Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 14:29
Hallo,

Een paar weken terug heb ik mijn pc een kleine upgrade gegeven. Ik heb 2GB DDR2-800 vervangen voor 8GB DDR2-667, mijn Athlon X2 5600+ (Dualcore, 2,8GHz) voor een Phenom 9600 (Quadcore, 2,3GHz), ik heb er een SSD-schijf ingedaan als eerste schijf en vanwege de geheugenupgrade heb ik de 64-bits-versie van Windows 7 geïnstalleerd in plaats van de 32-bits-versie.

Nu is het geval echter dat sinds die tijd Command and Conquer 3 en Battle for Middle Earth een stuk trager draaien, vooral op grotere kaarten met meer spelers, maar ook op kleinere kaarten is het duidelijk te merken. De spellen worden hierdoor bijna onspeelbaar. Andere spellen hebben hier geen last van. Het maakt niet uit of ik de Graphics lager zet.
Een mogelijkheid waaraan ik dacht is dat de spellen misschien geen meerdere cores ondersteunen (per core is de Phenom langzamer dan de Athlon), maar dan zou het verschil met eerst nog niet zo groot moeten zijn. Een andere mogelijkheid is dat het ligt aan de 64-bits-versie van Windows, maar als ik er op zoek met Google kom ik geen andere mensen met hetzelfde probleem tegen, wel dat het spel soms helemaal niet start op Windows 7 64-bits, maar niet dat het langzamer draait.

Mijn vraag is: heeft er iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen, en of er iets is wat ik hiertegen zou kunnen doen? Zogenaamde 64-bits-fixes installeren helpt niet (die helpen alleen als het spel helemaal niet start), en het in XP-compabiliteit starten ook niet. Ik heb zelf geen idee meer, dus ik probeer het hier ook eens even :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jakkus op 13-04-2015 15:04 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:29

QinX

Shai-Hulud

Ik meen mij iets te herinneren van AMD core optimizer.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Die is alleen voor Windows XP.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Ik heb 2GB DDR2-800 vervangen voor 8GB DDR2-667, mijn Athlon X2 5600+ (Dualcore, 2,8GHz) voor een Phenom 9600 (Quadcore, 2,3GHz
Welk moederbord gebruik je? En word de Phenom ook daadwerkelijk ondersteunt (of eventueel na een bepaalde BIOS versie)?

Want heb ook wel eens gezien, dat mensen een CPU upgraden, en er vervolgens pas achterkomen dat de CPU niet ondersteunt word, PC start dan soms wel, maar blijft dan in een fail-safe modus draaien waarop je CPU bijvoorbeeld vast zit op 800Mhz (was ten tijde van de eerste quad-cores bij AMD soms het geval).

Want heb zelf ook C&C3 (Tiberium Wars bedoel je toch ?) en dat draait prima op 32 of 64 bit, geen enkel probleem, dus daar ligt het denk ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Hoi Nemesizz, dank je voor je reactie. Mijn moederbord is een Asus M3A78-EH, en die ondersteunt de Phenom 9600 vanaf bios 0405, en ik heb een nieuwere versie dan dat (0804): http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/M3A78-EH.html

Volgens CPU-Z loopt de CPU ook gewoon op 2,3GHz, dus dat is het probleem niet. Wel goed om te horen dat 64-bits geen verschil maakt, dan kan ik die in elk geval afstrepen :)

PS: ook de temperatuur van de CPU ligt niet te hoog, die blijft steeds onder de 47 graden.

[ Voor 19% gewijzigd door Jakkus op 14-04-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Ik moet eerlijk zeggen, ik zie de Phenom 9600 niet in de CPU support list staan bij Asus zelf:
http://www.asus.com/Motherboards/M3A78EH/HelpDesk_CPU/

Blijft die kloksnelheid ook stabiel onder langere stress? (moet je bijvoorbeeld Prime95 of iets dergelijks een tijdje laten draaien met CPU-z ernaast).
Want als ik de CPU support list kijk ondersteunt het bord eigenlijk t/m 89W TDP CPU's, en de Phenom 9600 zit daar wel iets boven ('t maar 5 of 6W verschil, maar wat ik zie heeft het bord weinig VRM fases en ongekoeld, wil niet meteen zeggen dat het daar aan ligt maar het lijkt mij niet de meest ideale combinatie).

En heb je die Athlon X2 nog? Ik zou anders die een proberen en kijken of daarmee het probleem is opgelost (zo niet, dan kan het aan wat anders liggen, misschien een probleem met de SSD of een van de HDD's, misschien wel het RAM, Asus borden waren nog wel eens berucht om hun compatibiliteit met RAM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Hoi Nemesizz,

Je hebt gelijk! Ik heb Prime95 even getest, en als de CPU onder stress komt te staan, daalt de snelheid ineens van 2300MHz naar 1150MHz.
CPU Stresstest

Je denkt dus dat dat aan de compabiliteit kan liggen? Balen! De vorige CPU heb ik helaas al verkocht, dus die kan ik niet meer terugzetten. Dan moet ik eens gaan denken hoe ik dat ga oplossen...

Edit: net maar even gereageerd op een ander moederbord, bij de V&A, die deze CPU wel officieel ondersteunt. Hopelijk is het daarmee opgelost...

Bedankt in elk geval voor het meedenken!

[ Voor 27% gewijzigd door Jakkus op 14-04-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Ik wilde nog even laten weten dat ik er inmiddels een nieuw moederbord in heb gezet, en dat alles nu prima werkt. Dank je, Nemesizz, want ik denk niet dat ik hier zonder jou achter was gekomen :)

Pagina: 1