Hardeschijf te oud?

Pagina: 1
Acties:

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
Het valt mij sinds een upgrade van mijn CPU en GPU op dat als ik in games te snelle bewegingen maak (zoals in voertuigen rijden, vrije val, etc.) mijn FPS enorm inzakt. Nu had ik dat bij GTA V ook, dus kwam ik op het idee om het spel op mijn SSD te installeren en te kijken of ik dan nog steeds hetzelfde probleem heb. Dat blijkt niet het geval, dus luidt mijn vraag; Is mijn HDD gewoon te oud en zou een nieuwe volstaan om dit probleem op te lossen of moet ik toch een extra SSD halen? Mijn HDD is al ongeveer 6 jaar oud. Valt me ook pas net op dat het een 5400RPM schijf is, dacht altijd dat het een 7200 was.

Dit is mijn HDD: pricewatch: WD Green SATA 3 Gb/s, 1TB
SSD is een M4 Crucial 128GB

Overige specs:
i5-4690K
Gigabyte R9 290 OC Windforce X3
8GB 1333MHz ram
Gigabyte Z97-D3H
Antec NeoPower 650 Watt

[ Voor 30% gewijzigd door DonnyL op 14-04-2015 14:01 ]

• parsnep
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:28

parsnep

Cloud-Master

het zou kunnen, wat zijn je specs

V&A | Everything to the Cloud!!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:06
Het woord Green zou al genoeg moeten zijn om te beseffen dat het geen performance HDD is ;)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Què?!

Je zegt dat je FPS drops hebt in GTA V, en dat je dacht dat het aan je HDD lag. Dus heb je het geinstalleerd op je SSD en het probleem is er nog steeds.
En nu verwacht je dat het probleem met een nieuwe HDD -die dus nog steeds veel langzamer zal zijn dan je SSD- wél opgelost is? Nee dus. En ook een nieuwe SSD zal het probleem niet oplossen.

FPS drops worden in het algemeen (let op: IN HET ALGEMEEN, dus niet per definitie!) veroorzaakt door een te langzame GPU of CPU. Een enkele keer is te weinig RAM de oorzaak maar ook maar zeer zelden. Haast in geen enkel geval zal de oorzaak de HDD of de voeding zijn.

/edit:
Zeg stiekem een beetje lopen editten! Eerst stond er toch écht iets anders in de TS... :P

[ Voor 8% gewijzigd door Icephase op 14-04-2015 14:05 ]

• DonnyL
DukeBox schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 14:01:
Het woord Green zou al genoeg moeten zijn om te beseffen dat het geen performance HDD is ;)
Ik kwam er al schrijvende achter dat het een Green is, snap niet hoe dit ooit in mijn PC terecht is gekomen maarja. Maar dit betekend dat een nieuwe 7200RPM schijf voldoende zou moeten zijn om net als op mijn SSD nu geen FPS drops te krijgen als hij sneller gegevens moet inladen door bijvoorbeeld een hoge snelheid ingame?
Icephase schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 14:03:
Què?!

Je zegt dat je FPS drops hebt in GTA V, en dat je dacht dat het aan je HDD lag. Dus heb je het geinstalleerd op je SSD en het probleem is er nog steeds.
En nu verwacht je dat het probleem met een nieuwe HDD -die dus nog steeds veel langzamer zal zijn dan je SSD- wél opgelost is? Nee dus. En ook een nieuwe SSD zal het probleem niet oplossen.

FPS drops worden in het algemeen (let op: IN HET ALGEMEEN, dus niet per definitie!) veroorzaakt door een te langzame GPU of CPU. Een enkele keer is te weinig RAM de oorzaak maar ook maar zeer zelden. Haast in geen enkel geval zal de oorzaak de HDD of de voeding zijn.
Ik zei juist dat het wel opgelost was, misschien een beetje onhandig geformuleerd... Naar aanleiding van mijn lijstje met specs lijkt dat niet het probleem te zijn. Ik heb het ook dus in hele specifieke gevallen, als ik hoge snelheden haal in games bijvoorbeeld. Als ik stil sta of gewoon loop heb ik geen probleem.

