Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ziggo modem vervangen met eigen modem (Draytek bijv.)

Pagina: 1
Acties:

• DaGrooveNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 22:48
Geachte medetweakers,

Misschien kan iemand van jullie mij hiermee helpen (misschien hebben er hier mensen ervaring mee), ik heb vandaag een nieuw modem gekregen van Ziggo een (Cisco EPC3928AD EuroDocsis 3.0 2-PORT Apps Voice Gateway). Je raad het al, het is dat slechte modem waarbij je modem en router ineen hebt, inderdaad. De reden hiervoor is dat Ziggo de snelheid verhoogt heeft naar 40MBit en mijn oude modem (had nog geen router functie) kon die snelheid niet aan, dus ik haalde dat niet.

Ik vind de router functie heel erg vervelend van dit ding, vooral qua wifi settings staat het me niet aan (ik heb een zeer slechte wifi verbinding nu), maar ook qua router functies kan je er bijna niks mee. Ik had eerst een router achter mijn oude modem staan, maar vanwege gigabit poorten op dit 2-in-1 ding heb ik mijn router ertussenuit gehaald (die heeft geen gigabit).

Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met het aansluiten van bijv. een Draytek Modem + Router combo op het ziggo netwerk (dus echt het modem dat ik nu heb verwijderen en daar mijn eigen modem plaatsen)? Ik heb gehoord dat Ziggo je abbo koppelt aan het MAC-adres van je router, klopt dit?

Bij een desktop kun je het MAC-adres spoofen, sommige routers kunnen dat volgens mij ook (als ik mij goed kan herinneren), maar zou dat dan (kunnen) werken?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Afaik kun je niet je eigen modem gebruiken. Wel kun je dat ding in bridge laten zetten waarna je er een eigen router achter zet. Even een belletje naar de helpdesk en het is geregeld. Dan kun je trouwens geen gebruik meer maken va de hotspots mocht je dat doen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Met Bastien. Omdat je niet de inloggegevens van Ziggo krijgt om de verbinding op te zetten, kan je geen eigen modem neerzetten.
Wat je dus wel kan doen is de Cisco in bridgemode laten zetten en je eigen router/AP er achter zetten.

• DaGrooveNL
Balen man! :( T_T

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan niet zelf apparatuur op de kabel aansluiten om zo met Ziggo verbinding te hebben. Bridgen is je enige optie. Bridgen lost wel je problemen op: je oude modem was ook gewoon een bridge modem. Dus eigenlijk wil je niet een eigen modem, maar een eigen router, en dat kan dus nog steeds. Bridge modus moet je via de helpdesk aan laten zetten.

[ Voor 49% gewijzigd door johnkeates op 14-04-2015 22:34 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Naast dat het vrijwel onmogelijk is om een eigen kabelmodem te vinden, gaat het ook gewoon niet werken vanwege bovenstaande redenen. Ziggo zal nooit derde partijen spul op hun netwerk toelaten omdat ze dat gewoon niet (kunnen) ondersteunen, zowel procesmatig als technisch niet.

https://discord.com/invite/tweakers

• johnkeates
redfoxert schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:34:
Naast dat het vrijwel onmogelijk is om een eigen kabelmodem te vinden, [..]
Die zijn gewoon te koop hoor :) In Nederland misschien ongebruikelijk, maar ze zijn er wel.

• DaGrooveNL
@Redfoxert, daar heb je gelijk in (zou ik ook niet toestaan als netwerk admin :P), maar deze router is zo crap XD

Ik vermoed dat dit modem ook echt twee keer niks is :O :/

• DaGrooveNL
johnkeates schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:35:
[...]

Die zijn gewoon te koop hoor :) In Nederland misschien ongebruikelijk, maar ze zijn er wel.
Yeap, hierzo bijvoorbeeld:
http://www.netgear.com/ho...modems-routers/C6300.aspx

• DaGrooveNL
Is echt zo van, ehhhhhhh, dat ding heeft die aansluiting, *kon* ik die maar aansluiten :P >.<

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Maar als je al een eigen router hebt, waarom bel je dan niet de helpdesk en sluit je die daarna weer aan? Kost je een paar minuten van je leven en dan kun je op dezelfde manier verder als dat je al deed.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• johnkeates
Menneke-Bodden schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:37:
Is echt zo van, ehhhhhhh, dat ding heeft die aansluiting, *kon* ik die maar aansluiten :P >.<
Ik weet dat het van Ziggo niet mag, dat ze het niet ondersteunen, en actief weren en blokkeren, maar ik kan me niet herinneren dat iemand het recent nog geprobeerd heeft. In theorie zou je met een activatie code en een schoon modem moeten kunnen aansluiten, maar volgens mij wordt er voor dat je verbinding krijgt via TFTP configuratie en firmware opgestuurd vanuit een quarantaine netwerk voordat je 'op internet' mag om je activatie te doen. Als er dus niets mis gaat met het TFTP verkeer zal je modem nooit verder komen dan dat quarantaine netwerk.

