Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Omdat het formaat en de vormgeving van belang zijn, wil ik een Intel NUC kopen. De reden is dat ik vanuit de huiskamer werk, dit nu met een Samsung Ultrabook met fijne specs (Core i7U, 8GB, 256GB SSD), maar met de NUC hoop ik mijn "footprint" te verkleinen. Daarbij is het design van de Intel NUC goedgekeurd door "she who I must obey" ;)

Ik wil graag zoveel mogelijk performance uit dit kleine kastje halen, maar de laatste keer dat ik een systeem heb samengesteld is misschien wel 20 jaar geleden geweest. Niet relevant dus.

Mijn oog is gevallen op deze Intel Nuc met aan boord een Core i7 5557U CPU, Iris 6100 graphics chip, Wifi, Bluetooth en geluidschip. Deze zou deze maand op de markt moeten komen, ik houd rekening met een prijs van maximaal 600 EURO.

Ik heb overigens ook gekeken naar een Core i5 NUC die al op de markt is, maar als ik puur naar de CPU kijk, de CPU mark scores van mijn huidige systeem is 3660, die van de snelste Core i5 NUC die ik kon vinden is 3471, en die van de Core i7 in dit systeem is 5084. Lijkt me zo best een vooruitgang!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil er best veel mee, VMs draaien, Netbeans, Fireworks, maar ook gewoon Word, Excel en veel tabs open hebben. Ik wil zoveel mogelijk performance uit het kleine kastje halen. VMs gaan nu OK, maar vooral mijn storage space en RAM zijn de bottlenecks.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Mijn eigen schattig is dat ik rond de € 1250 zit, meer is geen probleem, het hangt er meer vanaf hoeveel performance tegenover meer euri's staat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

De gebruikelijke zaken, monitor (HDMI/DisplayPort aan boord), muis (bedraad), toetsenbord (draadloos), hoofdtelefoon (bluetooth)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Geheugen, SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Behalve dat de NUC zelf van Intel moet zijn, in principe, niet echt.

Ga je overklokken?

Nee

Mijn vraag

Geheugen - ArsTechnica raad 1866Mhz geheugen aan. Er gaat alleen DDR3L in.
SSD 1 - Ik dacht om zoveel mogelijk performance te krijgen een PCIe SSD te nemen
SSD 2 - Ik wil geen HDD meer in mijn systeem, ik heb niet heel veel opslag nodig (heb ook een NAS), maar liever wel iets meer dan ik nu heb, dus een "budget" SATA SSD lijkt me prima

Mijn keuzes (prijzen bij benadering):

Geheugen: Kingston HyperX Impact HX318LS10IBK2/16 (16 GB 1866Mhz DDR3L RAM - 150 EURO)
SSD1: Samsung XP941 256GB (300 EURO)
SSD2: Samsung 840 EVO 256GB (100 EURO)

Verder had ik bedacht nog een OS nodig te hebben, b.v. Windows 8.1 64bit OEM voor rond 100 EURO

Nu ben ik benieuwd, gaan beide SSDs in deze NUC passen, is de Samsung XP941 de moeite waard? Of gaat 1 grotere capaciteit SATA SSD mij ook genoeg performance geven?

Zijn er nog andere zaken die ik vergeten ben?

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 17:09

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

1866MHz RAM is nergens voor nodig, 1600MHz is prima. Overigens wordt de XP941 erg warm en dat kan misschien problemen opleveren in een NUC, los daarvan merk je er bar wenig van dat hij zo snel is, dus zou ik gewoon lekker een Crucial MX100 512GB halen.

Ook zit er zeer weinig prestatieverschil tussen een ULV i5 en i7, zou daarom zeker voor een goedkopere i5 NUC gaan. CPU Mark is nietszeggend over de prestaties in de praktijk, die plaatsen bijvoorbeeld een AMD FX-6300 gelijk aan een i5-4690. En iedereen weet dat die i5 toch echt wel sneller is in de praktijk.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 19:31
.ScorpionSquad schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:03:
Ook zit er zeer weinig prestatieverschil tussen een ULV i5 en i7, zou daarom zeker voor een goedkopere i5 NUC gaan. CPU Mark is nietszeggend over de prestaties in de praktijk, die plaatsen bijvoorbeeld een AMD FX-6300 gelijk aan een i5-4690. En iedereen weet dat die i5 toch echt wel sneller is in de praktijk.
Intel heeft sinds de Haswell mobiele chips de ULV wat opgerekt. Vroeger was de U-rangeprocessoren van 15-18 watt.

