Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Ik zoek een?
Telefoon voor mijn vader met een vroeg stadium van dementie

Wat is je budget?
Budget is in principe niet echt een beperking, al kijken we vooral in de range tot € 200,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voor mijn vader vooral om te bellen, en voor ons om bij vermissing eventueel zijn locatie te bepalen ( remote )

Wat heb je zelf al gevonden?
http://www.bol.com/nl/p/d...0-white/9200000030339817/

Welke vragen heb je hier nog over?
Wij zijn dus op zoek naar een telefoon voor mijn vader die in een beginnend stadium van dementie verkeert. We merken dat hij zijn oude Nokia steeds slechter kan bedienen, mede door de kleine knoppen. Een volledige smartphone is dus zeker niet geschikt. Verder zouden wij het fijn vinden om de mogelijkheid te hebben om hem bij vermissing eventueel te lokaliseren, aangezien het al eens is voorgekomen dat hij zoek was.

In de link die ik hierboven toon staat een mooi voorbeeld van iets dat wij zoeken, echter kan ik er niet heel veel ervaringen mee vinden. Misschien zijn er ook nog andere alternatieven die wij niet gevonden hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Google seniorentelefoon gps: FYSIC FM-7900
Extra grote toetsen, SOS functie, locatie opvragen per sms.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
sjimmie schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 10:50:
Google seniorentelefoon gps: FYSIC FM-7900
Extra grote toetsen, SOS functie, locatie opvragen per sms.
Die ziet er inderdaad ook interessant uit.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Ik denk dat de groep mensen die die apparaten kopen grotendeels geen mensen zijn die hun meningen op internet delen. Aan de andere kant zijn het ook weer geen mega-kosten (vind ik persoonlijk) waarmee je grote risico's loopt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-06 17:40

kevin33

Welkom in Utopia.

Bij Conrad hebben ze wel een vrij uitgebreid assortiment.

https://www.conrad.nl/nl/...en-mobiele-telefoons.html

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 08:56
Ik ga hem toch roepen: iPhone 3GS of hoger.

Lokatiebepaling: Ja.

Bellen? Knopje ingedrukt houden, zeggen wie je wilt bellen en iPhone doet de rest. Het is afdwingbaar dat alleen maar de telefoon app gebruikt kan worden wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
sjimmie schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:08:
Ik denk dat de groep mensen die die apparaten kopen grotendeels geen mensen zijn die hun meningen op internet delen. Aan de andere kant zijn het ook weer geen mega-kosten (vind ik persoonlijk) waarmee je grote risico's loopt.
Klopt, het probleem is ook zeker niet het financiële risico, al moet ik 10 van die dingen kopen ( Vandaar dat ik bij budget ook aangeef dat dat in principe geen belemmering is ). Het is meer om onze horizon te verbreden en te kijken wat er allemaal beschikbaar is.

Het kopen is immers pas de eerste stap, daarna zal de telefoon ook in gebruik genomen moeten worden, en dat kan ook een flinke stap zijn. Het zou zonde zijn als we al die moeite nemen als er nog veel bete geschikte producten zijn, of als iemand aangeeft dat het een prut ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
RadioAir schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:37:
Ik ga hem toch roepen: iPhone 3GS of hoger.

Lokatiebepaling: Ja.

Bellen? Knopje ingedrukt houden, zeggen wie je wilt bellen en iPhone doet de rest. Het is afdwingbaar dat alleen maar de telefoon app gebruikt kan worden wanneer nodig.
Goed bedoeld advies, maar ik verwacht dat een iPhone echt veel te complex is. Voor jeugdige gebruikers mag dat misschien allemaal vrij intuïtief zijn, maar als ik de verschijnselen van mijn vader zie, en hoe hij nu met zijn telefoon ( Zeer eenvoudige nokia ) omgaat, dan zie ik dat niet goed komen. Hij verdwaalt gewoon in de features die er in zitten, ook al zou hij op het eerste scherm kunnen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 08:56
Je weet dat een iPhone ontworpen is zodat een vijfjarige (of was het tweejarige?) er zonder enige uitleg mee uit de voeten kan he?