[ Voor 50% gewijzigd door DonnyL op 14-04-2015 14:06 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik weet niet of je een groot budget hebt en een hele uitgebreide spellen lijst. Ik heb een 512GB SSd vanm crucial voor wat spellen, en mocht het te veel worden gooi ik hem leeg (spellen die ik toch neit meer speel).

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• DonnyL
rikadoo schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 14:28:
Ik weet niet of je een groot budget hebt en een hele uitgebreide spellen lijst. Ik heb een 512GB SSd vanm crucial voor wat spellen, en mocht het te veel worden gooi ik hem leeg (spellen die ik toch neit meer speel).
Aangezien ik de afgelopen tijd al heel veel geld in mijn PC gestopt hebt wil ik het budget wel zo klein mogelijk houden. Als dit betekend dat ik met een HDD dezelfde spelervaring heb als op een SSD (wat ik vaak hoor op dit forum, dat spellen eigenlijk alleen sneller maps laden maar voor de rest geen impact op de performance), dan ga ik natuurlijk wil voor de HDD. Daarom mijn vraag of een 7200RPM HDD wel gewoon snel genoeg is om de info aan de CPU en GPU door te geven.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er is natuurlijk wel een wereld van verschil als je harde schijven met ssd vergelijkt.

Afhankelijk van het werk dat vericht moet worden door de schijven zou je kunnen stellen dat een nieuwe 7200 rpm schijf wel 10 % sneller kan zijn dan je green.
Een ssd kan tot een paar honderd keer sneller zijn dan een green of 7200rpm schijf.

Trek zelf je conclusie.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de green zo langzaam is omdat alle date versnippert over de schijf staat, daar doe je weinig tegen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-01 09:45
Ik heb het zelfde probleem gehad met games op een WD Green HDD. Op een Blue of Black waren de microhaperingen weg. Het heeft wel even geduurd voordat ik er achter kwam waardoor het kwam.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• DonnyL
Reepje schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:07:
Er is natuurlijk wel een wereld van verschil als je harde schijven met ssd vergelijkt.

Afhankelijk van het werk dat vericht moet worden door de schijven zou je kunnen stellen dat een nieuwe 7200 rpm schijf wel 10 % sneller kan zijn dan je green.
Een ssd kan tot een paar honderd keer sneller zijn dan een green of 7200rpm schijf.

Trek zelf je conclusie.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de green zo langzaam is omdat alle date versnippert over de schijf staat, daar doe je weinig tegen.
Dat is natuurlijk wel zo, maar het lijkt me niet dat het ingame sneller is als de wereld eenmaal geladen is, anders dan zou iedereen zijn spellen al op een SSD zetten als het extra performance opleverd.
LordSinclair schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:09:
Ik heb het zelfde probleem gehad met games op een WD Green HDD. Op een Blue of Black waren de microhaperingen weg. Het heeft wel even geduurd voordat ik er achter kwam waardoor het kwam.
Dan ga ik een nieuwe hardeschijf erbij prikken denk ik, lijkt me de voordeligste optie en het ging mij puur om de haperingen, alhoewel het wel iets meer dan haperingen zijn bij mij. Dat het laden een paar minuten duurt maakt me niet zoveel uit.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
DonnyL schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:32:
[...]

Dat is natuurlijk wel zo, maar het lijkt me niet dat het ingame sneller is als de wereld eenmaal geladen is, anders dan zou iedereen zijn spellen al op een SSD zetten als het extra performance opleverd.
Het ging mij alleen over de snelheid van de ssd versus hdd.
Hoe je aan de stutteringen komt snap ik ook niet goed, omdat een spel in je geheugen geladen wordt, dan gaat het pas beginnen.

Maar blijkbaar is er toch iets in de green dat deze stutteringen kan veroorzaken.
Pagina: 1