Vervanging videokaart voor gamer

Pagina: 1
Acties:

• bLARV
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik wil graag aankoopadvies voor een nieuwe videokaart.
  • Doel: vooral om te gamen. FPS, zoals Call of Duty, Battlefield en Far Cry. Ik doe geen foto-/videobewerking op deze PC.
  • Heb net een nieuwe monitor, dus voorlopig is 1920x1200 de resolutie waar het om gaat.
  • Budget 150-175 Euro
  • Ik hoef geen SLI of CrossFire
  • Ik overweeg vooral de aanschaf van een gebruikte kaart. Mijn huidige videokaart is een 5 jaar oude Powercolor Radeon HD5850 (1 GB). Zal er dus sowieso flink op vooruitgaan, maar wil er ook wel even weer een jaar of drie vooruit kunnen. Zelf denk ik aan een gebruikte R9 290. Nieuw zal ik met mijn budget niet verder komen dan een R9 270X of GTX750TI.
Mijn systeem:
  • Monitor Dell U2415 (LED-monitor - 24.1'' - 1920 x 1200 - IPS - 16:10 - 300 cd/m2 - 2x HDMI, 2x DP)
  • Asus P5Q-E moederbord (2x PCIe2.0x16 slots)
  • Intel Q9450 Quad Core 2.66GHz
  • 8 GB RAM
  • Behuizing Antec P180
  • Voeding: Corsair TX750 Watt
Wat ik zelf al heb opgezocht:
  • Benchmarks van bijv. Andandtech.com laten zien dat bijv. R9 290 vs R9 270X op 1080p (uiteraard) flink van elkaar verschillen, waarbij de 290 meestal wel boven de 60 fps komt en de 270X doorgaans alleen bij medium settings.
Wat ik verder wel en niet belangrijk vind:
  • Geluid boeit me niet, PC staat op zolder waar niemand er last van heeft en ik heb een hoofdtelefoon op tijdens het gamen.
  • Warmteproductie: heb een vrij goed geventileerde kast, maar natuurlijk moet het niet te gek worden.
  • Stroomverbruik: niet interessant bij 22 ct/kWh en een paar uurtjes gamen per week
  • Overclocken: heb liefst een kaart die zonder OC voldoende presteert...
  • Ruimte: niet heel veel groter dan mijn huidige kaart, maar er is wel een beetje ruimte over
Ik wil graag advies
  • Welke kaart goed past bij mijn vraag: is de R9 270X waarschijnlijk voldoende, doe ik er goed aan toch een R9 290 te kopen of moet ik nog een andere kaart overwegen?
  • of er grote risico's zijn bij aanschaf van een gebruikte kaart?
  • of een nieuwe kaart zoveel voordelen met zich meebrengt dat je daar wat performance voor in mag leveren (of andersom)?
  • hoe belangrijk is het merk en de exacte uitvoering? Gaat het niet vooral om de chipset?
  • zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden (heb bijv begrepen dat je bij de R9 290 moet zorgen dat je een 'aftermarket' koeling hebt...?)
Alvast dank!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Een gebruikte 290 is echt de beste optie hier. Zorg ervoor dat je hem koopt van iemand met veel goede reviews, dan zit het bijna altijd wel goed en loop je weinig/geen risico. Het maakt verder niet veel uit welke editie je van de 290 neemt, als het maar geen reference koeler is, maar die worden volgens mij ook niet of nauwelijks aangeboden.
Nieuwe kaarten hebben bij een budget als deze eigenlijk totaal geen meerwaarde. Vaak kun je bij de V&A ook 290's met garantie vinden.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een tweedehands non-reference R9 290 ga je niet vinden voor dit budget, wel reference modellen, welke overigens al een stuk beter zijn als je er minder + betere koelpasta op doet.

Nieuw zit je op de R9 280, een stuk sneller dan je HD5850, want een 280 heeft een snellere GPU, hij zit zo op 260x niveau zonder VRAM bottleneck, een 280 zit daar ver boven: http://www.tomshardware.c...-270x-r7-260x,3635-9.html is wel tussen een 260x en een 280x, maar de 280x is zo rond de 2x zo snel als een 260x, dus een 280 zal iets van 1,8x zo snel wezen.

Ook heeft jouw HD5850 in veel games een VRAM bottleneck, waardoor de winst nog hoger zal liggen, bij de games die jij speelt is een 280 misschien wel 3x zo snel.

Een goede, en ook de goedkoopste, R9 280 is de pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing welke inclusief verzendkosten wel bijna 20 euro over je budget gaat [blame the dollar!] maar zoals je kan zien is het verschil tussen de 270x en de 280x ook behoorlijk groot.

People as things, that’s where it starts.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:51
Een 290 lijkt me wat overkill voor een Q9xxx (wel overgeklokt?), ik zou maximaal voor een 2e hands 7950/7970/280/280X gaan.
Neem inderdaad bij voorkeur een kaart met 2-3 fans, die zijn stiller.

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 14-04-2015 00:42 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50

Thomg

Aww yiss

Ik heb zo mijn twijfels over zijn Q9450.

• bLARV
Dank alvast voor deze reacties (aanvullingen nog steeds welkom). Had me nog niet zo gerealiseerd dat na deze upgrade de CPU de bottleneck gaat zijn. Momenteel heb ik die nog niet OC'ed, maar dat ga ik zeker doen.

De vraag aan mijzelf is dan eigenlijk hoe lang de videokaart mee moet en wanneer mobo+cpu+ram op de nominatie staat om vervangen te worden... Dus of nu bijv. 280X nemen en tijdje vooruit met deze cpu of investeren in 290 en over niet al te lange tijd zorgen dat ie echt tot z'n recht komt?

Overigens, de oude PCI slots gaan geen probleem vormen als ik het goed begrepen heb?

Verwijderd

Je kan, mocht je de kans hebben, prima voor dat budget een r9 280x zonder btw kopen, dat is een wat nieuwer en beter model. Anders kun je ook op marktplaats/bij vraag en aanbod van tweakers kijken, heb ze daar ook voor €150 gezien incl. garantie!

• bLARV
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:50:
Je kan, mocht je de kans hebben, prima voor dat budget een r9 280x zonder btw kopen, dat is een wat nieuwer en beter model. Anders kun je ook op marktplaats/bij vraag en aanbod van tweakers kijken, heb ze daar ook voor €150 gezien incl. garantie!
Ik zat inderdaad al te denken aan een 280x. Wat bedoel je hier trouwens met btw :?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50

Thomg

Aww yiss

bLARV schreef op woensdag 15 april 2015 @ 07:19:
[...]

Ik zat inderdaad al te denken aan een 280x. Wat bedoel je hier trouwens met btw :?
Btw? Die 21% tax natuurlijk :/
Geen idee hoe je dat eraf gaat trekken.

Verwijderd

Als je een bedrijf hebt/een goede kennis hebt met een bedrijf kun je btw-vrij kopen, maar zoals ik al zei, dat heeft natuurlijk niet iedereen. Wat er zoals Thomg al zei dan gebeurt, is dat er 21% van het bedrag af wordt gehaald. Maar als je goed rondkijkt kun je zeker een zo goed als nieuwe 280x vinden, vaak zelfs met garantie, voor die prijs.

• bLARV
Duh.... Ik kon me niet voorstellen dat dat de bedoeling was, zonder btw kopen is geen optie (voor mij). Hoe dan ook, de 280x lijkt wel een goede optie. Ben al op zoek...
Pagina: 1