Asus U3S6

Pagina: 1
Acties:

• bramtroostheide
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb een weekje geleden de Asus U3S6 controller gekocht juist omdat ik doormiddel van een berichtje door iemand op tweakers was overtuigd van het feit dat het moest werken in combinatie met de (mijn) Gigabyte EX58-UD5. Omdat deze tweakers gebruiker hetzelfde moederbord heeft als mij.

Omdat ik nog een oude SSD had van Crucial (64gb) heb ik er voor gekozen om ook direct een niewe SSD erbij te kopen. Nameljk de Samsung EVO 850 (250gb). Heb vervolgens de de nieuwe SSD geplaatst windows 7 erop geinstalleerd en ook de drivers van mijn Asus usb 3.0 Sata 6 controller. Over het algemeen werkt het perfect maar ik haal bij lange na niet de snelheden die worden aangegeven met deze samsung SSD. Ik dacht juist nu ik een sata 6gb/s aansluiting heb dat het dan de optimale snelheid heeft. Maar dat is dus niet het geval.

Mijn vraag aan jullie is waarom kan ik niet de 540mb/s(lezen) 520mb/s(schrijven) halen. Ik heb nu toch een controller met een sata III (6gb/s)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Bram Troostheide

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
En wat haal je dan wel?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:07

D4NG3R

kiwi

:)

Welke snelheden haal je nu dan? http://crystalmark.info/s...stalDiskMark/index-e.html

En de snelheden die Samsung opgeeft zijn natuurlijk optimale snelheden die je normaliter nooit haalt.
Hoe dicht zit je op de performance van reviews e.g.: http://www.anandtech.com/...amsung-ssd-850-evo-review

En waar bestaat de rest van je systeem uit?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 23:20
Marvell 9123 chip is gewoon slecht. Heb 'm ook gehad.
De U3S6 is niet meer dan marketing om USB3 en SATA600 naar oudere moederboarden te brengen.
Enige vooruitgang is nog te krijgen met nieuwere drivers van Marvelll, maar verwacht geen wonderen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Beter pak je gewoon de onboard aansluiting, die doet het in de regel veel beter, omdat met name die oude Marvell-chip niet veel voorstelt en met veel bewerkingen beduidend langzamer is dan de Intel, ook al is dat SATA 3Gb/s en niet SATA 6Gb/s

• bramtroostheide
D4NG3R schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:45:
Welke snelheden haal je nu dan? http://crystalmark.info/s...stalDiskMark/index-e.html

En de snelheden die Samsung opgeeft zijn natuurlijk optimale snelheden die je normaliter nooit haalt.
Hoe dicht zit je op de performance van reviews e.g.: http://www.anandtech.com/...amsung-ssd-850-evo-review

En waar bestaat de rest van je systeem uit?
Mijn systeem:

Motherboard: Gigabyte GA-EX58-UD5
Processor: Intel i7 920 @2,6 Ghz
RAM: Corsair Vengance 12GB Triple Channel DDR3 @1066mhz (9-9-9-24)
Videocard: #1 EVGA Geforce 970 FTW 4GB DDR5

HDD 1. Samsung HD642JJ (SATA) 640GB
2. Seagate ST2750330AS (SATA) 700GB
3. Maxtor 7L250S0 (SATA) 250GB

SSD: Samsung EVO 850 250gb

Monitor: Acer X243W 1920x1200 @59hz
Keyboard: Microsoft Ergonomic 4000
Mouse: CM-Storm Alcor

Afbeeldingslocatie: http://nl.tinypic.com/r/30kqg44/8

• bramtroostheide
Ik hoop dat jullie het bijgevoegde plaatje kunnen openen. Zoniet probeer ik het even op een andere manier toe te voegen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Of pak gewoon de juiste URL die links op die pagina staan:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/30kqg44.jpg
Kleine tip: Alt + Printscreen zorgt er voor dat je een printscreen maakt van het geselecteerde venster.

