Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tweedehands auto kopen

Pagina: 1
Acties:

• floriz87
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:07
Aangezien mijn vrouw en ik binnenkort een baby verwachten, zijn we op zoek naar een auto. Aangezien deze auto het liefst wel een jaar of 5 mee moet gaan, denken we ook een beetje na over de toekomst. Wie weet komen er nog een paar kleinen bij in deze periode, en daarom hebben we het liefst een redelijk ruime auto. De voorkeur gaat dus uit naar een kleine stationwagen. In verband met een kinderzitje willen we minimaal 5 deuren. Daarnaast willen we de maandelijkse kosten laag houden (<200 euro incl alles, uitgaande van 10.000km p jaar). Daarom willen we graag een auto onder de 1050 kg en eentje die redelijk zuinig rijdt (rond de 1:13/14/15 of hoger). Verder is het natuurlijk fijn wanneer de auto betrouwbaar is en veilig. Het budget is inclusief rijklaar maken € 3500,-.

Ik kijk voornamelijk naar auto's van na het jaar 2000 met een KM-stand van max 150.000 (enigszins arbitrair).

Ik heb weinig verstand van auto's en wanneer ik daadwerkelijk ga kijken voor een occasion zal ik ook een vriend meenemen die dat wel heeft :) .

Wensen:
Ruime auto
5 deurs
Gewicht < 1050 kg
Verbruik rond de 1:13 of hoger
Betrouwbaar
Veilig
Budget € 3500,-

Welke auto's vallen in deze categorie denken jullie? Ik kom tot nu toe alleen op een Peugeot 206SW.

Iemand nog tips? Welke auto's kan ik het beste naar kijken? Wat zijn belangrijke punten om op te letten (waar let je op bij KM-stand, bouwjaar)?

• Speedmaster
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:05

Speedmaster

Make my day...

Begin eens hier: http://www.gaspedaal.nl, je kan er selecteren op bouwjaar, kilometerstanden, aantal deuren, brandstof soort, prijs en eventueel merk.

[Voor 3% gewijzigd door Speedmaster op 14-04-2015 17:22]

• floriz87
Speedmaster schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 17:22:
Begin eens hier: http://www.gaspedaal.nl, je kan er selecteren op bouwjaar, kilometerstanden, aantal deuren, brandstof soort, prijs en eventueel merk.
Helder. En overigens is autotrack.nl wellicht een betere tip, daar kan je voor nog meer details selecteren. Dit heb ik dan ook veelvuldig gedaan afgelopen dagen, en daaruit kwam dus voornamelijk de 206SW.

Maar wellicht zie ik auto's over het hoofd, of zouden jullie andere keuzes maken in mijn situatie. Vandaar mijn vraag om jullie ervaringen.

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:56

Damic

Afwezig soms

Tip schuifdeuren vanachter, mijne maat wil niet meer zonder, kun je zonder problemen de deur open doen en de kleine veilig eruit pakken. Iets gelijk de Mazda 5 bvb.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• floriz87
@ hierboven: Klinkt inderdaad handig, maar verwacht niet dat dit in het budget gaat passen.

Even een lijstje gemaakt, wat zien jullie als de beste optie?

Peugeot 206SW
Seat Cordoba
Mazda 323
Citroen C3
Suzuki Baleno
Ford Focus
Mazda Demio
Ford Fusion

Of moet ik het stationwagen idee los laten, en ook gewoon kijken naar hatchback/sedan?

[Voor 14% gewijzigd door floriz87 op 14-04-2015 18:14]

• Speedmaster
  • Laatst online: 22:05

Speedmaster

Make my day...

Opel Agila, Citroen Berlingo. Het gaat om wat functioneel handig is. Een Agila mag dan wel gezien worden als een bejaarde auto, maar je kan er zat kids in kwijt en kwalitatief kan het er ook nog mee door.
Berlingo is dan misschien wat zwaarder maar een kinderwagen zet je bijna uitgeklapt zo achterin.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

floriz87 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 17:17:
[...]

Wensen:
Ruime auto
5 deurs
Gewicht < 1050 kg
Verbruik rond de 1:13 of hoger
Betrouwbaar
Veilig
Budget € 3500,-

Welke auto's vallen in deze categorie denken jullie? Ik kom tot nu toe alleen op een Peugeot 206SW.

Iemand nog tips? Welke auto's kan ik het beste naar kijken? Wat zijn belangrijke punten om op te letten (waar let je op bij KM-stand, bouwjaar)?
Station en <1050kg gaat altijd een lastige combo zijn, dan heb je eenvoudigweg weinig opties.

Je kunt als je de 206SW bekijkt ook altijd naar de laatste jaargangen van de 306 Break kijken. Dat weegt nagenoeg evenveel en heeft zelfde motoren maar geeft een veel grotere kofferbak. Nadeel is dat het te zien is dat het een ouder model is, naar huidige inzichten is het nogal spartaans - maar dat houdt dus het gewicht laag. Wij hebben er eentje en muv een brakke LPG-installatie don't ask... :X zijn we er erg tevreden mee. Het betreft de 1.6i-model. De 206SW geeft je veel minder kofferruimte, maar meer luxe voorin en marginaal meer ruimte op achterbank.
Compromis is de Citroen Xsara Break, dat is zelfde basis als 306 maar (zeker na de 2001 facelift) aanzienlijk meer afwerking. Als je naar benzine kijkt valt het desondanks in zelfde belastingsschijf als de 206SW of 306 Break. Bijkomend voordeel is dat het tot 2005 gemaakt is, dus je kunt met jouw budget een jonger exemplaar nemen.

Maar goed, dat is eigenlijk verkeerde manier om dit aan te vliegen.

Wat je wilt doen is een totaalbudget aan maandelijkse/jaarlijkste kosten vaststellen (dus belasting, verzekering, verbruik maar ook onderhoud en afschrijving/reservering voor volgende) en vervolgens uitrekenen wat de verschillende opties kosten. Zelfs met een bescheiden 10k km/jaar gaan die kosten over de levensduur van je auto een veelvoud zijn van de aanschafskosten, dus zouden ze minimaal even zwaar moeten tellen :o
Wij hebben voor onze 306 Break uitgerekend dat het naast aanschafkosten per jaar ongeveer EUR 2900 zou kosten voor 10k km, jullie zullen op iets zeer vergelijkbaars uitkomen gok ik zo.

Vervolgens uitrekenen per auto waar ze op uitkomen. Boven budget? Dan wegstrepen. Als je alleen overhoudt wat binnen budget is, kun je kijken wat beste waar voor je geld oplevert cq of meerprijs van bepaald model zinnig is.

Naast kosten moet je ook zoveel mogelijk andere zaken 'hard' maken, bijvoorbeeld baggageruimte (bij kind met bijbehorende zooi niet te laag inschatten! - al verschilt hoeveel je nodig hebt fors afhankelijk van keuze kinderwagen/buggy etc). Dat helpt het aantal opties verkleinen.

Soittakaa Paranoid!

• -tom-562
  • Laatst online: 21:22

-tom-562

Oliesjeik

Ik denk dat je die gewichteis een beetje moet laten varen als je echt ruim wilt. Tenminste, ik weet niet wat je definitie van ruim is ;) Dan zit ik op z'n minst te denken aan een Mitsubishi Lancer als ik de rest van je eisen meeneem ;)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-tom-562 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:15:
Ik denk dat je die gewichteis een beetje moet laten varen als je echt ruim wilt. Tenminste, ik weet niet wat je definitie van ruim is ;) Dan zit ik op z'n minst te denken aan een Mitsubishi Lancer als ik de rest van je eisen meeneem ;)
Ruim moet je in ieder geval beter definieren. Er is een groot verschil tussen veel ruimte voorin (wat je in een VW Lupo nog hebt 8)7 ), ruimte op de achterbank (geen overbodige luxe voor kinderzitje) en ruimte in de kofferbak.

De 206SW zit goed voorin, redelijk achterin maar krappe kofferbak, de 306 Break geeft voorin redelijk ruimte, achterin redelijk krap maar riante kofferbak. Ter vergelijking, hiervoor hadden we een Volvo V40 (oud model, echte station). Die had voor- en achterin veel meer ruimte, maar daadwerkelijk een stuk minder in de kofferbak. Oh, en hij was twee gewichtsklasses zwaarder...
Voor onze doeleinden is de 306 Break practischer, omdat het comfortabel genoeg is voorin en net ruim genoeg achterin, en je kunt idioot veel in de bak meenemen, al helemaal met bank plat. Maar dat zijn wij.

Begin dus met "ruim" op te knippen in die drie stukjes en voor elk te bepalen wat de minimale eis is.

Soittakaa Paranoid!

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:04
staar je inderdaad niet blind op 1050 kg als 1150 kg maar 15 euro duurder is per maand.
ik vind vooral de 200 euro per maand een uitdaging all in.

ik vrees dat je dit incl oh + afschrijving niet gaat redden .

10000 pj = 833 km pm, 1:13 is 64 liter benzine * 1,45 = 92 euro.
verzekering zal iets van 30 euro zijn, wegenbelasting schat ik ook op 30-40 euro.

voor onderhoud + apk is het niet gek als je rekening houdt met 40 euro per maand.
Je koopt een catergorie auto (op basis van prijs) waarbij de kans groot is dat de laatste eigenaar op onderhoud bespaard hebt, het eerste jaar kan bv duurder uitvallen.

daarnaast zal je ook zeker 500-800 per jaar afschrijven maar als je dit meetelt kom je beter in de buurt.

mijn advies kijk naar een focus station eventueel een focus 1 fase 2 tot 2003 wellicht een "oud" model maar wel goedkoper te krijgen dan je budget

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, dat budget... zoals gezegd, in deze categorie gaan alle overige lasten dan aankoop zwaarder wegen. Je bent dief van eigen portemonnaie als je vasthoudt aan een harde aanschafbudget helemaal los van budget om het op de weg te houden.
Lijkt me eerlijk gezegd verstandig om aanschafbudget iets te verlagen en dat geld over drie jaar (afschrijvingstermijn van oude brik) uit te smeren om je iets meer ruimte te geven qua lasten. Want EUR 200/maand (EUR 2400/jaar) is met 10k km onhaalbaar met een auto in de categorie die je zoekt. Zoals gezegd, wij hebben met vergelijkbare auto's berekend dat we rond de EUR 2900/jaar dus EUR 242 per maand uitkomen, en dat is met lage verzekering door leeftijd en aardig wat schadevrije jaren.

Stel dus jullie hebben nu EUR 3500 beschikbaar en willen max EUR 200/maand doen. Dat is dus totaal over drie jaar EUR 10700, maw aaschafkosten zijn maar 1/3, zelfs met je onrealistisch lage maandbedrag :o Als je ipv de onhaalbare EUR 200 gaat voor EUR 242 (realistisch bedrag voor een 206SW incl alles) per maand, kost dat over drie jaar EUR 8700. Dan hou je EUR 2000 over voor aanschaf zonder dat je over je totaalbudget heen gaat. Dat is een stuk krapper, maar je kunt desondanks vrijwel alle auto's die je noemde voor dat bedrag vinden zonder dat je gelijk de allergoedkoopste bij Jet Cars oid hoeft te nemen.

Bottom line: onderschat kosten om op de weg te houden niet, als je budget krap is die in ieder geval in totaalplaatje meenemen.

Soittakaa Paranoid!

• floriz87
Dank voor alle reacties! Dat zorgt ervoor dat mijn denkproces weer een stapje verder komt.

Overigens heb ik een rekenfoutje gemaakt, we verwachten 6000 km per jaar af te leggen in de auto }:O .

