Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
Hallo,

Ik heb enige tijd geleden een Asus N56VM-S4032 gekocht bij Azerty (webshop). Deze laptop heb ik drie keer moeten terug sturen (in de garantie). Omdat als ik een instelling in de bios aanpaste dat laptop niet meer aan kon, gaf niks meer dan een zwart scherm.

Tijdje geleden is mijn laptop, alweer, kapot gegaan. Deze keer viel die gewoon plotseling opeens uit. Ik heb Asus hierover benaderd maar die willen mij niet helpen. Toen heb ik contact gezocht met Azerty, deze hebben mijn laptop naar Asus gestuurd en gevraagd of er nog enige coulance was.

Als ik het niet verkeerd heb bestaat er iets als de 'verwachte levensduur', hoe kan ik het beste aanpakken om dat recht te vergelden? Hieronder is de mail die ik van Azerty heb en mijn reactie:
quote: Azerty
Beste Joël,

We hebben bij Asus gevraagd of op uw serviceproduct nog enige coulance te verkrijgen valt.
Helaas is het ons niet gelukt om hier coulance op te krijgen.

Graag vernemen we van u of u akkoord gaat dat we uw serviceproduct ter reparatie aanbieden bij Asus.

Hieronder de werkwijze die Asus hanteert:

Nadat Asus uw reparatie buiten garantie van u heeft mogen ontvangen gaat Asus onderzoeken wat de eventuele reparatie gaat kosten.
Ze komen vervolgens met 3 opties.

1. Laten repareren voor het opgegeven bedrag.

2. Niet laten repareren en onderzoekskosten betalen (Asus stuurt uw onderdeel retour)

3. Niet laten repareren en geen onderzoekskosten betalen (Asus stuurt uw onderdeel niet retour)

Met vriendelijke groet,
quote: Response
Hallo,

Dat is vervelend om te horen. Echter, heb ik de laptop bij Azerty gekocht, dus zijn jullie dan niet verantwoordelijk om de verwachte levensduur te garanderen? En waarom zou ik onderzoekskosten moeten betalen om nog mijn product terug te krijgen, is het dan niet diefstal als hun mijn laptop houden? Tenminste het was niet de bedoeling om Asus mijn laptop cadeau te doen.

Met vriendelijke groeten,

Joël Luijmes
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:35
Wat betreft de onderzoekskosten: Ik geloof dat Azerty dit bij afgave van de laptop gecommuniceerd moet hebben, als in: we sturen 'm voor je op naar Asus en zullen proberen iets te regelen, maar mocht dit niet lukken dan zullen er wel wss wel onderzoekskosten in rekening komen.

Wat betreft de verwacht levensduur. Hoe oud is de laptop? 3 jaar is wel zo'n beetje de te verwachten levensduur van een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:09

Luukwa

o/

Onderzoeks kosten zijn vrij standaard bij Asus.
Overigens heeft Azerty met jou moeten bespreken dat er eventueel extra kosten voor jouw rekening zouden kunnen komen.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3x stuk binnen de garantie. hoe oud is de laptop nu en hoelang is hij steeds weg geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:53
Met mrveenie eens. 3x stuk in een bepaalde tijd roept ook vragen op.
Je hebt wettelijk 2 jaar garantie maar de batterij is daarvan uitgesloten (vaak is die maar 6 maanden).
Echter heb je een voorgeschiedenis met hetzelfde product dan kun je hier wel vragen over stellen of je wel een product hebt gehad wat goed was. Het wordt wel lastiger omdat de wettelijke periode over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:21
Luukwa schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:37:
Overigens heeft Azerty met jou moeten bespreken dat er eventueel extra kosten voor jouw rekening zouden kunnen komen.
Als ik het goed lees in het bericht van Azerty vragen ze nou juist aan TS wat hij wil dat ze doen en is hij dus nog niet daadwerkelijk bij Asus. Oftewel ze vertellen nu dat als hij hem opstuurt en de reparatie niet wil betalen dat hij iig nog onderzoekskosten betaald om hem terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cave_Boy schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:17:
Je hebt wettelijk 2 jaar garantie maar de batterij is daarvan uitgesloten (vaak is die maar 6 maanden).
Echter heb je een voorgeschiedenis met hetzelfde product dan kun je hier wel vragen over stellen of je wel een product hebt gehad wat goed was. Het wordt wel lastiger omdat de wettelijke periode over is.
Nee. In Nederland geldt dat er een aansprakelijkheid blijft gelden zolang een product redelijkerwijs hoort mee te gaan. Vanwege de Europese richtlijnen, kan je conform die richtlijnen stellen dat die periode nooit korter kan zijn dat 2 jaar.