De i7 van hierboven heeft een TDP van 28 watt. De i5 van 15.

De i7 draait maximaal op 3.4 Ghz (dual of single core) en de snelste i5 op 15 watt op 2.7-2.9 Ghz. (max 25% verschil dus

Ik kon de specifieke i5 waar TS naar verwijst niet vinden, maar een i5 4250 zit op een Passmark van 3470. En die chip draait op 2.3-2.6 Ghz en op 15 watt.

En als je dan gaat kijken naar het verschil tussen 2.3 Ghz en 3.4 ( al bijna 50%) en een nieuwere generatie, dan kom je wel op het Passmark verschil van 3470-> 5084.

En ja, Passmark is crap, maar om 2 processoren die allebei dual core zijn en HT hebben te vergelijken gaat het nog net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
Bedankt voor jullie antwoorden, vooral verhelderend, maar qua CPU nog niet helemaal.

Volgens mij bedoel ik inderdaad de i5 4250!

Een 512GB SATA SSD en 1600 Mhz geheugen (als het prijsverschil minimaal is, dan misschien 1833 Mhz i.v.m. eventuele toekomst) is duidelijk.

En dan twijfel ik nog een beetje over het i5 vs i7 model, ik heb zelf het idee dat het verschil maakt, White Feather dus ook, maar geheel eenduidig is het niet. Als er nog anderen zijn die hier hun licht over willen/kunnen schijnen, dan zeer welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door Snikker op 13-04-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:54

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

gooi even een knuppel in het hoender hok.

Vesa kastje met een desktop i5/i7 erin?

mischien zoiets.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 327,40€ 327,40
1ASRock H97M-ITX/ac€ 101,95€ 101,95
1Antec ISK 110 Vesa€ 64,95€ 64,95
1Noctua NH-L9i€ 36,75€ 36,75
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 112,51€ 112,51
1Crucial MX100 512GB€ 186,95€ 186,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 830,51

Zou je aan the powers that be kunnen laten zien. Plak je achter de monitor blutoot apple design toetsenbordje en muis, en dan ken je er weer tegen aan een hele tijd.

i7 even toegevoegd maar dat is mischien overkill afhankelijk van je vms natuurlijk en bordje met wifi volgens mij hebben die nucs dat ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 17:05

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Splitinfinitive schreef op maandag 13 april 2015 @ 18:44:
gooi even een knuppel in het hoender hok.

Vesa kastje met een desktop i5/i7 erin?

mischien zoiets.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 327,40€ 327,40
1ASRock H97M-ITX/ac€ 101,95€ 101,95
1Antec ISK 110 Vesa€ 64,95€ 64,95
1Noctua NH-L9i€ 36,75€ 36,75
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 112,51€ 112,51
1Crucial MX100 512GB€ 186,95€ 186,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 830,51

Zou je aan the powers that be kunnen laten zien. Plak je achter de monitor blutoot apple design toetsenbordje en muis, en dan ken je er weer tegen aan een hele tijd.

i7 even toegevoegd maar dat is mischien overkill afhankelijk van je vms natuurlijk en bordje met wifi volgens mij hebben die nucs dat ook
toon volledige bericht
Ik beveel toch de pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed aan, omdat het 0.4gzh meer heb en het is ietsjes duurder. Prijstechnisch gezien ziet de -K variant beter

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Dutchredgaming schreef op maandag 13 april 2015 @ 18:53:
[...]

Ik beveel toch de pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed aan, omdat het 0.4gzh meer heb en het is ietsjes duurder. Prijstechnisch gezien ziet de -K variant beter
had ik normaal ook gedaan alleen zit deze kast met een voeding van 90watt en volgens mij zit die normale i7 net aan. (zit me ergens bij van een topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574841

Het kastje heeft een 90W voeding.(Antec ISK 110) Om daar een processor op te zetten die 84W tdp heeft, is een erg slecht idee. De normale i7 zou ik ook echt niet doen.
Je houd 6W (als de voeding echt 90W levert op de 12v) over voor het moederbord, schijven en geheugen. Dat gaat niet goed komen. En met de i7-4790K houd je nog maar 2W over.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 13-04-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-05 16:52
Ik zou eerder deze pakken pricewatch: Intel Core i7-4790T Tray dit is maar 45 watt en alsnog bijna even snel als een i7 4790 of nog beter deze : pricewatch: Intel Core i7 4790S Boxed met 65 watt maar nog wel een stuk sneller

[ Voor 30% gewijzigd door Kevin1Smid op 13-04-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
Altijd goed om even out-of-the-box te gaan. Ik snap dat ik meer performance ga krijgen met bovengenoemde Vesa kastje, maar zo te zien is hij wel gauw 2x zo groot (20x20x8 vs 11x11x5). Daarnaast maak ik me ook zorgen om het eventuele geluid i.vm. de koeling.

