Je moet echt je best doen om een auto te vinden in prijs- en leeftijdscategorie die je zoekt die geen airco heeft. Maar dat een airco erin zit wil nog niet zeggen dat het werkt

- bedenk dat hervullen airco misschien niet te duur is, maar dat als de boel lek is je na een paar maanden weer kunt vullen of duur en frustrerend iemand de lek proberen op te laten sporen. Iig is *werkende* airco een pre, en werking van airco moet je zeker testen tijdens proefrit. Als het guur is en regent kun je het ook testen, airco is namelijk erg handig voor de ontwaseming. Goede airco helpt in korte tijd je ramen condensatievrij te maken.
[...]

Kleine lettertjes niet gelezen. Er staat inderdaad vrij duidelijk "volgende servicebeurt". Maar bedankt voor je uitleg. Kan het kwaad als een auto veel stil staat en weinig gebruikt wordt (behalve banden die dus kunnen indrogen)?
Hangt af van definitie van 'veel'. M.i. zijn vooral korte ritjes (<20km) de boosdoeners omdat de motor niet warm genoeg wordt om goed door te smeren. Maandje stilstaan kan geen kwaad. Jaartje stilstaan is problematischer (bezinken van prut, ontbinden van benzine etc)
[...]
Hoe was de Seat Cordoba Vario verder? Fijne auto, veel onderhoud aan gehad?
We hadden ongelofelijk pech met de auto in de prak rijden. Eerst schraapte ik een paal in parkeergarage, vervolgens kreeg m'n vriendin een aanrijding met een scooter (op exact zelfde plek waar ik net voor EUR 500 mijn schade had laten herstellen

), daarna verloor ik bij ijzel met 130km/u grip op snelweg waardoor ik tegen twee vangrails stuiterde en tenslotte ramde m'n vriendin de muur van een parkeergarage frontaal. Dat laatste beschadigde de kreukelzone waardoor APK allicht niet meer (economisch) gehaald kon worden. Maar goed, dit was allemaal puur
user error.
In de bijna 3 jaar dat we dat ding hadden hebben we verder maar een keer onvoorziene kosten gehad, dat was toen de stuurbekrachtiging het begaf. Niet fijn (zeker niet als je in de buurt van Frankfurt zit en nog thuis moet zien te komen), maar hooguit EUR 100 ofzo. Buiten dat alleen maar 1x grote beurt met distributie gehad, 2x kleine beurt met vloeistoffen, en een aantal banden vervangen enzo.
Zoals gezegd, een werkpaard waar weinig op zat wat kapot kon dus ook weinig kapot ging. Grootste minpunten waren comfort (die stoelen waren voor mij echt slecht, enige manier dat ik erin kon rijden was met losse lendesteuntjes) en ruimte op de achterbank. Dat laatste zou je wel eens kunnen opbreken - om een naar achteren wijzende kinderstoeltje te kunnen plaatsen moet de voorstoel helemaal naar voren, en dan moet de passagier voorin best klein zijn. Als je vriendin >1m70 is zou ik het niet snel aanraden.
Wat betreft draagdoeken: een peuter vervoer je niet in een draagdoek, maar hoe ging je daar een wandeling mee maken dan? Daar heb je dan toch een kinderwagen voor nodig (of buggy)? We verwachten aankomende week of de week daarna een kinderwagen te kopen, en ik heb al een beetje uitgezocht welke enigszins compact op te vouwen zijn en welke enorme bakbeesten zijn (en daarmee dus afvallen).
[...]
Precies, voor de ritjes naar ouders is dit wel een handige tip, maar we houden van wandelen in het bos, en daarvoor moet dan toch een stukje gereden worden als je in de randstad woont

.
Er is een wereld van verschil tussen een compacte buggy (die probleemloos in de kleinste hatchback past) en een forse kinderwagen waar je een dikke estate/SUV voor nodig hebt. Maar... als je in het bos wil wandelen wil je NIET de kleinste buggy nemen. Hoe lekker zo'n ding werkt hangt direct af van formaat wielen. Kleinste wielen is in de stad irritant en in het bos onwerkbaar. En grotere wielen zijn zwaarder en vereisen dus een grotere, stevigere, zwaardere frame.
Licht offtopic, maar ik zou sterk aanraden om bij beperkt budget te kijken naar 2e hands goed spul en niet naar de zooi die je < EUR 150 nieuw kunt kopen. Dat deden wij de eerste keer maar was pure ellende. Nu hebben we een 2e hands Mutsy Spider en hoezeer het ook niet perfect is (zeker niet nadat we het afgelopen jaar op vakantie in de Romeense Karpaten afgebeuld hebben) is het een verademin na zo'n onding. Plus het is alsnog vrij schappelijk in te klappen. Dit is een buggy, maar je hebt vergelijkbare kinderwagens. Kijk vooral wat er nieuw beschikbaar is aan goed spul, ga dan op zoek naar 2e hands voor een fractie van de prijs.
En trouwens: hoezo niet wandelen in het bos met draagzak? Hebben wij volop gedaan. Sterker nog, we hebben nu een draagrugzak waar je ook langere trektochten mee kunt doen. Met m'n dochter zijn we toen ze 3 was door de Ardennen gaan trekken. Een van ons droeg haar (of paste op haar als ze stukje wilde lopen), de ander droeg de baggage. Was heerlijk

Overigens is dit wat mij betreft enorm ontopic (hoewel ik begrijp wat je bedoelt), omdat het hier juist extra moeilijk wordt voor mij. Het wordt het eerste kindje en de eerste auto. En beide zijn van die gevallen waarbij ervaring een grote rol speelt. Dus ik vind het wel interessant om de overwegingen van ouders aan te horen als het gaat om het kopen van een auto + hebben van kinderen.
Even keerzijde belichten: toen ik 7 was (en m'n broertje 3) hadden m'n ouders een Citroen Ami 8. Dat was een 2CV-onderstel (en motor : X ) met iets wat op een station moest lijken erbovenop. Ondanks dat het op station leek minder baggageruimte en veel minder zitplek dan alles wat hier in het rijtje genoemd is. En toch vrolijk met 2 volwassenen en 4 kinderen (wij + 2 vrienden, samen op achterbank zonder gordel) op kampeervakantie ermee. Nu zou je gearresteerd worden als je dat flikte, maar met 2 kinderen achterin zou het alsnog kunnen. Het verschil is puur de verwachtingspatroon van wat 'nodig' is. Laat je dus niet zomaar een monster van een auto aanpraten. Als het financieel kan en je hebt het ervoor over, waarom niet. Maar als het financieel lastig is zijn er betere prioriteiten om te stellen

Omdat ze een stuk zwaarder zijn, zie opmerking van iemand hierboven over Polo vs Golf. Plus die dingen hebben exact dezelfde rotstoelen als de Cordoba Vario. Wel heb je in de Golf Station zonder enige twijfel meer ruimte op achterbank. Maar goed, je kunt al kijken naar Volvo's en Megane Scenic / Xsara Picasso MPV's als je in die gewichtsklasse kijkt - dan heb je veel meer ruimte en comfort dan in een Golf. Dan nog, een Golf is geheid eenvoudiger dus betrouwbaarder en je kunt een redelijke Golf IV binnen budget vinden (Golf III vermijden, die roesten nogal).
[
Voor 6% gewijzigd door
dion_b op 18-04-2015 11:41
]