Wat betreft maandkosten, ik heb het volgende plaatje in mijn hoofd:
  • afschrijving 40 (5 jaar * 12 maanden * 40 euro = € 2400,- Bij auto van € 3500 gekocht met x km en leeftijd y jaar, moet deze dan verkocht worden voor € 1100 met km stand = x+30.000 en leeftijd = y+5jaar)
  • verzekering 35 (even opgezocht met independer)
  • belasting 36 (voor auto tussen 950 en 1050 kg)
  • onderhoud 60 (schatting met behulp van verschillende websites, per jaar dus € 720)
  • brandstof 50 (uitgaande van € 1,45/L ; 1:15 ; 500 km p maand)
Totaal: € 211,- p maand

[Voor 35% gewijzigd door floriz87 op 15-04-2015 17:00]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

floriz87 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:53:
Dank voor alle reacties! Dat zorgt ervoor dat mijn denkproces weer een stapje verder komt.

Overigens heb ik een rekenfoutje gemaakt, we verwachten 6000 km per jaar af te leggen in de auto }:O .
Dat maakt behoorlijk uit 8)7

Dan is EUR 200/maand allicht wel realistisch met de auto's die je overweegt. Tevens is LPG ook bij kleine lichte auto's dan niet zinnig. Maakt het geheel wat overzichtelijker iig :)
[q]Wat betreft maandkosten, ik heb het volgende plaatje in mijn hoofd:
  • afschrijving 40 (5 jaar * 12 maanden * 40 euro = € 2400,- Bij auto van € 3500 gekocht met x km en leeftijd y jaar, moet deze dan verkocht worden voor € 1100 met km stand = x+30.000 en leeftijd = y+5jaar)
Dat is erg optimistisch. Ik heb tot nu toe altijd auto's < EUR 2500 gekocht en over drie naar naar nul afgeschreven. Tot nu toe kwam dat nagenoeg exact uit (meestal na 2.5j andere auto en EUR 500 ofzo voor brik gevangen). Misschien dat je met EUR 3500 aanschaf een betere auto koopt, maar het blijven bakken >10j oud. Ik zou hooguit over vier of (als je dapper bent) vijf jaar naar nul afschrijven. Dus afschrijving zal een grotere post worden.
[q]• verzekering 35 (even opgezocht met independer)
• belasting 36 (voor auto tussen 950 en 1050 kg)
OK
[q]
• onderhoud 60 (schatting met behulp van verschillende websites, per jaar dus € 720)
Klinkt realistisch, sterker nog, is meer dan wij begroten (EUR 500/j, wat ook redelijk uit lijkt te komen).
[q]• brandstof 50 (uitgaande van € 1,45/L ; 1:15 ; 500 km p maand)
We hebben het wel over NL toch? Dan is EUR 1.45/l gemiddeld waarschijnlijk niet haalbaar - je tankt niet altijd bij de Tinq. En al zou je dat wel doen, hou er rekening mee dat brandstofprijzen weer aan het stijgen zijn. Ik zou zeker EUR 1.55/l rekeken.

En dan 1:15 - waar baseer je dat op? Die 206SW doet volgens spritmonitor.de gemiddeld 6.99l/100km, dus 1:14.3.

Dan nog valt het mee - je rekent zelf beetje raar; ik kom met 1.45, 1:15 en 500km uit op EUR 48.3, niet 50.
Totaal: € 211,- p maand
1) dat is dus al met jouw berekening meer dan de gewenste EUR 200/m
2) ik kom uit op:
EUR 72 afschrijving (naar nul over 4 jaar)
EUR 35 verzekering, 36 belasting, 60 onderhoud.
EUR 54 brandstof.
Totaal dus EUR 257/m.

Je gaat over die vier jaar dus niet EUR 3500 + 48x200 = EUR 13100 betalen (je budget zoals in ts), maar EUR 15863, dus ruim EUR 2500 over budget :o

Grootste kostenpost is afschrijving. Die kun je verlagen door goedkoper te kopen. Dat vrijgekomen budget kun je zoals ik eerder aangaf gebruiken om de hogere maandlasten op te vangen.

Stel je koopt voor EUR 2100 een auto. Dat scheelt dus direct EUR 1400, maar je afschrijving zakt ook naar EUR 43/m. In totaal wordt het dan EUR 2500 + 48x228 = EUR 13044. Voila, binnen totaalbudget ondanks maandlasten hoger dan de gewenste EUR 200 :)

Soittakaa Paranoid!

• kevin33
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:43

kevin33

Welkom in Utopia.

Heb je al gekeken naar een Nissan Almera Tino?
Ruim, niet duur in aanschaf, vrij zuinig.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:41
dion_b schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 20:59:
[...]

Station en <1050kg gaat altijd een lastige combo zijn, dan heb je eenvoudigweg weinig opties.
Een Yaris verso. Als je dat een station mag noemen :P

TheS4ndm4n#1919

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 30-09 14:07
De Mitsubishi Colt CZ5 voldoet aan al je wensen. Rij hem zelf om dezelfde redenen :+

Ik heb zelf ook nog voor een Renault Modus en Fiat Idea gekeken maar die zijn beduidend krapper.

[Voor 108% gewijzigd door frickY op 15-04-2015 20:06]

• TooTall_NL
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 23:02
Hey budget is een behoorlijke uitdaging... Zeker gezien het feit dat je ook je kids met een betrouwbare auto wil vervoeren.

Ik zou zelf ook wel de mitsubishi space star willen aanraden. Goedkoop niet onwijs luxe maar alles wat je wenst en lekker licht.
Mogelijk een cz5 colt, maar dat wordt binnen je budget wel wat lastiger is mijn vermoeden.

Verder is een hyundai matrix of accent mogelijk nog een optie. Ik heb zelf de voorkeur voor aziaten, maar dat is persoonlijk. Ik heb hier betere ervaringen mee naar mate de auto's meer te verduren hebben blijven deze in mijn ervaring beter presteren en minder onderhoud vergen. Maar ieder zijn eigen voorkeuren en ervaringen.

• floriz87
Even wat achtergrond mbt mijn openingspost:
Ons initiele plan was om een kleine Aziaat te kopen en daar zijn de eerste berekeningen dan ook op gebaseerd eigenlijk. Later hebben we verzonnen dat het beter een wat ruimere auto kan zijn, dus daar komt de term "ruim" vandaan. Ruim dus ten opzichte van bijv een Aygo :) .

Ik begrijp echter dat wanneer ik voor een ruimere auto kies, de maandkosten ook oplopen. Bedankt aan degenen die mij daarop wezen, ik heb op basis van jullie berekeningen een nieuw overzicht gemaakt.

KM/jaar: 6.000
Looptijd: 4 jaar
Aanschaf: € 2500,-

Kosten p maand:
  • afschrijving € 53,- (4 jaar * 12 maanden * 53 euro = € 2500,-)
  • verzekering € 35,- (even opgezocht met independer)
  • belasting € 36,- (voor auto tussen 950 en 1050 kg)
  • onderhoud € 45,- (schatting aangepast nav opmerkingen hierboven, per jaar dus € 540)
  • brandstof € 55,- (uitgaande van € 1,55/L ; 1:14 ; 500 km p maand)
Totaal: € 224,- p maand

Kosten in 4 jaar tijd: € 224,- * 48 + € 2500,- = € 13.252 (= € 3313,- per jaar; let op: 4 jaar)

OP plan = € 200,- * 60 + € 3500,- = € 15.500,- (= € 3100,- per jaar; let op: 5 jaar)

Ik denk dat die € 2500,- p maand + € 224 p maand wel mogelijk is, moeten we ons budget een klein beetje oprekken, dat kan wel.

De vraag is dus een beetje of een duurdere auto langer mee gaat. Aangezien dat grotendeels de afschrijving bepaalt, en daarmee een belangrijk deel van de maandelijkse kosten.

Andere optie is een auto van € 3000, die 5 jaar mee gaat ipv 4 jaar.
Dan zijn je maandlasten € 221,- p maand. Dus in 5 jaar tijd totaal = € 16.260 (per jaar dus € 3252)

Bestaat er zoiets als een vuistregel, waarbij je aan de hand van leeftijd, prijs en km-stand de verwachte levensduur kan bepalen? :*)

Het lijstje dat ik tot nu toe heb:
Ford Focus
Nissan Almera Tino
Toyota Yaris Verso
Mitsubishi Colt CZ5
Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Lancer
Hyundai Matrix
Hyundai Accent

Deze zal ik stuk voor stuk even nalopen en dan hier weer terug komen :) . De Opel Agila en Citroën Berlingo zijn misschien verstandige opties, maar vind ik gewoon te lelijk.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bestaat er zoiets als een vuistregel, waarbij je aan de hand van leeftijd, prijs en km-stand de verwachte levensduur kan bepalen? :*)
Nee.

Belangrijkste factoren zijn inherente betrouwbaarheid van de auto (per type en jaargang verschillend) en onderhoudshistorie. Een Volvo 240 uit het jaar nul voor bijna geen geld met een half miljoen op de teller kan zowaar een veel langere verwachte levensduur hebben dan een Smart ForFour van een paar jaar terug met 10k km op de teller voor een fors bedrag :o

Ben zelf veel meer van het verelendungstheorie: alles gaat toch kapot, beter weinig geld uit te geven en lage verwachtingen te hebben dan grotere risico te lopen met een duurder geval. Tot nu toe kwam dat prima uit, geen auto die we meer dan 3 jaar gereden hebben, maar nooit een zware financiele dobber en nooit stil komen te staan. Plus dat we verreweg meeste geld kwijt geweest zijn aan de duurste auto die we kochten (EUR 2300 :P ).

Als ik kijk naar je lijstje zou ik vooral goed kijken naar verbruik. Jij rekent met 1:14. Dat komt van de (behoorlijk zuinige) 206SW. Grootste deel van de auto's die je noemt gaat (veel) meer verbruiken.

Per model bekeken:
Ford Focus
Heerlijk om in te rijden, geweldig comfort en wegligging. Maar niet bijzonder zuinig en aan de zware kant voor jouw eisen.
Nissan Almera Tino
Toyota Yaris Verso
Mitsubishi Colt CZ5
Te weinig ervaring om iets concreets te zeggen, behalve dat ook hier 1:14 erg optimistisch is.
Mitsubishi Space Star
Ruim en betrouwbaar, maar zwaar en onzuinig.
Mitsubishi Lancer
Hyundai Matrix
Heb je eigenlijk wel de specs van deze bakken opgezocht? Net zoals de Space Star en de Focus zijn dit (veel) zwaardere auto's dan wat je zoekt. Als je de moeite neemt om een max te stellen qua gewicht, hou je er dan ook aan - anders heeft het erg weinig zin om om advies te vragen :X
Ik voel me iig knap lullig als ik tijd in je vraag gestoken heb op basis van eisen die je stelt en dan constateer dat jij diezelfde eisen volstrekt negeert
Hyundai Accent
Hoe lang ben je? Dit zijn leuke autotjes als je ongeveer zo groot bent als gemiddelde Koreaan. Met m'n 1m86 kreeg ik binnen kwartier last van m'n benen, en dat was met stoel zo ver naar achteren dat er niemand achter me kon zitten. Wel prima qua gewicht, motorblok die erg lekker trekt en volkomen bulletproof is. Qua verbruik is 1:14 of beter prima haalbaar. Maar ik zou toch meer een station aanraden met kinderen.

Soittakaa Paranoid!

• floriz87
dion_b schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:34:
[...]

[...]

Heb je eigenlijk wel de specs van deze bakken opgezocht? Net zoals de Space Star en de Focus zijn dit (veel) zwaardere auto's dan wat je zoekt. Als je de moeite neemt om een max te stellen qua gewicht, hou je er dan ook aan - anders heeft het erg weinig zin om om advies te vragen :X
Ik voel me iig knap lullig als ik tijd in je vraag gestoken heb op basis van eisen die je stelt en dan constateer dat jij diezelfde eisen volstrekt negeert

[...]
Snel even eerste reactie: het lijstje is gewoon een opsomming van auto's van de in hierboven genoemde reacties. Het is dus niet mijn eigen lijstje, maar van andere users. Daarom gaf ik hierboven ook al aan dat ik dit lijstje ga doornemen, omdat ik deze auto's nog niet gecheckt heb.

