Scooter valt uit bij gas geven

Pagina: 1
Acties:
  • 109.301 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:21
Sinds kort (4 weken) bezit ik een kymco super 8, 4 takt 45km.

Deze heeft 13500 km op de teller staan en heeft op sommige vlakken achterstallig onderhoud gekregen van de dealer bij de vorige eigenaar.

500 km heeft hij heerlijk gereden zonder problemen.
Binnenkort ging ik hem een grote beurt geven door de v-snaar, vario rollen, olie, bougie en nog enkele dingen te vervangen.

Het probleem is dat ik een hobbeltje niet zag aankomen en er dus met 47km overheen vloog. De hobbel was niet zo hoog maar het effect was gelijk merkbaar.

Nu kan ik het gas niet verder dan 1/10 opendoen voordat hij uitvalt.

De betreffende carburateur is een Keihin CVK18 carb, met het motorblok GY6

Wat het probleem nu lijkt te zijn, de gasnaald van de carburateur beweegt niet mee met de gasschuif. Hij gaat niet omhoog zodra er gas gegeven word en dus komt er te weinig brandstof en teveel lucht en valt hij uit.
Dit is i.i.g. wat ik eruit opmaak.

Wat er al geprobeerd is.
-Kleppen stellen, niets
-Bougie vervangen, start iets sneller maar valt nogsteeds uit.
-Heel de carburateur eraf gehaald uit elkaar gehaald, schoongemaakt met dasty en weer erop gezet. Hij loopt iets beter, maar precies hetzelfde probleem.
-Luchtfilter schoongemaakt.
-Slangen gecontroleerd
-Grotere sproeier erin
-Zekeringen gecontroleerd
-Alle kabels aangedrukt

Ik ben al de hele dag bezig hiermee maar krijg hem maar niet aan de praat.

Wie o wie weet hoe ik dit kan repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:21
GY6 is een chinees veel gebruikt blokje.
Welke kleur heeft je bougie? Hier kun je al erg veel van afleiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:37

-tom-562

Oliesjeik

Voor de duidelijkheid, gaat de gasnaald niet omhoog, of de gasschuif?
Als alleen de naald niet omhoog gaat (maar de gasschuif dus wel), dan is het clipje los geschoten (wat vrij apart is als je er zelf niet aan zit, maar dat terzijde).
Als de gasschuif niet omhoog gaat, is er wat anders aan de hand. Die Keihin heeft een vacuüm gestuurde gasschuif. Dat kan dus betekenen dat het membraan/rubber gescheurd is aan de bovenkant van de gasschuif (nummer 6)
Afbeeldingslocatie: http://cdn.uber.lt/ng/moto/1271329950_4467_81669789885_542829885_1603941_225580_n.jpg

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 11:29
-tom-562 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:17:
Als alleen de naald niet omhoog gaat (maar de gasschuif dus wel), dan is het clipje los geschoten (wat vrij apart is als je er zelf niet aan zit, maar dat terzijde).
Als de gasschuif niet omhoog gaat, is er wat anders aan de hand. Die Keihin heeft een vacuüm gestuurde gasschuif. Dat kan dus betekenen dat het membraan/rubber gescheurd is aan de bovenkant van de gasschuif (nummer 6)
[afbeelding]
Waarschijnlijk het membraam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
Frontysco schreef op woensdag 15 april 2015 @ 07:35:
GY6 is een chinees veel gebruikt blokje.
Welke kleur heeft je bougie? Hier kun je al erg veel van afleiden
De bougie had een zeer bruin tot bijna zwarte kleur toen ik deze ging vervangen met een nieuw exemplaar.
-tom-562 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:17:
[afbeelding]
Het membraam ziet er niet beschadigt uit. Daarnaast kijk ik met het dekseltje (1) eraf of de naald (4) beweegt.

Welk nummer is de gasschuif en welk nummer is de gasnaald? Ik dacht dst de gasschuif het mechanisme was met de kabel die het gas opendoet.

