Gemiddelde betrouwbaarheid moederbord merk

Pagina: 1
Acties:

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-02 21:55
Hoi,

Ik heb in het verleden veel gebruik gemaakt van Gigabyte moederborden. Ik ben van plan de komende maanden een compleet nieuw systeem te bouwen (heb nu alleen een laptop dus moet echt letterlijk alle componenten opnieuw aanschaffen) en hoor zeer goede verhalen over Asus moederborden.

Nu ben ik geinteresseerd in de Z97 moederborden. Wil er waarschijnlijk een i7-4970K in prikken omdat ik naast gamen ook regelmatig fotobewerking doe e.d. Ik verwacht uiteindelijk minimaal 6 SATA poorten te gebruiken (3 HDD waarvan 2 in RAID 1, 2 SSD, 1 Blu-Ray) en mogelijk nog meer.

Anyway, ik heb wisselende ervaringen gehad met het Gigabyte merk. Heb wel eens gehad dat m'n moederbord gewoon dood ging. Nu hoor ik goede verhalen over Asus, dat die gemiddelde gezien beter zou zijn qua kwaliteit en levensduur dan Gigabyte. Het enige minpunt is dat Asus gemiddeld genomen een stuk duurder is. Vooral als ik rekening wil houden met uitbreidbaarheid qua opslag (heb veel data die ik enigszins veilig wil bewaren in RAID1 of eventueel RAID5) dan moet ik al gauw richting de duurdere borden van Asus a la de Z97-PRO of DELUXE.

Hoe betrouwbaar is Asus gemiddeld genomen? Wat zijn jullie ervaringen? Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de andere merken zoals ASRock, MSI, etc.? Ik wil boven alles een stabiel en betrouwbaar systeem. Ik zal enigszins overklokken, maar ik maak het nooit te gek, ik hoef niet het onderste uit de kan te halen. Ik wil vooral dat het rete stabiel is en het gewoon altijd doet (en natuurlijk gaat alle elektronica ooit een keer kapot).

Thanks!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Zoek naar reviews van de HW die je overweegt te kopen? Elk merk heeft toppers en tegenvallers, de ene meer als de ander. En jouw ervaring met een merk of bepaald product kan compleet anders zijn dan dat van een ander.

Asus ontwijk ik persoonlijk wat betreft moederborden, veel features die ik niet gebruik (maar wel voor betaal) en nog te vaak zie ik dat ze non-QVL geheugen niet slikken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het is gewoon per persoon verschillend.. Ik heb ook wisselende ervaringen met merken gehad.

Epox P4 systeem draait nu nog, Gigabyte B85 bordje is na 6 maanden dood gegaan. Asus bordje draait nu alweer 1,5 jaar.

Ik heb met elk merk wel goede en slechte ervaringen gehad. Maar MSI daar blijf ik van af.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:38

ResuCigam

BOFH

D4NG3R schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 17:21:
Asus ontwijk ik persoonlijk wat betreft moederborden, veel features die ik niet gebruik (maar wel voor betaal) en nog te vaak zie ik dat ze non-QVL geheugen niet slikken.
Ik heb zelf in het verleden ook vaker problemen gehad met Asus + geheugen dan met andere merken. Maar dat is alweer een paar jaar terug.

We do what we must because we can.

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 19:19
In al mijn builds altijd Asus gebruikt en nul problemen gehad. Bij mijn huidige build heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van de MSI gaming 5. Deze lag namelijk 100 euro onder het gebruikelijke budget en was voldoende voor wat ik nodig heb. Echter werd het geheugen niet herkend en dat bleek aan een verbogen CPU pennetje te liggen. Bordje omgeruild en alles draait maar ik zou toch Asus aanraden.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:23

Dark

who tweaked the light?

het scheelt heel weinig kennelijk, maar gigabyte is het beste overall:

Afbeeldingslocatie: http://img.techpowerup.org/141112/OverallRMARate.png

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Denk dat het ook heel moeilijk te zeggen is van "dat merk is heel goed, en dat merk heel slecht".
Mijn ervaring met verschillende merken over de jaren is altijd erg wisselend.
De ene keer maakt het ene merk een topbord, de andere keer is het een rampenplank.

Asus heeft een hele goede naam gekregen in het Pentium 2/3 tijdperk, en sommige zweren daar nog steeds bij, maar ik heb ook zat Asus planken gehad (budget serie van ze dat wel) die de 1e boot niet eens haalden.
Ook hele series gehad waar je een boel gedoe had met geheugen en dergelijke. Vind Asus dus wisselend, ene keer hebben ze echt een topbord, en andere keer is het weer een zooitje ongeregeld.

Heb nu zelf MSI, maar die zijn ook erg wisselend qua kwaliteit, de ene keer wat goeds, andere keer weer een stuk minder, en de OEM bordjes van MSI vind ik nog altijd knudde (bolle elco galore, gelukkig zitten die vaak in OEM bakken en niet in zelfbouw machines).
Had eigenlijk voor Gigabyte willen gaan, maar MSI was op dat moment sneller leverbaar en paar euro goedkoper.