• DaGrooveNL
Mja, heb je ook gelijk in. Ik zal morgen wel even een belletje doen. Zetten ze dan ook echt alle router functies uit?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ziggo router in Bridge mode laten zetten, dan is het ding gewoon weer modem en kan je zonder ellende je eigen router aansluiten. Presto!

Helpdesk heeft deze vraag echt al honderden keren gehad en regelt het direct. Helpdesk is tot 00:00 bereikbaar!

https://discord.com/invite/tweakers

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Menneke-Bodden schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:39:
Mja, heb je ook gelijk in. Ik zal morgen wel even een belletje doen. Zetten ze dan ook echt alle router functies uit?
Ja, alles gaat uit, modem is alleen nog bruikbaar als bridge. Je kunt ze nu nog bellen. ;)

• DaGrooveNL
Cheers! :) ^.^

• DaGrooveNL
Aaaah damn, zijn ze nu net onderhoud aan het doen aan hun systemen >.<
Nja, morgen maar ff bellen!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Let wel op dat je ook je wifi spots verliest als je je modem-router laat bridgen.

Vertelde ze mij ook achteraf pas :(

Gabriël AM5

• SuperKneus
  • Laatst online: 29-11 18:05
Menneke-Bodden schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:22:
Geachte medetweakers,

Misschien kan iemand van jullie mij hiermee helpen (misschien hebben er hier mensen ervaring mee), ik heb vandaag een nieuw modem gekregen van Ziggo een (Cisco EPC3928AD EuroDocsis 3.0 2-PORT Apps Voice Gateway). Je raad het al, het is dat slechte modem waarbij je modem en router ineen hebt, inderdaad. De reden hiervoor is dat Ziggo de snelheid verhoogt heeft naar 40MBit en mijn oude modem (had nog geen router functie) kon die snelheid niet aan, dus ik haalde dat niet.

Ik vind de router functie heel erg vervelend van dit ding, vooral qua wifi settings staat het me niet aan (ik heb een zeer slechte wifi verbinding nu), maar ook qua router functies kan je er bijna niks mee. Ik had eerst een router achter mijn oude modem staan, maar vanwege gigabit poorten op dit 2-in-1 ding heb ik mijn router ertussenuit gehaald (die heeft geen gigabit).

Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met het aansluiten van bijv. een Draytek Modem + Router combo op het ziggo netwerk (dus echt het modem dat ik nu heb verwijderen en daar mijn eigen modem plaatsen)? Ik heb gehoord dat Ziggo je abbo koppelt aan het MAC-adres van je router, klopt dit?

Bij een desktop kun je het MAC-adres spoofen, sommige routers kunnen dat volgens mij ook (als ik mij goed kan herinneren), maar zou dat dan (kunnen) werken?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je precies vervelend vind aan het modem. Welke wifi settings staan je niet aan en wat kan je qua router functies niet doen met dit modem?

Verwijderd

Het is bijna algemeen bekend dat de wifi ondersteuning van de cisco heel erg slecht is. Verder loopt de cisco als router regelmatig vast bij veel connecties. (bijv bij torrent verkeer)

Wat ik niet begrijp is dat een bedrijf een dergelijk slecht device uberhaupt gebruikt. Zeker als ze ook nog eens inzetten op open Wifi AP's voor alle Ziggo abbonees. Als iedereen de boel in bridgemode laat zetten, blijven er bar weinig open AP's over.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:33:
Het is bijna algemeen bekend dat de wifi ondersteuning van de cisco heel erg slecht is. Verder loopt de cisco als router regelmatig vast bij veel connecties. (bijv bij torrent verkeer)
Maak even onderscheid tussen Cisco modems. Wat jij hier zegt slaat op de EPC3925. TS heeft een EPC3928. Dat is een totaal ander beest, veel beter qua router, veel beter qua WiFi.
Wat ik niet begrijp is dat een bedrijf een dergelijk slecht device uberhaupt gebruikt. Zeker als ze ook nog eens inzetten op open Wifi AP's voor alle Ziggo abbonees. Als iedereen de boel in bridgemode laat zetten, blijven er bar weinig open AP's over.
Wat nou bridge mode? Die EPC3928 heeft een prima router, probleem is enkel met de AP (en dan nog meer met de plaatsing dan inherente eigenschappen). Oplossing is om gewoon elders in huis een AP aan te sluiten. Klaar.

