Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies Macbook.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Na enkele Windows laptops met de nodige problemen ben ik nu opzoek naar een nieuwe laptop. Na wat research wil ik graag een Apple Macbook gaan kopen!

De laptop word vooral thuis gebruikt, draagbaarheid is dus niet het belangrijkste.
Kwa programma's wil ik aardig wat videobewerking gaan doen (gopro) verder films kijken en gewoon surfen.

Ik twijfel alleen veel over welk type. Welk type zouden jullie aanraden als je mijn verhaal leest?

Zelf was ik op de Macbook Pro Retina 13,3inch gekomen
met deze specs:
2,7-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,1 GHz
8 GB 1866-MHz LPDDR3 SDRAM
256 GB PCIe-flashopslag
Intel Iris Graphics 6100
Force Touch-trackpad

Zou dan €1649 zijn. Wat ook echt mijn max is! Of zouden jullie iets anders aanraden?

Enigste jammer vind ik dat 15inch gelijk zo duur word.. ook twijfel ik of 13,3inch niet klein aanvoelt?

Hopelijk genoeg research en informatie gegeven zo!

Alvast bedankt!
Bas

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 20:55
Bas,

Het werken op een 13.3' macbook vind ik zelf erg fijn en het formaat voelt niet onwennig. Bovendien is het erg makkelijk om mee te nemen (ondanks dat dit voor je behoeften niet vitaal is.)

De specificaties zijn prima, maar als je met het formaat in je maag zit zou ik toch even langs een winkel gaan om het uit te proberen.

• bleu
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-03 13:44
Macbook 13.3" is prima, heb hem zelf ook gehad, gekocht in de Apple Store.

Echter geretourneerd omdat de lagers van de ventilator een raar geluid maakten. Mogelijk versleten.
Aangezien ik per se op dat moment een nieuwe laptop nodig had en het vertrouwen in de Apple store producten had verloren heb ik een Asus laptop gekocht met IPS panel.

Het is aan te raden je systeem te bestellen vanaf de Apple site. Voor garantie/retouren kan je terecht bij de Apple store, maar minder kans dat je een geretourneerd systeem hebt.
Je mag namelijk binnen 2 weken zonder opgaaf retourneren.

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10 12:36
De 13,3" is zeker niet klein, maar als hij voornamelijk thuis gebruikt wordt is de 15" denk ik toch iets fijner.
Ik heb zelf de 15" Retina Macbook en ik vind het besturingssysteem (OS X) geweldig. Maar ik twijfel sterk of het in jouw geval hetzelfde resultaat oplevert.
Voor internetten, video's kijken en video's bewerken kan het best zijn dat OS X iets beter is. Vooral het bewerken van video's zal op OS X iets beter gaan. Maar de nadruk ligt hier ook echt op iets.

Enkele voordelen van OS X:
  • Lange accuduur met stock apps (Safari)
  • Veel goede stock apps (Photos, iMovie)
  • OS X is heel erg polished en heeft een erg goed UI
  • Voor developers en webdesigners zijn er erg veel tools die alleen op OS X werken (CodeKit, Dash, Sketch)
Enkele nadelen van OS X:
  • Chrome werkt minder goed op OS X dan op Windows (crashes en accuduur wordt enorm negatief beïnvloed)
  • Office (zelfs met de 2016 preview) werkt niet goed op OS X, tot op het punt dat ik een VM draai om Office 2013 te gebruiken (maar Pages en Keynote zullen voor de meeste mensen voldoende zijn)
  • Er is geen e-mail client die push ondersteunt voor Outlook.com e-mailadressen (zelfs Outlook 2016 niet)
Indien je toch voor een Macbook wil gaan zou ik je aanraden om langs een Apple store/retailer te gaan om even te kijken hoeveel kleiner de 13" werkelijk is.

