Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Een aantal jaren geleden zo stom geweest om bij de Bijenkorf een Cube 3d printer aan te schaffen. De grootste ergernis vanaf dag 1 was het niet fatsoenlijk werken van de cartridges. De eerste gaf na een paar prints al aan dat ie leeg was. Opengebroken en er bleek nog meer dan 75% in te zitten. Cube een mailtje gestuurd, aantal gratis cartridges gekregen, maar het probleem is nooit opgelost. Inmiddels is er een leuke bug in de firmware ontdekt die het mogelijk maakt om de cartridge te verwijderen tijdens het printen zodat de chip niet kan aftellen totdat Cubify vindt dat hij leeg is.

De werking is vrij eenvoudig:

Zet een cartridge in de cube, start een print en tijdens het printen druk je op de STOP knop in het display. Daarna maak je geen keuze (dus niet bevestigen of annuleren). Op dat moment kan de cartridge zonder problemen worden verwijderd zonder dat de printer stopt met printen.

Inmiddels heeft de cartridgesensor het ook begeven en heb ik maar besloten de Cube van een permanente oplossing te voorzien. Uit een nieuw cartridge heb ik de sensor gehaald en deze via een aan/uit knop op aan het moederbord gesoldeerd. Uitkijken met solderen, de eerste chip heb ik waarschijnlijk opgebakken door de hitte. }:O

Tot het moment dat de print begint laat ik de schakelaar aan staan zodat de Cube denkt dat ie een cartridge heeft. Tijdens het printen op stop drukken en de schakelaar omzetten. Werkt prima en ik kan nu de bestaande cartridges leeg gaan printen en daarna overstappen op bulk fillament zonder voor 90 euro verplicht mijn plastic bij Cubify in te slaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.gais.nl/var2/cube-01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gais.nl/var2/cube-03.jpg

En een close up van de cartridge chip: Afbeeldingslocatie: http://www.gais.nl/var2/cube-02.jpg

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 23:10

SA007

Moderator Tweaking
(jarig!)
Slim, maar krijg je niet uiteindelijk dat deze chip ook 'leeg' is en je een extra cardridge moet aanschaffen?

En je hebt een redelijke kans dat deze bug gefixed word (tenzij je geen intresse hebt in updates)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Door de verbinding met de printer uit te schakelen wordt er geen verbruik geregistreerd. De chip blijft dus 100% vol aangeven.

De firmware kan normaal gesproken niet printen als er geen cartridge geregistreerd is. Haal je hem tijdens het printen weg, dan stopt de printer met printen. Door een bug in de firmware kun je de print wel "pauzeren", waarna je de cartridge kunt verwijderen. Deze methode werkt dus ook zonder de schakelaar, door de cartridge uit de houder te halen. Nu kun je de cartridge gewoon laten zitten tijdens het printen. Puur een luiheidshack dus.

Dat dit gedrag gepatched wordt in een nieuwe versie van de firmware maakt niet uit, je kunt ouwe firmwares terug flashen die op internet te vinden zijn. Updates hebben tot nu toe weinig functionaliteit toegevoegd.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 23:10

SA007

Moderator Tweaking
(jarig!)
Wat ik begreep is:
- Start printen
- Duw 'stop'
- Chip uit
- Print verder zonder verbruik.

Dat gaat het deel tussen 'Start' en 'Chip uit' toch uit de chip of mis ik nog wat.

Ik zou overigens dit automatisch doen met een simpele micro, best simpel, detecteer start (bijv doordat de printer naar Home gaat) wacht x tijd, druk op stop, wacht x tijd, koppel chip los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Je kunt al tijdens het opwarmen van de print-head op stop drukken, nog voordat er daadwerkelijk iets geprint is. Druk op stop is overigens een touch-screen handeling. Maar als ik nog verder aan dit apparaat ga schroeven vervang ik het mainboard liever door een Arduino met open aansturing. Staat ook een voorbeeld op het forum en dat ding print een factor 4 sneller dan de Cube met originele hardware.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxh22
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-08 21:35
GA!S schreef op maandag 13 april 2015 @ 01:26:
Een aantal jaren geleden zo stom geweest om bij de Bijenkorf een Cube 3d printer aan te schaffen. De grootste ergernis vanaf dag 1 was het niet fatsoenlijk werken van de cartridges. De eerste gaf na een paar prints al aan dat ie leeg was. Opengebroken en er bleek nog meer dan 75% in te zitten. Cube een mailtje gestuurd, aantal gratis cartridges gekregen, maar het probleem is nooit opgelost. Inmiddels is er een leuke bug in de firmware ontdekt die het mogelijk maakt om de cartridge te verwijderen tijdens het printen zodat de chip niet kan aftellen totdat Cubify vindt dat hij leeg is.

De werking is vrij eenvoudig:

Zet een cartridge in de cube, start een print en tijdens het printen druk je op de STOP knop in het display. Daarna maak je geen keuze (dus niet bevestigen of annuleren). Op dat moment kan de cartridge zonder problemen worden verwijderd zonder dat de printer stopt met printen.

Inmiddels heeft de cartridgesensor het ook begeven en heb ik maar besloten de Cube van een permanente oplossing te voorzien. Uit een nieuw cartridge heb ik de sensor gehaald en deze via een aan/uit knop op aan het moederbord gesoldeerd. Uitkijken met solderen, de eerste chip heb ik waarschijnlijk opgebakken door de hitte. }:O

Tot het moment dat de print begint laat ik de schakelaar aan staan zodat de Cube denkt dat ie een cartridge heeft. Tijdens het printen op stop drukken en de schakelaar omzetten. Werkt prima en ik kan nu de bestaande cartridges leeg gaan printen en daarna overstappen op bulk fillament zonder voor 90 euro verplicht mijn plastic bij Cubify in te slaan.

[afbeelding]

[afbeelding]

En een close up van de cartridge chip: [afbeelding]
Misschien een beetje oud topic, maar ik heb toch nog even een snelle vraag. Weet je toevallig ook of je dezelfde kleur moet gebruiken of is het ook mogelijk om een andere kleur te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Kleur maakt niet uit, heb met een witte chip alle kleuren geprint.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxh22
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-08 21:35
Aah oke! Dan ga ik het maar eens proberen. In principe is het gewoon tijdens het opwarmen van de printer de andere draad erin doen en printen maar!
Pagina: 1