerpen, omdat er toch niet ontzettend veel winst te halen viel. Wat ze beter konden doen, en gedaan hebben, is een nieuwe high-end GPU ontwikkelen (de Hawaii GPU die in de R9 290(X) zit) en alle andere GPU's een stapje naar beneden laten opschuiven. Nvidia heeft deze (marketing)techniek ook vaak genoeg toegepast (GTX 680 --> GTX 770 etc.).

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Rebrands zijn heel gebruikelijk bij zowel kamp rood als kamp groen. Je kunt er donder op zeggen dat als AMD straks met hun nieuwe lijn komt en hiermee ook echt wat concurentie kan bieden. Nvidia genootzaakt is om de titan X die nu nog voor 1200 te koop is in een ander jasje te schuiven. Het zal me niks verbazen als ze titan X gpu's waarvan een paar CUDA"S deffect zijn opsparen, om deze starks als gtx 1080 te verkopen. Dus een verkapte titan X met iets minder cuda's en 6gig ram ipv 12. Dit zodat de huidige klanten niet direct zoiets hebben van, ik koop nooit weer een nvidia gpu van 1200 euro. En zodat de mensen met wat minder geld toch een soort gelijke prestatie kunnen krijgen. Dus bijv van een 970 of 980 naar een 1080 kunnen gaan.En de huidige 980/970 zullen gerebrand worden naar een wat lager budget. Beetje het zelfde verhaaltjes als met de kepler generatie dus. Maar dan in een wat ander jasje.
Eerst kon nvidia nog veroorloven om de 1ste titan voor 999 te vekropen omdat het een goedkope alternatief was om aan een dubble precision GPU te kopen. Maar nu deze functie er niet meer op zit bij de titan x (blijkbaar werd de titan iets teveel verkocht en liepen de verkopen van terga gpu's terug) kunnen ze het niet maken om over een aantal maanden/half jaar met een soortgelijke chip te komen die 550 euro kost. Dat zou natuurlijk een klap zijn in het gezicht van iederen titan x bezitter.

Maar de vraag rijst dan: waarom een rebrand? waarom niet gewoon een 980gtx er tussen zetten? Nee! de hele lijn word opnieuw uitgezet.
Ik denk dat dit te maken heeft met marketing. Op deze manier werkt nvidia bij veel mensen de illusie dat ze 1 generatie achter lopen. Of misschien eht jaar daarop 2 generaties ipv 1.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:30

Nemesizz

Untouchable

Bij metname laptops en ook bij desktop OEM's word het veel massaler gedaan.
Zitten ze nog met een lading 'oude generatie' chips, nou, gewoon nieuwe naampje aangeven, 10Mhz erbij en voila 'nieuwe serie'. Bij laptops word het ook nog wel eens met gewone CPU's gedaan, zelfde ding, ander naampje, en voila, nieuwe serie.
et zal me niks verbazen als ze titan X gpu's waarvan een paar CUDA"S deffect zijn opsparen, om deze starks als gtx 1080 te verkopen. Dus een verkapte titan X met iets minder cuda's en 6gig ram ipv 12.
Dat was toch al de bedoeling? Geforce 980 Ti als ik me niet vergis.

Rebranding is aan de ene kant gniepig, ideaal marketing monster, maar aan de andere kant, als je chips bijvoorbeeld beter worden (betere yields, iets hogere snelheden) en je geeft dat ding precies dezelfde naam, of een klein toevoegsel, dan zie je op laatst door de bomen het bos niet meer zoveel varianten van 1 chip krijg je dan.
Dus soms kan rebranden ook wel een beetje handig zijn.

• Harold68
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-01 11:27
gtx titan x en gtx 980 biedt meer dan genoeg concurrentie. Ik ben zelf in afwachting van de r9 300 series......Ik was al in de veronderstelling dat ze voorradig zouden zijn...
AMD biedt meestal meer points voor minder geld.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Met de processor technologie zijn ze naar de 16 um gegaan ik weet het niet wat ze met de huidige gpu,s gaan doen.
Met de 16 um bedoel ik intel.

• NitroX infinity
16? Intel zal van 22 (Haswell) naar 14 (Broadwell/Skylake) gaan hoor.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
NitroX infinity schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:39:
16? Intel zal van 22 (Haswell) naar 14 (Broadwell/Skylake) gaan hoor.
Ja je hebt gelijk er stond een nieuwe processor op de proppen ze zijn natuurlijk naar 14 gegaan idd die skylate processor met pci express 4.0 en ddr4 ram geheugen chipies.
Het ziet er allemaal maar snel uit, en word dus ook mijn systeem verouderd door deze nieuwe techniek. :)
Maar goed dus effe oftopic met deze processors.