Verwijderd

Ik denk dat je zeker geen spijt zal krijgen. Ik was zelf in 2012 naar de MacBook Pro 15" overgestapt na een aantal Windows laptops te hebben gehad waarbij ik de laatste zelfs maar een jaar had (Asus N53SV-SZ016V) Alles werkt vlotjes zelfs nu ik hem bijna 3 jaar heb, ook al is hij qua videokaart, RAM, resolutie minder, MAAR daarentegen werkt de accu langer zelfs na bijna 3 jaar terwijl de accu van mijn Asus laptop vele male sneller leeg is. Ook vind ik de trackpad ideaal waarbij ik met windows laptops altijd een muis nodig had omdat de trackpad gewoon niet lekker werkte was die van de MacBook Pro een verademing.

Als je twijfelt over het formaat dan zou ik zeker naar een Apple Store of (premium) reseller gaan om te kijken of je ermee overweg kan voor wat betreft het schermformaat en uiteraard ook het systeem zelf.

En voor wat betreft iWork dat is opzicht wel ok maar voor het complexere werk voor bijvoorbeeld met Excel dan blijft Office for Mac het beste al loopt deze toch wel wat achter vergeleken met Office for Windows.

Wens je in elk geval succes met het uitzoeken of het wat voor je is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ga morgen even langs de Amac. kan ik eens gaan vergelijken welke size het beste bij mij past.

Hoe bedoel je @timons106 ?
Waarom zou ik minder voordelen hebben met OS X? bij welke activiteiten heb je dan wel meer voordeel?

Zit misschien ook te denken om een tweedehands 15inch MBPr te halen met quad core i7. kan je soms voor ongeveer zelfde prijs vinden als de 13 inch maar dan wel al gebruikt....

Verwijderd

Topicstarter
Lang stil geweest.. maar nu toch echt zwaar aan nieuwe laptop toe.
Ben langs Apple store geweest en wil waarschijnlijk een Macbook Pro Retina 13inch gaan halen i.c.m. een 27inch thunderbolt display.
Thuis laptop inpluggen en genieten van groot scherm etc en verder kleine handzame laptop voor onderweg!

Verder voor mijn videobewerkingen (GoPro opnames) edits van 10 minuten max zou dan de i5 dual core processor en videokaart van een 13inch voldoen?
of moet deze dan teveel werken?

Mvg,

Bas !

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-11 09:35

Nohead

PSN ID: Nohead

Misschien ook wel interessant om te weten welke video editing software je gaat gebruiken voor je gopro materiaal? Als je alleen de standaard gopro app gebruikt is een macbook niet echt van toegevoegde waarde denk ik.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:46
Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:33:
Lang stil geweest.. maar nu toch echt zwaar aan nieuwe laptop toe.
Ben langs Apple store geweest en wil waarschijnlijk een Macbook Pro Retina 13inch gaan halen i.c.m. een 27inch thunderbolt display.
Thuis laptop inpluggen en genieten van groot scherm etc en verder kleine handzame laptop voor onderweg!

Verder voor mijn videobewerkingen (GoPro opnames) edits van 10 minuten max zou dan de i5 dual core processor en videokaart van een 13inch voldoen?
of moet deze dan teveel werken?

Mvg,

Bas !
Als je filmpjes van je GoPro gaat editen kan dat op een 13 inch pro wel eens tegen gaan vallen. Die dingen (laptops over het algemeen) zijn er gewoon niet bijster geschikt voor. Kleine filmpjes van 10 min zou hij nog wel redelijk moeten kunnen verwerken, maar hou er rekening mee dat het M-versies zijn en dat het renderen wel even kan duren.

Verder zal het ding gewoon goed werken, ben zelf al jaren Apple gebruiker (met een GoPro :P ) en uitermate tevreden.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

13" is klein, maar ik denk niet té klein. Ik werk op een 13" laptop, en hoewel ik thuis op een 24" monitor bewerk heb ik, ondanks dat het wat kleiner aanvoelt, nooit het idee dat het veel te klein is. Mocht je later alsnog de behoefte hebben om op een groter scherm te werken, je kunt altijd nog een extern scherm kopen.

Het is inderdaad jammer dat de 15" gelijk zo'n vermogen kost, maar aan de andere kant zijn die dingen ook wel écht groot. Het fijne van een 13" is dat je die in vrijwel elke tas kan stoppen. Mocht je je laptop toch mee willen nemen is het een veel fijnere grootte.
Pagina: 1