@TS; Het is denk ik inderdaad goed om even op te sommen wat de problemen zijn geweest en hoe lang je het goed al kwijt bent geweest voor reparaties. Je kan namelijk sowieso wel stellen dat de tijd waarin je het artikel voor reparatie had aangeboden, het niet redelijk is dat garantie verloopt. Je hebt het product geheel niet kunnen gebruiken zelfs.

Verder is het goed te kijken wat het defect is. Is dat iets wat redelijkerwijs kan slijten? Iets dat je als gebruiker kan veroorzaken? Of is het iets dat wellicht wijst op een ontwerpfout in de laptop. Rondzoeken op internet of het model bekend staat om problemen is dan relevant.

Je aanspreekpunt voor garantie is trouwens altijd de winkel. Je hebt niets met uitspraken van de fabrikant te maken als die zegt dat er kosten zijn. Dat de winkel dan mogelijk met kosten blijft zitten, is ondernemersrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Cave_Boy schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:17:
welke wettelijke periode is over? er staat niks in de wet over dat het maar 2 jaar is.

(wanneer lezen mensen de stickies nou eens)

over de 'voorgeschiedenis', er ontbreekt een hoop info om daar wat zinnings over te zeggen.
is het 3 keer voor hetzelfde defect geweest? en wat bedoelt de TS met "instelling wijzigen" in de bios.
Lijkt me sterk dat een laptop 3 keer dat probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:09

Luukwa

o/

Hogader schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:45:
[...]

Als ik het goed lees in het bericht van Azerty vragen ze nou juist aan TS wat hij wil dat ze doen en is hij dus nog niet daadwerkelijk bij Asus. Oftewel ze vertellen nu dat als hij hem opstuurt en de reparatie niet wil betalen dat hij iig nog onderzoekskosten betaald om hem terug te krijgen.
Ik constateer uit de laatste optie dat hij wel gewoon bij Asus ligt? Mocht dat niet het geval zijn zou ik hem vanuit Azerty terug nemen en naar een lokale reparatie boer gaan.

Spreek uit ervaring dat Asus een shit load vraagt voor reparaties.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
Excuus, mijn beschrijving was een beetje kort maar inhoudelijk hield het dat in ik zou het even iets uitgebreider vertellen: als ik in de bios een instelling verander bijvoorbeeld, de boot order of het aanzetten van USB Charger+ en vervolgens opsla. Kan de laptop niet meer opstarten, wat ik daar mee bedoel is dat er niks meer gebeurd dan een zwart scherm. Voor dit zelfde probleem heb ik hem dus drie keer terug gestuurd. Elke keer was ik hem wel 6 tot 8 weken kwijt. Dit is dus totaal 18 tot 24 weken, rond 4,5 maand.

Bij de reparaties hebben elke keer het moederbord vervangen dus waarschijnlijk is het moederbord van deze serie gewoon slecht, zie beneden. Dat die nu plotseling uitvalt zou ik ook verwijten aan het moederbord. Ik heb het geheugen getest en daar ligt het niet aan (memtest), het is ook de batterij niet, het is ook geen virus hij doet het in verschillende besturingssystemen.

Ik had de reactie van Azerty verkeerd begrepen ze hebben hem inderdaad nog niet terug gestuurd. Ik heb een reactie gekregen:
Beste Joël,

De verwachte levensduur is moeilijk te bepalen. Als u uw notebook intensief heeft gebruikt is de verwachting van de levensduur korter dan een notebook die soms gebruikt wordt.
We hanteren als levensduur de garantieperiode die op het product aanwezig is.

Omdat we afgesproken hebben en eerst uw akkoord willen hebben alvorens we deze naar Asus gestuurd wordt met de bijbehorende onderzoekskosten hebben we dit uiteraard niet gedaan.

Het notebook ligt nog bij ons op de afdeling.

