Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bewaking centrale ingang

Pagina: 1
Acties:

• Miglow
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 21:16
Hier in de centrale flat-ingang willen we op termijn een bewakingscamera hangen, aangezien er de laatste tijd wat vreemde types toegang proberen te krijgen tot ons flatgebouw en de bewonersvereniging wil proberen te voorkomen dat er inbraken plaatsvinden zonder bekende dader(s).

Er is wel budget, maar dit willen we uiteraard zo laag mogelijk houden. De hal is bijna 3m hoog, dus het is lastig om de boel te saboteren.

Waar ik als helft van een technisch duo aan zit te denken:

*PoE powered ip-camera (bijvoorbeeld Foscam)

*Dichtsbijzijnde woning levert de stroom voor de camera en internet (glasvezel/Ziggo)

*NAS bij een andere woning aan het internet (glasvezel/Ziggo)

Wat ik al heb onderzocht:

*Een Foscam met PoE moet voor +/- €100 verkrijgbaar zijn

*Synology en Qnap hebben NAS-sen met securityapps, maar zijn in de goedkoopste vorm +/- €115 ex schijven.

*Er kan een opname on demand komen, wat de benodigde opslag natuurlijk erg zou reduceren, na een bepaalde tijd komen er weinig tot geen mensen meer de hal in, dit zouden we dan een beetje uit moeten proberen (honden uitlaten tot een 11/12u en dan houdt het wel op). Om 05:00 stapt de krantenman binnen.

*Eventueel zou de opnametijd van 21:00-06:00 kunnen zijn.

Wat is er?

Internet, stroom, WD MyBookLive met een paar honderd GB vrij en meer vrij te maken, er is vast nog wel een oud computertje, tijd om iets op te zetten, danwel installeren.

De vragen zijn:

*Is dit een goede setup?

*Wat voor budget moeten we hierbij rekenen? (de vereniging heeft wel wat fondsen, maar reken eerder op een paar honderd dan een paar duizend euro)

*Hoeveel schijfruimte zouden we nodig hebben voor 24-48u opslag in goede kwaliteit (al dan niet continu of 9u per dag)?

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 28-08 23:11
Welke eisen stel je aan de beeldkwaliteit? Foscam is geen uitblinker op dat gebied en je zal de eerste niet zijn die opnames inlevert bij de politie waarop je niemand kan herkennen.

Hoeveel licht heb je ter beschikking? Misschien heb je een extra gevoelige cam nodig. IR wil je liever vermijden omdat je kleuren dan vertekenen. Sommige Foscams kunnen IR, maar hebben geen IR-blocking filter waardoor bv een groene plant er paars uit ziet. Welke kleur jas had de dader? ehh...
Een goede IR capable camera heeft een filter dat automatisch voor de lens schuift als er met daglicht gewerkt wordt, zodat de kleuren dan correct zijn.

Continu opname is niet nodig als de camera bewegingsdetectie heeft, of als je kan triggeren met een schakelaar op de deur of een PIR sensor.

Er zijn camera's waar een flash kaartje in past voor lokale storage, moet hij uiteraard niet gestolen worden, maar dan is het hele netwerk niet nodig. Bij mijn camera kun je het SD slot met een torx vergrendelen.

Al de camera via FTP kan uploaden naar het internet heb je alleen een storage account nodig, de NAS kan dan vervallen.

Ik heb een Vivotek camera die bovenstaande allemaal kan, maar er zijn meer goede merken zoals het bekende Axis.

• Miglow
[message]Ploink schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:50[/message]:
Welke eisen stel je aan de beeldkwaliteit? Foscam is geen uitblinker op dat gebied en je zal de eerste niet zijn die opnames inlevert bij de politie waarop je niemand kan herkennen.

Hoeveel licht heb je ter beschikking? Misschien heb je een extra gevoelige cam nodig. IR wil je liever vermijden omdat je kleuren dan vertekenen. Sommige Foscams kunnen IR, maar hebben geen IR-blocking filter waardoor bv een groene plant er paars uit ziet. Welke kleur jas had de dader? ehh...
Een goede IR capable camera heeft een filter dat automatisch voor de lens schuift als er met daglicht gewerkt wordt, zodat de kleuren dan correct zijn.

Je moet iemand kunnen herkennen danwel omschrijven. Er is licht in de hal dmv een paar led-spotjes, het is van oorsprong een seniorenflat en het wordt dan ook niet echt donker.

Continu opname is niet nodig als de camera bewegingsdetectie heeft, of als je kan triggeren met een schakelaar op de deur of een PIR sensor.

Triggeren met een schakelaar is wat lastig. De voordeur wordt geopend vanuit de woningen, of met een sleutel bij het bellenbord. Daarnaast zijn er 2 zij-ingangen die via 1 deur toegang geven tot de hal. (ik bedenk net: Misschien wel 3 camera's :o )

Er zijn camera's waar een flash kaartje in past voor lokale storage, moet hij uiteraard niet gestolen worden, maar dan is het hele netwerk niet nodig. Bij mijn camera kun je het SD slot met een torx vergrendelen.