Kort: Ik ben je zeer dankbaar voor je hulp en je advies is nuttig en ik probeer mijn winst te halen uit jouw tijd ;) .

Op de rest van je post reageer ik zsm.

Edit:

Auto
Ford Focus
Nissan Almera Tino
Toyoto Yaris Verso
Mitsubishi Colt CZ5
Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Lancer
Hyundai Matrix
Hyundai Accent
Verbruik
13.3
13.3
13.5
14.6
13.3
12.1
12.5
14.3
Gewicht
1076
1280
955
945
1135
1250
1223
1010

Gebaseerd op gegevens van spritmonitor.de en autoweek.nl.

[Voor 18% gewijzigd door floriz87 op 16-04-2015 17:02]

• RocketKoen
floriz87 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:44:
[...]

Snel even eerste reactie: het lijstje is gewoon een opsomming van auto's van de in hierboven genoemde reacties. Het is dus niet mijn eigen lijstje, maar van andere users. Daarom gaf ik hierboven ook al aan dat ik dit lijstje ga doornemen, omdat ik deze auto's nog niet gecheckt heb.

Kort: Ik ben je zeer dankbaar voor je hulp en je advies is nuttig en ik probeer mijn winst te halen uit jouw tijd ;) .

Op de rest van je post reageer ik zsm.

Edit:

Auto
Ford Focus
Nissan Almera Tino
Toyoto Yaris Verso
Mitsubishi Colt CZ5
Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Lancer
Hyundai Matrix
Hyundai Accent
Verbruik
13.3
13.3
13.5
14.6
13.3
12.1
12.5
14.3
Gewicht
1076
1280
955
945
1135
1250
1223
1010

Gebaseerd op gegevens van spritmonitor.de en autoweek.nl.
Ik had die Verso genoemd omdat ik er vanuit ging dat hij ongeveer net zo zuinig was als mijn gewone yaris.
Maar dat valt toch vies tegen.
Ter vergelijking, mijn gewone (1.0L 2000) haalt gemiddeld 1:18 (80% 100km weg). en volgens de statistieken op autoweek 1:16.7

Dus als een kleinere laadruimte niet erg is... Scheelt een hoop geld. En nog steeds ruimer dan een Aygo ;)

TheS4ndm4n#1919

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De Verso is hoger, dus veel minder aerodynamisch. Niet gek dus dat het minder zuinig is.

Maar goed, dit blijft een totale lijst van appels en peren, met auto's in drie verschillende klasses met zeer uiteenlopende vormen, gewichten en formaten.

Ik zou dus alsnog gaan filteren op kofferruimte enzo.

Soittakaa Paranoid!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:06

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ik dacht meteen aan mijn oude auto; Skoda Fabia Combi 1.4
Ruim genoeg
5 deuren
1040 kg
En mijn verbruik lag rond de 6,2 - 6,8 l/100 km gemiddeld.

[Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 16-04-2015 19:04]

• Daniel36
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01:41

Daniel36

Mr. Positivo himself

De 50 euro per maand voor onderhoud ga je toch niet redden als je koppeling of distributie moet vervangen?
Dan zoeken naar een auto die dat al achter de rug heeft?

• floriz87
dion_b schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:49:
De Verso is hoger, dus veel minder aerodynamisch. Niet gek dus dat het minder zuinig is.

Maar goed, dit blijft een totale lijst van appels en peren, met auto's in drie verschillende klasses met zeer uiteenlopende vormen, gewichten en formaten.

Ik zou dus alsnog gaan filteren op kofferruimte enzo.
Ga ik doen!
Barrycade schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:03:
Ik dacht meteen aan mijn oude auto; Skoda Fabia Combi 1.4
Ruim genoeg
5 deuren
1040 kg
En mijn verbruik lag rond de 6,2 - 6,8 l/100 km gemiddeld.
Ik kan deze niet vinden voor dit gewicht. Ik heb gekeken op http://www.autoweek.nl/au...k=Skoda&model=&waar=specs , maar daar vind ik geen 1.4 modellen die minder dan 1050 wegen. En de combi´s die minder dan 1050 wegen zijn allemaal 1.2 en van na 2007 (die ga je niet vinden voor onder de 2500 a 3000).
Daniel36 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:22:
De 50 euro per maand voor onderhoud ga je toch niet redden als je koppeling of distributie moet vervangen?
Dan zoeken naar een auto die dat al achter de rug heeft?
Bij mijn weten is het vervangen van een distributieriem (afhankelijk van je auto) ongeveer 500 euro (in deze categorie auto's). Maar allicht zal je af en toe een flinke uitgave moeten doen, daar zet je je geld voor apart iedere maand. Hoewel je liever hebt dat dat al gebeurd is vlak voordat jij die auto koopt.

[Voor 46% gewijzigd door floriz87 op 16-04-2015 19:51]

• Daniel36

Daniel36

Mr. Positivo himself

Tuurlijk maar dat drijft de gemiddelde kosten per maand nogal op, dat bedoel ik.
elk jaar een beurt plus een grote uitgave aan iets wat kapot gaat eens in de drie jaar, dan zou je het kunnen redden.

• martijn_tje
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 28-09 06:21
1e generatie mazda 2 anders. Redelijk wat betreft ruimte. Redelijk zuinig, Redelijk licht. Behoorlijk betrouwbaar. Niet te duur in aanschaf.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:06

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ah, verkeerd gekeken. Skoda Fabia hatch is wél 1040 kg.
Vrijwel dezelfde ruimte, in ieder geval voor 1 baby en kleuter/peuter.

Maar weet niet waar je woont en waar je de wagen voor gaat gebruiken, maar als je nu zonder doet en het allemaal nijpend is qua geld is het dan niet handiger om te huren/ car sharen?

6K per jaar klinkt als veel korte ritjes in de stad. En dan lopen de benzine EN parkeren flink op. Wellicht ook iets om rekening mee te houden.

Edit; ik zie Leiden, dus Randstad. Dat moet toch wel te doen zijn met een huur/share constructie.

[Voor 9% gewijzigd door Barrycade op 16-04-2015 21:58]

• RocketKoen
floriz87 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:50:
[...]
Bij mijn weten is het vervangen van een distributieriem (afhankelijk van je auto) ongeveer 500 euro (in deze categorie auto's). Maar allicht zal je af en toe een flinke uitgave moeten doen, daar zet je je geld voor apart iedere maand. Hoewel je liever hebt dat dat al gebeurd is vlak voordat jij die auto koopt.
Of een auto kopen met een distributie ketting.

Maar bij een 2e handsje kun je er vanuit gaan dat de vorige eigenaar zo'n duur onderhoud niet vlak voor de verkoop nog heeft gedaan.

Sterker nog, als je nergens kan vinden wanneer de riem het laatst is vervangen moet je hem eigenlijk na aankoop meteen vervangen. Anders sta je een half jaar later ergens in de berm met een motor die volledig in de soep is gelopen.
Barrycade schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:58:

Maar weet niet waar je woont en waar je de wagen voor gaat gebruiken, maar als je nu zonder doet en het allemaal nijpend is qua geld is het dan niet handiger om te huren/ car sharen?

6K per jaar klinkt als veel korte ritjes in de stad. En dan lopen de benzine EN parkeren flink op. Wellicht ook iets om rekening mee te houden.
Ligt er natuurlijk aan waar je woont. In de randstad kun je overal wel met het OV of met de fiets komen. Maar op het platteland is dat niet echt een optie. Daar kun je dan weer overal gratis parkeren en is het niet zo druk in de spits.

[Voor 32% gewijzigd door RocketKoen op 16-04-2015 21:28]

TheS4ndm4n#1919

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

floriz87 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:50:
[...]

Ik kan deze niet vinden voor dit gewicht. Ik heb gekeken op http://www.autoweek.nl/au...k=Skoda&model=&waar=specs , maar daar vind ik geen 1.4 modellen die minder dan 1050 wegen. En de combi´s die minder dan 1050 wegen zijn allemaal 1.2 en van na 2007 (die ga je niet vinden voor onder de 2500 a 3000).
Kijk dan naar de Seat Cordoba Vario, dat is nagenoeg zelfde auto (net zoals de Fabia op de VW Polo gebaseerd), maar marginaal lichter - en toch een iets grotere kofferbak. Een 1.4 weegt net onder de 1050kg.

Heb er de dieselvariant van gehad. Het is een betrouwbaar werkpaard, maar weinig comfort - vooral de stoelen waren voor mijn rug afgrijselijk (heb ooit 2900km in een (lang) weekend erin gereden, dat was een marteling).

Sowieso, als je een shortlist hebt die op basis van 'harde' specs kloppen, dus gewenst verbruik, gewenst gewicht, gewenste kofferruimte etc., dan is het tijd om de 'zachte' dingen mee te nemen. Zitcomfort is zelfs met 6k km een van de belangrijkste daar. Je kunt daar tot op zekere hoogte objectief naar kijken (leren Volvo stoelen zijn goddelijk etc), maar grootste deel is subjectief. Mijn rug houdt niet van VAG (VW, Audi, Seat, Skoda) of Hyundai stoelen van 10-15 jaar terug, mijn rug wordt een stuk vrolijker van PSA stoelen uit dezelfde periode (Peugeot, Citroen), en ook van Opel, Toyota, Ford en Renault. Maar dat is mijn rug. Jouw rug zou wel eens totaal andere voorkeuren kunnen hebben. Daar moet je achter komen en vervolgens dat meenemen in je keuze. Goed opletten als je bij vrienden/familie in de auto zit is een handige manier, evt kun je via Snappcar andermans auto uit zelfde periode huren en zo een uitgebreide testrit maken.

Dat laatste is sowieso een aanrader: als je eenmaal op een bepaald type uitgekomen bent, maak dan een testrit in een auto van dat type dat je zeker niet gaat kopen (bijv omdat hij niet te koop staat) - en daar kan SnappCar goed bij helpen - voordat je daadwerkelijk testritten voor de aanschaf gaat doen. Waar ik mezelf iedere keer op betrap is om bij aanschaf 'nieuwe' auto vooral te focussen op de dingen waar ik minder blij mee was met vorige auto. De nieuwe is daar geheid beter in (want daar sterk op gelet bij uitkiezen). Dus dolblij. Helaas let je dan minder op de minpunten van de nieuwe auto. Als je daarentegen die dolblije fase hebt met een auto die niet te koop staat, ga je bij je testrit vergelijken met die eerdere ervaring met zelfde auto, niet met je vorige brik waar je om goede redenen vanaf wilt. Dat is een stuk gezonder en helpt om de echte gebreken te vinden.
[...]

Dat, en het is een indicatie van goed onderhoud. Als je eentje koopt met duidelijk onderhoudsboekje waar je kunt zien wanneer beurten zijn gebeurd en wat toen gedaan is, is dat een erg goed teken. Als je hem krijgt met de melding dat de distributieriem "binnenkort" vervangen moet worden kan het zomaar zijn dat de vorige eigenaar er al >50k km mee gereden heeft en nog nooit enige onderhoud gepleegd heeft. Dan gaat dat een dure grap worden.

Soittakaa Paranoid!

• floriz87
Ik heb op basis van het aanbod onder de € 3000,- en een laadruimte groter dan 300 liter een lijstje gemaakt van de beschikbare modellen (zie onderstaande tabellen). Op basis van deze tabellen springt voor mij de Seat Cordoba Vario er als eerste uit. Is er iets bekend over de betrouwbaarheid van deze auto? Er zijn een hoop occasions beschikbaar met een behoorlijk hoge KM-stand, dus dat is een goed teken.