Gaarne uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Ik kan begrijpen dat ze zeggen als je hem intensief gebruikt dat die minder lang mee zou gaan dan wanneer die in de kast ligt. Echter, ben ik het niet mee eens dat dit ook gelijk staat aan de levensduur. Ik verwacht van een laptop toch wel een hogere levensduur dan slechts twee jaar.

Wat zou ik nou het beste kunnen reageren? Want zeggen dat ik niet eens ben met hun verwachting van twee jaar zou denk ik weinig uitmaken zonder enige (zinnige) onderbouwing.

Een snelle google search (uiteraard heb ik wel eerst gezocht, maar voor dit topic een snelle search) levert al op dat er veel meer probleemgevallen zijn met deze serie (N56V). Zoeken op random shutdown laptop levert vaak resultaten op dat het probleem ook bij het moederbord ligt, zou iemand dan weten wat dat probleem dan zou kunnen zijn?

http://www.tomsguide.com/...5-asus-n56vm-laptop-turns
http://forum.notebookrevi...no-boot-no-screen.714764/
http://forum.notebookrevi...sword-please-help.731234/
http://forum.notebookrevi...sing-power-button.694882/
http://forum.notebookrevi...z-just-shuts-down.707459/
http://www.techsupportfor...ff-completely-694762.html

Bij deze wil ik ook iedereen vriendelijk bedanken voor het reageren, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En wanneer heb je hem nou voor het eerst geleverd gekregen/gekocht? Dat maakt veel uit.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
Ardana schreef op woensdag 15 april 2015 @ 18:44:
En wanneer heb je hem nou voor het eerst geleverd gekregen/gekocht? Dat maakt veel uit.
Sorry dacht dat ik dat vermeld had in de vorige reactie, niet dus. Maar ik heb hem 19 september 2012 gekocht. Hem krijgen was ook weer gezeur dat ze hem niet in voorraad hadden ik denk dat ook wel maand of anderhalf heeft geduurd voordat ik hem eindelijk heb ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je garantie kan in ieder geval niet ingaan op het moment dat je'm hebt besteld maar nog niet ontvangen. Die anderhalve maand mag je er dus ook bij optellen.

Kom je op een mooi sommetje: 9-2012+1,5=10,5-2012 +24 maanden= 10,5-2014 + 4,5 maanden reparatie: maart 2015. Kortom je bent eigenlijk net over je garantie heen.

Ik zou me niet zomaar aan de kant laten zetten, je mag best iets pittiger zijn. Je laat je nu wel heel makkelijk beet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als u uw notebook intensief heeft gebruikt is de verwachting van de levensduur korter dan een notebook die soms gebruikt wordt.
We hanteren als levensduur de garantieperiode die op het product aanwezig is.
Dat is leuk dat Azerty dat denkt te hanteren, maar daar is geen enkele grond voor. Op basis van zo ongeveer de ervaring van *iedereen* kan je al stellen dat de gemiddelde laptop langer meegaat dan 2 jaar. Ik heb Azerty vaak zaken goed zien oppakken, zoals het vergoeden van verzendkosten bij reparatie (moet je wel doorgeven wat de verzendkosten waren uiteraard...). Maar hier gaan ze toch wel erg scheef.

Daar komt bij al 2x eerder reparatie aan hetzelfde onderdeel, wat toch wel héél erg begint te ruiken naar een ondeugdelijk product waarvan simpelweg gefaald wordt om het conform te maken. Je kan dus zelfs stellen dat het product nooit conform gemaakt is binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast, wat voldoende grond is de koop te ontbinden.
Kijk, als Azerty zich er makkelijk vanaf maakt, kan je zelf ook maximaal inzetten...

Ik vraag me af of dat een creatief antwoord is van een medewerker die niet beter weet, of dat hier beleid aan zit.

De levensduur van een laptop wordt door ICT Waarborg op 5 jaar geschat
http://rechtenforum.nl/fo...nnen+3+jaar+stuk/t/28715/
(De pagina is inmiddels bij ICT Waarborg weg, maar dat maakt het niet dat laptops ineens een andere levensduur hebben gekregen)

Pikant is dat Azerty gewoon lid is van ICT Waarborg. Je kan dus ook daar terecht met je klacht - maar ik zou eerst Azerty hiermee confronteren.
https://www.ictwaarborg.nl/vind-een-deelnemer/azerty/

