Raspberry Pi als DAB+ ontvanger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeastTechnician
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Goedemiddag allemaal,

ik heb sinds kort een raspberry Pi B+ en wilde hem gebruiken om radio mee te ontvangen via de DAB+ frequenties (radio via de oude fm ontvangt niet heel goed, veel ruis en internetradio is mij te lage kwaliteit).

Nu loop ik tegen een paar dingen aan en vroeg mij af of jullie daarbij mij zouden willen helpen.

Namelijk: is een dvb-t(2) tuner geschikt om DAB+ signalen te ontvangen? Een eerdere test met een dvb-t antenne op mijn oude fm tuner zorgte voor alleen maar ruis.

Wat ik denk wat ik moet doen is een usb omvormer ertussen zetten, maar het probleem is dat ik dan niet van te voren weet of het werkt.
Wat ik allemaal vind als ik rondgoogle zijn het bijvoorbeeld buitenlandse producten, toegespitst op dat ene specifieke land (vaak UK of Duitsland) of hele prijzige oplossingen (>50 euro).

Zijn er mensen die hiermee eerdere ervaringen hebben? Graag zou ik dat dan willen horen!

Een beetje knutselen gaat mij nog wel af, mijn kennis van Linux en ontwikkelbordjes is echter beperkt.

[ Voor 15% gewijzigd door LeastTechnician op 14-04-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 02:14

ThaHandy

Discovery Channel

Toevallig dat deze vraag al eens gesteld is (en google kan dit bevestigen)
jbhc in "\[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger"

[ Voor 33% gewijzigd door ThaHandy op 14-04-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:48
Ik ben hier toevallig van het weekend mee bezig geweest en kan bevestigen dat het met de bekende stikjes inderdaad werkt. Een en ander is wel heel erg afhankelijk van de antenne....... Als het signaal niet best is dan werkt DAB in ieder geval nog slechter dan analoge fm. Dwz als het signaal niet zo sterk is dan hoor je helemaal niks.

Ik heb deze software er voor gebruikt:

http://www.sdr-j.tk/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-06 21:30
jbhc schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 17:39:
Ik ben hier toevallig van het weekend mee bezig geweest en kan bevestigen dat het met de bekende stikjes inderdaad werkt. Een en ander is wel heel erg afhankelijk van de antenne....... Als het signaal niet best is dan werkt DAB in ieder geval nog slechter dan analoge fm. Dwz als het signaal niet zo sterk is dan hoor je helemaal niks.

Ik heb deze software er voor gebruikt:

http://www.sdr-j.tk/index.html
Ik ben nu zelf ook met sdr-j bezig, ik vraag me alleen af hoe je dit werkend heb gekregen op de Raspberry Pi.
Device wordt keurig herkend, firmware is aanwezig (drivers), rtl-sdr is tevens aanwezig, heb software om de sources te complien, maar krijg het laatste gedeelte niet rond.

Heb je enig advies voor het werkend krijgen van het gedeelte sdr-j onder de Raspberry Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:48
Sorry, ik had er bij moeten zetten dat ik het op windows heb geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volleyoghurt
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 09:22
Goede middag,

Ik zag nog een oude ontvanger liggen en ik dacht ik probeer het ook even.

Wat voor compile errors krijg je dan en waar in probeer je het?

Groeten
Pagina: 1