Auto <1050 kg
Mazda Demio
Daihatsu Move
Seat Cordoba Vario
Citroen C3
Peugeot 206SW
Daihatsu Gran Move
Suzuki Baleno Wagon
Daewoo Kalos
Verbruik
15.1
15.1
14.9
14.7
14.5
12.9
12.9
12.7
Gewicht
930
790
1046
953
965
965
965
960
Laadruimte min
330
316
455
305
313
400
379
175
Laadruimte max
679
1323
762
1330
1136
1490
1377
735

Auto <1050 kg
Mazda Demio
Daihatsu Move
Seat Cordoba Vario
Citroen C3
Peugeot 206SW
Daihatsu Gran Move
Suzuki Baleno Wagon
Daewoo Kalos
Link naar foto
http://media.autoweek.nl/m/m1by0f0bcgve_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhfobdp9e_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0i6b1gjh_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0ebbjg39_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyh5sb0ly4_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhfobml9h_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0grbh5wr_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhj8br45q_800.jpg

Auto >1050 kg en <1150 kg
Mazda 323 Fastbreak
Mitsubishi Space Star
Ford Fusion
Renault Megane
Ford Focus
Citroen Xsara Break
Fiat Idea
Opel Astra (Wagon)
Chrysler Neon
Kia Shuma
Peugeot 307 XS
Verbruik
13.5
13.3
13.2
13.1
13
12.9
12.8
12.7
12.7
12.3
11.2
Gewicht
1055
1130
1070
1110
1076
1137
1130
1063
1085
1089
1134
Laadruimte min
356
370
337
485
520
517
320
480
334
328
341
Laadruimte max
?
1370
1175
1600
1580
1412
1420
1500
?
?
1328

Auto >1050 kg en <1150 kg
Mazda 323 Fastbreak
Mitsubishi Space Star
Ford Fusion
Renault Megane
Ford Focus
Citroen Xsara Break
Fiat Idea
Opel Astra (Wagon)
Chrysler Neon
Kia Shuma
Peugeot 307 XS
Link naar foto
http://media.autoweek.nl/m/m1by0dgbh9pe_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0fob6iwl_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0e6bvp7r_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0i8bw7hx_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhhabdsjr_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0f6bhgq2_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0pab2ece_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0gtboiu3_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0khbr4cf_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhjxb7jnd_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhjgbd4tp_800.jpg
martijn_tje schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:53:
1e generatie mazda 2 anders. Redelijk wat betreft ruimte. Redelijk zuinig, Redelijk licht. Behoorlijk betrouwbaar. Niet te duur in aanschaf.
Dank voor de tip, staat genoteerd :) . Alleen een laadruimte van 268 (opgegeven) is nogal weinig.
Barrycade schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:58:

Edit; ik zie Leiden, dus Randstad. Dat moet toch wel te doen zijn met een huur/share constructie.
We hebben hier over nagedacht, maar de meeste alternatieve opties (Greenwheels bijv) zijn nauwelijks goedkoper. Met een kind verwachten we het handig te vinden om gewoon onze zooi in de auto te kunnen laten liggen en niet afhankelijk te zijn van anderen.

Daarnaast reizen we nu steeds met het OV, dat gaat best heel redelijk zonder kind. Maar binnenkort gaan we verhuizen, weliswaar binnen Leiden, en wordt het OV ongunstiger. Naar mijn schoonouders met OV is 1 uur en 10 minuten, met auto 25 minuten (ruim gerekend). Naar mijn ouders is met OV ruim 2 uur, met de auto is het 1 uur. Eigenlijk zijn dit uberhaupt waarschijnlijk de meest gemaakte ritjes, behalve nog vriendenbezoek en uitstapjes. Naar mijn werk kan ik met de fiets en boodschappen kunnen lopend worden gedaan (kleine 10 min lopen).

Het is ons vooral te doen om de vrijheid en het gemak. We irriteren ons nu al geregeld aan het niet hebben van een auto (natuurlijk zal een auto ook irritaties met zich meebrengen), en met een kind zijn we zonder auto meer gebonden aan huis en meer afhankelijk van anderen.
RocketKoen schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:26:
[...]

Of een auto kopen met een distributie ketting.

Maar bij een 2e handsje kun je er vanuit gaan dat de vorige eigenaar zo'n duur onderhoud niet vlak voor de verkoop nog heeft gedaan.

Sterker nog, als je nergens kan vinden wanneer de riem het laatst is vervangen moet je hem eigenlijk na aankoop meteen vervangen. Anders sta je een half jaar later ergens in de berm met een motor die volledig in de soep is gelopen.

[...]

Ligt er natuurlijk aan waar je woont. In de randstad kun je overal wel met het OV of met de fiets komen. Maar op het platteland is dat niet echt een optie. Daar kun je dan weer overal gratis parkeren en is het niet zo druk in de spits.
Jep, mee eens, belangrijk dat de boekjes aanwezig en in orde zijn.
dion_b schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 00:36:
[...]

Kijk dan naar de Seat Cordoba Vario, dat is nagenoeg zelfde auto (net zoals de Fabia op de VW Polo gebaseerd), maar marginaal lichter - en toch een iets grotere kofferbak. Een 1.4 weegt net onder de 1050kg.

Heb er de dieselvariant van gehad. Het is een betrouwbaar werkpaard, maar weinig comfort - vooral de stoelen waren voor mijn rug afgrijselijk (heb ooit 2900km in een (lang) weekend erin gereden, dat was een marteling).

Sowieso, als je een shortlist hebt die op basis van 'harde' specs kloppen, dus gewenst verbruik, gewenst gewicht, gewenste kofferruimte etc., dan is het tijd om de 'zachte' dingen mee te nemen. Zitcomfort is zelfs met 6k km een van de belangrijkste daar. Je kunt daar tot op zekere hoogte objectief naar kijken (leren Volvo stoelen zijn goddelijk etc), maar grootste deel is subjectief. Mijn rug houdt niet van VAG (VW, Audi, Seat, Skoda) of Hyundai stoelen van 10-15 jaar terug, mijn rug wordt een stuk vrolijker van PSA stoelen uit dezelfde periode (Peugeot, Citroen), en ook van Opel, Toyota, Ford en Renault. Maar dat is mijn rug. Jouw rug zou wel eens totaal andere voorkeuren kunnen hebben. Daar moet je achter komen en vervolgens dat meenemen in je keuze. Goed opletten als je bij vrienden/familie in de auto zit is een handige manier, evt kun je via Snappcar andermans auto uit zelfde periode huren en zo een uitgebreide testrit maken.

Dat laatste is sowieso een aanrader: als je eenmaal op een bepaald type uitgekomen bent, maak dan een testrit in een auto van dat type dat je zeker niet gaat kopen (bijv omdat hij niet te koop staat) - en daar kan SnappCar goed bij helpen - voordat je daadwerkelijk testritten voor de aanschaf gaat doen. Waar ik mezelf iedere keer op betrap is om bij aanschaf 'nieuwe' auto vooral te focussen op de dingen waar ik minder blij mee was met vorige auto. De nieuwe is daar geheid beter in (want daar sterk op gelet bij uitkiezen). Dus dolblij. Helaas let je dan minder op de minpunten van de nieuwe auto. Als je daarentegen die dolblije fase hebt met een auto die niet te koop staat, ga je bij je testrit vergelijken met die eerdere ervaring met zelfde auto, niet met je vorige brik waar je om goede redenen vanaf wilt. Dat is een stuk gezonder en helpt om de echte gebreken te vinden.

[...]

Dat, en het is een indicatie van goed onderhoud. Als je eentje koopt met duidelijk onderhoudsboekje waar je kunt zien wanneer beurten zijn gebeurd en wat toen gedaan is, is dat een erg goed teken. Als je hem krijgt met de melding dat de distributieriem "binnenkort" vervangen moet worden kan het zomaar zijn dat de vorige eigenaar er al >50k km mee gereden heeft en nog nooit enige onderhoud gepleegd heeft. Dan gaat dat een dure grap worden.
Seat Cordoba Vario staat op mijn lijstje, lijkt me een goede kandidaat. Bedankt voor je verdere aankooptips, dat wordt inderdaad een kwestie van uitproberen. Nadeel is dat je veel van die dingen pas merkt na een langere tijd rijden en als je langer een eigen auto hebt gehad. Dan weet je waar je op moet letten en wanneer het goed voelt/is.

[Voor 53% gewijzigd door floriz87 op 17-04-2015 13:52]

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 29-09 21:32
Even een paar tips van een vader met twee kleine kinderen.

1. In tegenstelling tot wat je zou verwachten neemt een baby/peuter/kleuter MEER ruimte in op de achterbank dan een kind dat aanzienlijk ouder is. Een baby/peuter/kleuter kun je wat dat betreft vergelijken met een puber (qua hoeveelheid benodigde ruimte).

Een maxi-cosi en vooral het zitje dat je daarna nodig hebt (vanaf ca. 9 maanden) nemen namelijk idioot veel ruimte in. Op zich geen probleem als je zelf klein bent. Maar als je zelf lang bent dan ga je merken dat je stoel zo ver naar achter staat dat je kind in de knel komt.

Ter indicatie: mijn zoontje van 3 trapt vrolijk met z'n voetjes tegen mijn rug. Ik ben 1m82 en rijd in een Octavia. Dat deed hij trouwens ook al toen hij 2 was.

Wel iets om op te letten dus!

2. Als je zo weinig KM's rijdt zou ik helemaal niet op verbruik letten, dat zijn in dat geval immers de kosten niet.

3. Als je 3 kinderen overweegt dan heb je ook 3 volwaardige zitplaatsen achterin nodig. Er zijn maar heel weinig auto's die daaraan voldoen. De meeste MPV's wel als ook bijvoorbeeld de Volvo V70. De ANWB heeft hier dacht ik een overzicht van.

[Voor 38% gewijzigd door havana op 17-04-2015 12:42]

Maar ik kan het mis hebben

• floriz87
havana schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:38:

1. In tegenstelling tot wat je zou verwachten neemt een baby/peuter/kleuter MEER ruimte in op de achterbank dan een kind dat aanzienlijk ouder is. Een baby/peuter/kleuter kun je wat dat betreft vergelijken met een puber (qua hoeveelheid benodigde ruimte).

Een maxi-cosi en vooral het zitje dat je daarna nodig hebt (vanaf ca. 9 maanden) nemen namelijk idioot veel ruimte in. Op zich geen probleem als je zelf klein bent. Maar als je zelf lang bent dan ga je merken dat je stoel zo ver naar achter staat dat je kind in de knel komt.

Ter indicatie: mijn zoontje van 3 trapt vrolijk met z'n voetjes tegen mijn rug. Ik ben 1m82 en rijd in een Octavia. Dat deed hij trouwens ook al toen hij 2 was.

Wel iets om op te letten dus!

2. Als je zo weinig KM's rijdt zou ik helemaal niet op verbruik letten, dat zijn in dat geval immers de kosten niet.

3. Als je 3 kinderen overweegt dan heb je ook 3 volwaardige zitplaatsen achterin nodig. Er zijn maar heel weinig auto's die daaraan voldoen. De meeste MPV's wel als ook bijvoorbeeld de Volvo V70. De ANWB heeft hier dacht ik een overzicht van.
1) Genoeg ruimte in een auto is dus niet perse genoeg. Je wilt zowaar voorin, achterin en in de laadbak genoeg ruimte voor benen en kinderwagen + attributen.
2) Goede opmerking, zo heb ik er nog niet naar gekeken.
3) Voordat het er 3 zijn zal het nog even duren verwacht ik, dan zijn we wel bij auto 2 aanbeland ;) . Maar ik neem dit mee in mijn keuze, zal even zoeken op de ANWB site.

Edit: Gevonden (http://www.anwb.nl/bestan...def20102012batch2.3.pdf), echter gaat het hier om auto's van max 5 jaar oud, en die vallen buiten mijn budget.

