Een vriend van mij zit in een pand met zijn bedrijf en deelt met 2 andere bedrijven 1 internet verbinding. Alles gaat via zijn switch en router naar buiten en binnen. Nu wil ik het scheiden van elkaar en wil de andere 2 bedrijven een eigen router laten kopen. Deze 2 routers wil ik via hun Router WAN port koppelen aan zijn Router (router 1) (LAN poort) zodat ze een eigen netwerk krijgen, maar nu is het wel zo dat in deze opstelling de 2 andere routers altijd zijn clients kunnen pingen en zien, terwijl clients op Router 1 niet bij de clients van Router 2 en Router 3 kunnen (wat dus op zich goed is). Ik wil een oplossing waarin alle drie de bedrijven wel 1 internetverbinding delen, maar dat ze elkaars clients nooit kunnen pingen, benaderen of zelfs zien. Dit moet toch mogelijk zijn?
Router 1 is dus van hem, router 2 en router 3 worden van de andere bedrijven. Clients op Router 1 kunnen in deze opstelling NOOIT bij de clients van Router 2 en Router 3 maar omdat Router 2 en Router 3 altijd via Router 1 naar buiten gaan, kunnen ze dus ook de clients op Router 1 pingen en zien. En dat wil ik uit zien te schakelen.
Hieronder zoals ik het zie:
Router 1 : 192.168.1.x (rechtstreeks verbonden met internet)
Router 2 : 192.168.2.x (Via WAN koppelen aan LAN op Router 1)
Router3 : 192.168.3.x (Via WAN koppelen aan LAN op Router 1)
Volgens mij is het dan zo :
Vanuit Router 1 niet mogelijk te pingen naar 192.168.2.x of 192.168.3.x
Vanuit Router 2 niet mogelijk te pingen naar 192.168.3.x maar WEL mogelijk te pingen naar 192.168.1.x
Vanuit Router 3 niet mogelijk te pingen naar 192.168.2.x maar WEL mogelijk te pingen naar 192.168.1.x
Maar het moet wel mogelijk blijven om vanuit alle netwerken te kunnen internetten via ROUTER 1. Maar de wens is dus om alle netwerken gescheiden te houden, men moet elkaar niet kunnen zien of pingen, puur en alleen kunnen internetten en hun eigen router beheren.
Wat kan ik het beste doen om dit voor elkaar te krijgen.
Alvast bedankt voor de tips.
Router 1 is dus van hem, router 2 en router 3 worden van de andere bedrijven. Clients op Router 1 kunnen in deze opstelling NOOIT bij de clients van Router 2 en Router 3 maar omdat Router 2 en Router 3 altijd via Router 1 naar buiten gaan, kunnen ze dus ook de clients op Router 1 pingen en zien. En dat wil ik uit zien te schakelen.
Hieronder zoals ik het zie:
Router 1 : 192.168.1.x (rechtstreeks verbonden met internet)
Router 2 : 192.168.2.x (Via WAN koppelen aan LAN op Router 1)
Router3 : 192.168.3.x (Via WAN koppelen aan LAN op Router 1)
Volgens mij is het dan zo :
Vanuit Router 1 niet mogelijk te pingen naar 192.168.2.x of 192.168.3.x
Vanuit Router 2 niet mogelijk te pingen naar 192.168.3.x maar WEL mogelijk te pingen naar 192.168.1.x
Vanuit Router 3 niet mogelijk te pingen naar 192.168.2.x maar WEL mogelijk te pingen naar 192.168.1.x
Maar het moet wel mogelijk blijven om vanuit alle netwerken te kunnen internetten via ROUTER 1. Maar de wens is dus om alle netwerken gescheiden te houden, men moet elkaar niet kunnen zien of pingen, puur en alleen kunnen internetten en hun eigen router beheren.
Wat kan ik het beste doen om dit voor elkaar te krijgen.
Alvast bedankt voor de tips.