Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor een klant heb ik logo gemaakt. Dit was voor bedrijf X. Het logo wordt gebruikt op een Word sjabloon en op ontwerpen die ik voor ze heb gemaakt.

Er is op een moment gevraagd een huisstijl te ontwerpen op basis van dit logo met als doel hun activiteiten uit te breiden. Op het concept en offerte is gereageerd dat het allemaal wat langer ging duren en ze er op terug zouden komen.

Enige tijd was het stil (paar maanden) en nu zit daar, zo vermoed ik, een nieuwe directeur. Nu worden de activiteiten van het bedrijf uitgebreid en de naam en huisstijl daar op aangepast.

Nu wordt ik benaderd door een reclamebureau en zij vragen me om het logo voor op een banner en andere bronbestanden om de naam etc hierin aan te passen. Heb een e-mail gestuurd met de vraag daarin wat precies de bedoeling is.

Iemand al eens met dit bijltje gehakt en wat zou je doen in dit geval? De bronbestanden is uberhaupt een no-go. Ik weet wat mijn rechten zijn als het gaat om het logo als ontwerper en deze zijn nooit overdragen aan de klant. Eerst de reactie van het reclamebureau af wachten? Dan weet ik namelijk wat ze precies van plan zijn. Dan kan ik altijd de klant nog wijzen op het gebruik van het logo?

[ Voor 11% gewijzigd door ViNyL op 14-04-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 13:35
Wat heb je er over afgesproken? Heb je ooit een offerte gemaakt? Als je de rechten niet expliciet hebt overgedragen ligt het auteursrecht bij jou, jij bent de maker. Je zou er voor kunnen kiezen om tegen betaling de rechten over te dragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die afspraak is er niet, dus dat zal dan inderdaad moeten gebeuren in het geval van wijzigingen etc.

Maar dat een ander bedrijf hier zo contact over opneemt, die zullen toch ook moeten weten hoe dit werkt. Misschien een kwestie van "proberen kan altijd"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 13:35
Dat vermoed ik wel ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:03
Als je ooit een PDF-proef naar die klant per email verstuurd hebt dan is het logo makkelijk weer in Illustrator te openen en zonder al te grote problemen te hergebruiken. Ik zou zelf contact opnemen met je klant en aan de klant vragen wat ze precies nodig hebben en gewoon meewerken. Je kunt inderdaad moeilijk doen maar die klant krijg je dan nooit meer terug. Je kunt het beste hopen op een 'fuckup' van het reclamebureau zodat de klant met hangende pootjes ooit weer bij je terugkomt omdat je ze 'netjes' hebt behandeld. Natuurlijk is het je goed recht om geen bronbestanden uit handen te geven maar de klant zal je daardoor als een eikel bestempelen en nooit meer met je willen samenwerken.