Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Code conventies JavaScript

Pagina: 1
Acties:

• tomski1992
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 07-11-2019
Beste medetweakers, dit is mijn eerste topic dus corrigeer me wanneer nodig.

Ik ben bezig met mijn afstudeerproject en hiervoor heb ik veel JavaScript geschreven. Nu vraag ik me af welke code conventies wat betreft JavaScript jullie aanhangen. Ik wil het mezelf namelijk wel direct goed aanleren.

Na veel zoeken kwam ik tot de conclusie dat deze man en zijn conventies veel worden aangehaald als er gevraagd wordt naar conventies:

http://javascript.crockford.com/code.html

Dank alvast :)

Tom

• DevOps
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 29-06-2015
Hoi Tom,

Misschien heb je hier iets aan :
http://www.w3schools.com/js/js_conventions.asp

Groet,
Niek

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:47
Persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in. Schrijf gewoon je code zodat het duidelijk is voor anderen en zorg ervoor dat alle code hetzelfde geformat is. Dan maakt het verder niet uit of je wel of niet je statements eindigt met een ; of dat je wel of niet curly braces gebruikt bij een if of whatever. Als je maar consistent en duidelijk bent.

Overigens zou ik w3schools nou niet echt als lichtend voorbeeld nemen, maar dat is een andere discussie. Die van crockford is IMO veels te uitgebreid en zit meer in de weg dan dat het iets doet. Je bent meer bezig met je aan die code style houden, dan dat je echt aan het ontwikkelen bent.

*edit*
Overigens zou ik zelf wel semicolons plaatsen aan het eind van je statement, maar dat heeft meer met de werking van javascript en eventuele minifiers te maken dan met stijl :)

[Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 14-04-2015 19:39]

• eXtreaL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12-09 00:34
Misschien heb je iets aan JSCS, dit kun je in text editor (bijv Sublime) hangen. Dit is in feite een code linter, JSCS checkt of je code voldoet aan de style guide die je hebt opgesteld.

Op hun site staan een aantal voorbeelden van style guides, zo ook van bijvoorbeeld Google en jQuery. http://jscs.info/overview.html .

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:14
Het belangrijkste is dat je consistent bent en je code leesbaar houdt.

• n8n
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 26-09 22:49
Installeer een jslinter in je editor en dan wordt je met omschrijving gewezen op kritieke en minder kritieke 'stijlfouten'

• Grijze Vos
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:09
Ik hanteer min of meer de jquery style guide, met misschien een paar kleine persoonlijke verschillen. Belangrijkste is iig om de braces op "de" java manier te doen, niet op de C# manier, vanwege de semantische fouten die je anders kunt maken met automatic semi colon insertion.

En verder vind ik veel whitespace gebruik belangrijk voor de leesbaarheid.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• n8n
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 26-09 22:49
Grijze Vos schreef op woensdag 15 april 2015 @ 00:11:

En verder vind ik veel whitespace gebruik belangrijk voor de leesbaarheid.
In dat opzicht is een editor met instelbare line-height echt een pre. Heb m zelf op 1.5 keer de font-grootte staan. Heerlijk overzichtelijk.

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Caelorum schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 19:37:
Persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in. Schrijf gewoon je code zodat het duidelijk is voor anderen en zorg ervoor dat alle code hetzelfde geformat is. Dan maakt het verder niet uit of je wel of niet je statements eindigt met een ; of dat je wel of niet curly braces gebruikt bij een if of whatever. Als je maar consistent en duidelijk bent.
Punt is dat vaak de meningen verschillen over wat duidelijk is voor anderen. Dan is het dus handig om gewoon afspraken te maken. Aka Code Conventions.
Overigens zou ik w3schools nou niet echt als lichtend voorbeeld nemen, maar dat is een andere discussie. Die van crockford is IMO veels te uitgebreid en zit meer in de weg dan dat het iets doet. Je bent meer bezig met je aan die code style houden, dan dat je echt aan het ontwikkelen bent.
Je kan natuurlijk mix-and-matchen, eigen afspraken maken op basis van dingen die je ergens anders tegenkomt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Martijn19
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 00:21
https://google-styleguide...trunk/javascriptguide.xml

Google style guides zijn altijd wel fijn. Meestal pas ik mijn IDE aan zodat hij automatisch code format doet on save. Maakt het typen ook een stuk sneller.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True