Toon posts:

PC om de paar minuten traag tijdens gamen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik zo'n beetje alles vernieuwd aan m'n computer en toch klopt er iets niet.
Met een aantal games heb ik getest hoe alles liep.
Tijdens deze spellen loopt de computer eerst een minuut heel vloeiend en dan ineens een seconde of 10 heel traag.
Dit gaat eigenlijk constant zo door.

Ik merk dat svchost.exe een hoop cpu gebruikt (ruim 55%). Helaas zat er achter de betreffende instantie van svchost geen zichtbaar proces.
Na het uitschakelen van svchost doet het probleem zich nog steeds voor.

Mijn systeemspecificaties zijn als volgt:
- ASRock 970 Extreme4 moederboard (laatste BIOS upgrade)
- AMD FX8320 CPU (8-core) [Scythe Mugen 4 cooler]
- ASUS GeForce GTX-680 DirectCU II
- 12Gb geheugen (2x 4gb 2x 2gb) beide DDR3
- Cooler Master G750M voeding
- Seagate st1000dm003 HDD

Ik heb echt geen idee meer waar ik het moet zoeken.
De CPU wordt nu niet warmer dan 55 graden met volle belasting.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:47
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:10:
Ik merk dat svchost.exe een hoop cpu gebruikt (ruim 55%). Helaas zat er achter de betreffende instantie van svchost geen zichtbaar proces.
svchost heeft altijd een achterliggend proces (service, actually). Als je de Resource Monitor gebruikt zou je zo de bijbehorende service moeten zien.
Na het uitschakelen van svchost doet het probleem zich nog steeds voor.
Wat, enkel de desbetreffende service? Je wist toch niet welke? Of heb je het proces gekilled? Zeker weten dat 'ie niet respawned?
- ASRock 970 Extreme4 moederboard (laatste BIOS upgrade)
- AMD FX8320 CPU (8-core) [Scythe Mugen 4 cooler]
Hier maak ik me ook wel een beetje zorgen over. Iemand anders mag een gok wagen of die combo throttling veroorzaakt.

If so, dan neem ik aan dat je wel ergens kunt terugvinden of/dat de frequentie terugvalt?

Verwijderd

Topicstarter
Proces gekilled, dan is het Cpu gebruik weer max. 5%.

De cpu is een 125w cpu, de 970 extreme 4 zou 140w aan moeten kunnen.

Nu vond ik in de bios "cpu thermal throttle", nu ik deze heb uitgeschakeld heb ik geen last meer van het vertragen. Alleen vind ik het dan vreemd dat ie bij 50graden al begint te throttlen?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:53
4+1 fase is niet fijn voor een octocore. Het zijn dan ook de VRM's die waarschijnlijk te heet werden en dat daardoor de boel ging throttellen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:47
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:49:
Dan zou ik de servicenaam nog even achterhalen op de wijze die ik eerder beschreef.
Nu vond ik in de bios "cpu thermal throttle", nu ik deze heb uitgeschakeld heb ik geen last meer van het vertragen. Alleen vind ik het dan vreemd dat ie bij 50graden al begint te throttlen?
Zoals mijn bovenbuurman schreef, heeft niets met je CPU temps te maken, maar met die van je VRMS.

Gezien het killen van die service lijkt te helpen zou ik het VRM-verhaal vooralsnog enkel in je achterhoofd houden; het lijkt dan waarschijnlijker dat er gewoon een service misbehaved.

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 14:52

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Hoe zit het met de HDD queue in de Resource Monitor? Ik heb het namelijk soms ook het probleem dat games even haperen of laggy worden als de HDD op de achtergrond even intensief wordt gebruikt.

Ik moet leren lezen :/

[ Voor 8% gewijzigd door ETzPliskin op 15-04-2015 10:17 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:49:

De cpu is een 125w cpu, de 970 extreme 4 zou 140w aan moeten kunnen.

Ik snap ook niet hoe die fabrikanten bij 140W komen (niet alleen Asrock, maar een paar anderen ook).
Die 4+1 fases worden gewoon te heet onder belasting van een octacore FX (de 125W TDP versies althans),
komt bij dat je gebruik maakt van een tower model koeler, dus nog minder (praktisch geen) airflow meer over je VRM's. Met het uitschakelen van thermal throttel heb je nu ook nog eens de kans dat je je bord aan het slopen bent omdat de VRM's nu veel te heet gaan worden waarschijnlijk (en doorbranden dat kunnen ze, sommige borden hebben geen beveiliging en brand je je VRM's echt door als je te lang belast).

