Ik wil graag aankoopadvies voor een nieuwe videokaart.
- Doel: vooral om te gamen. FPS, zoals Call of Duty, Battlefield en Far Cry. Ik doe geen foto-/videobewerking op deze PC.
- Heb net een nieuwe monitor, dus voorlopig is 1920x1200 de resolutie waar het om gaat.
- Budget 150-175 Euro
- Ik hoef geen SLI of CrossFire
- Ik overweeg vooral de aanschaf van een gebruikte kaart. Mijn huidige videokaart is een 5 jaar oude Powercolor Radeon HD5850 (1 GB). Zal er dus sowieso flink op vooruitgaan, maar wil er ook wel even weer een jaar of drie vooruit kunnen. Zelf denk ik aan een gebruikte R9 290. Nieuw zal ik met mijn budget niet verder komen dan een R9 270X of GTX750TI.
- Monitor Dell U2415 (LED-monitor - 24.1'' - 1920 x 1200 - IPS - 16:10 - 300 cd/m2 - 2x HDMI, 2x DP)
- Asus P5Q-E moederbord (2x PCIe2.0x16 slots)
- Intel Q9450 Quad Core 2.66GHz
- 8 GB RAM
- Behuizing Antec P180
- Voeding: Corsair TX750 Watt
- Benchmarks van bijv. Andandtech.com laten zien dat bijv. R9 290 vs R9 270X op 1080p (uiteraard) flink van elkaar verschillen, waarbij de 290 meestal wel boven de 60 fps komt en de 270X doorgaans alleen bij medium settings.
- Geluid boeit me niet, PC staat op zolder waar niemand er last van heeft en ik heb een hoofdtelefoon op tijdens het gamen.
- Warmteproductie: heb een vrij goed geventileerde kast, maar natuurlijk moet het niet te gek worden.
- Stroomverbruik: niet interessant bij 22 ct/kWh en een paar uurtjes gamen per week
- Overclocken: heb liefst een kaart die zonder OC voldoende presteert...
- Ruimte: niet heel veel groter dan mijn huidige kaart, maar er is wel een beetje ruimte over
- Welke kaart goed past bij mijn vraag: is de R9 270X waarschijnlijk voldoende, doe ik er goed aan toch een R9 290 te kopen of moet ik nog een andere kaart overwegen?
- of er grote risico's zijn bij aanschaf van een gebruikte kaart?
- of een nieuwe kaart zoveel voordelen met zich meebrengt dat je daar wat performance voor in mag leveren (of andersom)?
- hoe belangrijk is het merk en de exacte uitvoering? Gaat het niet vooral om de chipset?
- zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden (heb bijv begrepen dat je bij de R9 290 moet zorgen dat je een 'aftermarket' koeling hebt...?)