Game/Audio PC ~€1500

Pagina: 1
Acties:

• Dirksc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-08-2017
Hallo iedereen,

Mijn twee grootste hobby's zijn muziek produceren/opnemen en gamen, en ik heb nu al veel te lang een PC die dat beide niet lekker doet. Over een maandje ga ik een nieuwe PC bouwen, mijn budget is ongeveer 1500 euro exclusief randapparatuur.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er vooral op gamen en muziek produceren. Games als Elite: Dangerous, Witcher 3, GTA V, Project Cars, of Total War en ik wil ook VR gaan gebruiken. Een dikke videokaart dus. Voor produceren gebruik ik Reaper met heel veel tracks en VST plug-ins. Ik heb begrepen dat je hiervoor vooral een goede processor nodig hebt, mijn huidige PC heeft er namelijk veel moeite mee (AMD FX 4100 3.6Ghz). Ik wil bijvoorbeeld ook gewoon Reaper aan kunnen laten staan en vervolgens gaan gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer 1500 euro inclusief verzendkosten, exclusief assemblage, iets meer of minder maakt niet uit.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een toetsenbord, muis, monitor, speakers en headphones. Die ga ik nog wel vernieuwen maar dat komt later wel.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Twee maanden geleden heb ik deze PC samengesteld, ik weet vrij weinig van hardware dus ik heb niet overal bewuste keuzes gemaakt. Wat denken jullie?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 349,90€ 349,90
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 129,90€ 129,90
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 367,95€ 367,95
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 91,-€ 91,-
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 69,90€ 69,90
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 126,-€ 126,-
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 67,95€ 67,95
1be quiet! Pure Power L8 530W CM€ 66,01€ 66,01
1Samsung 840 EVO 500GB€ 208,40€ 208,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.513,96

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeur voor merken. Mijn voorkeur gaat wel uit naar betrouwbare merken, ik betaal graag wat meer voor iets wat lang mee gaat.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hou van een stille PC. Energieverbruik maakt niet uit. Ik heb ook geen extra interne geluidskaart nodig, want ik gebruik een USB audio interface voor audio bewerking.

Ga je overklokken?
Nee, misschien in de toekomst? Geen idee.

Bedankt voor het lezen alvast :)
Mvg, Dirk

• nofearnl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 13:05
Hee,

Waarom kies je voor de 840 en niet voor de 850 ?

gr Jeffrey

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Op zich een aardige build. Als je zo twijfelt over overklokken zou ik het lekker laten en een pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed + bijv. pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 scoren. Heb je alle voordelen van een i7, alleen een hele smak goedkoper.

Daarnaast, gebruik je werkelijk nog een BR brander? Zijn maar een paar tientjes, maar toch. Als laatste, wederom een paar tientjes, waarom geen pricewatch: Crucial MX100 512GB?

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-03 17:57

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Naast de Blu-ray brander van 65 piek zie ik niet al te veel rare dingen ertussen staan (zal wel een goede reden hebben). Enkel denk ik dat de CPU die je heb uitgekozen misschine iets té krachtig is voor de doeleinden. Aan de andere kant heb ik weinig verstand van de muziekwereld en de prestatie eisen hiervan. Hoe dan ook, je zou daar een iets lager model kunnen nemen en zo geld kunnen besparen of besteden aan iets anders.

Zo zou ik ipv de Toshiba 3tb een WD green drive nemen, kost denk ik iets meer maar is een stuk stiller. Kwa prestaties ligt het vrij dicht bij elkaar.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Dirksc
nofearnl schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 16:04:
Waarom kies je voor de 840 en niet voor de 850 ?
Aii, foutje. Je hebt gelijk, bedankt.
br00ky schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 16:13:
Op zich een aardige build. Als je zo twijfelt over overklokken zou ik het lekker laten en een pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed + bijv. pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 scoren. Heb je alle voordelen van een i7, alleen een hele smak goedkoper.

