RF_Modulator + Digitenne signaal samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57
Ik zoek een?
apparaat om 2 antenne signalen samen te voegen.

Wat is je budget?
50 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voor TV-3 een RF signaal gemoduleerd over coax (1 kanaal) te mixen met het signaal ontvangen door een antenne (digitenne FTA)

Wat heb je zelf al gevonden?
Eigenlijk heb ik nog niet iets gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Kan ik ongestraft 2 signalen mixen? (i.v.m impedantie).
Ik zoek het liefst een passieve mixer.

Je mag er vanuit gaan dat de freq. van de RF modulator niet in het freq. gebied van de FTA zenders van digitenne zitten (de RF modulator is instelbaar)

Ik wil het liefst niet schakelen tussen A of B (passieve actie)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/21896123/antenne.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RF modulator is lang niet altijd het gemakkelijkste. Wat voor uitgangen heeft je digitenne, en wat voor ingangen je TV?
RF dingetje zal niet heel goedkoop zijn, er zijn denk ik andere alternatieven (bv oude videorecorder, SCART of composiet gebruiken, etc) of desnoods een andere TV.
Hoe kijk je nu naar die satteliet op TV btw? Heb je daar ook een decoder voor en zo ja welke, en kan de digitenne daar evt op aangesloten worden?

Noot: digitenne is niet voor niks digitaal. Als je die op een coax zet blijft er van de beeldkwaliteit niet heel veel over volgens mij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:34
Als je het digitenne (DVB-T) signaal wilt verdelen over jouw coax-net dan kan dit.
Tegenwoordig wordt alles over cat5 uitgezonden, met meerdere receivers zodat iedereen een eigen zender kan bekijken. De analoge RF modulator voor het verdelen van TV signaal is een nogal verouderde techniek, maar daarom is coax op zich het nog geen slecht idee.

De Goedkope oplossing:
Je sluit de coax van de digitenne op jouw huidig netwerk tussen jouw RF modulator en de splitter. Aansluiten doe je aan de hand van een 2-1 antenne splitter die je omgekeerd bekabeld (IN wordt OUT en OUT wordt IN). Belangrijk hierbij is dat jouw splitter een zo breed mogelijke frequentie doorlaat (vb. 5-1000 Mhz).
Afbeeldingslocatie: http://cdn.europart.nl/parts/jpg3/88903120.jpg

Dit is echter een kwalitatief mindere oplossing omdat:
-je op elke TV zal moeten switchen tussen analoge en digitale tuners (bij de ene gaat dat al gemakkelijker dan bij de andere)
-jouw satelliet signaal door jouw huidige RF modulator in analoog en PAL (SD) wordt uitgestuurd (en mogelijks zelfs nog in mono)... we zijn in 2015!

De goede oplossing:
Een mooie oplossing in jouw geval is om jouw oude RF modulator te vervangen door een digitale modulator zodat je alles met digitale tuners kan aflezen. Die zijn er in alle geuren en kleuren met bijhorende prijzen: Hoe robuust moet het zijn, heb je enkel een analoge uitgang aan jouw satelliet decoder (scart) of wil je digitaal uitsturen (al dan niet in HD of 4k), wil je ook het infra-rood signaal moduleren?
vb: promax en-206; Televes Digimod HD; Tecatel Dim 2
Afbeeldingslocatie: http://www.geosat.fr/components/com_virtuemart/shop_image/product/Modulateur_Num___5490088be0a26.jpg

Wat moet je zeker nog checken:
-Zijn al jouw TV's uitgerust met DVB-T tuners? (in veel landen is dat sinds 2008 verplicht maar de benelux loopt daar nogal op achter).
-Is jouw huidige splitter geschikt?
-Ben je niet beter om jouw huidige splitter te vervangen door een 2IN - 3OUT exemplaar?

@The Eagle: digitaal heeft niets te maken met coax (en omgekeerd). Je kan perfect digitaal over coax uitsturen (DVB-C) maar je kan zelfs gaan moduleren in ether frequenties (DVB-T) over jouw coax. Zelfs in UHD als je dat persé wilt.
Een digitenne signaal hoef je trouwens niet te moduleren met een bijkomende RF modulator.

