Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe weet je dat je eigen opgewekte stroom gebruikt wordt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik heb net een kleine pv installatie op mijn schuur geplaatst(3x255watt)
Hoe weet ik nou dat als deze stroom maken deze eerst gebruikt wordt en niet van mijn leverancier?
Ik heb nog geen slimme meter en gebruik deze installatie alleen voor de stationaire gebruikers te compenseren.

Zoals je merkt weet ik niet hoe dat technisch zit.
Wel zou ik het graag weten.

Bedankt alvast!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb je een analoge meter met draaischijf? Als die langzamer of terugdraait, dan gebruik je (bij het langzamer draaien) je eigen opgewekte stroom en bij terugdraaien wek je meer op dan je verbruikt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe werkt dat op electronen niveau? Waar als het net sneller zijn electronen bij mij naar binnen schiet zeg maar, niet die gebruikt worden ipv uit mijn zonnecellen! Kortom hoe zit het waarom zouden mijn apparaten liever mijn stroom gebruiken dan die van de Nuon als de zonschijnt?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Dat weet je volgens mij nooit.
Die panelen komen via een groep binnen bij je meterkast en je koelkast (bv) zit op een andere groep.
Of nu je eigen electronen van groep naar groep springen?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Volgens mij zit het zo; Zie het als de wet van de communicerende vaten. De omvormer zorgt ervoor dat de spanning (of was het nu hz) iets hoger is als dat op het net. Hierdoor wordt de stroom eerst intern verbruikt door de weg van de minste weerstand en gaat dan pas het net op.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

ja, zoals een emmer die hoger staat
de spanning komt uit het net en 50hz, de stroom (A) uit je eigen pv.
het topic is stroom dus dat is de vraag.
denk gewoon in een tuinslang, spanning en stroom.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 18:35
Hoe zou je dat over verschillende fases kunnen verdelen?
Op 1 fase bv 100 opwek
En verdeeld over de andere fases 120 verbruik

Verwijderd

Topicstarter
Kijk mooie antwoorden! zo komen we ergens, leuk!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:09:
Kijk mooie antwoorden! zo komen we ergens, leuk!
Ik moet je toch teleurstellen want we komen er helemaal niet.
hjs schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 17:59:
Dat weet je volgens mij nooit.
Die panelen komen via een groep binnen bij je meterkast en je koelkast (bv) zit op een andere groep.
Of nu je eigen electronen van groep naar groep springen?
Nee dat weet je nooit, dat "volgens mij" mag je daarom gerust achterwege laten. Je kan dat nooit weten en dat hoef je ook nooit te weten. Niettemin denk ik dat ik wel begrijp wat TS tot die vraag leidt. Gelukkig zijn alle elektronen waar ze zich ook bevinden en waar ze ook vandaan komen en welke weg ze hebben afgelegd gelijk. Groene stroom kleurt echt niet groen :). Evenmin is hij meer of minder vervormd of wat dan ook. Op dezelfde manier weet je ook nooit of die elektronen wel of niet uit kerncentrales vandaan komen, al ben je daar misschien wel een fanatieke tegenstander van, want heel Europa zit aan elkaar gekoppeld. Dergelijke bespiegelingen zijn dan ook totaal zinloos en leiden nergens toe.. Onze groene stroom wordt gewoon gemixt met de vuilst opgewekte stroom die je maar kan bedenken. Bruinkool, steenkool, kernenergie etc. etc.
Als je daar serieus moeite mee hebt, dan is er maar één mogelijkheid, afkoppelen van het openbare net en helemaal overgaan naar volledige selfsupporting.

Edit:
Sterker nog, met al je goede bedoelingen met terugleveren aan het net (meer opwekken dan je zelf nodig hebt), alle mooie groene stroom wordt als je aan het openbare net gekoppeld bent gemixt met vuile. Al met al is dit alleen maar een filosofische vraag, niet een praktische.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 14-04-2015 22:53 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
<zeurmodus> Dit is vast niet het moment om te gaan zeuren over het concept wisselspanning, de elektronen gaan heen en weer in je leidingen en gaan enige millimeters hooguit naar voor en naar achter en naar voor en naar achter en dat 25 keer heen en 25 keer terug, vandaar het concept wisselspanning.
</zeurmodus>

In het kader eigen opwek eerst: Als er stroom teruggeleverd wordt zal dit de eerste verbruiker op die fase gaan gebruiken. Als die buiten je eigen huis zit kan het zijn dat je buurman of vrouw de stroom verbruikt. Je schijfmeter zal uiteraard wel het terugleveren van jou eigen gebruikers aftrekken, het is dus 100% inwisselbaar met je eigen verbruik. Of je je eigen verbruik ook letterlijk aan het afdichten bent is een interessante vraag, maar je bent zeker financieel gezien je eigen verbruik aan het opwekken.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Verwijderd

Topicstarter
Mooie uitleg!
Ik denk alleen wel als je met 300.000km/s 50keer van richting je veranderd je iets verder komt dan millimeters maar dat ter zijde ;)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:17

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 23:14:
Mooie uitleg!
Ik denk alleen wel als je met 300.000km/s 50keer van richting je veranderd je iets verder komt dan millimeters maar dat ter zijde ;)
Electronen schieten echter niet met de lichtsnelheid door de kabel hoor. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

http://www.wetenschapsfor...-snelheid-van-elektronen/

Volgens deze bron leggen fysieke elektronen zelfs maar een afstand van ongeveer 2 meter in een dag.
De kans dat je dus echt de elektronen uit je zonnepanelen gaat gebruiken is dus vrij klein aangezien daar al gauw meer dan 2 meter tussen zit en je maar een halve dag zon heb.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Topicstarter
Wat een saai leven hebben die elektronen dan maar!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wildfire schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 23:19:
[...]
Electronen schieten echter niet met de lichtsnelheid door de kabel hoor. :)
Nee, dat klopt zoals ook reeds geantwoord werd. Integendeel zelfs en nog vrij gemakkelijk uit te leggen ook. De meest simpele vergelijking is die met een heel lange dunne buis vol met knikkers. Als je één knikker er aan de ene kant bij induwt, dan rolt er meteen een de overzij eentje uit. Ogenschijnlijk bijna tijdloos. Herhaal je aldoor het experiment, dan constateer je dat het een tijdje duurt voor dat die ene knikker er aan de andere kant uitrolt. Toch is de "stroomsnelheid" veel hoger.

Maar ook licht is niet door alle stoffen even snel. Zou dat wel zo zijn, stel je dan voor wat we dan helemaal in ons hele menselijk bestaan niet zouden kennen. Geen lichtbreking, dus nooit een regenboog, geen lenzen, dus geen fotografie, brillen, verrekijkers, microscopen etc.
Verder hierop doorgaand is de snelheid van een elektrische stroom ook niet gelijk aan de lichtsnelheid in het vacuüm, zelfs verre van dat. Het hangt van de kabeleigenschappen af, wees niet verbaasd over "slechts" ongeveer 2/3 van die waarde.
Pagina: 1