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Is het niet zo dat als een onderdeel vervangen is, daar een nieuwe garantieperiode op geldt? Als het moederbord dus al 3x vervangen is, en het is weer het moederbord dat problemen geeft, kan je geloof ik aanspraak maken op de garantie van het vervangen moederbord ipv de garantie van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Wat vaak dan ook weer maar 3/6 maanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je buiten garantie een reparatie laat uitvoeren, dan mag je daar uiteraard verwachtingen van hebben wat een vorm van garantie (aansprakelijkheid) met zich meebrengt. Binnen garantie blijft het binnen originele conformiteit vallen, maar is herhaling uiteraard wel een bijdragen aan het kunnen betwijfelen of het product ooit conform was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Mektheb schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:27:
Wat vaak dan ook weer maar 3/6 maanden is.
Klopt, maar gezien hij 3 keer vervangen is in 2 jaar en de laptop en de laptop 2 jaar en 4 mnd oud is, is de kans aanwezig dat de laatste reparatie pas 6mnd geleden heeft plaatsgevonden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gezien dit apparaat al 3x binne garantie gerepareerd is en jer er vaak geen gebruik van hebt kunnen maken zou je alternate Azerty mogen oproepen tot coulance.

[ Voor 4% gewijzigd door KillerAce_NL op 16-04-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk niet dat alternate hier wat mee te maken heeft :P zag een andere naam voorbij komen in de openingspost van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zit eerder te denken aan een nieuwe laptop als tegmoetkoming aan alle ellende die je hebt meegemaakt met je laptop.
Dat is misschien niet haalbaar, maar ik zou bij aanschaf van een nieuwe laptop coulance willen van 50% of meer.

De vraag is hoe je dit voor elkaar kunt krijgen.
Voorheen kon je naar het juridisch loket, om daar een brief op te laten stellen door een advocaat die hier verstand van heeft, maar dat is ook al weer wegbezuinigd. (dank VVD)

Als voorbeeld, mijn Miele wasmaschine van € 1036 gekocht op 19-01-2008 was begin dit jaar defect.
Dan praat je dus over een leeftijd van 7 jaar.
Ik heb van Miele ongeveer € 500 coulance gekregen bij een nieuwe wasmaschine.

Een wasmaschine is toch niet te vergelijken met een laptop?
Klopt, maar het zijn wel producten voor consumenten die na de "winkel" garantie-periode kapot zijn gegaan, maar binnen de verwachte redelijke levensduur.

Aangezien jouw laptop nog zo jong is en al 4 maand weg is geweest voor reparatie, kunnen ze er niet zo makkelijk mee weg komen.
Ze proberen het natuurlijk wel altijd, want een bepaald percentage klanten accepteerd het en kopen zonder morren een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
Ik heb ondertussen een nieuwe laptop gekocht, vandaag binnen (Dell XPS 13). Ik heb ze gemaild dat ik niet akkoord ga over hun idee van de verwachte levensduur van twee jaar. Het liefst zou ik een deel van me bedrag terug willen krijgen maar ik denk dat ze eerder zullen zeggen dat ze (een deel) van de reparatie betalen.

Ik denk niet dat ik nieuwe garantie heb gekregen nadat ik heb gereageerd, anders zou ik dat wel te horen hebben gekregen neem ik aan?

Als ze nog niets (willen) doen dan vertel ik inderdaad over dat ICT Waarborg een levensduur van 5 jaar garandeert (bedankt Floppus). Desnoods neem ik contact op met hun om te vragen of ze iets voor mij kunnen betekenen want ik zag dat ze ook kunnen bemiddelen als een consument er niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

Let wel dat het hier dus om fabrikagefouten gaat, en dat de bewijslast bij de consument ligt na een initiele tijd. Je moet dus nu ook nog eerst gaan kunnen bewijzen dat het een fabrikagefout is, en niet gewoon misbruik door bv te heet laten worden.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
EnnaN schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:37:
Let wel dat het hier dus om fabrikagefouten gaat, en dat de bewijslast bij de consument ligt na een initiele tijd. Je moet dus nu ook nog eerst gaan kunnen bewijzen dat het een fabrikagefout is, en niet gewoon misbruik door bv te heet laten worden.
Enig idee hoe ik dat kan bewijzen? Ik heb al verschillende forum topics gelinkt dus het is niet specifiek mijn laptop maar meerdere personen hebben er last van. Dus het is ook niet dat ik mijn laptop misbruik of iets, integendeel ik ben juist zuinig op mijn spullen maar dat is natuurlijk lastig te bewijzen..