[Voor 6% gewijzigd door floriz87 op 17-04-2015 15:05]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) ja, dat heb ik al keer of drie gezegd :z
2) pas op met die aanname - dat is bij nieuwe auto's (waar afschrijving totaal dominant is) misschien het geval, maar bij relatief goedkope tweedehandsjes is verbruik zelfs bij 6k km nog een flink deel van je kosten. Ga maar na, je hebt het dan over 500km/maand. Het verschil tussen 1:12 (EUR 65/maand) en 1:15 (EUR 51/maand), EUR 14/maand dus, is al iets van 7% van je streefmaandbudget. Natuurlijk, het gaat hooguit om een paar honderd EUR per jaar - maar goed, als je al krap bij kas zit, is een paar honderd EUR per jaar al meer dan je wilt missen

Komt bij dat die 6k km/j een schatting is. Hoe lager het verbruik, des te minder de nauwkeurigheid ervan uitmaakt voor je kosten. Als je stiekem toch 10k km gaat rijden hakt hoger verbruik er fors in. Dat is de reden dat wij bijv met 8k km/j, ongeveer op omslagpunt LPG/benzine toch voor LPG kiezen: als we in de zomer besluiten om met auto op vakantie te gaan en zo opeens 2k km extra rijden, zijn we voordeliger uit.

3) Inderdaad nu de auto kopen die je *nu* nodig hebt, auto's zijn - net zoals computers - waardeloze investeringen, ze worden alleen maar minder waard. Dus om nu duurder te rijden omdat je straks meer nodig hebt is je reinste geldverspilling. Als de brik die je nu koopt dan nog rijdt, verkopen en vervangen door wat je dan wilt. Ook gaan er dan andere auto's beschikbaar zijn. Wat dat betreft zit ik met smart te wachten tot de Dacia Logan MCV voor een laag bedrag 2e hands te krijgen is, dat lijkt me ongeveer ideale budgetgezinsauto (zeker in LPG-uitvoering, want benzine en diesel is nogal onzuinig)

Soittakaa Paranoid!

• frickY
Waar is de CZ5 nu gebleven;
Kofferbak is wel krap bemeten (220L) maar de bank kan in 2 delen plat en zelfs eenvoudig volledig verwijderd worden. Ik krijg er een kinderwagen en 2 volwassenen excl mezelf in mee. En hij heeft een distributieketting ipv riem.
Ons verbruik is gemiddeld 5,8L per 100km en wegenbelasting €26 per maand (Noord-Brabant).

Met 2 kinderen achterin, en dus geen mogelijkheid een bank plat te leggen, zie ik de kofferruimte wel snel te klein worden, maar zover is het nog niet toch :p

[Voor 49% gewijzigd door frickY op 17-04-2015 15:46]

• floriz87
dion_b schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:14:
1) ja, dat heb ik al keer of drie gezegd :z
2) pas op met die aanname - dat is bij nieuwe auto's (waar afschrijving totaal dominant is) misschien het geval, maar bij relatief goedkope tweedehandsjes is verbruik zelfs bij 6k km nog een flink deel van je kosten. Ga maar na, je hebt het dan over 500km/maand. Het verschil tussen 1:12 (EUR 65/maand) en 1:15 (EUR 51/maand), EUR 14/maand dus, is al iets van 7% van je streefmaandbudget. Natuurlijk, het gaat hooguit om een paar honderd EUR per jaar - maar goed, als je al krap bij kas zit, is een paar honderd EUR per jaar al meer dan je wilt missen

Komt bij dat die 6k km/j een schatting is. Hoe lager het verbruik, des te minder de nauwkeurigheid ervan uitmaakt voor je kosten. Als je stiekem toch 10k km gaat rijden hakt hoger verbruik er fors in. Dat is de reden dat wij bijv met 8k km/j, ongeveer op omslagpunt LPG/benzine toch voor LPG kiezen: als we in de zomer besluiten om met auto op vakantie te gaan en zo opeens 2k km extra rijden, zijn we voordeliger uit.

3) Inderdaad nu de auto kopen die je *nu* nodig hebt, auto's zijn - net zoals computers - waardeloze investeringen, ze worden alleen maar minder waard. Dus om nu duurder te rijden omdat je straks meer nodig hebt is je reinste geldverspilling. Als de brik die je nu koopt dan nog rijdt, verkopen en vervangen door wat je dan wilt. Ook gaan er dan andere auto's beschikbaar zijn. Wat dat betreft zit ik met smart te wachten tot de Dacia Logan MCV voor een laag bedrag 2e hands te krijgen is, dat lijkt me ongeveer ideale budgetgezinsauto (zeker in LPG-uitvoering, want benzine en diesel is nogal onzuinig)
1) Duurt even voordat iets goed doordringt ;) .
2) Ja, dat is waar. Maar ik denk dat het punt is dat de nadruk niet op het verbruik moet komen te liggen, maar dat ruimte belangrijker is.
3) Ja inderdaad. Volgens mij is 1 van die Dacia MPV's een paar jaar geleden tot gezinsauto van het jaar uitgeroepen. Zeven zitplaatsen en dat voor minder dan 20.000 euro. En kwalitatief een heel behoorlijke auto.
frickY schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:37:
Waar is de CZ5 nu gebleven ;(
Kofferbak is wel klein bemeten (220L), maar de bank kan in 2 delen plat en zelfs eenvoudig volledig verwijderd worden. Ik krijg er een kinderwagen en 3 volwassenen in mee.
En hij heeft een distributieketting ipv riem.
Volgens autoweek is de CZ5 vanaf 2007 in productie gekomen. Daarmee ligt de auto zeer waarschijnlijk buiten mijn budget (ik kan hier inderdaad dan ook geen occasions van vinden onder de 3000).

Wat vinden jullie van deze occasion (voor zover je er wat over kan zeggen)?
http://www.autowereld.nl/...amen-8405076/details.html

BTW: ben ik nou gek, of wordt in deze advertentie obvious gesjoemeld met de KM-stand? (gezien de foto's van de boekjes)
http://www.autowereld.nl/...km-nap-11873881/foto.html

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:59
floriz87 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:53:
Dat was mijn verwachting ook. In de praktijk is het het dubbele geworden...

Ik heb nu een Panda (en die staat nog steeds op de lijst om in te ruilen voor iets groters) uit 2010. Die vind je wel voor de door jou gewenste prijs (kopen?) O-) . Motorrijtuigenbelasting en verzekering is goedkoper, en de volledige kinderwagen past met wat puzzelen in de kofferbak. Blijft er plek over voor 1 of 2 kinderstoeltjes op de achterbank!
Oh, en het rijdt he-le-maal niet fijn. I.t.t. de drieling Aygo/C1/107, die vind ik best lekker rijden (maar hebben een kwart van de kofferruimte).
Als je met name lage maandlasten wilt hebben, zou ik zeker kijken naar een aanzienlijk lichtere auto waar wellicht meer in past dan je op het eerste gezicht denkt.

Wat we niet hebben: airco! En dat staat toch keihard op de verlanglijst voor een vervangende auto. Wellicht iets voor jou om over na te denken, zeker met kind(eren) achterin.

[Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 17-04-2015 15:53]

• frickY
floriz87 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:46:
Volgens autoweek is de CZ5 vanaf 2007 in productie gekomen. Daarmee ligt de auto zeer waarschijnlijk buiten mijn budget (ik kan hier inderdaad dan ook geen occasions van vinden onder de 3000).
Dat is de Edition Two
De mijne is van 2005. voor €4200 bij een Mitsu-dealer gekocht (3de eigenaar, 80k km)
Dus er gaat iets mis met je zoekopdracht. Particulier met iets hogere km-stand moet geen probleem zijn onder de 3k, al blijf ik er bij dat dat een vrij krap budget is voor je eisen (met name betrouwbaarheid en ruimte).

//Edit
Én hij heeft isofix.

[Voor 53% gewijzigd door frickY op 18-04-2015 21:07]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

floriz87 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:46:
[...]

BTW: ben ik nou gek, of wordt in deze advertentie obvious gesjoemeld met de KM-stand? (gezien de foto's van de boekjes)
http://www.autowereld.nl/...km-nap-11873881/foto.html
Je bent gek. Tja, je vraagt er zelf om he. :P

Even serieus, als er al gesjoemeld zou zijn, dan blijkt het niet uit de historie. Bovenaan staat wanneer de beurt daadwerkelijk is uitgevoerd; de datum en met welke kilometerstand op die dag. Ik denk dat je daardoor in de war wordt gebracht.

Onderaan staat voor wanneer de volgende beurt zou moeten gebeuren; voor een bepaalde datum of de volgende kilometerstand, wat er het eerst wordt bereikt. Hierbij gaan ze uit van normaal gebruik.

Ga even uit van een reguliere onderhoudsinterval van 15k km.
Sommige auto's rijden niet zoveel (10k km), en die krijgen dus bijvoorbeeld jaarlijks hun onderhoud. Andere auto's rijden wat meer en hebben (ruim) voor die tijd al hun kilometers er op zitten. Die zie je dan ook meerdere keren per jaar in de garage.

Wat je bij deze auto ziet, is dat de auto dusdanig weinig heeft gereden, dat de eigenaar (vast in overleg met de garage) de onderhoudsinterval iets heeft opgerekt. In plaats van netjes iedere 12 maanden, werd het bijvoorbeeld 18 maanden of 24 maanden. De auto heeft in die periode zo weinig kilometers gemaakt, 2500 km per jaar, dat dát geen punt van zorgen is.

Wat wel een puntje van aandacht kan zijn, is dat bijvoorbeeld de banden uitgedroogd zijn, maar dat het loopvlak nog niet is versleten. In dat geval zou ik ze toch vervangen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Fr33z
  • Laatst online: 23:19
RocketKoen schreef op woensdag 15 april 2015 @ 19:55:
[...]

Een Yaris verso. Als je dat een station mag noemen :P
ja deze! Superlelijk maar wel praktisch. Heb er net een jaar 1tje gereden van 2001 met 210k op de teller. Gekocht voor 1450 euro, 1 jaar in gereden en circa 20k gereden met gemiddeld 1:15,5 l/km (wel met 110 op de snelweg) en ik heb 'm een jaar later voor precies 1450 verkocht.

oke, dit was misschien allemaal wat mazzel en nogal N=1, maar ik wil maar zeggen, mijn maandelijkse kosten:
35 verzekering
35 MRB
161 benzine (bij 1,5 €/L)
33 onderhoud (400 in 1 jaar incl. nieuwe banden)
------+
264 / maand

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Mijn ervaring met Mazda 2 1.4 generatie 2004/2005. Heerlijke auto die je behoorlijk goed kan volladen. Plank van 2.60m bij 60cm kreeg ik zonder problemen erin.
Onderdelen kan je ook van Ford Fiesta krijgen. Veilige auto en zeer betrouwbaar. Kleine draaicirkel. Verkijk je niet op de kleine achterbak. Rolklep in en je gaat hoogte in. Wel grote achterklep maar lage laadruimte. Behoorlijk spacemonster. Heb 15 pc's, 4 oude crt schermen, diverse dozen en nog laserprinter erin gekregen. Ook met verhuizen ging meer in dan mijn Golf, zeker door de voorstoel die plat kan. Redelijk zuinig dus echt wel leuke kleine mpv.

[Voor 4% gewijzigd door itsalex op 17-04-2015 19:18]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan heb je het over een Demio neem ik aan? De Mazda 2 die daarna kwam is beduidend kleiner bemeten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02:18
havana schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:38:

[...]

