H100i Fan replacement (en vraag)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:01

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
HoiHoi Tweakers,

Mijn onnozel grote Scythe Mugen 2 heb ik vervangen met een H100i vanwege de uitstraling binnenin de kast. Ik heb in mijn achterhoofd gehouden dat de stock-fans waarschijnlijk erg luidruchtig zijn bij de 1000RPM (en dat klopt). Kort daarna heb ik een fout gemaakt door de SP120 LED series te bestellen ZONDER PWM. Resultaat: die fans draaien nu op een kleine 1650RPM constant met nog meer geluid. pricewatch: Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Witte led (Twin pack), 120mm

Kwam er pas achter toen ik het pakketje thuis ontving dat de PWM ontbrak, dus ben ik op zoek naar 2 andere fans en dat valt nog niet mee. Voorheen kocht ik altijd een fan die mij aanstond maar nu wordt de keuze vrij beperkt als je een goede, maar ook stille fan zoekt. Mij werd eerder al eens de Noctua fans getipt maar qua prijs (en kleur) ligt me dat niet. Ik zag ook de Corsair SP120 Quiet Edition maar deze had ook geen PWM helaas.

Waar moet ik bij het kiezen van een vervangende fan op letten? De druk neem ik aan?
Daarnaast heb ik een vaag probleem met de temperatuur. Weet niet of het normaal is, maar bij het normaal browsen en Skypen wisselt de temperatuur volgens AI Suite tussen de 25 en 35 graden. Vrij regelmatig zelfs

Mocht iemand tips hebben voor een vervangende fan... graag!
Eisen:
- 120x120 mm
- Qua specs geschikt voor de H100i
- Kleur v.d. fan zwart of wit
- Prijs niet extreem hoog, heb er 2 nodig namelijk
- Voorkeur witte LED*

*Witte LEDs in de kast zien er erg mooi uit, maar het is een pre dus als de andere fans geen LED hebben zal dit geen probleem zijn. Om je een idee te geven hoe alles eruit ziet van binnen:
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/084cefdd083d5aae5df70691b1e74afc.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 13-04-2015 18:08 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb ooit exact dezelfde fout gemaakt helaas, waarop ik heb besloten om de twee Corsair SP140 fans op het moederbord aan te sluiten. Dankzij Asus AISuite 3 kan ik de fans via voltage reguleren dus dat is op zich een prima compromis. Ik heb de fans op een fixed % van 50% draaien, waardoor ik eigenlijk altijd een stille en koele CPU heb. Maar ik kan het begrijpen als je liever 4-pin PWM fans wilt hebben voor temperatuur gestuurde koeling.

Waar je op moet letten is inderdaad de druk, maar vooral het soort druk.
Er bestaan Airflow fans (AF) en Statisch Druk/Pressure (SP) fans. Je mag zelf uitzoeken wat het verschil is, maar de naam doet het al vermoeden ;) Fans met statische druk kunnen lucht wegdrukken als er obstakels achter zitten, denk dan bijvoorbeeld aan een radiator of hardeschijven / veel kabels.

Leuke looks en prima fans van Corsair: pricewatch: Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Twin Pack, 120mm
Ik denk dat deze Corsair fans ook wel erg vet staan met de witte rand erom :)

Die temp schommelingen zijn wel erg hoog.
Check eens of de backplate wel goed gemonteerd zit zoals hier: http://i.imgur.com/jBklGCD.jpg
De uitsparing moet bij de twee schroeven goed zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
stin00 schreef op maandag 13 april 2015 @ 18:33:
Ik heb ooit exact dezelfde fout gemaakt helaas, waarop ik heb besloten om de twee Corsair SP140 fans op het moederbord aan te sluiten. Dankzij Asus AISuite 3 kan ik de fans via voltage reguleren dus dat is op zich een prima compromis. Ik heb de fans op een fixed % van 50% draaien, waardoor ik eigenlijk altijd een stille en koele CPU heb. Maar ik kan het begrijpen als je liever 4-pin PWM fans wilt hebben voor temperatuur gestuurde koeling.

Waar je op moet letten is inderdaad de druk, maar vooral het soort druk.
Er bestaan Airflow fans (AF) en Statisch Druk/Pressure (SP) fans. Je mag zelf uitzoeken wat het verschil is, maar de naam doet het al vermoeden ;) Fans met statische druk kunnen lucht wegdrukken als er obstakels achter zitten, denk dan bijvoorbeeld aan een radiator of hardeschijven / veel kabels.

Leuke looks en prima fans van Corsair: pricewatch: Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Twin Pack, 120mm
Ik denk dat deze Corsair fans ook wel erg vet staan met de witte rand erom :)

Die temp schommelingen zijn wel erg hoog.
Check eens of de backplate wel goed gemonteerd zit zoals hier: http://i.imgur.com/jBklGCD.jpg
De uitsparing moet bij de twee schroeven goed zitten!
Thnx voor je bericht! Mijn SP120's zijn ook aangesloten op het moederbord, maar kan het niet in de AI Suite regelen qua voltage. Verschil tussen AF en SP is mij duidelijk. AF is voor de algehele luchttransportatie in de kast en SP is voor een hogere druk op een bepaald punt. De fans in je bericht zijn volgens mij ook nog wel pittige 'lawaaimakers' of zie ik dat totaal verkeerd? Maximaal 35dB op vol vermogen. Daarnaast valt me weer iets op:

Rotatiesnelheid (min) 2.350
Minimale RPM 2350? Zou dus betekenen dat deze ook op hoge RPM draait.