Daarnaast is dit plaatje niet dezelfde carberateur als die van mij. Heeft een ander vormpje op plaats (5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

membraam / rubber waar lucht doorheen kan is praktisch niet zichtbaar..
de dealer heeft 2 dagen lopen zoeken nadat ik zelf al 3 dagen heb lopen zoeken en beiden konden het niet vinden.

tot een oom van me een hele oude techniek toepaste uit de gasleidingen installatie. Even met een sopje de boel inspuiten. En het bleek dat er zeer fijne haar scheurtjes in het rubber zat waardoor de motor valse lucht aan trok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:37:
membraam / rubber waar lucht doorheen kan is praktisch niet zichtbaar..
de dealer heeft 2 dagen lopen zoeken nadat ik zelf al 3 dagen heb lopen zoeken en beiden konden het niet vinden.

tot een oom van me een hele oude techniek toepaste uit de gasleidingen installatie. Even met een sopje de boel inspuiten. En het bleek dat er zeer fijne haar scheurtjes in het rubber zat waardoor de motor valse lucht aan trok.
Ik kan voor 13 euro een imitatie rubber kopen of voor 37,75 een origineel membraam.

Hiervoor kan ik ook deze kopen
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Of een nieuwe Runtong carburateur voor 50 euro alleen ik twijfel over de kwaliteit.

Ik ga even met een sopje kijken of ik lekkages kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:37

-tom-562

Oliesjeik

Beter geen bami carburateur, maar eerst checken wat er precies stuk is.
Nummer 4 is je gasnaald, nummer 6 je gasschuif. Als je scooter niet loopt en je draait aan het gas, dan bedien je alleen de gasklep (of luchtklep, net hoe je het bekijkt :P), en beweegt de gasschuif (en de gasnaald) dus niet.
Bekijk dit filmpje, dit legt duidelijk uit hoe je CV carburateur (Constant Vacuüm) werkt.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=wyspAHrMbb8]

Dan snap je ook dat als er een lek in je membraan zit, dat de gasschuif niet omhoog gaat. Maar ik vraag me af of dat ook echt het probleem is. Heb je de carburateur al eens helemaal schoongemaakt? Dus emt een luchtspuit, en een stukje staaldraad alle kanaaltjes doorprikken (of nog beter, in een ultrasoonbad, maar een badje met Dasty werkt vaak ook al goed).

[ Voor 84% gewijzigd door -tom-562 op 15-04-2015 14:13 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
-tom-562 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:07:
Beter geen bami carburateur, maar eerst checken wat er precies stuk is.
Nummer 4 is je gasnaald, nummer 6 je gasschuif. Als je scooter niet loopt en je draait aan het gas, dan bedien je alleen de gasklep (of luchtklep, net hoe je het bekijkt :P), en beweegt de gasschuif (en de gasnaald) dus niet.
Bekijk dit filmpje, dit legt duidelijk uit hoe je CV carburateur (Constant Vacuüm) werkt.
[video]

Dan snap je ook dat als er een lek in je membraan zit, dat de gasschuif niet omhoog gaat. Maar ik vraag me af of dat ook echt het probleem is. Heb je de carburateur al eens helemaal schoongemaakt? Dus emt een luchtspuit, en een stukje staaldraad alle kanaaltjes doorprikken (of nog beter, in een ultrasoonbad, maar een badje met Dasty werkt vaak ook al goed).
Dankje voor het filmpje, maakt al een hoop duidelijk :)

De hele carberateur is compleet uit elkaar geweest en schoongrmaakt met een borsteltje en dasty. Daarnaast met perslucht erdoorheen geblazen.

Het probleem lijkt mij dus ook echt dat het membraam niet goed meer is. Misschien omdat ik gas gaf of iig snel ging tijdens de sprong dat er een lekje in het membraam zit.

Ik heb de tweedehandse carbersteur besteld aangezien die lopend is weggelegd. Hopen dat het probleem dan opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
rodebest schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:54:
[...]

Ik heb de tweedehandse carbersteur besteld aangezien die lopend is weggelegd. Hopen dat het probleem dan opgelost is.
Na het monteren van de vervangende carburateur loopt de scooter weer goed.

