Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

wtw, zonneboiler(s) en led

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:31

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Ik zit er aan te denken mijn ouderlijk(ex-huurhuis) te kopen. Dit huis is na de bouw gelijk bewoond door mijn ouders en nu wil men eruit en de optie was om deze te kopen. dus goeie kans dat wij het kunnen kopen.
voordeel natuurlijk is dat ik het huis op mijn duimpje ken en alle + en - ken.
zo heeft het een groot plat dak, beton en ligt op het zuiden zonder schaduw. van hoge bomen/flat of ander geneuzel. erger nog de zolder zweet je uit in de zomer ..
de vloer is geisoleerd/afgedekt wegens vervuilde grond (wat in de tuin al afgegraven is)

Ik zat zelf te denken aan een wtw + 1 a 2 zonne boilers in serie (las in een topic dat dit erg voordelig kan zijn) topic vind ik helaas niet meer terug. omdat we met 2 dames en 2 heren zijn, 2 daarvan rond de 5 jaar. Dacht ik aan ongeveer 400L zon/wtw verwarmd water dit in 2x 200L of 1x 400L nu twijfel ik nog aan 1x of 2x maar ik zie zeker winst in het zonneverwarming en WTW ..
WTW is alleen al handig om het verbruikte warme water aan te vullen met voorverwarmd water..
ter info: ruimte is voldoende om expansie/boiler vaten neer te mikken.

De boiler is uit 2008, dus die moet wellicht vervangen worden door gas of elektra ? (zoiezo tunen)

op het platte dak +/- 40 tot 50 m2 zat ik te denken om dat "mos" erop te mikken om de temp in huis laag te houden (als dat rendabel is) voor de rest per 100L 1zonne collector ? en 7 of 9 zonnepanelen (whatever fits) enige waar ik beetje benauwd voor ben is de bliksem ..

In huis wil ik led (strip) verlichting aanbrengen .. deels omdat het plafond te laag is voor normale armituren/spots deels omdat ik vermoed dat dat genoeg licht opbrengt :) en daarnaast via domotica ook aan te sturen is ..

vloerverwarming is ook nog een wens en zonwerende folie op zolder, zijn der nog dingen waar ik op moet letten? of tips/gedachtes die jullie hebben ? zou grijswater opvang bv handig wezen ?

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22-09 19:53

Jack

MHz Matters

Gokje, bouwjaar jaren 60? Dan zou ik eerst maar eens richten op verdere isolatie.
Spouwmuur-, dak- en vloer isolatie. Enkel glas vervangen. Slechte kozijnen vervangen.

Wat verbruiken je ouders nu aan gas?

[Specs]

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Jack schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 23:03:
Gokje, bouwjaar jaren 60? Dan zou ik eerst maar eens richten op verdere isolatie.
Spouwmuur-, dak- en vloer isolatie. Enkel glas vervangen. Slechte kozijnen vervangen.

Wat verbruiken je ouders nu aan gas?
fout gokje .. bj ongeveer 1985 .. verbruik is lager dan mijn huurhuis .. :) niet veel ... maar toch
er is geen enkel glas wel grote glas oppervlakte(s) het is een tussen woning. gas verbruik hmm redelijk standaard verbruik voor 1gezins woning.

(plat) Dak is beton, en schuin dak is niet veel kwa oppervlakte .. maar isolatie zou wel wat winst kunnen hebben .. vraag me af hoeveel

[Voor 4% gewijzigd door vso op 14-04-2015 23:30]

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07:18

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ik denk te lezen uit je vragen dat je (als je de woning koopt) wilt besparen op energieverbruik.
Als dat het geval is dan is de opmerking van Jack terecht.
Bij besparen op verbruik pak je eerst de grote dingen aan vervolgens (steeds meer) geld over te hebben om andere dingen te kunnen doen.
Ik het geval van een woning van 1985 (en ex-huurhuis) kan ik me voorstellen dat er veel winst is te halen (daar komt de zin die in DED veel wordt gebruikt).
Isolatie, isolatie, isolatie, had ik al isolatie gezegd?

Met isolatie maatregelen bespraak je met relatief weinig kosten en een korte terug verdien tijd heel veel.

