Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Combineren van twee WAN verbindingen met load balancing

Pagina: 1
Acties:

• Mathetje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-11-2022
Beste mede Tweakers,

Ik heb een appartement met een eigen internetverbinding. Een goede vriend van mij woont één appartement verderop en heeft ook een eigen internetverbinding. We zijn van plan om onze netwerken aan elkaar te koppelen met een kabel. Dit zodat we dan beiden gebruik kunnen maken van mijn NAS/Mediaserver.

Ik ben in het bezit van een AC66U router van asus, deze router ondersteund dual WAN met load balancing. Om dit goed werkend te krijgen zou ik naar mijn weten twee kabels moeten trekken, één vanuit de kabelmodem van het andere appartement naar mijn router en vervolgens weer één terug naar de router van mijn maat. Vervolgens DHCP uitschakelen op zijn router, nog wat zaken configureren en dan zal het werken.

Ik wil het eigenlijk werkend krijgen met één kabel. Dit zou volgens mij moeten werken als ik een router heb die mij de mogelijkheid geeft een tweede gateway te selecteren en vervolgens de load balancing af te handelen. De router heeft op dat moment dus één stekker in de WAN aansluiting en gebruikt de gespecificeerde gateway ( de andere router waarop de DHCP is uitgeschakeld ) als 2e WAN aansluiting.

Kennen jullie routers die dit kunnen of hebben jullie een andere oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt!

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-11 21:47
Voor zover ik kan zien heeft de AC66U deze optie niet, en de AC68U de optie wel. Wellicht haal je deze twee modellen door elkaar?

Het lijkt me overigens niet handig zoveel routers aan elkaar te knopen, ik zou gewoon twee kabels trekken als die optie er is. Als je die tweede router (zonder dhcp) gaat gebruiken als gateway, maar daar ook je andere verkeer over laat gaat het waarschijnlijk niet goed omdat je router dan niet weet waar hij alles moet afleveren.

• Mathetje
AC66U heeft dit ook na een firmware update.

Het gaat maar om 2 routers, waarbij de andere router eigenlijk als switch fungeert.
Ik denk dat het gewoon een 2e kabel wordt.

Vind het jammer dat er binnen de router niet de mogelijkheid bestaat om een 2e gateway in te voeren voor de dual wan functionaliteit. Stel ik zou beide routers aan het internet hangen en op één de DHCP uitschakelen dan zal de DHCP server één default gateway doorsturen naar alle apparaten. De andere internetverbinding wordt dan niet gebruikt of ik moet op de client een andere gateway configureren.

Het lijkt mij dat het ook binnen de dual WAN router zou moeten kunnen door deze 2e gateway in te stellen als 2e WAN aansluiten. Probleem zou dan opgelost zijn met één kabel.

Verwijderd

Ik heb een NAS van Netgear, de ReadyNAS Pro 2 Deze heeft twee LAN poorten. Volledig onafhankelijk van elkaar te configureren. Dus buurman krijgt LAN 2 en ik LAN 1. Ik zit in mijn eigen subnet, en hij in zijn eigen. Ook al zouden wij in dezelfde subnet zitten, de internet firewall laat geen pakketten tussen de LAN poorten. Dus hij ziet alleen de shares, net als ik.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Trek gewoon twee kabels, of koop twee gigabit managed ethernet switches.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Het kan natuurlijk wel alleen wellicht niet met je huidige apparatuur. Er zijn wel degelijk betaalbare routers die dualwan doen op basis van failover of loadbalancing. Denk hierbij aan Microtik en Ubiquiti.

U+

• Mathetje
Worden gewoon 2 kabels. Via een NAS met twee afzonderlijke LAN aansluitingen werkt de share wel maar delen we de internetverbinding niet.

Bedankt voor de reacties!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 20:45
zonde :)
2 vlan switches en je kan helemaal los gaan met leuke configs.
dd-wrt ondersteund het, zie net een 10/100 hp voorbij komen in va bv

ah moet wel goed lezen :P je doet 2 kabels of je denkt aan 2 kabels.

( ik heb ook zoiets met de buren en is gewoon leuk, wel rest van netwerk afgeschermd )
Pagina: 1