Daarnaast, gebruik je werkelijk nog een BR brander? Zijn maar een paar tientjes, maar toch. Als laatste, wederom een paar tientjes, waarom geen pricewatch: Crucial MX100 512GB?
Mijn eerste reactie is dat ik een verschil zie van 0,7 Ghz met een prijsverschil van +/- 80 euro. Na wat Googlen en een YouTube video kwam ik een hoop te weten over Xeon processor's, en processors voor audio bewerken in het algemeen...
Weet je zeker dat de Xeon processor die jij noemt niet nog een paar addertjes onder het gras heeft? Heb je er zelf ervaring mee? Met het andere moederboord scheelt het inderdaad wel zo'n 120 euro, daar is wel iets voor te zeggen.
Toch lees ik in reacties op fora e.d. van veel audio bewerkers/muzikanten nu dat ze meestal een overclocked i7 gebruiken met heel veel RAM en veel/grote SSD's voor je sample library en projecten. Dus misschien ga ik dan toch wel overclocken. Maarja, ik moet ook uitkijken voor overkill.
En wat betreft de BR brander, ik koop vaak graag nog mijn games fysiek, dus vandaar. Meestal download je ze dan inderdaad alsnog met een code, maargoed die paar 10tjes... Ik zal er nog eens over nadenken.
Ik heb voor de Samsung SSD gekozen omdat ik dacht dat dat een betrouwbaarder product was, klopt dat niet?
compjunkie schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 16:13:
...
Zo zou ik ipv de Toshiba 3tb een WD green drive nemen, kost denk ik iets meer maar is een stuk stiller. Kwa prestaties ligt het vrij dicht bij elkaar.
Thanks, dan doe ik dat.

In ieder geval bedankt voor de reacties guys.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-03 09:35

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Dirksc schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:08:

Mijn eerste reactie is dat ik een verschil zie van 0,7 Ghz met een prijsverschil van +/- 80 euro. Na wat Googlen en een YouTube video kwam ik een hoop te weten over Xeon processor's, en processors voor audio bewerken in het algemeen...
Weet je zeker dat de Xeon processor die jij noemt niet nog een paar addertjes onder het gras heeft? Heb je er zelf ervaring mee? Met het andere moederboord scheelt het inderdaad wel zo'n 120 euro, daar is wel iets voor te zeggen.
Toch lees ik in reacties op fora e.d. van veel audio bewerkers/muzikanten nu dat ze meestal een overclocked i7 gebruiken met heel veel RAM en veel/grote SSD's voor je sample library en projecten. Dus misschien ga ik dan toch wel overclocken. Maarja, ik moet ook uitkijken voor overkill.
Wellicht hebben deze mensen geen losse videokaart, een xeon heeft namelijk geen iGPU, maar jij hebt nog een losse kaart IVM gaming.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-03 17:57

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik heb voor de Samsung SSD gekozen omdat ik dacht dat dat een betrouwbaarder product was, klopt dat niet?
Samsung is zeer betrouwbaar, niks mis mee :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En toch zou ik lekker voor de goedkopere MX100 gaan, want goedkoper, en hardwarematige stroomverliesbescherming.

Zelf hoor ik HDD's pas als ze dood gaan, een goede kast, en de silincio valt daar wel onder, heeft rubberen voetjes voor de HDD's, dus tenzij je hdd meer dood dan levend is, zal je hem echt niet snel horen.

Overigens ook eventjes een pricewatch: Bosch decoupeerzaag PST 900 PELL erbij kopen, om de koeler in die kast te krijgen.

People as things, that’s where it starts.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:47

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

En wat betreft de BR brander, ik koop vaak graag nog mijn games fysiek, dus vandaar. Meestal download je ze dan inderdaad alsnog met een code, maargoed die paar 10tjes... Ik zal er nog eens over nadenken.
Valt heel erg mee, afhankelijk van het primaire doel van het systeem. Zelfs Armin van buuren produceert naar mijn weten thuis op een iMac en onderweg op een MacBook. Voor veel masteren e.d. is misschien wat sterkers wel fijn, maar heb je dat echt nodig? Persoonlijk zou ik zeggen dat, als je echt iets goeds hebt, veel tijd steken in het masteren het sowieso wel waard is.