[ Voor 4% gewijzigd door rjmno1 op 16-04-2015 22:09 ]

• DanielAmsterdam
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08-2024

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Tennisbal schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:53:

Deze post begint helemaal verkeerd, met een verkeerde assumptie dat de R9 2xx serie populair is. Deze serie is in het verleden matig populair geweest (maar niet zo populair als de Kepler-serie van Nvidia), maar sinds de launch van de Maxwell 2.0 serie van Nvidia wordt de populariteit van de R9 2xx serie in rap tempo minder. Iedere maand holt de market share verder achteruit: dit wordt soms ook wel de AMD Market Share Crash genoemd (http://www.overclock3d.ne...ut_of_4_use_nvidia_gpus/1) En nee, dit is geen normale gang van zaken omdat Nvidia op dit moment de nieuwste kaarten heeft. In het verleden zagen we (vrijwel) nooit zo'n rappe achteruitgang van market share nadat de concurrent een nieuwe line-up had.

Lees ook eens het volgende artikel:
Is Nvidia becoming the Intel of Graphics Cards? (geschreven op 27 februari 2015)
http://www.fool.com/inves...el-of-graphics-cards.aspx
"According to the Steam Hardware and Software Survey, the GTX 970 is used by more Steam users than any AMD family of GPUs, gaining this lead in the five months since its release. "
"An AMD GPU doesn't show up on the survey until the 14th spot, behind eight NVIDIA GPUs and five Intel CPUs with integrated graphics. The AMD R9 200 series, which is AMD's latest high-end family of GPUs, is the 48th most popular graphics card."
"The launch of the GTX 970 and 980 certainly contributed to the massive market share gains NVIDIA has enjoyed in the past two quarters. But this kind of thing didn't happen following other major product launches in the past. Instead, NVIDIA's market share stayed roughly the same at around 60%.
Part of this can be explained by the temporary demand created by cryptocurrency miners at the end of 2013 and the beginning of 2014. AMD's GPUs are more efficient for mining cryptocurrency, and this helped drive GPU sales for AMD at the time. This demand is now gone, though, and that means a big market has dried up for AMD. "
"Another component is that AMD has likely fallen behind technologically. The company has been slashing its research and development spending for years, and NVIDIA now outspends AMD despite the latter's far broader portfolio of products. NVIDIA's Maxwell graphics architecture is extremely efficient, and AMD still doesn't have an answer."
"AMD has a lot riding on its upcoming GPUs. There have been plenty of rumors regarding the cards, but they still haven't been officially announced by the company. The high-end versions will reportedly use a new kind of high-bandwidth memory, giving them an advantage at high resolutions. Whether this leads to higher sales, given the tiny fraction of gamers currently using 4K displays, remains to be seen."
"Originally, it was expected that AMD's new cards would be built on a 20nm process, but it's now rumored that both NVIDIA and AMD are skipping 20nm completely. This means any efficiency gains will need to come from AMD's new graphics architecture. This could prove to be a problem, as a new rumor suggests that only the highest-end variants from AMD will be built on a new architecture, with the rest using the current one. What this means if true is unclear, but it does seem strange, and it will make it much more difficult to compete with NVIDIA's midrange Maxwell offerings."
"The company's PC segment is losing money as it continues to bleed market share to both Intel in CPUs and NVIDIA in GPUs, and the game consoles are the only thing keeping the company afloat."

Ik zou op dit moment in ieder geval niemand aanraden om shares van AMD te kopen. De populariteit van de AMD R9 2xx kaarten valt vies tegen, ook al worden ze hier op tweakers nog vaak aangeraden.

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

j0ppie schreef op woensdag 15 april 2015 @ 19:08:
Op deze manier werkt nvidia bij veel mensen de illusie dat ze 1 generatie achter lopen. Of misschien eht jaar daarop 2 generaties ipv 1.
Dit.

Dit wordt elk jaar gedaan en wat mij ook opvalt is dat er in elk nieuwe hype spel wel een Grafisch element toegevoegd wordt die je nog niet soepel draait met 2 titan x. Visueel niet zichtbaar, maar slokt wel te veel vermogen. Dit gebeurt ook bewust. Bij crysis 3, far cry etc zit altijd 1 of 2 instellingen die op zijn max belachelijke eisen stelt en die visueel geen moer uitmaken.

Op CPU gebied worden ook meer cores gepompt op lagere snelheden en straks weer kleinere chips etc. Allemaal om de consument weer het nieuwste te willen laten hebben en zogenaamd is alles zo merkbaar..
Feit is voor games o.a zit je geramd met minimaal een 2e Sandy bridge i5 of i7 en dat zal ook met AMD zen of skylake helemaal niet gaan veranderen omdat de gpu cpu verhoudingen toch 65 35 zijn ongeveer
Pagina: 1