De performance is niet denderend nee, maar die PCIe kaart is ook niet echt bedoelt voor wat jij wil.. Houd er wel rekening mee dat het voornamelijk om de 4K prestaties gaat, sequential is leuk en aardig als je heel de dag door films heen en weer zit te slepen, niet voor gewoon gebruik.

Plug die SSD liever in een van de blauwe SATA poorten van je mobo en draai dan nog een keer diezelfde benchmark.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik vind het best behoorlijke prestaties nog voor een Marvellchipje eigenlijk.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Klopt, maar als ik de TS was zou ik op z'n minst kijken hoe de boel presteert op een van de SATA-II poorten van de Southbridge.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ow absoluut, dat is sowieso een aanrader

• bramtroostheide
D4NG3R schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:13:
Klopt, maar als ik de TS was zou ik op z'n minst kijken hoe de boel presteert op een van de SATA-II poorten van de Southbridge.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2vaksur.png

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/14bhjle.jpg

De Samsung SSD zit nu in de blauwe SATA poort met een 6gb/s kabel en dit zijn de resultaten

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De performance van de blauwe poort lijkt niet heel denderend te zijn, ik heb geen idee welke chip er achter de witte hangt maar die zou je ook nog kunnen proberen. SATA kabels zijn trouwens allemaal het zelfde.

Wat ik wel zie aan je Samsung Magician software is dat je AHCI modus uit hebt staan, dat scheelt behoorlijk in de performance van SATA schijven en SSD's..

Indien je Windows 7 gebruikt moet je dit even doornemen voordat je AHCI aanzet in de BIOS:
Error message occurs after you change the SATA mode of the boot drive

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2015 16:22 ]

• bramtroostheide
D4NG3R schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:22:
De performance van de blauwe poort lijkt niet heel denderend te zijn, ik heb geen idee welke chip er achter de witte hangt maar die zou je ook nog kunnen proberen. SATA kabels zijn trouwens allemaal het zelfde.

Wat ik wel zie aan je Samsung Magician software is dat je AHCI modus uit hebt staan, dat scheelt behoorlijk in de performance van SATA schijven en SSD's..

Indien je Windows 7 gebruikt moet je dit even doornemen voordat je AHCI aanzet in de BIOS:
Error message occurs after you change the SATA mode of the boot drive
moet ik zelf die register aanpassingen doen ?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

In die URL staat ook een "Fix it for me" link, het is de officiële site van MS dus ik mag aannemen dat dat gewoon werkt.

Vergeet om na het inschakelen van AHCI niet zowel de Blauwe als Witte poort te testen, als ik de site van Gigabyte mag geloven zouden de blauwe iig aan de Southbridge (chip van Intel) moeten hangen.

[ Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2015 16:32 ]

• bramtroostheide
Moet ik dat eerst "fix it for me" doen en het dan aanpassen in de bios of?...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Eerst Fix it, en dan AHCI aanzetten in de BIOS (Die optie zal nu op IDE, Legacy of RAID staan).

Andersom zal je een mooi blauw scherm krijgen tijdens het opstarten of iig een foutmelding dat er iets mis gaat met de SATA controller. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2015 16:34 ]

• bramtroostheide
D4NG3R schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:33:
Eerst Fix it, en dan AHCI aanzetten in de BIOS (Die optie zal nu op IDE, Legacy of RAID staan).

Andersom zal je een mooi blauw scherm krijgen tijdens het opstarten of iig een foutmelding dat er iets mis gaat met de SATA controller. ;)
Ik kon 2 dingen veranderen die nog op IDE stonden. Dat heb ik vervolgens veranderd naar AHCI.
Daarna heb ik opnieuw opgestart (ik vind de boot time voor een ssd behoorlijk traag) misschien komt dat omdat die Asus U3S6 kaart er nog in zit, want daar zie ik ook iets van staan tijdens het booten.