Het enige verschil is dat de vorige carburateur een slangetje had lopen aan de onderkant en dat de nieuwe carburateur daar geen aansluitpunt heeft voor de slang.

Ook heeft de scooter het probleem dat als ik nu het gas opentrek dat de scooter 1 a 2 seconden inhoud voordat hij daadwerkelijk accelereert.

Mogelijk zitten de juiste sproeiers er nog niet in, dus de carburateur moet nog een keer uit elkaar om schoon te maken en te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Ik had hetzelfde probleem (uitvallen bij gasgeven) met een Fosti (Chinese retroscooter):
ThinkPadd in "Het scooter- en brommertopic" (probleem)
ThinkPadd in "Het scooter- en brommertopic" (oplossing)

Daar bleek de gasnaald los te zitten en daardoor viel hij uit bij gasgeven. Ringetje wat de gasnaald op z'n plek moet houden goed aangeknepen en probleem was opgelost.

Niet direct acceleren is wellicht je acceleratiepomp, zoek daar maar eens op, dan vind je wel uitleg.

Pro-tip: als je dat membraan los hebt en weer terug wilt plaatsen, maar hij dan steeds weer los 'springt' dan moet je het randje waar hij in valt een klein beetje invetten met vaseline, dan blijft het membraan plakken en kun je de boel makkelijker weer in elkaar zetten :9

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 18-04-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
ThinkPadd schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 23:42:
Ik had hetzelfde probleem (uitvallen bij gasgeven) met een Fosti (Chinese retroscooter):
ThinkPadd in "Het scooter- en brommertopic" (probleem)
ThinkPadd in "Het scooter- en brommertopic" (oplossing)

Daar bleek de gasnaald los te zitten en daardoor viel hij uit bij gasgeven. Ringetje wat de gasnaald op z'n plek moet houden goed aangeknepen en probleem was opgelost.

Niet direct acceleren is wellicht je acceleratiepomp, zoek daar maar eens op, dan vind je wel uitleg.
Het lijkt erop dat de gasnaald wel goed vast zit alleen dat het vaccuum zijn werk niet doet bij de oude carburateur. Welke ring zou dan ik dan aan moeten knijpen?

De acceleratiepomp is met een tywrap vastgemaakt en word niet ingeschakelt. misschien is dat wel het probleem :P, zodra ik een vervangende tywrap heb gevonden ga ik hem eens losmaken om te kijken of dat het probleem is.

bedankt voor de input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Het ringetje waar in dit plaatje: http://i82.photobucket.co...Forum/gasnaald_uitleg.jpg het cijfer '1' bij staat. Maar geen idee of dat bij jou ook aanwezig is.

Ja dat zou goed kunnen dat het door die tie-wrap komt. Probeer eens met de tie-wrap verwijderd, zodat het weer origineel is. Acceleratiepomp is juist om te voorkomen dat hij te weinig brandstof krijgt bij snel optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
ThinkPadd schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 23:51:
Het ringetje waar in dit plaatje: http://i82.photobucket.co...Forum/gasnaald_uitleg.jpg het cijfer '1' bij staat. Maar geen idee of dat bij jou ook aanwezig is.

Ja dat zou goed kunnen dat het door die tie-wrap komt. Probeer eens met de tie-wrap verwijderd, zodat het weer origineel is. Acceleratiepomp is juist om te voorkomen dat hij te weinig brandstof krijgt bij snel optrekken.
Ik heb die ring niet, zoals mij in dit topic is uitgelegd werkt mijn carburateur d.m.v. een vacuüm en dus hoeft de mijne dus geen ringetje om de naald vast te houden.
mijn naald is ook helemaal glad tot er een platte kop op zit, geen inkepingen dus voor een ring :)

Daarnaast heb ik gelezen dat de acceleratiepomp juist het mengsel te rijk maakte zodra je hard optrok en dat je hem dus beter uit kon schakelen, maar ik ga het proberen. Hij kwam zo via de post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoezo hoeft jouw gasnaald geen ringetje om hem vast te houden? Dat staat helemaal los van wel of geen cv carburateur.

Als je luchtschuif omhoog komt, _moet_ je gasnaald ook mee omhoog komen, welk systeem je carb ook gebruikt.