Oslik blyat! Oslik!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
redfoxert schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:34:
Naast dat het vrijwel onmogelijk is om een eigen kabelmodem te vinden, gaat het ook gewoon niet werken vanwege bovenstaande redenen. Ziggo zal nooit derde partijen spul op hun netwerk toelaten omdat ze dat gewoon niet (kunnen) ondersteunen, zowel procesmatig als technisch niet.
johnkeates schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:35:
[...]
Ik geloof je graag dat die "gewoon" te koop zijn. Maar werken ze ook? Dat is nog maar de vraag.
Het probleem is namelijk het unieke mac-adres dat vast zit ingebakken bij alle kabelmodems. Als iemand een nieuwe modem krijgt, dan kan hij de oude verpatsen, maar de nieuwe eigenaar heeft daar totaal niets aan, want het oude mac-adres wordt meteen uit de database van de provider verwijderd. En dan kan zo'n nieuwe "gelukkige" eigenaar hoog springen of laag, hij of zij heeft er helemaal niets aan. Want zijn mac-adres is daar niet geregistreerd. Dit geldt voor alle afgedankte exemplaren maar ook voor al dan niet uit een duister handeltje afkomstige nieuwe exemplaren. Lucratief handeltje waar alle kopers bedrogen uitkomen.

Overigens terug naar je problemen, ik vang zo te hooi en te gras wel eens wat op van ervaringen van deze of gene. Probeer toch eens gewoon die nieuwe modem aan te sluiten op je bestaande router. Bijna iedereen zegt weliswaar dat dit niet werkt, maar probeer het toch voor aardigheid eens. Grote kans dat het wel probleemloos werkt. Ondanks al die tegengeluiden. Geen idee wat men dan bedoelt met die problemen waar je tegenaan zou kunnen lopen. Misschien in het geval van meerdere netwerken? Maar grote kans dat die voor jou niet van toepassing zijn.

En anders, volg gewoon dat advies dat iemand je gaf, namelijk bridge-mode of een van de andere opties.

• SuperKneus
  • Laatst online: 29-11 18:05
dion_b schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:14:
[...]

Maak even onderscheid tussen Cisco modems. Wat jij hier zegt slaat op de EPC3925. TS heeft een EPC3928. Dat is een totaal ander beest, veel beter qua router, veel beter qua WiFi.

[...]

Wat nou bridge mode? Die EPC3928 heeft een prima router, probleem is enkel met de AP (en dan nog meer met de plaatsing dan inherente eigenschappen). Oplossing is om gewoon elders in huis een AP aan te sluiten. Klaar.
Dat bedoel ik dus ook. Ik heb de 3928 ook en herken de problemen van de TS totaal niet. Oke thuis is mijn wifi niet super maar dat komt omdat er een dikke schoorsteen in het midden van de kamer staat en ik moet gewoon een extra AP gaan plaatsen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techneut schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:26:
[...]

[...]

Ik geloof je graag dat die "gewoon" te koop zijn. Maar werken ze ook? Dat is nog maar de vraag.
Het probleem is namelijk het unieke mac-adres dat vast zit ingebakken bij alle kabelmodems. Als iemand een nieuwe modem krijgt, dan kan hij de oude verpatsen, maar de nieuwe eigenaar heeft daar totaal niets aan, want het oude mac-adres wordt meteen uit de database van de provider verwijderd. En dan kan zo'n nieuwe "gelukkige" eigenaar hoog springen of laag, hij of zij heeft er helemaal niets aan. Want zijn mac-adres is daar niet geregistreerd. Dit geldt voor alle afgedankte exemplaren maar ook voor al dan niet uit een duister handeltje afkomstige nieuwe exemplaren. Lucratief handeltje waar alle kopers bedrogen uitkomen.
Wat je hier beschrijft over enkel op basis van MAC-adres authenticaten was de situatie jaren terug toen mensen nog lol konden hebben met Sigma-firmwares op Motorola modems etc. Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van BPI+, oftewel public/private key combo's.