Overigens gewoon een MX100 halen.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-02 10:44
ik geloof dat een i7 wel veel verschil maakt voor muziek editen, maar dit ligt heel erg aan de programma's die je gebruikt!!! kijk anders even op de site, of stuur een mailtje naar de publisher van de software, of je iets kan vinden over "hyperthreading support" of "multicore support".

overigens is er geen groot verschil tussen Xeon en i7, behalve het weglaten van een ingebouwde GPU. dus ik zou lekker voor de goedkopere Xeon gaan, en deze eventueel overclocken.

[ Voor 24% gewijzigd door sjettepetJR. op 14-04-2015 22:21 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het draait dan vooral op Hyperthreading, multicore support is ook al dualcore, al wordt het vooral voor quadcore en hoger gebruikt.

Als ze wel quadcore ondersteunen, maar geen HT, kun je net zo goed een i5 nemen.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:47

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

sjettepetJR. schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:20:
ik geloof dat een i7 wel veel verschil maakt voor muziek editen, maar dit ligt heel erg aan de programma's die je gebruikt!!! kijk anders even op de site, of stuur een mailtje naar de publisher van de software, of je iets kan vinden over "hyperthreading support" of "multicore support".

overigens is er geen groot verschil tussen Xeon en i7, behalve het weglaten van een ingebouwde GPU. dus ik zou lekker voor de goedkopere Xeon gaan, en deze eventueel overclocken.
Want je kan een Xeon overklokken?

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Verwijderd

500 Gb SSD, vrij veel als je bedenkt dat je nog een 3Tb HDD hebt.
Ik draai mijn Win 8 op een 250 GB SSD, dat spaart toch nog wat geld uit. (Windows 8.1 = ~ 30 Gb met alle updates)

Uiteraard is dit een volledig persoonlijke keuze.

• Dirksc
VasZaitsev schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:08:
En toch zou ik lekker voor de goedkopere MX100 gaan, want goedkoper, en hardwarematige stroomverliesbescherming.

Zelf hoor ik HDD's pas als ze dood gaan, een goede kast, en de silincio valt daar wel onder, heeft rubberen voetjes voor de HDD's, dus tenzij je hdd meer dood dan levend is, zal je hem echt niet snel horen.

Overigens ook eventjes een pricewatch: Bosch decoupeerzaag PST 900 PELL erbij kopen, om de koeler in die kast te krijgen.
Ja joh, haha? Wat dan? Een kleinere cooler of een grotere kast?
En die power loss protection... Tja, voor die 3 keer per jaar dat de stroom uitvalt, en de 0,00001% kans dat ik precies wil opslaan áls de stroom uitvalt... Of zie ik dat verkeerd? Daarnaast heb je in de software die ik gebruik ook gewoon auto-save, zo frequent als je wilt.
.ScorpionSquad schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:09:
[...]

Valt heel erg mee, afhankelijk van het primaire doel van het systeem. Zelfs Armin van buuren produceert naar mijn weten thuis op een iMac en onderweg op een MacBook. Voor veel masteren e.d. is misschien wat sterkers wel fijn, maar heb je dat echt nodig? Persoonlijk zou ik zeggen dat, als je echt iets goeds hebt, veel tijd steken in het masteren het sowieso wel waard is.

Overigens gewoon een MX100 halen.
Hmm, nouja ik moet inderdaad oppassen dat ik niet te veel geld uitgeef, maar ik weet wel dat mijn huidige PC nauwelijks meer functioneert als ik een paar projecten open heb staan in Reaper. (AMD FX-4100 @ 3.60Ghz + 8GB RAM, zonder SSD). Daarnaast, ik heb het budget en ik wil niet besparen op één van de belangrijkste componenten. Maarja, ik kan inderdaad ook gewoon een MacBook kopen voor dezelfde prijs, lol. Kan ik dat gamen wel vergeten ;w ;)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dirksc schreef op woensdag 15 april 2015 @ 00:09:
[...]