Die dingen zijn super goed aan te passen juist aan dit soort dingen. Ik zie om mij heen ook redelijk wat ouderen die allemaal sceptisch waren over een iPhone (ook met dementie) maar nu niet meer zonder willen, juist om de spraakbediening om te kunnen bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
RadioAir schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:46:
Je weet dat een iPhone ontworpen is zodat een vijfjarige (of was het tweejarige?) er zonder enige uitleg mee uit de voeten kan he?
Ja ik weet dat de iPhone erg intuïtief in elkaar zit, maar er zit wel een overvloed aan functies op, en ik weet zeker dat die al verwarring leveren in dit geval.
Die dingen zijn super goed aan te passen juist aan dit soort dingen.
Mijn ervaring is juist dat die dingen juist niet goed aan te passen zijn, maar anders is het ook enorm zonde om zo'n geavanceerde telefoon te nemen, en dan nog moeite doen om alle functionaliteit uit te zetten. Zeker als er ook gewoon telefoons zijn die zich hier specifiek op richten.

Bovendien is een iPhone redelijk kwetsbaar, de telefoon die ik aanhaal is bijvoorbeeld IP54, dus toch een stuk degelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb toendertijd voor mijn beginnend dementerende vader een telefoon met grote toetsen gekocht en een alarmknop, die een SMS stuurt naar geselecteerde mensen. Geen positiebepaling of zo.

Kijk hier eens:
http://www.seniorentelefo...ity&dir=d&page=2&items=12
http://www.gsmvoorsenioren.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 14-04-2015 16:23 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 16:22:
Ik heb toendertijd voor mijn beginnend dementerende vader een telefoon met grote toetsen gekocht en een alarmknop, die een SMS stuurt naar geselecteerde mensen. Geen positiebepaling of zo.

Kijk hier eens:
http://www.seniorentelefo...ity&dir=d&page=2&items=12
http://www.gsmvoorsenioren.nl/
Klopt daar heb ik ook gekeken, daar hebben ze ook de Doro Secure 580 white die ik in mijn startpost aanhaal, en de FYSIC FM-7900 die jvdmast aanhaalt. Voordeel van die twee is dat je remote via sms de locatie op kunt vragen.

Als ik een beetje zo kijk lijkt mij de keuze van de Doro een goede, want die ziet er goed degelijk uit en heeft precies de functionaliteit die ik zoek. Ben eigenlijk nog een beetje op zoek naar wat vergelijkingen, maar ik denk dat ik gewoon die telefoon bestel, en kijk hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Zoiets misschien,om 'ns uit te proberen, hoe je vader ermee overweg kan? Coolblue Marktplaats 2dekansje, wat krassen, maar dan ook slechts 47 euro, prima om te testen en met GPS : http://link.marktplaats.nl/m917947974

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Marly schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 17:00:
Zoiets misschien,om 'ns uit te proberen, hoe je vader ermee overweg kan? Coolblue Marktplaats 2dekansje, wat krassen, maar dan ook slechts 47 euro, prima om te testen en met GPS : http://link.marktplaats.nl/m917947974
Bedankt voor de tip, ik heb hem inderdaad besteld, voor dat bedrag kan ik er zelf eerst wel eens mee spelen om te kijken hoe hij bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Woy schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:17:
[...]

Bedankt voor de tip, ik heb hem inderdaad besteld, voor dat bedrag kan ik er zelf eerst wel eens mee spelen om te kijken hoe hij bevalt.
Graag gedaan :)

Voor dat bedrag kun je je er geen buil aan vallen en bevalt hij echt niet, kan hij ook nog binnen 14 dagen teruggestuurd worden. Die Fysic telefoons hebben grote toetsen, dat is makkelijk voor ouderen.
Afgezien van die echte ouderen-telefoons, dacht ik ook al aan iPhone of Windows Phone, zoals hier al eerder gepost is, beide heel gebruiksvriendelijk en bij Windows Phones kun je bijna alles van 't startscherm verwijderen en alleen die tegels laten staan, die nodig zijn, bijv. van enkele contactpersonen. Bovendien kunnen zowel iPhones als Windows Phones hun laatste locatie doorgeven.
Maar een beginnende dementie is bij iedereen anders, dat kun je alleen zelf beoordelen. Je vader heeft gelukkig wel 't voordeel, dat hij al een mobiele telefoon gewend is, en 't dus niet vanaf 't allereerste begin hoeft te leren.
Succes!

Zie trouwens nu op mijn link, dat de prijs vandaag nog gezakt is (doen ze meestal, wanneer een toestel al 'n paar dagen te koop staat), voor 38 euro is 't helemaal een koopje :)

[ Voor 8% gewijzigd door Marly op 15-04-2015 16:13 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1