Op het moment van schrijven heb ik nog geen één 4+1 fase AM3 bord gezien die echt rock-stable een 125W TDP FX kon draaien onder normale omstandigheden (dus niet in een windtunnel of een kamer met climate controll met een omgevingstemperatuur van 18 graden of minder).

Ik zou in elk geval thermal throttle aanlaten, want als je je VRM's doorbrand bestaat er ook de kans (zeg niet dat het altijd gebeurt maar het kan) dat je je processor ook doorbrand omdat er ineens een veel te hoge spanning door gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Oftewel ik kan dus helemaal niks met deze set-up, want het is niet alleen tijdens games ik merk het ook in de hele pc?
Prima service dan van de pc zaak; "Gaat deze combinatie werken?" "Ja meneer, dit zou zonder problemen moeten werken."

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:05:
Oftewel ik kan dus helemaal niks met deze set-up, want het is niet alleen tijdens games ik merk het ook in de hele pc?
Prima service dan van de pc zaak; "Gaat deze combinatie werken?" "Ja meneer, dit zou zonder problemen moeten werken."
Je moet het soms ook maar net weten wat werkt en wat niet. Helaas komen goedkope AM3+ bordjes maar al te vaak hier langs op Tnet met problemen.
Fabrikanten beweren glashard dat het bord 140W TDP aankan, maar als je wat gaat zoeken, beginnen throttel problemen vaak al als je de 125W aanraakt.
Dat medewerkers van een computershop dat niet weten gebeurt wel vaker, die kijken eventueel op de site van de fabrikant, daar staat met koeie letters "Up to 140W TDP" en dat een FX8350 supported word en dergelijke, maar dan staat er een heel klein sterretje bij, dat je een top-down koeler moet hebben om oververhitting te voorkomen (top down is het zelfde idee als de stock koeler). Maar zelfs dan krijg je nog vaak last van thermal throttle met een 125W TDP.

Als Asrock (en andere fabrikanten) gewoon bij hun budget 4+1 fase bordjes t/m 95W TDP CPU's supported hadden gezet had er weinig aan de hand geweest.

Dat probleem met te weinig fases op goedkope AM3 bordjes komt echt meerdere malen per maand hier langs, eigenlijk moeten ze een keer een round-up doen en een massa test doen met die goedkope bordjes, denk dat er bar weinig (weet er tot nu toe geen een te bedenken) goed overweg kunnen met een octacore FX.

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Is er een bord dat je me kunt aanraden icm deze processor?
Dan ga ik proberen of ik hem nog kan omruilen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:03:
Nemesizz bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Is er een bord dat je me kunt aanraden icm deze processor?
Dan ga ik proberen of ik hem nog kan omruilen.
Het volgende Gigabyte moederbordje wordt regelmatig aangeraden: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Met een prima prijs, goede specificaties en een 8+2 VRM phase design volgens de site van Gigabyte.

Wellicht dat dit dus een mooie optie is :)

Edit: Ik zie in de CPU compatiblity lijst van het moederbord dat jouw AMD FX-8320 al sinds de eerste bios (F1) wordt ondersteund door dit bord. Je hoeft dus niet bang te zijn voor incompatibiliteit of dergelijken!

[ Voor 13% gewijzigd door stin00 op 15-04-2015 16:13 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De Extreme4 staat echt bekend om problemen inderdaad, als het goed is raad Asrock ook een topdown koeler te gebruiken bij deze cpu, om zo ook de VRM's te koelen, jij hebt juist een torenkoeler, waardoor er erg weinig airflow rond de VRM's is.

Zeker met dit warme weer worden componenten een stuk warmer, puur omdat warme lucht erg brak koelt vergeleken met lekker koel weer, mijn systeem draait ook bijna 5 graden warmer dan een paar dagen terug, toen het nog koel was.

People as things, that’s where it starts.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Klopt:
* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.
http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme4/?cat=CPU

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen de Exmteme4 ingeruild voor een Gigabyte GA-990FXA-UD3 en alles loopt als een trein. Ook geen last meer van het svchost.exe probleem dat 55% van m'n cpu in beslag nam.

Tevens een andere kast aangeschaft met een beter lucht stroom (en zo'm 8 fans) en de cpu wordt amper warmer dan 39 graden.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1