Tikkende harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 16:33
Beste Tweakerts,

De harde schijf van mijn moeder tikt een aantal keren tijdens het opstarten, alsof de schijf wat moeite heeft om op te starten. Op de schijf staat gevoelige data, vandaar dat ik even check wat dit zou kunnen zijn. In het gebruik is de pc aan de langzame kant. Dit kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door de overige componenten. Momenteel ben ik via windows de schijf op fouten en bad sectors aan het controleren. Ik zal de resultaten later op de dag even melden.

Heb ik hier te maken met een harde schijf die zijn einde nadert, of zou er iets softwarematigs aan de hand zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Joeri_V op 15-04-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 11:53
Kort antwoord: Backuppen die disk en niet meer gebruiken. Tikken geeft meestal het einde wel weer. Het langzaam werken kan komen dat de schijf al bezig is met error correctie. Tikken wijst echt op hardware failures. En leer hiervan dat je beter betijds kunt backuppen. Nu tikt hij, maar wellicht heb je de volgende keer minder geluk.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
Dan ga ik maar meteen een nieuwe kopen. Kreeg net te horen dat de harde schijf al een half jaar zo'n raar tikkend geluid maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 17:03
Check in dat geval ook je SMART even, als daar problemen staan kan je via garantie ook vaak een nieuwe krijgen ;)

EDIT: Ik las dat de schijf een half jaar oud was, na 5 jaar heb je natuurlijk geen garantie meer 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door smiba op 16-04-2015 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parsnep
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-06 12:04

parsnep

Cloud-Master

Joeri_V schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:55:
Dan ga ik maar meteen een nieuwe kopen. Kreeg net te horen dat de harde schijf al een half jaar zo'n raar tikkend geluid maakt!
of een ssd ;)

V&A | Everything to the Cloud!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
smiba schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:18:
Check in dat geval ook je SMART even, als daar problemen staan kan je via garantie ook vaak een nieuwe krijgen ;)
Ach.. De schijf is 5 jaar oud en het bonnetje heb ik niet meer tot mijn beschikking. Heb reeds een vrijwel nieuwe HD via V&A gekocht voor een schappelijke prijs. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
Prioriteiten! :*) De PC staat twee keer per week aan, en wordt voor de basistaken gebruikt. Wellicht over een jaartje dat er een klein ssd'tje in komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:13
Bang voor je data, en dan op een tweedehands schijf gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik heb meerdere schijven (van Samsung) die sinds ze uit de verpakking komen vlak na het opspinnen tikkende geluiden maken. De jongste van die schijven werkt al 3 jaar zonder problemen en geeft gezonde SMART-waarden aan. Als het echter tijdens het opspinnen is lijkt het wel een flink probleem. Dus is het tikken tijdens of vlak na het opspinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb ook meerdere Samsung harde schijven gehad, zowel 1 als 2 TB.
Later zijn ze overgenomen door Seagate en bestaat Samsung HDD niet meer.
Seagate heb ik laten liggen en ben overgegaan naar WD Red.

Maar bij geeneen heb ik tikkende geluiden gehoord, zowel voor, tijdens en na het opspinnen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
zetje01 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:48:
Bang voor je data, en dan op een tweedehands schijf gaan werken?
Ze hebben minder dan vierentwintig uur gedraaid, dus ja dat vertrouw ik wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:39

Sherlock

No Shit

dcm360 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:04:
Ik heb meerdere schijven (van Samsung) die sinds ze uit de verpakking komen vlak na het opspinnen tikkende geluiden maken. De jongste van die schijven werkt al 3 jaar zonder problemen en geeft gezonde SMART-waarden aan. Als het echter tijdens het opspinnen is lijkt het wel een flink probleem. Dus is het tikken tijdens of vlak na het opspinnen?
Ik heb er nu zo eentje in mijn htpc (niet zo kritiek dus) zitten. Geeft al een aantal maanden bij het opstarten een tikkend geluid, maar geen van de tests die ik er op gedaan heb laat iets zien waaruit zou blijken dat de schijf slecht is of wordt.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
dcm360 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:04:
Het gebeurt ongeveer een halve seconde nadat ik de pc aanzet. Ik heb niet het idee dat de pc hierbij blijft hangen of iets dergelijks. De HD tikt een paar keer, en gaat vrolijk door met het opstarten. Vervang de HD sowieso wel, het was toch maar een dingetje van 500GB. Hangt samen met de gemoedsrust :) Beter nu vervangen en wat centjes kwijt, dan niks vervangen en alle data kwijt. De belangrijkste data staat overigens wel veilig op een htpc/nas.
Pagina: 1