Ja joh, haha? Wat dan? Een kleinere cooler of een grotere kast?
En die power loss protection... Tja, voor die 3 keer per jaar dat de stroom uitvalt, en de 0,00001% kans dat ik precies wil opslaan áls de stroom uitvalt... Of zie ik dat verkeerd? Daarnaast heb je in de software die ik gebruik ook gewoon auto-save, zo frequent als je wilt.
Qua kast en koeler:
Tja, hij past makkelijk [alsof ie ervoor gemaakt is] in een Define R5, die wel flink prijzig is, neem anders de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 die wel makkelijk past.

SSD: Powerloss is niet alleen wanneer de stroom daadwerkelijk uitvalt, het is iedere unexpected shutdown, dat is een BSOD, een harde shutdown of reset, maar kan ook een bug in Windows zijn. Er was een tijd terug een bug die ervoor zorgde dat iedere keer dat je de pc uitzette, er geen "shutdown" commando naar de SSD ging, en die dus telkens een unexpected shutdown voor zijn kiezen kreeg. Iedere keer is een gooi met de dobbelsteen [gelukkig met meer dan 6 zijden], en er kan een worp komen waarop staat "beschadigde mappingtables" en dan sta je vreemd te kijken, want alles staat nog op je SSD, maar hij kan niks meer vinden.

En een auto-save helpt jou dan ook niet, want ook die data is zoek.

CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid is interessant leesvoer. Hell, imo verplicht leesvoer voor iedereen die een SSD zoekt.

Samsung heeft ook een soort van powerloss-bescherming, al werkt die 100% softwarematig, namelijk zodra hij merkt dat een mappingtable niet meer jofel is, pakt hij een oudere. Echter, dan moet die table nog wel kloppen ten opzichte van de nieuwere,

[/quote]

• Dirksc
VasZaitsev schreef op woensdag 15 april 2015 @ 00:20:
[...]

Qua kast en koeler:
Tja, hij past makkelijk [alsof ie ervoor gemaakt is] in een Define R5, die wel flink prijzig is, neem anders de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 die wel makkelijk past.

SSD: Powerloss is niet alleen wanneer de stroom daadwerkelijk uitvalt, het is iedere unexpected shutdown, dat is een BSOD, een harde shutdown of reset, maar kan ook een bug in Windows zijn. Er was een tijd terug een bug die ervoor zorgde dat iedere keer dat je de pc uitzette, er geen "shutdown" commando naar de SSD ging, en die dus telkens een unexpected shutdown voor zijn kiezen kreeg. Iedere keer is een gooi met de dobbelsteen [gelukkig met meer dan 6 zijden], en er kan een worp komen waarop staat "beschadigde mappingtables" en dan sta je vreemd te kijken, want alles staat nog op je SSD, maar hij kan niks meer vinden.

En een auto-save helpt jou dan ook niet, want ook die data is zoek.

CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid is interessant leesvoer. Hell, imo verplicht leesvoer voor iedereen die een SSD zoekt.

Samsung heeft ook een soort van powerloss-bescherming, al werkt die 100% softwarematig, namelijk zodra hij merkt dat een mappingtable niet meer jofel is, pakt hij een oudere. Echter, dan moet die table nog wel kloppen ten opzichte van de nieuwere,
Aiii, thanks voor die info, dat ga ik checken. Wow die R5 ziet er wel nice uit!

• adrenalen
  • Laatst online: 19-08-2023
Ik heb die true spirit 140 een tijd geleden ingebouwd in een windowed r5... Supper net!
Zeker als je de gpu ook nog een gigabyte 970 neemt is een window dan wel Nice :-)
Ik zou ook gewoon de mx100 nemen, 500gb wel ;-)

Edit: met die gigabyte 970 moet je wel de Bovenste hdd bay eruit halen, maar dit is beter voor airflow en dan heb je nog plaats voor 3hdd's en 2 ssd's.

[ Voor 26% gewijzigd door adrenalen op 15-04-2015 07:25 ]

Pagina: 1