[OSX Yosemite] iMac is zeer traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
Beste medetweakers,

Ik loop bij een klant tegen het probleem aan dat 1 iMac langzaam reageerd. Met name het opstarten duurt erg lang, maar ook programma's openen en sluiten.

Hier enkele traagheden die ik heb geconstateerd:
- Opstarten van iMac duurt zeer lang
- Programma's zoals InDesign, Photoshop, Word, Excel, Evernote hebben veel tijd nodig bij de 1e keer starten (na een herstart van de iMac).
- Bij InDesign blijft deze heel lang hangen op "Service registry".
- Bij Word blijft deze lang hangen op "Optimaliseren van lettertypes".

Wat ik bijvoorbeeld merk, is wanneer ik een pakket start dat dit lang duurt (denk hier aan 15-20 seconden). Maar tijdens het afsluiten duurt dit ook ong. 10 seconden.

De klant zelf geeft aan dat dit na loop van tijd gebeurd. Hij kon dit steeds oplossen door alle Adobe pakketten eraf te gooien en deze opnieuw te installeren. Hiermee zou het opgelost moeten zijn, maar dit lijkt me niet nodig om dit 1x per maand te doen.

Het gaat trouwens om de volgende iMac:
- 27" iMac (medio 2011)
- Intel Core i5 3,1GHz
- 8GB 1333MHz
- 1TB HDD
- AMD HD6970M (1024MB)

Deze iMac staat op een Reclame/Designbureau. Hier word dus veel gebruik gemaakt van Adobe pakketten. Echter staat er nog exact dezelfde iMac, maar deze heeft die problemen niet.

Wie o wie kan mij hierbij helpen, of in ieder geval de goede richting op sturen. Loopt er misschien een bepaalde cache map vol? Kan dit liggen aan het aantal lettertypes (10.000+ lettertypes). Misschien HDD defect aan het raken?

Alvast hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 13:26

Joran

<3 natalee

Als het opstarten lang duurt kan je cmd-v ingedrukt houden bij het aanzetten om verbose mode aan te zetten. Kijk dan waar hij lang op blijft hangen (mijn glazen bol zegt fsck_hfs wegens een stervende hdd). Google dat commando en kijk wat je er tegen kan doen!

[ Voor 3% gewijzigd door Joran op 13-04-2015 12:01 ]

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk is idd de harddisk gefragmenteerd of aan het sterven.
Maak allereerst een backup!

Check de disk, bv met een tool als SpinRite.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
Bedankt alvast voor de snelle reacties.

Ik ben a.s. vrijdag pas weer op locatie om het een en ander te testen (of proberen op te lossen). Ik wil namelijk wat informatie verzamelen wat ik daar op locatie kan testen, zodat ik weet welke richting ik moet zoeken.

Zelf zat ik te twijfelen of de HDD defect aan het raken is. Ik zal dit dan vrijdag ook testen.

Iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de mogenlijkheid hebt een externe ssd disk meenemen met een installatie van osx erop.

Weet je meteen of het aan de HD ligt of andere hardware. Maar het klinkt wel als een HD probleem.