Dus mijn eerste gedachte is dan ook Glas verhogen naar een UG waarde van deze tijd (en mogelijk deels kozijnen meenemen), Isolatie van (plat)dak, het wordt er niets voor niets warm op de zolder in de zomer. En kijken of de isolatie van de muren verhoogd kan worden (vaak moelijk als er al isolatie is toegepast en daardoor relatief kostbaar).

Daarna zou ik gaan kijken om het verwarmings systeem aanpakken om over te schakelen naar vloerverwarming en/of LTV verwarming.

En dan zou ik pas gaan kijken naar zonneboiler systemen voor warm water en mogelijk dan een combinatie met centrale verwarming.

Nee, bovenstaande is geen advies op je WTW en zonneboilervraag, maar wel een goedbedoeld advies om je makkelijker en sneller een einddoel te laten behalen (lage/geen energierekening).

Het is moeilijk als je nu al gefocused bent op WTW en zonneboiler, maar als je er voor open staat zou ik je adviseren eens in te lezen in isoleren en LTV verwarming.
Daar zijn hier topics voor en als je vragen hebt kun je die daar (of deels voor eerste inzicht verkrijging) hier stellen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
ollie1965 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:48:
Ik denk te lezen uit je vragen dat je (als je de woning koopt) wilt besparen op energieverbruik.
Als dat het geval is dan is de opmerking van Jack terecht.
Bij besparen op verbruik pak je eerst de grote dingen aan vervolgens (steeds meer) geld over te hebben om andere dingen te kunnen doen.
Ik het geval van een woning van 1985 (en ex-huurhuis) kan ik me voorstellen dat er veel winst is te halen (daar komt de zin die in DED veel wordt gebruikt).
Isolatie, isolatie, isolatie, had ik al isolatie gezegd?

Met isolatie maatregelen bespraak je met relatief weinig kosten en een korte terug verdien tijd heel veel.

Dus mijn eerste gedachte is dan ook Glas verhogen naar een UG waarde van deze tijd (en mogelijk deels kozijnen meenemen), Isolatie van (plat)dak, het wordt er niets voor niets warm op de zolder in de zomer. En kijken of de isolatie van de muren verhoogd kan worden (vaak moelijk als er al isolatie is toegepast en daardoor relatief kostbaar).

Daarna zou ik gaan kijken om het verwarmings systeem aanpakken om over te schakelen naar vloerverwarming en/of LTV verwarming.

En dan zou ik pas gaan kijken naar zonneboiler systemen voor warm water en mogelijk dan een combinatie met centrale verwarming.

Nee, bovenstaande is geen advies op je WTW en zonneboilervraag, maar wel een goedbedoeld advies om je makkelijker en sneller een einddoel te laten behalen (lage/geen energierekening).

Het is moeilijk als je nu al gefocused bent op WTW en zonneboiler, maar als je er voor open staat zou ik je adviseren eens in te lezen in isoleren en LTV verwarming.
Daar zijn hier topics voor en als je vragen hebt kun je die daar (of deels voor eerste inzicht verkrijging) hier stellen.
Ik ben overgens ook van isolatie, isolatie wat zei ik ook al weer isolatie ? nu ja als er maar isolatie is ;)

Nu weet ik niet of bij betonnen muren makkelijk is isolatie toe te passen ?, nu weet ik van het huis dat je met de strenge winter weinig hoeft bij te verwarmen .. (lees met verwarming op 18 graden) is het redelijk behagenlijk en kan je zonder trui in huis ronddartelen .. (zelfs op zolder) ..
Mijn vermoeden zegt dat de ongewenste hitte voornamelijk van de grote raam partij op zolder komt.

Gevoelsmatig is het voor mij rendement van isolatie aanbrengen, dat de terug verdien tijd wellicht in de 10 tot 20 jaar zal zitten.
Vandaar dat ik eerder denk aan de overige meuk, ik kan het fout hebben maar zonder meten kom ik dat niet te weten :)

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:20
Meestal als je een huis overneemt van een woningbouwstichting of inversteringsmaatschappij kunnen, voordat je de woning overneemt, de ramen worden vervangen door HR++ glas etc.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
MadDog11 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:00:
Meestal als je een huis overneemt van een woningbouwstichting of inversteringsmaatschappij kunnen, voordat je de woning overneemt, de ramen worden vervangen door HR++ glas etc.
kan je dit iets minder kryptisch uitleggen bv, zijn verplichtingen ofzo ... ?