Elke keer het zelfde probleem (bios instelling veranderen -> bricked) is toch wel een sterk argument dat het gaat om een fabricage fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Nee, maar daarom zei ik het ook: je moet er rekening mee houden dat zelfs al win je het "levensduur" argument, je nog steeds vrij ver van huis bent, omdat het dan om bewijslast gaat. De bios was heel duidelijk, maar omdat het hier om een ander geval lijkt te gaan, kan je heel snel op een "jamaar dat uitvallen is een separate case" uitkomen.

Dus niet dat ik een oplossing voor je heb: ik denk alleen dat je je niet moet kapotstaren op die verwachte levensjaren, als er daarna nog een blocker is.....

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
EnnaN schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:46:
Nee, maar daarom zei ik het ook: je moet er rekening mee houden dat zelfs al win je het "levensduur" argument, je nog steeds vrij ver van huis bent, omdat het dan om bewijslast gaat. De bios was heel duidelijk, maar omdat het hier om een ander geval lijkt te gaan, kan je heel snel op een "jamaar dat uitvallen is een separate case" uitkomen.

Dus niet dat ik een oplossing voor je heb: ik denk alleen dat je je niet moet kapotstaren op die verwachte levensjaren, als er daarna nog een blocker is.....
Nouja in dat geval zou ik alsnog een keer in de bios iets aan kunnen passen en zeggen dat die weer gebricked is door het zelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

eeuhm. tja. dat is dan natuurlijk niet waar, maar dat zou je kunnen doen. Sjiek is anders.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het bewijzen is niet alszodanig een probleem. Het is voldoende het aannemelijk te maken. Met zo veel reparaties op hetzelfde onderdeel is die stelling al sterk genoeg. Het ontneemt ook niet het argument dat de verplichting tot het conform maken blijkbaar nooit is nagekomen. En dat met al 4 maanden reparatietijd (>15% van de tijd!) achter de rug. Ik kan me indenken dat een rechter hier zelfs meegaat in ontbinding van de koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
Reactie van Azerty:
Beste Joël,
Uw notebook is ruim 2 ½ jaar oud en deze bevind zich nu ruim een half jaar buiten de garantieperiode.
We hebben nagekeken dat uw notebook totaal 2 maand bij Asus is geweest.

Hierdoor kan Asus helaas niks meer voor u betekenen.

Wat we voor u kunnen betekenen is dat wanneer u een nieuwe laptop bij ons aanschaft deze tegen inkoopprijs en zonder verzendkosten kunt aanschaffen.
In het geval dat u enige uitbreiding en hier montage voor wenst kunnen we de werkzaamheden hiervoor ook kosteloos voor u uitvoeren.

Gaarne uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Ik heb dus al een laptop ergens anders besteld dus helaas heb ik hier niks aan. Dus ik heb gereageerd dat ze lid zijn van ICT Waarborg en dat hun een levensduur van 5 jaar hanteren, hopelijk levert dat iets meer op. Verder heb ik ook gemeld dat ik de laptop wel langer kwijt ben geweest dan twee maanden.

Hoe kan ik zeggen dat het product, zij het moederbord of de laptop zelf, niet deugdelijk is en graag geld er voor terug wil krijgen of iets van een tegemoetkoming voor een reparatie?

Floppus, raad jij aan dan om juridische stappen te ondernemen? Niet dat ik dat niet zou willen doen maar dat lijkt me nogal veel moeite voor iets als een 'laptop' en kost dat veel meer geld dan dat de laptop waard is?
Of melde je het gewoon dat een rechter waarschijnlijk de aankoop zou ontbinden?

Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
joelluijmes schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:24:
Reactie van Azerty:

[...]

Ik heb dus al een laptop ergens anders besteld dus helaas heb ik hier niks aan.
Ja, ze gaan natuurlijk geen korting geven op een laptop die je ergens anders koopt uit coulance! Dat lijkt me logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je elders al een andere laptop hebt gekocht kan je hen inderdaad niet verwijten; het maakt het ook niet dat je ineens andere rechten hebt.