Dit. Ik had de grootste moeite om 3 kinderen met kinderzitjes op de achterbank van een Renault Megane te prutsen, en dat is toch niet de kleinste auto. Die zitjes zijn zo breed dat je niet goed bij de gordels kunt. Met een boel geknoei lukte het altijd wel maar als je 's ochtends haast hebt wil je niet een kwartier daarmee bezig zijn. Daarom heb ik al snel een Espace gekocht >:)
Niet alleen op de achterbank. Afhankelijk van waar je heen gaat en voor hoe lang is op reis met een baby een complete volksverhuizing: maxicosi, kinderwagen, kampeerbedje, kleren en dekens, zak met voer, luiers en dat soort shit. Er komt geen eind aan...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhuh. Was m'n dochter van 6-10 gewend toen m'n zoontje geboren werd. Spontaan was die Seat Cordoba Vario te klein. Maar goed, gaat snel zat weer over. Zodra hij vertikaal zat in kinderzitje viel het allemaal weer goed mee. Bovendien heb je 'kinderwagen' helemaal zelf in de hand. Als je iets koopt waar de Yamato van weg zou lopen met staart tussen de benen heb je een monster van een SUV nodig- bovendien kost zo'n kinderwagen vaak bijna evenveel als genoemde SUV. Maar dat is allerminst verplicht ofzo, zeker als je primair met draagdoeken/zakken werkt kun je met veel minder toe, wat ook veel mnider ruimte in beslag neemt.

Moraal: hou je plannen voor kinderwagens in het achterhoofd bij kiezen auto en omgekeerde. Je kunt het echt zo bont maken als je zelf wilt, maar koop geen eend icm kinderwagen die alleen meegenomen kan worden door het dak. Omgekeerd is het zonde een XC70 te nemen 'voor de kinderen' als je niet meer dan een draagdoek en mini-kampeerbedje mee hoeft te nemen.

Soittakaa Paranoid!

• RemcoDelft
dion_b schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 22:32:
Moraal: hou je plannen voor kinderwagens in het achterhoofd bij kiezen auto en omgekeerde.
Aan de andere kant: als het triptjes naar (schoon)ouders betreft, en ze hebben een beetje plek, koop je voor 50 euro op Marktplaats een hele fatsoenlijke kinderwagen. Zet er daar eentje neer, en voor die prijs kan je geen grotere auto kopen.
Ik heb ook een extra Marktplaats-box gehaald, die was 10 euro :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RemcoDelft schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 22:36:
[...]

Aan de andere kant: als het triptjes naar (schoon)ouders betreft, en ze hebben een beetje plek, koop je voor 50 euro op Marktplaats een hele fatsoenlijke kinderwagen. Zet er daar eentje neer, en voor die prijs kan je geen grotere auto kopen.
Check. Hebben mijn schoonouders ook gedaan. Sterker nog, dat was enige kinderwagen die we hadden, omdat we toen zelf 3 hoog achter woonden en geen plek hadden voor wat dan ook niet met een hand de trap opgetild kon worden.

Soittakaa Paranoid!

• havana
Op zich een goede tip, maar je ontkomt er niet aan om af en toe zelf die zooi mee te slepen. Even wandelen in het bos, weekendje naar een vakantiehuisje, enz.

Okay, wat weer ontopic:

Mijn buren hebben ook twee kinderen (2 en 4) en rijden al jaren in een Ford Focus gen 1. Dat ding is vreselijk lelijk maar wel erg betrouwbaar, zeer goedkoop en redelijk zuinig. Alles past erin.

[Voor 41% gewijzigd door havana op 18-04-2015 07:37]

• Daniel36

Daniel36

Mr. Positivo himself

Mijn ervaring is dat die auto toch wel vol komt op de een of andere manier.
We hadden een stationcar en gingen naar een Citroen Picasso, die meer ruimte bood, nog steeds 1 kind en weer de auto helemaal vol.
Het punt van dion-b vind ik helemaal niet zo gek dus.
Er is wel een soort ondergrens trouwens en dat is voor mij dat er een ingeklapte kinderwagen in moet kunnen, en een paar flinke tassen.

Ik geloof ook dat Isofix nog niet genoemd is?
Veel ouders willen uitsluitend een auto met Isofix omdat je dan stoeltjes makkelijker vast kunt zetten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem met Isofix is dat het relatief nieuw is en ik vrees dat TS geen Isofix-ready auto's binnen budget gaat vinden. Omgekeerd dus wel punt om rekening mee te houden: heeft geen zin Isofix-stoeltjes te kopen als je toch met gordels moet prutsen.

Dat gezegd, idd, als Isofix enigszins een optie is: DOEN!!!
* dion_b heeft trauma's van handen openhalen en rug verrekken bij pogingen stoeltje vast te zetten als het weer eens eruit moest om iets groots te vervoeren :X

Soittakaa Paranoid!

• itsalex
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:55:
Dan heb je het over een Demio neem ik aan? De Mazda 2 die daarna kwam is beduidend kleiner bemeten.
Nee dat was echt de Mazda 2. Die auto kan echt zoveel vervoeren. Ik heb er geloof ik 12 verhuisdozen ingekregen. Het was nog net geen bedrijfsbus maar kon er wel voor door. Ik kon zoveel in kwijt.

Die plank is geen geintje want het was de zijkant van een kast die achter me staat en ik heb 5 van die kasten naar mijn moeder toe gebracht. Toen ik de Mazda 3 had gekocht moest ik daarvoor een bus huren :( . De Mazda 3 is groter maar totaal geen laadruimte. Ook met de Mazda 2 met het neerklappen van de bank, echt zo super. Het zijn geen racemonstertjes maar rijdt echt heerlijk. Het ziet er niet uit, eerlijk is eerlijk en waarom ik die auto ooit heb gekocht maar wel heel praktisch.

• havana
Op zich is Isofix natuurlijk heel handig, maar als je de stoeltjes gewoon vast in de auto laat staan valt het gedoe ook reuze mee.

• floriz87
Sorry voor deze extreme quote-spree, maar ik wil mijn voordeel doen met alle reacties, en er zitten een hoop zinvolle reacties tussen.
RemcoDelft schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:48:
[...]

Dat was mijn verwachting ook. In de praktijk is het het dubbele geworden...

Ik heb nu een Panda (en die staat nog steeds op de lijst om in te ruilen voor iets groters) uit 2010. Die vind je wel voor de door jou gewenste prijs (kopen?) O-) . Motorrijtuigenbelasting en verzekering is goedkoper, en de volledige kinderwagen past met wat puzzelen in de kofferbak. Blijft er plek over voor 1 of 2 kinderstoeltjes op de achterbank!
Oh, en het rijdt he-le-maal niet fijn. I.t.t. de drieling Aygo/C1/107, die vind ik best lekker rijden (maar hebben een kwart van de kofferruimte).
Als je met name lage maandlasten wilt hebben, zou ik zeker kijken naar een aanzienlijk lichtere auto waar wellicht meer in past dan je op het eerste gezicht denkt.

Wat we niet hebben: airco! En dat staat toch keihard op de verlanglijst voor een vervangende auto. Wellicht iets voor jou om over na te denken, zeker met kind(eren) achterin.
Ok, airco is inderdaad een welkome optie. Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk ruimte tegen een laag gewicht. Natuurlijk moet de ruimte dan wel praktisch zijn ingedeeld. Daarnaast hoef ik niet meer ruimte dan nodig is, dus een mini-MPV is zo'n slecht idee niet.
frickY schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:48:
[...]

Dat is de Edition Two
De mijne is van 2005. voor €4200 bij een Mitsu-dealer gekocht (3de eigenaar, 80k km)
Dus er gaat iets mis met je zoekopdracht. Particulier met iets hogere km-stand moet geen probleem zijn onder de 3k, al blijf ik er bij dat dat een vrij krap budget is voor je eisen (met name betrouwbaarheid en ruimte).
Dank voor de tip, heb hem op mijn lijstje gezet. Jammer dat er maar weinig beschikbaar zijn op het moment die in mijn budget vallen, maar wie weet komt er een leuke voorbij in de aankomende weken :) . Het budget is inderdaad krap, en wellicht zal niet elke wens vervuld worden, maar ik probeer er zoveel mogelijk in de buurt te komen.
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:21:
[...]

Je bent gek. Tja, je vraagt er zelf om he. :P

Even serieus, als er al gesjoemeld zou zijn, dan blijkt het niet uit de historie. Bovenaan staat wanneer de beurt daadwerkelijk is uitgevoerd; de datum en met welke kilometerstand op die dag. Ik denk dat je daardoor in de war wordt gebracht.

Onderaan staat voor wanneer de volgende beurt zou moeten gebeuren; voor een bepaalde datum of de volgende kilometerstand, wat er het eerst wordt bereikt. Hierbij gaan ze uit van normaal gebruik.

Ga even uit van een reguliere onderhoudsinterval van 15k km.
Sommige auto's rijden niet zoveel (10k km), en die krijgen dus bijvoorbeeld jaarlijks hun onderhoud. Andere auto's rijden wat meer en hebben (ruim) voor die tijd al hun kilometers er op zitten. Die zie je dan ook meerdere keren per jaar in de garage.

Wat je bij deze auto ziet, is dat de auto dusdanig weinig heeft gereden, dat de eigenaar (vast in overleg met de garage) de onderhoudsinterval iets heeft opgerekt. In plaats van netjes iedere 12 maanden, werd het bijvoorbeeld 18 maanden of 24 maanden. De auto heeft in die periode zo weinig kilometers gemaakt, 2500 km per jaar, dat dát geen punt van zorgen is.

Wat wel een puntje van aandacht kan zijn, is dat bijvoorbeeld de banden uitgedroogd zijn, maar dat het loopvlak nog niet is versleten. In dat geval zou ik ze toch vervangen.
}:O Kleine lettertjes niet gelezen. Er staat inderdaad vrij duidelijk "volgende servicebeurt". Maar bedankt voor je uitleg. Kan het kwaad als een auto veel stil staat en weinig gebruikt wordt (behalve banden die dus kunnen indrogen)?
Fr33z schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:31:
[...]

ja deze! Superlelijk maar wel praktisch. Heb er net een jaar 1tje gereden van 2001 met 210k op de teller. Gekocht voor 1450 euro, 1 jaar in gereden en circa 20k gereden met gemiddeld 1:15,5 l/km (wel met 110 op de snelweg) en ik heb 'm een jaar later voor precies 1450 verkocht.

oke, dit was misschien allemaal wat mazzel en nogal N=1, maar ik wil maar zeggen, mijn maandelijkse kosten:
35 verzekering
35 MRB
161 benzine (bij 1,5 €/L)
33 onderhoud (400 in 1 jaar incl. nieuwe banden)
------+
264 / maand
Dat is wel heel gunstig ja. Neem aan dat je deze dan van een particulier hebt gekocht en weer aan een particulier hebt verkocht?
itsalex schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:17:
Mijn ervaring met Mazda 2 1.4 generatie 2004/2005. Heerlijke auto die je behoorlijk goed kan volladen. Plank van 2.60m bij 60cm kreeg ik zonder problemen erin.
Onderdelen kan je ook van Ford Fiesta krijgen. Veilige auto en zeer betrouwbaar. Kleine draaicirkel. Verkijk je niet op de kleine achterbak. Rolklep in en je gaat hoogte in. Wel grote achterklep maar lage laadruimte. Behoorlijk spacemonster. Heb 15 pc's, 4 oude crt schermen, diverse dozen en nog laserprinter erin gekregen. Ook met verhuizen ging meer in dan mijn Golf, zeker door de voorstoel die plat kan. Redelijk zuinig dus echt wel leuke kleine mpv.
Bedoel je inderdaad de Mazda 2 of de Mazda Demio?

Mazda 2: http://media.autoweek.nl/m/m1by0pqbackl_800.jpg
Mazda Demio: http://media.autoweek.nl/m/m1fyhiibu2vd_800.jpg
PhilipsFan schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 22:15:
[...]

Dit. Ik had de grootste moeite om 3 kinderen met kinderzitjes op de achterbank van een Renault Megane te prutsen, en dat is toch niet de kleinste auto. Die zitjes zijn zo breed dat je niet goed bij de gordels kunt. Met een boel geknoei lukte het altijd wel maar als je 's ochtends haast hebt wil je niet een kwartier daarmee bezig zijn. Daarom heb ik al snel een Espace gekocht >:)

[...]

