Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Ik heb sinds 2009 een PC. Sinds die tijd wel enige upgrades gedaan. Nieuwe videokaart, nieuwe kast, nieuwe schijven en wat extra geheugen. Maar mijn moederbord (Asus P7P55D Pro) en processor (i7 860) en koeling (Scythe Mugen 2 Rev. B) stammen nog uit 2009. Ik verzorg mijn beestje goed, en maak hem elke 3-6 maanden schoon en stofvrij. Ik ben een casual gamer, maar speel wel relatief zware spellen (Skyrim met 100+ mods en nu GTA V). Spellen die veel van een processor vragen en dus ook veel warmte genereren. Tot nu toe heb ik nog niet gemerkt dat mijn processor een (merkbare) bottleneck is voor games, dus ik zie nog niet echt prioriteit om hem te vervangen. (want daarbij komt ook een nieuwe moederbord en koeling en misschien dan ook geheugenreepjes). Toch een redelijke dure investering.

Maar toch vroeg ik me af hoe lang zo'n processor mee kan? Kan ik er nog een jaar of 5 mee vooruit, of doe ik er verstandig aan om te upgraden of op zijn minst de processor en koeling te voorzien van nieuwe koelpasta?

Overige specs van mijn PC vindt je hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:22

Nemesizz

Untouchable

Mijn ervaring is over het algemeen:

De processor houdt het langer uit dan de rest van de onderdelen.

Heb nog 486 processors liggen, maar de moederborden zijn bijna allemaal dood.
Zelfde zie ik met veel andere processors, meestal overleefd de processor het wel, maar gaat vaak het moederbord of iets dergelijks wel een keer eerder kapot. En ik maak heus niet iedere 6 maand m'n PC schoon of nieuwe pasta (laat het lekker zitten zolang er geen problemen zijn).

Dus kortom, bij normaal gebruik, is de levensduur van de CPU langer dan de rest van de onderdelen ;)

*EDIT*
Of bedoel je nou met levensduur in de vorm van: hoe goed die dingen nog aankan qua snelheid?
Want dan slaat m'n verhaal waarschijnlijk nergens meer op >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Nemesizz op 14-04-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

hyptonize schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 19:26:
Maar toch vroeg ik me af hoe lang zo'n processor mee kan? Kan ik er nog een jaar of 5 mee vooruit, of doe ik er verstandig aan om te upgraden of op zijn minst de processor en koeling te voorzien van nieuwe koelpasta?

Overige specs van mijn PC vindt je hier
hij kan zo lang mee als jij denkt dat hij snel genoeg is.
Zoals boven al gezegd, mits genoeg gekoeld gaan die dingen eigenlijk nooit kapot.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Nemesizz schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 20:23:
*EDIT*
Of bedoel je nou met levensduur in de vorm van: hoe goed die dingen nog aankan qua snelheid?
Want dan slaat m'n verhaal waarschijnlijk nergens meer op >:)
Nee, ik heb het hier echt puur over de fysieke levensduur. Ik weet dat ik hem op den duur wel moet upgraden wil ik de nieuwste games willen blijven spelen, maar als hij fysiek nog prima is kan hij wat dat betreft nog wel een tweede leven verdienen in bijvoorbeeld een HTPC of server.

Dank voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je die dingen goed koelt en niet overvolt of dat soort rare dingen, dan kunnen ze in principe heel veel langer mee dan hun levensduur. Ik denk dat de oudste CPU die ik hier werkend heb liggen inmiddels een kleine 20 jaar oud zal zijn. Misschien nog wel oudere die het ook doen.