Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Opmaak lijst vastzetten

Pagina: 1
Acties:

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:27
Goedemorgen,

Vanuit ons boekhoudsysteem (SnelStart) kunnen we een prijslijst uitprinten of exporteren naar .csv of .xlsx
Dit Excel bestand is echter een zeer ruwe vorm van een lijst, daar moet de opmaak nog wel van aangepast worden. Momenteel doe ik dat wekelijks handmatig, maar dat is eigenlijk niet echt een handige oplossing.

Ik zat er aan te denken om een nieuw bestand aan te maken met de juiste opmaak waarin ik elke week de nieuwe, geëxporteerde, lijst in kan lezen en verder niks hoef te doen :)

Maar, kan dat in Excel? Of zou je toe moeten naar een "afdruk samenvoegen"-achtige oplossing met Word?

Voorbeeldje van de export:
code:
1
2
3
4
Artikelcode; omschrijving; eenheid; artikelgroep; verkoopprijs
B001; Aardappelen Toluca; kg; Aardappelen; 1,25
B002; Aardappelen Agria; kg; Aardappelen; 1,20
B010; Sla, krop; st; Bladgewassen; 1,69

Nu zou ik ook heel graag per artikelgroep een kop maken, waarbij alle regels die in dezelfde groep vallen er netjes onder komen. Het lijkt me niet dat dit echt een probleem is, maar voor de volledigheid toch maar eens laten vallen.

Vraag is nu dus; kan dit met Excel? En zoja, naar welke functie moet ik kijken?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Sherlock schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 11:21:
Nu zou ik ook heel graag per artikelgroep een kop maken, waarbij alle regels die in dezelfde groep vallen er netjes onder komen. Het lijkt me niet dat dit echt een probleem is....
Als je dat geen probleem vindt, dan maak je dat toch even zelf ?
Sherlock schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 11:21:
Kan dit met Excel? En zoja, naar welke functie moet ik kijken?
Ja, dat kan; je moet dan aan de slag met vba.

• Sherlock
Bedankt voor je reactie!

Ik ben redelijk vertrouwd met Excel en een klein beetje met vba, maar het probleem is nu dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Ook niet waar ik naar moet zoeken om er meer van te weten te komen.

Ik zoek eigenlijk een soort voorbeeld, maar tot nu toe heeft die zoektocht niks opgeleverd.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Mogelijke oplossing: .csv- of .xlsx-dump kopiëren/plakken in een tabblad genaamd 'Datadump' of iets dergelijks. Hier zit verder geen opmaak op, alleen moet je zorgen dat iedere kolom iedere keer dezelfde informatie bevat. Er mag 1 regel met kopteksten boven zitten, en alle kopteksten moeten ingevuld zijn.

Vervolgens maak je een nieuw tabblad en voegt een draaitabel in die queriet op het tabblad 'Datadump'. Van die draaitabel kun je alles aanpassen: layout, kopteksten, subtotalen noem maar op. Iedere keer als je nieuwe data 'dumpt' wordt de draaitabel automatisch bijgewerkt. Eventueel kun je met 'slicers' de gebruiker verschillende selecties laten maken.

Lijkt mij het makkelijkst en het mooist in jouw geval.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De basics wil je m.i. eerst lezen & oefenen via een willekeurige 'voor dummies' of andere introtekst/-handleiding.

Daarna kan je al een eind komen met de macro-opneemknop en dan de resulterende code aanpassen (bijvoorbeeld door er FOR-loops omheen te zetten). Code uit de macro-opneemknop levert overigens 'vieze' code op, het kan veel mooier en onderhoudsvriendelijker/minder foutgevoelig. Maar dat is pas na leren van VBA..

Al zie ik niet direct het probleem, je voorbeeldlijst levert bij openen in Excel van de .csv een prima overzichtelijke tabel. Wat ontbreekt?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sherlock
Icephase schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:20:
Mogelijke oplossing: .csv- of .xlsx-dump kopiëren/plakken in een tabblad genaamd 'Datadump' of iets dergelijks. Hier zit verder geen opmaak op, alleen moet je zorgen dat iedere kolom iedere keer dezelfde informatie bevat. Er mag 1 regel met kopteksten boven zitten, en alle kopteksten moeten ingevuld zijn.

Vervolgens maak je een nieuw tabblad en voegt een draaitabel in die queriet op het tabblad 'Datadump'. Van die draaitabel kun je alles aanpassen: layout, kopteksten, subtotalen noem maar op. Iedere keer als je nieuwe data 'dumpt' wordt de draaitabel automatisch bijgewerkt. Eventueel kun je met 'slicers' de gebruiker verschillende selecties laten maken.

Lijkt mij het makkelijkst en het mooist in jouw geval.
Dit lijkt me inderdaad wel een mogelijkheid. Het liefst zou ik dan nog de data uit het bronbestand zo eenvoudig mogelijk in het nieuwe bestand krijgen, maar dat is een zorg voor later. Ik ga het eerst eens zo proberen. Het wordt tijd mijn kennis over draaitabellen eens bij te spijkeren :)
F_J_K schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:22:
De basics wil je m.i. eerst lezen & oefenen via een willekeurige 'voor dummies' of andere introtekst/-handleiding.

Daarna kan je al een eind komen met de macro-opneemknop en dan de resulterende code aanpassen (bijvoorbeeld door er FOR-loops omheen te zetten). Code uit de macro-opneemknop levert overigens 'vieze' code op, het kan veel mooier en onderhoudsvriendelijker/minder foutgevoelig. Maar dat is pas na leren van VBA..
Dat heb ik jaaaaren ;) geleden al eens gedaan, en als ik er echt mee aan de slag ga kom ik er wel verder mee, thanks.
Al zie ik niet direct het probleem, je voorbeeldlijst levert bij openen in Excel van de .csv een prima overzichtelijke tabel. Wat ontbreekt?
De tabel zelf is wel overzichtelijk, maar niet geschikt om naar klanten te sturen natuurlijk.

De opmaak (kolombreedte, sortering, lettertype) wil ik dan wel zo consistent mogelijk hebben, dus die wil ik graag 'vastleggen'. En met die vastgelegde opmaak wil ik dan de data inlezen zodat ik elke week een lijst heb die er exact hetzelfde uitziet, maar de data in de lijst is wel bijgewerkt.

Verwijderd

Als je met vba een mooi overzicht wil maken per artikelgroep die, als ik het goed begrijp, ook elke week nog moet worden bijgewerkt (dus niet elke week een nieuwe lijst), dan ben je daar zelfs met goede vba-kennis, een behoorlijk lange tijd mee kwijt.
Pagina: 1