Juridische stappen zonder dat je daar ervaring mee hebt is niet zo eenvoudig en daarmee duur als je het uitbesteedt. Maar dat is wel waar ICT Waarborg een rol kan betekenen. Leg de zaak eens aan hen voor.
Ze hebben een geschillencommissie die wellicht een kleine bijdrage vraagt.

Echter, er ligt ook een aanbod om een (aardige?) korting te geven op een ander product. Nu zou je kunnen kijken of je die andere nog retour kan doen, en navragen wat die bij Azerty zou kosten. Als dat ongeveer in lijn is met de compensatie die je ingedachte had, dan is dat een oplossing.

Je kan ook nog steeds aandringen dat ze zorg dragen voor de reparatie (en dan dit keer goed...); dát is immers hun verplchting. De reden dat ze liever een nieuwe tegen inkoopprijs doen, is dat ze dat niets kost. Prima als je dat ziet zitten, maar dat er kosten aan het nakomen van garantie zit is iets dat prima als risico te calculeren is, en dus prima in de prijs te verwerken is. Dan moeten ze niet miepen als iemand om garantie vraagt.

Daar komt bij dat de winkel net zo goed Asus kan aanspreken - daar voorziet de wet in. Dat dat veel rompslomp is en de relatie schaadt is een probleem van machtspositie. De winkels durven er niets aan te doen, en de fabrikanten komen er dus mee weg. Maar dat is niet jouw probleem.
Azerty zou eigenlijk gewoon tegen Asus moeten zeggen: Het *is* niet normaal dat een laptop zo vaak op hetzelfde onderdeel kapot gaat, en jullie lossen het op, anders gaat morgen het hele Asus assortiment de deur uit. Kijken hoeveel ballen Asus dan werkelijk heeft.

Je zou Asus of Azerty ook eens op dit topic kunnen wijzen. Soms hebben medewerkers ook gewoon niet door wanneer het standaardproces niet werkt, en verzinnen dan zelf een invulling zonder de wet te kennen. De eerdere mail lijkt daar sterk op. VIa Twitter is het meestal makkelijker organisaties te bereiken over de uitzonderlijke situaties.
Gezien het Asus is die het blijkbaar ook de winkel zijn recht weigert, zou ik daar beginnen:
Asus: https://twitter.com/asus_benelux

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
Nee dat bedoelde ik daar ook niet mee te zeggen, ik bedoelde dat dat persoonlijk voor mij niks aan heb. Daar verwijt ik hun ook niks aan, misschien had ik het anders kunnen verwoorden.

Mailtje:
este Joël,
We gaan uw notebook naar Asus toe sturen en we gaan hier een prijsopgave voor ontvangen.
Bij binnenkomst gaan we bepalen wat we verder voor u kunnen gaan betekenen.

Met vriendelijke groet,
Dit betekend toch niet dat ik zo meteen moet betalen omdat hun hem al hebben terug gestuurd en blijkt dat ze niks voor mij kunnen doen? Want in principe heb ik daar geen toestemming gegeven.