Soms is de verhouding vast en dan kan je de naaldhoogte niet stellen of soms kunnen er kleine ringetjes onder het kopje van de naald geplaatst worden en soms zit er een clip, zodat je het mengsel kan aanpassen.

Als de luchtschuif zelf niet meer omhoog komt, dan is inderdaad je membraam lek.

Je kan die acceleratiepomp uitschakelen, maar dan zal je de sproeier iets moeten vergroten.
Ik heb een tijdje geleden een zip tot leven gewekt, daar heb ik de pomp gewoon in werking gelagen, ik vond hem beter reageren mét.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 19-04-2015 10:46 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
teacher schreef op zondag 19 april 2015 @ 10:39:
Hoezo hoeft jouw gasnaald geen ringetje om hem vast te houden? Dat staat helemaal los van wel of geen cv carburateur.

Als je luchtschuif omhoog komt, _moet_ je gasnaald ook mee omhoog komen, welk systeem je carb ook gebruikt.

Soms is de verhouding vast en dan kan je de naaldhoogte niet stellen of soms kunnen er kleine ringetjes onder het kopje van de naald geplaatst worden en soms zit er een clip, zodat je het mengsel kan aanpassen.

Als de luchtschuif zelf niet meer omhoog komt, dan is inderdaad je membraam lek.

Je kan die acceleratiepomp uitschakelen, maar dan zal je de sproeier iets moeten vergroten.
Ik heb een tijdje geleden een zip tot leven gewekt, daar heb ik de pomp gewoon in werking gelagen, ik vond hem beter reageren mét.
Ik heb nu de tweedehands keihin carberateur erin zitten en deze heeft inderdaad een naald met inkepingetjes en een ringetje,

De vorige carburateur heeft alleen een naald met een wit stukje plastic erop welke onlaag word geduwd door een grote veer welke tegen het deksel aan zit.
Geen ringetjes welke ik eronder kan vastmaken.

Na, het losmaken van de tywrap loopt de scooter inderdaad een stuk beter en nadat ik hem volledig heb schoongemaakt loopt hij nog beter :).

Jammergenoeg vond ik tijdens het schoonmaken dat het membraam van de vervangende ook een scheurtje bevat maar nog steeds werkt hij goed genoeg om mee te rijden. In de toekomst vervang ik hem wel :).

Iedereen bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicscore
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-05 20:52
Hallo allen,

Ondanks het lezen van deze al zeer uitgebreide informatie over het afstellen van de Carb. van een 4tak (gy6) motor kom ik er als newbee niet uit.

Ik heb het volgende probleem :

Wanneer ik de gashandel plotseling terug draai en de scooter staat stil (en het toerental wordt dus niet door de rijbeweging hoog gehouden) dan zakt het stationair toerental zo laag dat hij vaak uitgaat. Gaat hij niet uit dan hersteld het toerental zich naar 2 a 3 seconden weer naar het juiste stationaire toerental.
Draai ik de gashandel langzaam terug dan gaat het goed. Ook gaat het goed als door de rijbeweging het toerental langzaam terug loopt.

Ik heb het inlaat spruitstuk (en pakking) vervangen en er is geen valse lucht daar. Ook heb ik de carb. geheel gereinigd en een nieuw stationairsproeier gemonteerd (had het idee dat de oude niet geheel schoon te krijgen was).

De naald heb ik op de 1 na laagste stand staan (dus ringetje in de op een naar hoogste instelling).

Ook heb ik al zitten spelen met de stelschroef op de carburateur maar ik heb niet het idee dat dat veel invloed had. De stelschroef staat nu op 2,5 slagen van helemaal dicht.

Nu ben ik een echte beginner met de 4 tak chinese gy6 blok (heb 45 jaar geleden wel wat aan 2 taks gesleuteld) en kan hier dus wel wat advies gebruiken.

Wie kan mij een goede tip geven ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Het is niet de bedoeling om op tweakers een oud topic te gebruiken voor een eigen probleem. Hiervoor kan je een nieuw topic aanmaken.
Dit topic gaat op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.