• baasblack
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-04-2021
Beste Tweakers,

Ik heb momenteel een Systeem met het volgende:
8GB Ram geheugen 1333mhz
AMD 7850 1gb XFX
AMD athlon x 640 OC 3.45Ghz

Mijn vraag is, voor de nieuwste games komt mijn videokaart natuurlijk te kort om op high of ultra te kunnen spelen. Ik zou graag mijn Videokaart willen vervangen voor een R9 290 variant.

Kan mijn processor hier nog goed overweg om bijvoorbeeld gta 5 op ultra te kunnen spelen?
ik speel gewoon op een monitor van 23'' full hd

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

• AenW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04-2021
Ik denk niet dat je veel verder komt met zo'n grote bottleneck CPU

• Erpeet
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-12-2025

Erpeet

Origin: Waterfles_NL

Ultra is wat teveel gevraagd. Je kan beter een FX 6300 en dan een goedkopere videokaart nemen, bijvoorbeeld een R9 280. Dan is het systeem meer gebalanceerd, anders blijf je last houden van je bottleneck CPU.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat zijn de specs van de rest van je systeem? (voeding (merk EN type, dus niet '500watt'), moederbord is ook wel handig ;))

Die CPU zal je iig moeten upgraden, maar als je een budget plankje hebt is het niet handig daar een 6300 op te plaatsen bijv.

Fixing things to the breaking point...

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Een FX-6300 is een leuke processor voor weinig geld, maar ik denk dat het in dit geval niet veel gaat helpen. De sweet spot voor gaming ligt nog altijd bij 4 cores. En per core ga je er niet of nauwelijks op vooruit t.o.v. de X4 640.
Een gebruikte 280x voor ongeveer 150 euro is al een hele verbetering vergeleken met een 1 GB HD7850. Dat is op dit moment de grote bottleneck van het systeem waar je echt van af wil.

Verwijderd

Mijn denkwijze hier over is dat je GPU heel sterk zal zijn en je CPU dan weer heel laag.. IK zou gaan voor een betere cpu met 4 of 6 cores want de games van tegen woordig nemen super veel van je cpu dus ik zou gewoon voor een betere cpu gaan en daarna voor een betere GPU just My opinion

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:46

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Het gaat natuurlijk niet alleen om extra core's, de hele processor is in het algemeen een stukje vlotter dan de 640. Zeker met games als GTA V is die extra power toch wel gewenst...

Specjes: http://cpuboss.com/cpus/AMD-FX-6300-vs-AMD-Athlon-II-X4-640

Verder ben ik het volledig met je eens; kijk is naar een 280 of misschien bij de V&A van tweakers naar een 290 ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-02 15:29
Je hebt nu een aardig gebalanceerd systeem. Koop je een dikke videokaart, dan gaat je CPU de boel bottlenecken. Koop je een dikke CPU, dan zie je het verschil ook niet direct omdat je videokaart de boel ophoud.

Ik zou op V&A goed zoeken naar een 290 en een tweedehands Core i5 uit de 2000-serie of hoger. Als je je oude spul verkoopt moet dat haast lukken voor hetzelfde geld als dat een nieuwe 290 had gekost en je bent veel sneller.
Anders zou ik alleen de GPU upgraden maar onthoud dan dat je meer stutters en framedrops zal krijgen dan normaal, en een CPU upgrade in de toekomst wel gewenst is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• baasblack
Beste tweakers,

Bedankt voor jullie hulp.

Ik heb toch gekozen voor een R9 290
verder heb ik nu 12 GB ram ddr3 1600
Ik wacht nu enkel nog op mijn CPU de FX 8350
Ik doe het nu met een voeding van 550Plus van Recom

volgens mij gaat dat net genoeg zijn tenzij ik wil gaan overclocken. :)

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11-2025
baasblack schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:44:
Beste tweakers,

Bedankt voor jullie hulp.

volgens mij gaat dat net genoeg zijn tenzij ik wil gaan overclocken. :)
Ik zou persoonlijk wel echt oppassen met je vermogen als je naar die FX gaat upgraden, zeker van een b-merk als Recom :F. En waarom heb je gekozen voor 12GB aan RAM ?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Ik heb momenteel een Systeem met het volgende:
8GB Ram geheugen 1333mhz
AMD 7850 1gb XFX
AMD athlon x 640 OC 3.45Ghz
Je gaat upgraden naar een FX8350, maar ik zo nergens staan welk moederbord je hebt.
Zijn namelijk erg veel moederborden (metname met 970chipset) die helemaal niet goed
overweg kunnen met een octacore FX (zelfs niet op stock snelheden).

En de voeding heb ik ook een beetje m'n twijfels over, Recom is niet bepaald bekend dat
het een a-merk is met degelijke voedingen. 't Is net wat beter dan Qtec en Sweex en die rommel, maar
een hoogvlieger is het ook zeker niet, en gezien de hardware die je eraan wilt hangen, betwijfel ik of
dat wel zo verstandig is. Een FX (en metnamde de octacores) zijn de zuinigste niet, en een R9 290 ook niet bepaald.

• baasblack
Ik heb de Gigabyte 990FXA UD 3 moederboardje,
Die 12 GB ram had ik nog liggen dus vandaar,
Ik heb ook nog een andere voeding dat is de Spire 650 Wat maar ik zie dat er op de 12V lijn maar 19A zit,
Dat lijkt me niet ideaal voor mijn videokaart.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Als je een Antec VPF 450W (rond de 50 euro) koopt, heb je een fatsoenlijke voeding met genoeg prik :) .

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• baasblack
dan kom ik later toch wel denk ik aan te weinig watt

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
450-500W is prima, maar die Recom gaat gegarandeerd ploffen met een 290.
Recom en je Spire PSU lekker bij het oud vuil gooien, zulke meuk wil je niet in de buurt van je dure hardware hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door unfor op 08-05-2015 19:08 ]

• baasblack
Oke die recom zal ik vervangen maar ik heb laats een berekening gedaan met een online programmatje en daar kwam ik uit op 541 watt als ik mijn processor zou overclocken
Pagina: 1