Als maandag nog niet iets positiefs hoor stuur ik denk ik een mailtje naar ICT Waarborg om te zien wat hun misschien kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even afwachten denk. ze kunnen jou niet voor de kosten laten opdraven als die op hun iniatief is opgestuurd.
maar denk dat ze zelf eerst willen weten hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
joelluijmes schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:50:
Nee dat bedoelde ik daar ook niet mee te zeggen, ik bedoelde dat dat persoonlijk voor mij niks aan heb.
De optie die ze gaven voor korting op een nieuwe heb je afgewezen, de optie die overblijft is dus om 'm te laten repareren en je misschien (gedeeltelijk) tegemoet te komen in de reparatie kosten. Hiervoor moet de laptop dus wel eerst naar Asus opgestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickh18
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 11:20
Ik herken het probleem. Heb hier ook een Asus n56 (vz) waarbij ook na het wijzigen van een instelling in de bios de laptop gebricked was. Dit was gelukkig nog net binnen de minimale garantkeperdiode (1 jaar en 10 maanden) dus betreffende webshop heeft toen aan huis mijn mobo vervangen. De webshop vermelde er destijds als ik het mij goed herinner bij dat ik 3 maanden extra garantie had op het vervangen onderdeel. Ik durf nu eerlijk gezegd geen instellingen meer te wijzigen in de bios juist omdat ik nu wel ruim buiten de garantieperiode zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
rickh18 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:56:
Ik herken het probleem. Heb hier ook een Asus n56 (vz) waarbij ook na het wijzigen van een instelling in de bios de laptop gebricked was. Dit was gelukkig nog net binnen de minimale garantkeperdiode (1 jaar en 10 maanden) dus betreffende webshop heeft toen aan huis mijn mobo vervangen. De webshop vermelde er destijds als ik het mij goed herinner bij dat ik 3 maanden extra garantie had op het vervangen onderdeel. Ik durf nu eerlijk gezegd geen instellingen meer te wijzigen in de bios juist omdat ik nu wel ruim buiten de garantieperiode zit.
Ja dat had ik dus ook, zeker nadat het drie keer is gebeurd.. Wel raar eerst kon het wel alleen toen op een gegeven moment kon het niet meer.
Nielson schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:29:
[...]
De optie die ze gaven voor korting op een nieuwe heb je afgewezen, de optie die overblijft is dus om 'm te laten repareren en je misschien (gedeeltelijk) tegemoet te komen in de reparatie kosten. Hiervoor moet de laptop dus wel eerst naar Asus opgestuurd worden.
Ahaa dat zou inderdaad logisch zijn als ze eerst zelf naar de kosten kijken of wat er mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 14:32
Ik denk dat de gang naar ICT Waarborg de juiste is. Een partij die daar aangesloten is moet zich neerleggen bij het besluit van de geschillencommisie. Zelf zou ik wel eerst Azerty nog schriftelijk sommeren de reparatie gratis uit te voeren gezien de verwachte levensduur. De consuwijzer heeft daar uitstekende voorbeeldbrieven voor : https://www.consuwijzer.n...ging-ondeugdelijk-product

In principe kan de koopovereenkomst ontbonden worden als de leverancier niet wil repareren. Hij moet dan het volledige bedrag van de aankoop terugbetalen. In Nederland (in tegenstelling tot Duitsland) trekken ze daar echter nog een bedrag van af wat overeenkomt met de afschrijving gedurende de gebruiksduur. En dan wordt het moeilijk. Want hoe snel moet je een laptop afschrijven ? In 3 jaar ?

Maar goed, als het antwoord niet bevredigend is zou ik toch het geschil voorleggen aan ICT Waarborg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die eventuele afschrijving die in bepaalde gevallen toegekend wordt, kan hier aangevochten worden dat het artikel eigenlijk nooit conform is geweest of is gemaakt. Diverse bronnen (en zelfs iemand hier) bevestigt een vorm van gedrag van deze laptop die simpelweg niet bij een goed werkende laptop hoort.
Dat euvel is eigenlijk nooit verholpen. Gebruiker heeft zelfs geprobeerd om om het probleem heen te werken door iets dat normaal is (BIOS instelling) niet meer te doen. En alsnog ontstaan er problemen.

Het is zeker aannemelijk te maken dat er nooit sprake is geweest van een conform product, ondanks de wil om een toch redelijke afwijking te accepteren. Natuurlijk heeft zo'n acceptatie ook tot gevolg dat je niet oneindig meer kan reclameren daarover - maar we zitten hier nota bene nog ruim in een verwachte levensduur.

Ik zou even afwachten waar de winkel mee komt als voorstel. Ben je het daar niet mee eens, dan kan je bv Asus via Twitter benaderen en een klacht bij ICT Waarborg indienen. Of direct aan de winkel melden dat je de koop ontbindt - maar hou dan maar vast rekening met een moeilijk traject, hoewel die zaak zeker te winnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
Er is een tijd voor bijgegaan en ze hebben aangeboden de helft te betalen dus nu betaald Azerty de helft en ik de andere (alsnog 177 euro). Maar toch denk ik dat dat een redelijk voorstel is.
Bedankt iedereen die reageerde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 21:53
Hoi ik heb precies de zelfde problemen. eerst dacht ik dat het aan de accu lag die nog 40% laadcapaciteit had dat hij uitviel. nu heb ik laatst ook een bios instelling via usb instelling op camera van unlock op lock gezet en na het opslaan en opnieuw opstarten gaat ie ook niet meer aan!

Heb jij nog een regeling met azerty / asus kunnen treffen? bij mij valt het helaas ook net 2 weken buiten de garantie termijn...