Niet alleen op de achterbank. Afhankelijk van waar je heen gaat en voor hoe lang is op reis met een baby een complete volksverhuizing: maxicosi, kinderwagen, kampeerbedje, kleren en dekens, zak met voer, luiers en dat soort shit. Er komt geen eind aan...
Kijk, en daar wil ik dus op voorbereid zijn, dat laatste wat je noemt :P . Voorlopig verwacht ik dat auto 1 max 2 kinderen en 2 volwassenen moet kunnen vervoeren, dus ik ga nog geen rekening houden met het passend krijgen van 3 zitjes.
dion_b schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 22:32:
Uhuh. Was m'n dochter van 6-10 gewend toen m'n zoontje geboren werd. Spontaan was die Seat Cordoba Vario te klein. Maar goed, gaat snel zat weer over. Zodra hij vertikaal zat in kinderzitje viel het allemaal weer goed mee. Bovendien heb je 'kinderwagen' helemaal zelf in de hand. Als je iets koopt waar de Yamato van weg zou lopen met staart tussen de benen heb je een monster van een SUV nodig- bovendien kost zo'n kinderwagen vaak bijna evenveel als genoemde SUV. Maar dat is allerminst verplicht ofzo, zeker als je primair met draagdoeken/zakken werkt kun je met veel minder toe, wat ook veel mnider ruimte in beslag neemt.

Moraal: hou je plannen voor kinderwagens in het achterhoofd bij kiezen auto en omgekeerde. Je kunt het echt zo bont maken als je zelf wilt, maar koop geen eend icm kinderwagen die alleen meegenomen kan worden door het dak. Omgekeerd is het zonde een XC70 te nemen 'voor de kinderen' als je niet meer dan een draagdoek en mini-kampeerbedje mee hoeft te nemen.
Hoe was de Seat Cordoba Vario verder? Fijne auto, veel onderhoud aan gehad?

Wat betreft draagdoeken: een peuter vervoer je niet in een draagdoek, maar hoe ging je daar een wandeling mee maken dan? Daar heb je dan toch een kinderwagen voor nodig (of buggy)? We verwachten aankomende week of de week daarna een kinderwagen te kopen, en ik heb al een beetje uitgezocht welke enigszins compact op te vouwen zijn en welke enorme bakbeesten zijn (en daarmee dus afvallen).
RemcoDelft schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 22:36:
[...]

dion_b schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 22:45:
[...]

Check. Hebben mijn schoonouders ook gedaan. Sterker nog, dat was enige kinderwagen die we hadden, omdat we toen zelf 3 hoog achter woonden en geen plek hadden voor wat dan ook niet met een hand de trap opgetild kon worden.
havana schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 07:33:
Op zich een goede tip, maar je ontkomt er niet aan om af en toe zelf die zooi mee te slepen. Even wandelen in het bos, weekendje naar een vakantiehuisje, enz.

Okay, wat weer ontopic:

Mijn buren hebben ook twee kinderen (2 en 4) en rijden al jaren in een Ford Focus gen 1. Dat ding is vreselijk lelijk maar wel erg betrouwbaar, zeer goedkoop en redelijk zuinig. Alles past erin.
Precies, voor de ritjes naar ouders is dit wel een handige tip, maar we houden van wandelen in het bos, en daarvoor moet dan toch een stukje gereden worden als je in de randstad woont ;( .

Overigens is dit wat mij betreft enorm ontopic (hoewel ik begrijp wat je bedoelt), omdat het hier juist extra moeilijk wordt voor mij. Het wordt het eerste kindje en de eerste auto. En beide zijn van die gevallen waarbij ervaring een grote rol speelt. Dus ik vind het wel interessant om de overwegingen van ouders aan te horen als het gaat om het kopen van een auto + hebben van kinderen.
Daniel36 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 09:02:
Mijn ervaring is dat die auto toch wel vol komt op de een of andere manier.
We hadden een stationcar en gingen naar een Citroen Picasso, die meer ruimte bood, nog steeds 1 kind en weer de auto helemaal vol.
Het punt van dion-b vind ik helemaal niet zo gek dus.
Er is wel een soort ondergrens trouwens en dat is voor mij dat er een ingeklapte kinderwagen in moet kunnen, en een paar flinke tassen.

Ik geloof ook dat Isofix nog niet genoemd is?
Veel ouders willen uitsluitend een auto met Isofix omdat je dan stoeltjes makkelijker vast kunt zetten.
Welk punt van dion-b bedoel je precies, want hij heeft er inmiddels nogal wat gemaakt :*) .

Die ondergrens die je noemt is voor mij ook inderdaad de ondergrens. Kinderwagen + extra babytroep + reiswieg is het minste, liever meer.

En Isofix kan misschien later nog worden ingebouwd, ik denk dat dat iets teveel gevraagd is voor dit budget (isofix zit voornamelijk op nieuwe auto's).

Al met al kom ik nu op het volgende lijstje (nav bovenstaande reacties):

Auto
Mitsubishi Colt
Honda Jazz
Toyota Yaris Verso
Mazda 2
Mazda Demio
Ford Focus
Seat Cordoba Vario
Verbruik
16.2
15.9
14.3
13.4
15.1
13
14.9
Gewicht
945
954
955
1025
930
1076
1046
Laadruimte min
220
380
390
268
330
520
455
Laadruimte max
1070
1323
1930
1044
679
1580
762

Auto
Mitsubishi Colt
Honda Jazz
Toyota Yaris Verso
Mazda 2
Mazda Demio
Ford Focus
Seat Cordoba Vario
Link naar foto
http://media.autoweek.nl/m/m1by0ntboil2_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhjfbcv7a_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhfjboll1_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0pqbackl_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhiibu2vd_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhhabdsjr_800.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1by0i6b1gjh_800.jpg

Op basis van deze gegevens lijken de volgende auto's mij het meest interessant:
Honda Jazz
Toyota Yaris Verso
Seat Cordoba Vario

Zijn jullie het hiermee eens en/of waar zouden jullie voor gaan?

• itsalex
  • Niet online
Waarom ga je niet voor een Golf 4 1.4 station? Qua onderdelen is alles verkrijgbaar en onderhoud is vrij simpel. Het zijn saaie auto's maar wel degelijk en doen het wel wat ze moeten doen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

floriz87 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 11:04:
Sorry voor deze extreme quote-spree, maar ik wil mijn voordeel doen met alle reacties, en er zitten een hoop zinvolle reacties tussen.

[...]

Ok, airco is inderdaad een welkome optie.
Je moet echt je best doen om een auto te vinden in prijs- en leeftijdscategorie die je zoekt die geen airco heeft. Maar dat een airco erin zit wil nog niet zeggen dat het werkt :o - bedenk dat hervullen airco misschien niet te duur is, maar dat als de boel lek is je na een paar maanden weer kunt vullen of duur en frustrerend iemand de lek proberen op te laten sporen. Iig is *werkende* airco een pre, en werking van airco moet je zeker testen tijdens proefrit. Als het guur is en regent kun je het ook testen, airco is namelijk erg handig voor de ontwaseming. Goede airco helpt in korte tijd je ramen condensatievrij te maken.
[...]

}:O Kleine lettertjes niet gelezen. Er staat inderdaad vrij duidelijk "volgende servicebeurt". Maar bedankt voor je uitleg. Kan het kwaad als een auto veel stil staat en weinig gebruikt wordt (behalve banden die dus kunnen indrogen)?
Hangt af van definitie van 'veel'. M.i. zijn vooral korte ritjes (<20km) de boosdoeners omdat de motor niet warm genoeg wordt om goed door te smeren. Maandje stilstaan kan geen kwaad. Jaartje stilstaan is problematischer (bezinken van prut, ontbinden van benzine etc)
[...]

Hoe was de Seat Cordoba Vario verder? Fijne auto, veel onderhoud aan gehad?
We hadden ongelofelijk pech met de auto in de prak rijden. Eerst schraapte ik een paal in parkeergarage, vervolgens kreeg m'n vriendin een aanrijding met een scooter (op exact zelfde plek waar ik net voor EUR 500 mijn schade had laten herstellen :X ), daarna verloor ik bij ijzel met 130km/u grip op snelweg waardoor ik tegen twee vangrails stuiterde en tenslotte ramde m'n vriendin de muur van een parkeergarage frontaal. Dat laatste beschadigde de kreukelzone waardoor APK allicht niet meer (economisch) gehaald kon worden. Maar goed, dit was allemaal puur user error.

In de bijna 3 jaar dat we dat ding hadden hebben we verder maar een keer onvoorziene kosten gehad, dat was toen de stuurbekrachtiging het begaf. Niet fijn (zeker niet als je in de buurt van Frankfurt zit en nog thuis moet zien te komen), maar hooguit EUR 100 ofzo. Buiten dat alleen maar 1x grote beurt met distributie gehad, 2x kleine beurt met vloeistoffen, en een aantal banden vervangen enzo.

Zoals gezegd, een werkpaard waar weinig op zat wat kapot kon dus ook weinig kapot ging. Grootste minpunten waren comfort (die stoelen waren voor mij echt slecht, enige manier dat ik erin kon rijden was met losse lendesteuntjes) en ruimte op de achterbank. Dat laatste zou je wel eens kunnen opbreken - om een naar achteren wijzende kinderstoeltje te kunnen plaatsen moet de voorstoel helemaal naar voren, en dan moet de passagier voorin best klein zijn. Als je vriendin >1m70 is zou ik het niet snel aanraden.
Wat betreft draagdoeken: een peuter vervoer je niet in een draagdoek, maar hoe ging je daar een wandeling mee maken dan? Daar heb je dan toch een kinderwagen voor nodig (of buggy)? We verwachten aankomende week of de week daarna een kinderwagen te kopen, en ik heb al een beetje uitgezocht welke enigszins compact op te vouwen zijn en welke enorme bakbeesten zijn (en daarmee dus afvallen).

[...]

Precies, voor de ritjes naar ouders is dit wel een handige tip, maar we houden van wandelen in het bos, en daarvoor moet dan toch een stukje gereden worden als je in de randstad woont ;( .
Er is een wereld van verschil tussen een compacte buggy (die probleemloos in de kleinste hatchback past) en een forse kinderwagen waar je een dikke estate/SUV voor nodig hebt. Maar... als je in het bos wil wandelen wil je NIET de kleinste buggy nemen. Hoe lekker zo'n ding werkt hangt direct af van formaat wielen. Kleinste wielen is in de stad irritant en in het bos onwerkbaar. En grotere wielen zijn zwaarder en vereisen dus een grotere, stevigere, zwaardere frame.

Licht offtopic, maar ik zou sterk aanraden om bij beperkt budget te kijken naar 2e hands goed spul en niet naar de zooi die je < EUR 150 nieuw kunt kopen. Dat deden wij de eerste keer maar was pure ellende. Nu hebben we een 2e hands Mutsy Spider en hoezeer het ook niet perfect is (zeker niet nadat we het afgelopen jaar op vakantie in de Romeense Karpaten afgebeuld hebben) is het een verademin na zo'n onding. Plus het is alsnog vrij schappelijk in te klappen. Dit is een buggy, maar je hebt vergelijkbare kinderwagens. Kijk vooral wat er nieuw beschikbaar is aan goed spul, ga dan op zoek naar 2e hands voor een fractie van de prijs.