Bedenk dat dit niet alleen 'treiterij' oid is, het gaat er ook om eenduidig te kunnen weten wie een verbinding gebruikt (wettelijke eis) en om te zorgen dat mensen niet andermans modem kunnen spoofen (zou mooi zijn, hufter kan kiddiepr0n downloaden alsof het jouw modem was, ofwel om aan z'n trekken te komen, danwel om jou zwart te maken).
Overigens terug naar je problemen, ik vang zo te hooi en te gras wel eens wat op van ervaringen van deze of gene. Probeer toch eens gewoon die nieuwe modem aan te sluiten op je bestaande router. Bijna iedereen zegt weliswaar dat dit niet werkt, maar probeer het toch voor aardigheid eens. Grote kans dat het wel probleemloos werkt. Ondanks al die tegengeluiden. Geen idee wat men dan bedoelt met die problemen waar je tegenaan zou kunnen lopen. Misschien in het geval van meerdere netwerken? Maar grote kans dat die voor jou niet van toepassing zijn.

En anders, volg gewoon dat advies dat iemand je gaf, namelijk bridge-mode.
Die obsessie met bridge mode altijd...

Als je probleem is met WiFi, dus layer 1+2, moet je een oplossing op dat niveau zoeken. Een probleem met layer 2 proberen op te lossen door een ander apparaat layer 3 te laten doen is alsof je je motor vervangt als je banden door hun profiel heen zijn 8)7

Gewoon AP toevoegen. Pas kijken naar een andere router als je concrete problemen hebt met de routerfunctionaliteit van de modem. Heb je al een router? Eerst als AP inzetten! Is niet moeilijk:[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Oslik blyat! Oslik!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-11 22:03
Ik gebruik hier een gewoon modem van Ziggo (UBEE EVM3200), niks draadloos
Maar ik mag wel gebruik maken van de hotspots :9~

Op Marktplaats zijn verschillende te koop.

[ Voor 33% gewijzigd door Von Henkel op 16-04-2015 11:21 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:10:
[...]

Wat je hier beschrijft over enkel op basis van MAC-adres authenticaten was de situatie jaren terug toen mensen nog lol konden hebben met Sigma-firmwares op Motorola modems etc. Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van BPI+, oftewel public/private key combo's.
<knip>
Oké die details wist ik niet, nooit te oud om te leren. Maar komt dat in de praktijk niet op hetzelfde neer? Een vreemd modem wordt gewoon niet herkend, want ik neem aan dat zo'n key per modem ook uniek is. Dus met een modem dat niet afkomstig is van de provider krijg je gewoon geen verbinding, simpel omdat het niet wordt herkend. Of vergis ik me?

Edit:
Ik noemde bridge mode alleen maar als één van de laatste redmiddelen voor het geval dat twee routers achter elkaar problemen geven. Tien tegen één dat dit helemaal niet nodig is. De strekking van dit deel van mijn bericht was dat de standaardinstelling routermode van de modem zelden een probleem mag zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 16-04-2015 11:44 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:39

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Kun je bij Ziggo uberhaubt straffeloos het kabelmodem zelf vervangen (bijvoorbeeld door een marktplaats exemplaar)? Maw, accepteert het netwerk het andere device bij jouw abonnement?

* Bor heeft een slecht modem en nog een beter model over na mijn verhuizing

[ Voor 44% gewijzigd door Bor op 16-04-2015 12:12 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-11 22:03
Het is een 10 euro gokje.
Ik zou hem aansluiten op een zaterdag. Als hij niet werkt bel je de helpdesk.
En zeg dan "mijn modem is stuk" heb van een kennis zijn reserve Ziggo modem gekregen.
Kunt u deze activeren?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:11
Von Henkel schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:48:
Het is een 10 euro gokje.
Ik zou hem aansluiten op een zaterdag. Als hij niet werkt bel je de helpdesk.
En zeg dan "mijn modem is stuk" heb van een kennis zijn reserve Ziggo modem gekregen.
Kunt u deze activeren?
Dan zeggen ze dat je hem heel snel terug moet brengen; het apparaat is immers in bruikleen door de klant, en blijft eigendom van Ziggo.
Pagina: 1