[ Voor 73% gewijzigd door road rebel op 14-04-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Overigens nog een tip: met een goede antenne zal je zeker een beter beeld ontvangen dan met die antenne die je getekend hebt op jouw voorbeeld.
Zo een grijze "outdoor" heb ik ook gehad en geloof me: je hebt meer ontvangst met een losse coax (5m waarvan 25cm bloot), doe je het helemaal in tweakers stijl dan neem je een oude bezem en maak je een eigen YAGI: :P
http://radio.meteor.free.fr/yagi_fm.html

[ Voor 4% gewijzigd door road rebel op 14-04-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap je punt hoor, maar geef me een goede reden waarom je een digitennesignaal over coax wilt leiden naar een enkele tv in de hele setup. Dat klinkt bij mij als ik kan hem niet normaal aansluiten. Dan kun je idd met RF modulatoren gaan klooien, maar dat kost al vrij snel meer dan het oplevert ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Waarom zou je digitenne moduleren als het signaal reeds gemoduleerd is??
Digitenne aan de basis verdelen zodat alle tv's ook DVB-T kunnen ontvangen lijkt mij veel verstandiger dan slechts op 1 TV beschikbaar te maken, en het kost niets meer... Dat wilt zeggen dat eens de TS zijn 2 andere tv's DVB-T tuners zullen hebben dat alle tv's ook toegang hebben tot digitenne.

Mijn tip aan de TS over een digitale modulator ipv. een oude UHF modulator is om zijn tv systeem naar de 21ste eeuw te brengen ;) Analoge TV (of het nu coax, sat of ether is) is dood, hoe je het ook keert.

[ Voor 41% gewijzigd door road rebel op 14-04-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57
Dank voor alle antwoorden.

Ik zie dat mijn vraag nogal wat tegenvragen uitlokt en begrijpelijk. Het is ook een niet heel gebruikelijke setup. Ik zal echter verklaren waarom ik het zo aan ga sluiten.

Ten eerste, ik geef niets om HD / Stereo dus de huidige RF-Modulator die, de op dat moment op de dreambox afgestemde zender op de coax moduleert en als analoog kanaal beschikbaar maakt op elke televisie in het huis is voldoende. Dit signaal is SD kwaliteit, en wordt in MONO uitgezonden. Geen behoefte dus aan een andere modulator (maar bedankt voor de tip want ik wist niet dat er ook modulatoren waren voor digitaal signaal :))

Dit werkt ook en hier wil en ga ik ook geen aanpassingen aan maken. Hooguit een channel change als de het digitenne signaal spectrum hiermee een overlapping heeft.

Op TV 1 + 2 komt een TV over IP box. Hier heb ik dus geen digitenne of iets dergelijks nodig. Wel het signaal van de SAT omdat ik dit kanaal (wat ik niet via IPTV ontvang) ook wil kunnen kijken.

Dit is dus gewoon switchen tussen HDMI en Analoge input op de TV. Geen probleem.

Op TV 3 (hier komt geen IPTV Box) kan ik gewoon een losse antenne (de getekende antenne is puur ter illustratie) in mijn TV prikken en ik ontvang Ned 1+2+3 via DVB-T. Werkt prima. Geen decoder nodig , zit ingebouwd in de TV. Meer kanalen hoef ik hier ook niet en een 3e IPTV box wil ik niet.

Echter zoek ik dus een manier om het signaal wat via de antenne binnenkomt te mixen met het signaal wat via de coax binnenkomt (waar dus de modulator op zit)

Ik vermoed dat de oplossing van Road Rebel met de omgekeerde splitter inderdaad zou kunnen werken. Ik heb deze nog liggen dus ga ik het eens proberen :)

Dank allen voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Dank je voor de verklaringen! Op zich is er niets ongebruikelijk aan hoor, in landen waar er veel met sat gewerkt wordt is de modulator een veel gebruikte techniek, alleen is dat sinds de dreamboxen eigenlijk niet meer nodig omdat de meesten via IP hun signaal kunnen doorsturen.

Als je dat wilt kan je dus ook net voor tv3 inprikken met jouw digitenne signaal.
Ik vermoed dat jouw modulator op UHF kanaal "36" is ingesteld?
Je moet liefst 2 kanalen tussen jouw analoge modulatorkanaal laten en jouw digitenne zenders.
Hier vind je de DVB-T frequenties kanalen:

http://dvbt4all.nl/digitenne/kanalen-en-zenders/
Pagina: 1