En trouwens: hoezo niet wandelen in het bos met draagzak? Hebben wij volop gedaan. Sterker nog, we hebben nu een draagrugzak waar je ook langere trektochten mee kunt doen. Met m'n dochter zijn we toen ze 3 was door de Ardennen gaan trekken. Een van ons droeg haar (of paste op haar als ze stukje wilde lopen), de ander droeg de baggage. Was heerlijk :)
Overigens is dit wat mij betreft enorm ontopic (hoewel ik begrijp wat je bedoelt), omdat het hier juist extra moeilijk wordt voor mij. Het wordt het eerste kindje en de eerste auto. En beide zijn van die gevallen waarbij ervaring een grote rol speelt. Dus ik vind het wel interessant om de overwegingen van ouders aan te horen als het gaat om het kopen van een auto + hebben van kinderen.
Even keerzijde belichten: toen ik 7 was (en m'n broertje 3) hadden m'n ouders een Citroen Ami 8. Dat was een 2CV-onderstel (en motor : X ) met iets wat op een station moest lijken erbovenop. Ondanks dat het op station leek minder baggageruimte en veel minder zitplek dan alles wat hier in het rijtje genoemd is. En toch vrolijk met 2 volwassenen en 4 kinderen (wij + 2 vrienden, samen op achterbank zonder gordel) op kampeervakantie ermee. Nu zou je gearresteerd worden als je dat flikte, maar met 2 kinderen achterin zou het alsnog kunnen. Het verschil is puur de verwachtingspatroon van wat 'nodig' is. Laat je dus niet zomaar een monster van een auto aanpraten. Als het financieel kan en je hebt het ervoor over, waarom niet. Maar als het financieel lastig is zijn er betere prioriteiten om te stellen ;)
itsalex schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 11:25:
Waarom ga je niet voor een Golf 4 1.4 station? Qua onderdelen is alles verkrijgbaar en onderhoud is vrij simpel. Het zijn saaie auto's maar wel degelijk en doen het wel wat ze moeten doen.
Omdat ze een stuk zwaarder zijn, zie opmerking van iemand hierboven over Polo vs Golf. Plus die dingen hebben exact dezelfde rotstoelen als de Cordoba Vario. Wel heb je in de Golf Station zonder enige twijfel meer ruimte op achterbank. Maar goed, je kunt al kijken naar Volvo's en Megane Scenic / Xsara Picasso MPV's als je in die gewichtsklasse kijkt - dan heb je veel meer ruimte en comfort dan in een Golf. Dan nog, een Golf is geheid eenvoudiger dus betrouwbaarder en je kunt een redelijke Golf IV binnen budget vinden (Golf III vermijden, die roesten nogal).

[Voor 6% gewijzigd door dion_b op 18-04-2015 11:41]

Soittakaa Paranoid!

• RemcoDelft
dion_b schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 11:39:
Er is een wereld van verschil tussen een compacte buggy (die probleemloos in de kleinste hatchback past) en een forse kinderwagen waar je een dikke estate/SUV voor nodig hebt.
Deze past volledig in de kofferbak van onze Panda (model 2010, zowel ouder als nieuwer zijn kleiner):

Dat betekent wel: 3 wielen er af (allemaal met 1 klik met 1 hand te doen), frame met het uitstekende deel in de reiswieg, en als geheel verticaal in de kofferbak laten zakken. Er is dan plek over voor wat bagage.

[Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 18-04-2015 12:38]

• Daniel36

Daniel36

Mr. Positivo himself

@floriz87: ik bedoelde het punt van dion b dat je je ook wel redt met weinig ruimte.
De andere kant van het verhaal is juist een zo groot mogelijke auto.
vandaar die ondergrens.
:)

• itsalex
  • Niet online
@dion_b: Omdat ze een stuk zwaarder zijn, zie opmerking van iemand hierboven over Polo vs Golf.
Dat klopt maar de Golf station is een stuk nieuwer en moderner. De 1.4 blijft nog onder de 1150 kg maar ik zou persoonlijk voor een slag grotere motor gaan naar de 1.6/2.0.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

itsalex schreef op zondag 19 april 2015 @ 13:54:
@dion_b: Omdat ze een stuk zwaarder zijn, zie opmerking van iemand hierboven over Polo vs Golf.
Dat klopt maar de Golf station is een stuk nieuwer en moderner. De 1.4 blijft nog onder de 1150 kg maar ik zou persoonlijk voor een slag grotere motor gaan naar de 1.6/2.0.
De Golf nieuwer en moderner dan de Polo? Als je even oude pakt zijn ze exact even nieuw en modern. Ze worden met exact dezelfde motoren uitgerust, grootste deel van de inrichting is identiek. De Golf is gewoon een slag groter (positief) dus ook zwaarder (negatief). Dat is echt enige verschil, tenzij je GTI-achtige modellen gaat nemen, maar dat lijkt niet bepaald insteek van TS te zijn.

Kijk de specs maar na, de genoemde 1.4 is exact zelfde 16V 75pk geval in de Polo Variant 2001 als Golf IV Variant 2001. Verschillen in prestaties komen verder gewoon van verschil in gewicht, de Golf weegt 1140kg, de Polo met zelfde motor 998kg. Dus is de Polo zowel vlotter (2 sec sneller aan 100km/u) als zuiniger. En de Polo is dus een belastingschaal goedkoper. Voordeel van de Golf is ruimte, kofferbak an sich is 460l vs 390l voor de Polo, en met bank plat is verschil nog groter, 1470l vs 1250l. Dat maakt gelijk duidelijk hoeveel meer ruimte de Golf heeft op de achterbank. Bovendien betekent hogere gewicht dat je zwaardere aanhanger mag trekken en meer op het dak mag vervoeren.

Dus dat is het en meer niet: goedkoper in belasting, zuiniger en vlotter vs significant ruimer, vooral op achterbank. Ik zelfs nog stukje verder en stel dat de verschillen binnen de overige VAG modellen ook practisch verwaarloosbaar zijn, dus dat je hetzelfde kunt stellen voor Polo/Cordoba/Fabia vs Golf/Toledo/Octavia, behalve dan waar eentje net op randje gewichtscategorie zit (bijv die Fabia die 1055kg weegt vs Cordoba 1040kg)

Soittakaa Paranoid!

• floriz87
Ik kom hier binnenkort op terug, ben nu even paar dagen druk met andere dingen.

• floriz87
dion_b schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:56:
[...]

De Golf nieuwer en moderner dan de Polo? Als je even oude pakt zijn ze exact even nieuw en modern. Ze worden met exact dezelfde motoren uitgerust, grootste deel van de inrichting is identiek. De Golf is gewoon een slag groter (positief) dus ook zwaarder (negatief). Dat is echt enige verschil, tenzij je GTI-achtige modellen gaat nemen, maar dat lijkt niet bepaald insteek van TS te zijn.

Kijk de specs maar na, de genoemde 1.4 is exact zelfde 16V 75pk geval in de Polo Variant 2001 als Golf IV Variant 2001. Verschillen in prestaties komen verder gewoon van verschil in gewicht, de Golf weegt 1140kg, de Polo met zelfde motor 998kg. Dus is de Polo zowel vlotter (2 sec sneller aan 100km/u) als zuiniger. En de Polo is dus een belastingschaal goedkoper. Voordeel van de Golf is ruimte, kofferbak an sich is 460l vs 390l voor de Polo, en met bank plat is verschil nog groter, 1470l vs 1250l. Dat maakt gelijk duidelijk hoeveel meer ruimte de Golf heeft op de achterbank. Bovendien betekent hogere gewicht dat je zwaardere aanhanger mag trekken en meer op het dak mag vervoeren.

Dus dat is het en meer niet: goedkoper in belasting, zuiniger en vlotter vs significant ruimer, vooral op achterbank. Ik zelfs nog stukje verder en stel dat de verschillen binnen de overige VAG modellen ook practisch verwaarloosbaar zijn, dus dat je hetzelfde kunt stellen voor Polo/Cordoba/Fabia vs Golf/Toledo/Octavia, behalve dan waar eentje net op randje gewichtscategorie zit (bijv die Fabia die 1055kg weegt vs Cordoba 1040kg)
Ik ben vandaag (en zaterdag) langs verschillende dealers geweest. Ik heb nu interesse in de volgende auto's (deze staan in de omgeving, en ik heb niet de mogelijkheden om verder weg te gaan zoeken):

Opel Astra Wagon - http://link.marktplaats.nl/m921722511
Opel Astra Wagon - https://diensten.vwe.nl/p...15732&bdrid=103026&lng=nl
Opel Astra Wagon - http://www.auto3000.nl/AutoPagina?id=550

Seat Cordoba Vario - https://diensten.vwe.nl/p...47608&bdrid=103026&lng=nl

Peugeot 206SW - http://www.auto3000.nl/AutoPagina?id=557
Peugeot 206SW - http://www.auto3000.nl/AutoPagina?id=632

Skoda Fabia Combi - http://www.auto3000.nl/AutoPagina?id=583

Het viel mij op dat de Opel Astra een hele solide indruk maakt, bijna Volvo-achtig. Zware deuren die stevig sluiten en goede stoelen. De Peugeots en de Skoda moet ik nog testen. Het nadeel van de Opel is echter dat deze het minst zuinig is en in de hogere gewichtsklasse zit (tussen 1050 en 1150 kg). Verder schijnen de Opel en Seat relatief goedkoop te repareren te zijn.
Vraag 1:Op basis van de informatie in de links hierboven gegeven, voor welke auto zouden jullie gaan?

Uiteindelijk wil ik denk ik 2 auto's kiezen en die uitgebreider inspecteren. Om de lijst kleiner te maken moet ik wel weten waar ik het beste op kan letten wanneer ik de auto bekijk. Dus nu wil ik iedere auto kort inspecteren en er een aantal af laten vallen.
Vraag 2:Waarop kan je het beste letten in een korte inspectie?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1: de Fabia Combi is zwaarder dan de Cordoba Vario maar voegt verder niets toe, die zou ik wegstrepen. Verder is het geen wonder dat de Astra solider aanvoelt, het is een klasse groter en zwaarder dan al de rest van de dingen op je lijst (de Corsa zou een betere vergelijking zijn met de rest van de dingen, of je moet de Astra met de Seat Toledo/Leon, Peugeot 307 en Skoda Octavia vergelijken). Welke klasse je moet nemen moet je helemaal zelf beslissen, maar voor/nadelen zijn helder - de lagere klasse is lichter en zuiniger, maar minder ruim en solide, de hogere klasse zwaarder en minder zuinig maar ruimer en solider.

Binnen de lichtere klasse biedt de 206SW beduidend meer comfort en ruimte op achterbank, maar beduidend minder kofferruimte. De andere twee zijn een pot nat, grotere kofferbak maar krappere achterbank. Wat je moet kiezen is kwestie van eigen voorkeur.

Als je categorie zwaarder (die Opel Astra) gaat kijken zou ik sowieso slootlading andere auto's in zelfde gewichtsklasse ook meenemen, waaronder iig de Citroen Xsara Picasso en allicht paar Japanners (Mazda enzo).

2: beste is iemand meenemen die bekend is met auto in kwestie (of iig technische aspecten van autos in het algemeen) die objectief kan kijken. Exact wat meeste aandacht nodig heeft verschilt wel per auto, dus eerst punt 1 beslissen, dan kun je punt 2 pas goed invullen.

Soittakaa Paranoid!

• havana
Als je weet welk model je voor gaat, struin even de merkspecifieke fora af, daar zit veel kennis. Ook gebruikersreviews lezen op autoweek.nl leert je veel over de bekende problemen (die iedere auto heeft).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• floriz87
Ben uiteindelijk voor een Mitsubishi Space Star gegaan. Ik kon deze met 130K op de teller overnemen voor € 1300. Gecontroleerd door een monteur en die zei dat de auto er op het oog nog prima uit zag.

Hij weegt wel meer dan ik eigenlijk wilde, en hij had ook nog wel iets zuiniger mogen zijn. Maar aangezien de aanschafprijs laag is, hoop ik op de afschrijving te kunnen besparen (fingers crossed).

Bedankt iedereen voor de reacties (dion_b in het bijzonder), dit topic heeft me erg geholpen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• havana
Kun je geen buil aan vallen volgens mij. Ze zijn ook best ruim die dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blue_Entharion
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 16-09 19:43

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Hey foriz87,

Zeker geen verkeerde wagens die Space Stars.

Mocht er toch wat mee zijn of je wil meer info dan kun je ook op het MoC forum terecht;
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True