Hoe weet je dan dat je kaartje aan verwisselen toe is? Worden de oudste beelden automatisch overschreven? Of moet er een schema komen om de kaartjes te verwisselen, bekijken/backuppen/formatteren?

Al de camera via FTP kan uploaden naar het internet heb je alleen een storage account nodig, de NAS kan dan vervallen.

Kan die FTP ook ingericht worden op een oud computertje of NAS die toch staat te draaien en hoeveel opslagcapaciteit moet je daarvoor reserveren?

Ik heb een Vivotek camera die bovenstaande allemaal kan, maar er zijn meer goede merken zoals het bekende Axis.

Ik ga even kijken naar de camera's die je noemt.

Best dure camera's...

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 28-08 23:11
Miglow schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:19:
[message]Ploink schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:50[/message]:
Je moet iemand kunnen herkennen danwel omschrijven. Er is licht in de hal dmv een paar led-spotjes, het is van oorsprong een seniorenflat en het wordt dan ook niet echt donker.
Maak eens een video opname met een simpele webcam of iets waarvan de resolutie en gevoeligheid een beetje overeenkomt met die Foscam, dan kun je beoordelen of het acceptabel is. Gebruik wel bewegend beeld, een foto kan een lange sluitertijd hebben en dat is niet vergelijkbaar.
Bedenk dat een gevoelige camera een snellere sluitertijd haalt onder dezelfde omstandigheden, dus minder beweging onscherpte.
Triggeren met een schakelaar is wat lastig. De voordeur wordt geopend vanuit de woningen, of met een sleutel bij het bellenbord. Daarnaast zijn er 2 zij-ingangen die via 1 deur toegang geven tot de hal. (ik bedenk net: Misschien wel 3 camera's :o )
Dat is dan 3x 500 euro :P of misschien een enkele FullHD camera die met groothoek alles kan overzien?
Bewegingsdetectie is dan het eenvoudigst.
Hoe weet je dan dat je kaartje aan verwisselen toe is? Worden de oudste beelden automatisch overschreven?
Inderdaad, cyclische opname. Als je die kant op gaat dan volstaat misschien zelfs een dashboard cam of een action camera.
Kan die FTP ook ingericht worden op een oud computertje of NAS die toch staat te draaien en hoeveel opslagcapaciteit moet je daarvoor reserveren?
Ja dat kan, maar dan werkt een gewone netwerk share op een lokale NAS ook wel, FTP is vooral geschikt voor transport over het internet.
Opslag capaciteit (dus de bitrate) is sterk afhankelijk van de resolutie, de compressie methode, instellingen, hoeveelheid beweging, beeldruis, etc. Moeilijk te zeggen.. ik heb hier redelijke beelden van 2Mbit/s.

• Miglow
Ploink schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 23:06:
[...]

Maak eens een video opname met een simpele webcam of iets waarvan de resolutie en gevoeligheid een beetje overeenkomt met die Foscam, dan kun je beoordelen of het acceptabel is. Gebruik wel bewegend beeld, een foto kan een lange sluitertijd hebben en dat is niet vergelijkbaar.
Bedenk dat een gevoelige camera een snellere sluitertijd haalt onder dezelfde omstandigheden, dus minder beweging onscherpte.

Zou een 720p webcam voldoen? Die zou ik best in een testopstelling een paar minuten in de hoek kunnen houden en kijken of dat voldoet. (Andere helft: Aantreden om de laptop vast te houden! :D)

[...]

Dat is dan 3x 500 euro :P of misschien een enkele FullHD camera die met groothoek alles kan overzien?
Bewegingsdetectie is dan het eenvoudigst.

3x500 kan er sowieso niet af. 1x500 ook niet om eerlijk te zijn. Daarbij is de gang zeker 100m lang, dus kom je daar met een groothoek niet weg om alles goed te overzien.

[...]
Inderdaad, cyclische opname. Als je die kant op gaat dan volstaat misschien zelfs een dashboard cam of een action camera.

Is een dashcam of GoPro (achtigen) geschikt om in de hoek op te hangen en dan worry-free te gebruiken? Immers moet er bij motion-detection wel een tijdschema gebruikt worden, we hebben hier honderden bewoners die de hal in en uit gaan per dag. Als voorbeeld gaat mijn vriendin bijvoorbeeld al 3/4x per dag de hond uitlaten, dat zijn dan al 6/8 momenten waarop de camera dan in werking zou treden.

[...]

Ja dat kan, maar dan werkt een gewone netwerk share op een lokale NAS ook wel, FTP is vooral geschikt voor transport over het internet.
Opslag capaciteit (dus de bitrate) is sterk afhankelijk van de resolutie, de compressie methode, instellingen, hoeveelheid beweging, beeldruis, etc. Moeilijk te zeggen.. ik heb hier redelijke beelden van 2Mbit/s.

2Mbit/s klinkt prima. Er ligt hier in de hele flat glasvezel, maar er zijn ook diverse bewoners die internet via Ziggo hebben. Ik heb nu op mijn NAS 200GB vrij, maar kan daar ook best 350GB van maken als ik een beetje weggooi wat ik toch niet gebruik.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True