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07:18

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

vso schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:57:
[...]

Ik ben overgens ook van isolatie, isolatie wat zei ik ook al weer isolatie ? nu ja als er maar isolatie is ;)
:)
Nu weet ik niet of bij betonnen muren makkelijk is isolatie toe te passen ?,
Kijk even bij MKleinman op de site http://www.familie-kleinm...2014-2/benedenverdieping/ en loop ook even de tijdlijn door voor alle details. Overigens heeft hij ook vele topics die dit onderwerp aangaan hier gestart
Gevoelsmatig is het voor mij rendement van isolatie aanbrengen, dat de terug verdien tijd wellicht in de 10 tot 20 jaar zal zitten.
Vandaar dat ik eerder denk aan de overige meuk, ik kan het fout hebben maar zonder meten kom ik dat niet te weten :)
Glas meestal < 10 jaar, muurisolatie afhankelijk van de al aanwezige isolatienorm tussen 4-12 jaar.
De norm voor midden jaren 80 was Rd 2 of 2,5 als mijn geheugen me niet in de steek laat, deze is nu 5 dit geeft denk ik wel een blik op de mogelijke besparingen !Null heeft net een nieuwe woning en blijf nu sinds vorig jaar steken op 350M3 gas waarvan waarschijnlijk de helft aan warm water verbruik.

Maar betere isolatie betekend ook kleine technische installatie, win-win volgens mij.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
ollie1965 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:54:
[...]

:)

[...]

Kijk even bij MKleinman op de site http://www.familie-kleinm...2014-2/benedenverdieping/ en loop ook even de tijdlijn door voor alle details. Overigens heeft hij ook vele topics die dit onderwerp aangaan hier gestart

[...]

Glas meestal < 10 jaar, muurisolatie afhankelijk van de al aanwezige isolatienorm tussen 4-12 jaar.
De norm voor midden jaren 80 was Rd 2 of 2,5 als mijn geheugen me niet in de steek laat, deze is nu 5 dit geeft denk ik wel een blik op de mogelijke besparingen !Null heeft net een nieuwe woning en blijf nu sinds vorig jaar steken op 350M3 gas waarvan waarschijnlijk de helft aan warm water verbruik.

Maar betere isolatie betekend ook kleine technische installatie, win-win volgens mij.
Ik ben je enorm dankbaar, en daarmee ook Mkleinman,
dit is zeker wel veel vragen/dingen beantwoord. wat ik nog niet daarin terug gevonden heb is de daadwerkelijke besparingen (beetje vaag) bv gas = minder en electra is meer maar wat is kosten vs baten? bv 10euro minder gas maar 8 euro aan electra zoiets zou ik graag zien.

Wat is nu de winst/verlies van een ELGA ?? kan helaas geen audio op de zaak gebruiken..

Waar ga je nu sensoren/meters en ander domotica gerelateerde meuk inzetten ?
flow meter/temperatuur en Watt meters zijn natuurlijk erg prettig.

Wat ik wel eens mis, is een berekening waarbij je je met alle "bespaar opties" versus niet besparen uiteenzet. oftewel
- geschatte rendement
- verwachte rendement
- werkelijk rendement
versus
- zonder investering (dus niks gedaan, maar wel aangepaste cijfers op basis van gewijzigde prijzen)

Leukste is denk ik in het hele verhaal dat je kosten versus baten uit-een zet. ik stel me zo voor dat alles totaal bv 20.000 kost maar ipv 10 jaar terug verdien tijd het 9 of zelfs 8 jaar is. Immers kosten zoals duurder/goedkoper elektra/gas leverings kosten, (levering)belastingen etc etc .. heeft ook invloed op je rendement.