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

wrapper83 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:19:
Hoi ik heb precies de zelfde problemen. eerst dacht ik dat het aan de accu lag die nog 40% laadcapaciteit had dat hij uitviel. nu heb ik laatst ook een bios instelling via usb instelling op camera van unlock op lock gezet en na het opslaan en opnieuw opstarten gaat ie ook niet meer aan!

Heb jij nog een regeling met azerty / asus kunnen treffen? bij mij valt het helaas ook net 2 weken buiten de garantie termijn...
Met 2 weken na garantietermijn kan je wel hopen op coulance, ik zou dus allereerst even contact opnemen met Azerty

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Standaard zijn de garantie termijnen als volgt :

2 Jaar garantie standaard op alle electronische produkten binnen de EU.
Gebruik / slijtage onderdelen zoals accu en adapter de helft van de garantie termijn van het produkt.
Dus laptop accu = 1 jaar / adapter = 1 jaar.
Alle reparaties die onder garantie vallen geven u 3 maanden garantie op dat punt van gebrek / defect.
Dus als je mobo 1 maand voor aflopen van garantie vervangen wordt heb je 2 maanden buiten je termijn nog garantie op dat moederbord / reparatie.

Ik weet dit uit mijn ervaring met asus / acer / lenovo / hp van werk op een technische dienst in een computer winkel waarbij ik ook RMA afhandeling deed.
Dit kreeg ik ook van mijn contact persoon van asus opgelegd.

Meestal in uitzonderlijke gevallen of herhalingen hebben ze coulance regeling.
De bedragen verschillen per maand van de levensduur / dagwaarde / staat van het apparaat en probleem.
Gemiddeld is eerste jaar 80% aanschaf waarde en daarna zakt het aanzienlijk per maan.
Buiten de 2 jaar kreeg ik er nooit meer dan 10% a 15% uit.
Maar dit verschilt natuurlijk per verhaal.

In jouw geval is dit een kwestie over een ondeugdelijk produkt wat direct had opgepakt moeten worden.
Want zo'n fout in de bios kan natuurlijk niet.
Misschien kun je het daar op spelen dat er nooit een degelijke of passende oplossing voor is geweest en dit zit nogsteeds doorzet.

Graag hoor ik als ik je iets uit kan leggen :-)

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 23:15
wrapper83 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:19:
Heb jij nog een regeling met azerty / asus kunnen treffen?
Daar kom je maar op een manier achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
Bedankt voor uw e-mail ,

Inderdaad geven wij als MyCom 3 jaar garantie op de gebruiksduur van een laptop . Indien zoals u aangeeft dat de gebruiksduur langer moet zijn dan 3 jaar dan kunt u contact opnemen met de leverancier Asus via onderstaande link
https://eu-rma.asus.com/pick_eu/nl/

Asus zal dan bepalen aan de hand van het onderzoek of u hiervoor in aanmerking komt

Met vriendelijke groet,
Klantenservice

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 15:39
wrapper83 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 09:24:
Inderdaad geven wij als MyCom 3 jaar garantie op de gebruiksduur van een laptop . Indien zoals u aangeeft dat de gebruiksduur langer moet zijn dan 3 jaar dan kunt u contact opnemen met de leverancier Asus via onderstaande link
https://eu-rma.asus.com/pick_eu/nl/
Lijkt mij niet te kloppen. Je koopt bij MyCom, die geven de garantie en desondanks moet MyCom ook zorgen voor een goed produkt dat de te verwachten gebruiksduur moet kunnen functioneren. Dus ook buiten de garantietermijn is MyCom volgens mij het aanspreekpunt - en mogen zij het met Asus regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
ik ga toch eens kijken of het via deze website tot een betere oplossing komen:

Ik heb net een klacht geplaatst op Klacht.nl over Mycom ! Zie http://bit.ly/1goP8b8 via @KLACHT

• wrapper83
Heren, mochten er meer met het probleem zitten, het volgende is de oplossing:
ISP programmer, SOIC8 clip, BIOS alles te koop op ebay +/- 50 euro :*) . Solderen, aansluiten clip op het moederbord en flashen, bij mij werkt de laptop weer! ik schrijf dit bericht via mijn nieuwe BIOS;-) De handleiding staat hier:

http://forums.mydigitalli...ith-CH341A-ISP-programmer

Ik heb trouwens nog steeds geen reactie van Mycom... maar ik ben heel benieuwd. :(

Succes allemaal!

Pagina: 1