//e
Veel ervaringen als "goede vervangers voor H100i" vallen me ook op! :D
//

Backplate is goed gemonteerd. Temperatuur wisselt nu voornamelijk tussen de 27 en 30 graden wat volgens mij heel netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
De Tweakers pricewatch bevat bij fans heel erg veel onnauwkeurigheden en fouten. De SP120 PWMs die ik linkte beginnen al te draaien vanaf zo'n 4 volt, zie bijvoorbeeld dit test filmpje: YouTube: Corsair Air Series SP120 Quiet Edition

Je moet overigens bedenken dat fans nooit op de volle 100% zullen draaien, zelfs op een warme zomerdag is dat niet nodig mits je airflow gewoon voldoende is. Je zal veel tijd besteden (waarschijnlijk) in IDLE en bijvoorbeeld wanneer je gamed, waardoor je radiator fans vaak niet veel harder dan 50% zullen draaien. Ik vind daarom het aantal decibel op een bepaalt RPM percentage veel interessanter dan het aantal decibel op maximale RPM.

Maar inderdaad 35 decibel op full RPM is wel onwenselijk geluid, maar dat zal je bij vrijwel elke fan hebben. Ik heb hier dure Noctuas van 140mm maar die zijn ook al welk hoorbaar vanaf 60% en hoger RPM. Gelukkig is het geen vervelend geluid en hoor je eigenlijk alleen de luchtverplaatsing, ik stoor me er daardoor niet aan. Een videokaart die 35 DB aan coilwhine lawaai veroorzaakt is vele malen storender omdat het een onwenselijk geluid is.

Verder blijft het gek genoeg lastig om 120mm SP fans met PWM te vinden. Als je de pricewatch filtert op deze eisen dan blijft er krap aan 1 pagina over.

Oveigens wel vreemd dat je geen voltage regeling hebt in je AI Suite. Heb je FanExpert 3 al een keer gedraaid? (Deze optie vind je in AISuite)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
stin00 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 11:26:
De Tweakers pricewatch bevat bij fans heel erg veel onnauwkeurigheden en fouten. De SP120 PWMs die ik linkte beginnen al te draaien vanaf zo'n 4 volt, zie bijvoorbeeld dit test filmpje: YouTube: Corsair Air Series SP120 Quiet Edition

Je moet overigens bedenken dat fans nooit op de volle 100% zullen draaien, zelfs op een warme zomerdag is dat niet nodig mits je airflow gewoon voldoende is. Je zal veel tijd besteden (waarschijnlijk) in IDLE en bijvoorbeeld wanneer je gamed, waardoor je radiator fans vaak niet veel harder dan 50% zullen draaien. Ik vind daarom het aantal decibel op een bepaalt RPM percentage veel interessanter dan het aantal decibel op maximale RPM.

Maar inderdaad 35 decibel op full RPM is wel onwenselijk geluid, maar dat zal je bij vrijwel elke fan hebben. Ik heb hier dure Noctuas van 140mm maar die zijn ook al welk hoorbaar vanaf 60% en hoger RPM. Gelukkig is het geen vervelend geluid en hoor je eigenlijk alleen de luchtverplaatsing, ik stoor me er daardoor niet aan. Een videokaart die 35 DB aan coilwhine lawaai veroorzaakt is vele malen storender omdat het een onwenselijk geluid is.

Verder blijft het gek genoeg lastig om 120mm SP fans met PWM te vinden. Als je de pricewatch filtert op deze eisen dan blijft er krap aan 1 pagina over.

Oveigens wel vreemd dat je geen voltage regeling hebt in je AI Suite. Heb je FanExpert 3 al een keer gedraaid? (Deze optie vind je in AISuite)
Ik heb een hele beperkte versie van AI Suite volgens mij. Heb helaas het bijbehorende CD'tje ook niet meer die hoort bij mijn Sabertooth Z77. Als ik via daar AI Suite download komt er nog minder in het lijstje te staan. Maar voor zover ik nu begrijp is pricewatch: Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Twin Pack, 120mm een goede vervanger en zijn deze ook temperatuur geregeld op een 4-pins aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
ViezeVis schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:48:
[...]
Maar voor zover ik nu begrijp is pricewatch: Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Twin Pack, 120mm een goede vervanger en zijn deze ook temperatuur geregeld op een 4-pins aansluiting?
Zoals al in de product titel staat zijn het PWM fans ==> PWM fans zijn altijd 4-pins, ze hebben ten opzichte van 3-pins fans dus één pin extra die speciaal voor temperatuur regeling is. De 4 pins zijn voor Ground, +12 V, sense en control. Zonder heel technisch te worden: het moederbord communiceert met de fan :) Je hebt dan met bijvoorbeeld Corsair Link ook de volledige controle over de fan, waarin je allerlei profielen kan aanmaken etc.

Het lijkt mij een uitstekende en prima betaalbare aankoop!
Helaas geen leds, maar wel een witte ring :) Mocht je ooit een ander thema willen dan heb je altijd nog de andere kleuren ringen.
Pagina: 1