Persoonlijke favoriet is het inmiddels failliete Abit, heb daar meerdere borden van gehad en op 1 na allemaal rock-solid en stabiel en draaien nog steeds. Laatste bordjes (vlak voordat Abit de pijp uitging) waren wel wat slechter aan het worden, is ook de enige die bij mij kapot ging.

Reviews en dergelijke zeggen helaas ook niet alles, daar worden borden even getest (tuurlijk, goedkope prut onderdelen en dat vallen sommige borden wel door de mand), maar meeste borden houden een review sessie wel vol, maar een half jaar later beginnen de problemen.

Heb weer een heel verhaal zitten typen, en uiteindelijk schiet je er weinig mee op :P
Kijk gewoon naar een bord wat aan je eisen voldoet, en (beetje overdreven) 'fingers crossed' dat ie blijft werken, want je kan er eigenlijk geen slag op slaan of het een goed bord is of niet (even vanuitgaande dat je niet een bij wijze van 30 euro bord verwacht net zo kwalitatief te zijn als een 150 euro bord).

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Betrouwbaarheid is onderling een non-issue. Je hebt gewoon pech of een prima plankje. Als iemand anders beweerd is dat zo'n 99% zeker uit persoonlijke ervaringen die in geen enkele vorm representatief zijn voor de kwaliteit.

En, tsja, zou zeggen doe ff een googletje als je een plankje op het oog hebt, als je abormaal veel kapotte planken zit die niet door de gebruiker komen ( "Halp I forgot my standoffs and my mobo is broken asus sux" ) is er mogelijk wat aan de hand.

En dan heb je ook nog die lui die de goedkoopste van de goedkoopste asrock kopen, deze kapot gaat, daarna ruim 200 neerleggen voor een asus plankje en vervolgens beweren dat asrock een shitmerk is.

[ Voor 19% gewijzigd door Thomg op 15-04-2015 09:36 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik zelf zal nooit meer een Asus in m'n systeem hangen, simpelweg omdat die dingen altijd gezeik gaven, waarbij ik dat met Gigabyte en MSI's altijd een stuk minder heb. ASRock was vroeger pure bagger (10 jaar geleden), maar momenteel heb ik in m'n systeem ook gewoon een ASRockbordje zitten dat perfect werkt (ASRock heeft met name de laatste jaren laten zien dat hun kwaliteit flink verbeterd is en daarmee zijn het prima borden om mee te werken).

Maar waar ik zonder problemen een Gigabyte of MSI in m'n systeem zet omdat die bij mij bijna altijd perfect werken, zijn er vast ook weer zat mensen te vinden met problemen met die borden.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
En je raid die je wilt doen is geen backup, dus daar heb je niks aan als je je data wilt bewaren zoals je zegt.

Zoek vooral bij oude(nieuwe) moederborden of er veel problemen mee zijn, daar heb je meer aan.
Gigabyte is goed, asus en msi ook.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Ik heb zelf ook een deluxe moederbord gehad van asus alles werkte naar behoren maar ik had de gehele configuratie door iemand anders in elkaar laten zetten.
Leuk moederbord met standaard wifi erbij en natuurlijk de mogelijkheid om een tweede videokaart erin te zetten.
Ik heb zelf die optie niet gedaan omdat dan een tweede videokaart erbij moest kopen.
Wees voorzichtig met de live flashen van de bios deze zou in de windows omgeving de bios kunnen flashen nooit doen je gehele configuratie werkt dan niet meer.
Als je gaat flashen doe dat dan met een usb stick.
Ik heb er destijds een athlon x2 op gedraait en alles deed het zoals het hoorde.
Nooit problemen met het moederbord gehad.
Ik verwacht ook niks anders van asus. :)
En denk eraan van alle merken heb je duurdere en goedekopere modellen.
Als je een stabiel systeem wilt hebben dat het jaren volhoud dan moet je inderdaad bij asus zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door rjmno1 op 16-04-2015 20:28 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Flashen kan je over het algemeen beter niet doen tenzij je bepaalde features/fixes nodig hebt. Doe je het wel flash dan vanuit de BIOS/UEFI zelf.

Op moderne planken is de kans dat er iets fout gaat vrij klein, de meeste planken hebben een dual BIOS. Heeft een mobo dit niet kan je met 1 flash met een dooie BIOS chip zitten waardoor je je gehele moederbord terug mag sturen voor garantie.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bij Intel kun je naar mijn mening het merk 100% wegdenken, zoek een plank die aan jouw eisen voldoet, bij overclocken kom je overigens bijna automagisch bij de prijs/prestatie geweldige Gaming 5 van Gigabyte uit. Duurdere planken hebben eigenlijk geen enkel voordeel vergeleken met die plank.

Bij AMD, en zeker op AM3+, moet je heel erg uitkijken naar naar de bouwkwaliteit en het merk. Zeker MSI maakt daar zeer slechte moederborden Geen thermische beveilig bijv, waardoor de ronduit waardeloze VRM's makkelijk sneuvelen, je hoeft ook niet lang te zoeken om afgebrande MSI's te vinden.

Overigens kun jij, tenzij je wilt overclocken, ook prima een H97 plank gebruiken, die hebben ook nog RAID.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1