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:20
vso schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:13:
[...]

kan je dit iets minder kryptisch uitleggen bv, zijn verplichtingen ofzo ... ?
De woningbouwverenigingen of investeringsmaatschappijen hebben voor hun woningen een onderhoudspotje, bij een aantal woningblokken zal dit potje niet leeg zijn. Aangezien men aan het einde van de rit dit potje leeg zal moeten hebben, in verband met eventuele aftrekposten van de belasting, is men genegen om mensen die hier om vragen, een voordeel te gunnen. Het is daarom altijd slim om tijdens de onderhandelingen door te vragen voor mogelijke verbeteringen op het gebied van HR++ ruiten, isolatie, eventuele CV-ketel vervanging etc.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:29
Ik denk dat het nuttig is als je letterlijk kunt noemen hoeveel gas (en elektra) je ouders nu vebruiken. Dat geeft een idee. Dat het behagelijk is met de CV op 18 graden enzo voegt niet zoveel toe.

Wat betreft de LED discussie zou ik naar het LED topic gaan. Als je te pas en te onpas LED strips gebruikt valt de besparing soms nog tegen, want een 5 meter LED strip verbruikt toch nog aardig wat(t). Verlichten met een hangend LED E27 bolletje ben je dan al gauw wat efficienter uit (en goedkoper)
Veel RGB ledstrips doen 14W de meter, dat tikt wel aan.

Je zegt verder continu WTW, maar het is niet duidelijk wat voor WTW. Ik neem aan dat je een Douche WTW bedoelt? (en geen WTW op je ventilatie)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
!null schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:17:
Ik denk dat het nuttig is als je letterlijk kunt noemen hoeveel gas (en elektra) je ouders nu vebruiken. Dat geeft een idee. Dat het behagelijk is met de CV op 18 graden enzo voegt niet zoveel toe.

Wat betreft de LED discussie zou ik naar het LED topic gaan. Als je te pas en te onpas LED strips gebruikt valt de besparing soms nog tegen, want een 5 meter LED strip verbruikt toch nog aardig wat(t). Verlichten met een hangend LED E27 bolletje ben je dan al gauw wat efficienter uit (en goedkoper)
Veel RGB ledstrips doen 14W de meter, dat tikt wel aan.

Je zegt verder continu WTW, maar het is niet duidelijk wat voor WTW. Ik neem aan dat je een Douche WTW bedoelt? (en geen WTW op je ventilatie)
Mijn ouders en mijn fam betalen en verbruiken ongeveer even veel a 175,- per maand. verbruik is ongeveer het zelfde .. zeg maar 3.500 kwh per jaar (zeg ik het goed?) en wat gas .. volgens de toon van eneco zijn we net iets boven gemiddeld.

WTW, en andere "bespaar" meuk eigenlij is het heel simpel .. als ik van 175,- terug kan naar 25,- per maand en dus met een investering van (150,- p/m x 12maand) x 10j = 18.000 zou ik erg tevreden zijn.
zeker omdat het huis van a-z onder handen genomen moet worden staan alle kaarten nog op tafel. Waarom zou dan WTW op ventilatie niet optioneel zijn ?

Nu denk ik dat 25,- per maand erg idealistisch is, en momenteel ben ik niet overtuigt van een "gasloos" huis (lees gas koken). Wat voor mij is de "last mile cost" oftewel ergens in het bespaar proces bereik je een grens dat kosten duurder zijn dan de baten of de technologie achterhaalt de noodzaak voor iets..bijvoorbeeld mijn samsung eco bubble wasmachine (vrouwlief zou trouwen met dat ding ;)) wast koud beter dan de voorganger..

LED(string) heeft meer voordelen dan alleen het max verbruik, goed en zorgvuldig uitgedacht geplaatst in combinatie met domotica, PoE(Power over Ethernet) enzo ben je flexibeler met inrichten en schoonmaken.

maar ja in iedergeval zijn me vragen beantwoord.. nu berekenen wat handig is en kosten efficient.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
MadDog11 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:41:
[...]

De woningbouwverenigingen of investeringsmaatschappijen hebben voor hun woningen een onderhoudspotje, bij een aantal woningblokken zal dit potje niet leeg zijn. Aangezien men aan het einde van de rit dit potje leeg zal moeten hebben, in verband met eventuele aftrekposten van de belasting, is men genegen om mensen die hier om vragen, een voordeel te gunnen. Het is daarom altijd slim om tijdens de onderhandelingen door te vragen voor mogelijke verbeteringen op het gebied van HR++ ruiten, isolatie, eventuele CV-ketel vervanging etc.
handige tip :) bedankt voor verder uitleg

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True