Anyways dit zijn de snelheden met crystaldisk met de ssd in AHCI modus

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2pzd9pd.jpg

wat nu ook in eens nieuw is dat hij mijn andere ATA harde schijven ziet als externe hdd's ofzo

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/jqqbli.jpg

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee. AHCI ondersteunt het hotpluggen van drives. ;)

Zoals je zelf kan zien is de performance in AHCI iig een stuk beter maar alsnog lijkt het niet te kunnen tippen aan die PCIe kaart. Wat betreft de boot time; je systeem moet eerst wachten op de extra controller voordat deze verder gaat. Dikke kans dat hier ergens wel een optie voor te vinden is (zodat je systeem niet telkens zoekt naar nieuwe hardware), maar dan moet je zelf even speuren.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2015 17:12 ]

• bramtroostheide
Ik heb de SSD nu in de blauwe poort gedaan zoals je zei. Daarnaast zitten ook nog witte SATA poorten moet of zal ik dat ook nog even proberen ?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zou ze wel proberen ja, ik verwacht niet dat deze beter zijn dan de blauwe maar wie weet.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De blauwe poorten op je moederbord, controller op AHCI en hotplug uitzetten dat is hoe je het het beste kunt doen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• bramtroostheide
-The_Mask- schreef op maandag 13 april 2015 @ 19:30:
De blauwe poorten op je moederbord, controller op AHCI en hotplug uitzetten dat is hoe je het het beste kunt doen.
Ik heb de SSD nu weer via de Asus Controller draaien. De SSD loopt nu weer in AHCI modus, ik weet niet wat je bedoeld met hotplug.

• bramtroostheide
PROnline schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:51:
Marvell 9123 chip is gewoon slecht. Heb 'm ook gehad.
De U3S6 is niet meer dan marketing om USB3 en SATA600 naar oudere moederboarden te brengen.
Enige vooruitgang is nog te krijgen met nieuwere drivers van Marvelll, maar verwacht geen wonderen.
Ik heb een tijdje gezocht naar nieuwe marvell drivers maar kan niet echt wat vinden. Weet jij misschien een goeie website?

• Lendicap
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-01 20:07
Bram, ik heb zelf de Asus P6T SE en zit er ook over te denken om een U3S6 te nemen, aangezien ik een EVO850 SSD heb gekocht (500gb).

Ik las ergens op Anandtech dat het uit kon maken of je 1 of 2 SSD's aan de U3S6 hangt. Maakt dat bij jou nog uit voor de snelheid?
En heb je het inmiddels sneller werkend gekregen?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je het topic hebt gelezen, moet je de SSD juist niet daarop aansluiten, maar gewoon op de SATA-300 poorten op je moederbord.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Lendicap
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-01 20:07
Als je mijn reply hebt gelezen, vertelt men op Anandtech juist dat 1 SSD op die kaart een stuk sneller draait dan 2. Dus wellicht heeft de TS zijn oude 64GB ook op de U3S6 aangesloten en loop het daarom trager.

Ik heb trouwens na wat zoeken besloten om voor een Syba kaart te gaan met Marvell 88SE9230/9235 chip, dan heb je PCI-E 2.0 x2 aan lanes beschikbaar voor je SSD (dus 1000 MB/s).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. SATA controllers zijn opslagtechnologie en daarvoor hebben we het forum... Opslagtechnologie.

Move OH -> OT

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Het is jammer dat consumenten hun mooie chipset controller inruilen voor een FakeRAID chipje dat zogenaamd SATA/600 levert. In veel gevallen mis je ook TRIM-ondersteuning, in elk geval wanneer niet de normale Microsoft AHCI drivers gebruikt kunnen worden.

Voor je SSD kun je deze het beste direct op je chipset aansluiten; en geen FakeRAID te gebruiken waar 99% van alle goedkopere addon controllers uit bestaat.

@Zatte Len: je kickt dit topic; heb je daar een speciale reden voor? Want de discussie waar je je SSD op dient aan te sluiten is al heel vaak gevoerd en mocht je daar nog vragen over hebben, kan dat prima in het SSD topic.
Pagina: 1