Momenteel gebruik ik een Samsung 9 Series Ultrabook met een Core i7U, 256GB SSD en 8GB, en die maakt bijna geen geluid, alleen iets onder hoge load, maar bijna niet.

Ik heb zelf het idee dat ik met de eerder genoemde config er al flink op voorruit zou gaan, qua performace.

Het Vesa kastje zou dat nog kunnen verhogen, ook denk ik dat er makkelijk meer geheugen in kan, maar ik ben bang dat het wel een heel andere "experience" als ik kijk naar design, geluid productie en aansluitingen direct op het kastje (b.v. USB 3.0 is altijd fijn) Ik heb ook gekeken naar b.v. MSI Brixén, maar die vonden we b.v het ook net niet.

Ik heb zelf het idee dat de Intel NUC erg compleet en goed afgewerkt is, maar ik laat me graag overtuigen als er nog meer alternatieven zijn. De geluid productie is dan dus ook nog van belang, kom ik nu achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 18:44
Heb zelf de I5, prima device, hyper-v voor virtual images, visual studio voor development. kan er zelfs een windows build op draaien (vandaar de 512GB SSD die ik erin heb zitten)
http://matthijs.hoekstrao...tel-nuc-desktop-computer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:06
Snikker schreef op zondag 12 april 2015 @ 22:48:
Omdat het formaat en de vormgeving van belang zijn, wil ik een Intel NUC kopen. De reden is dat ik vanuit de huiskamer werk, dit nu met een Samsung Ultrabook met fijne specs (Core i7U, 8GB, 256GB SSD), maar met de NUC hoop ik mijn "footprint" te verkleinen. Daarbij is het design van de Intel NUC goedgekeurd door "she who I must obey" ;)
Wat is er mis met de ultrabook?

Ik zie niet helemaal hoe het aankopen van een extra computer a 1250 goed is voor de footprint die je achterlaat.

Sorry voor het eventuele offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
Interessante review Matthijs, bedankt!

Mitsumark, het is een 15" Ultrabook, als het scherm omhoog staat neemt het nog aardig wat ruimte in, in tegenstelling tot de NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

De nuc heeft er een scherm eventueel boxen een toetsenbord en muis nodig. Mij lijkt het dat je erop achteruit gaat qua ruimte imho of zie ik het verkeerd.

De laptop kan toch ook in de kast als hij niet gebruikt wordt? Volgens mij als je echt verschil wilt gaan merken tussen verwerkingssnelheid of zo dat je al snel een desktop tegenover een ulv processor moet zetten maar dit is puur speculatie van mijn kant.

Als ik mij niet vergis zijn die ulv processors ook allemaal dual-core. Dan zou je wanneer je een i5 in de Antec stopt al vooruit gaan. Geluid, tsja wanneer een leuke aftermarket koeler erin zit kan dit redelijk meevalen.

Nog een oplossing zou een desktop i3/pentium in een akasa euler VESA kastje kunnen. Dan is het passief dan goed stil, samen met 16gb RAM. TERW-DAN heeft een review van die kast met een 65 watt cpu en die bleef redelijk koel. Maar mischien is een i5 dan te hoog gegrepen. Of je zou bijvoorbeeld een xxxS i5 moeten pakken. Al lever je dan wel wat in op prestatie.

Eventueel een grotere kast met wat zwaardere hardware en dan intel wireles-display? of eventueel een langere HDMI kabel?

[ Voor 93% gewijzigd door Splitinfinitive op 14-04-2015 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
Splitinfinitive,ik werk vanuit de huiskamer, dit komt omdat ik bij een raam zit met uitzicht over de stad, ik vind dat heel inspirerend en gezelliger. Ik heb een goed lopend bedrijf (daarom is het budget ook niet het allerbelangrijkste) en ben daarom ook nog veel in de avond aan het werk, ik werk er dus veel op.

Momenteel neem ik met mijn Ultrabook + monitor ongeveer eenderde van onze eettafel in beslag (die 2.20m is). Dit komt ook omdat de Ultrabook en monitor nu naast elkaar staan. Ik kan prima zonder het tweede scherm (al is het handig), en zou dan b.v. een iets grotere monitor kunnen kopen.

Ik heb met de vrouw afgesproken dat ik in de woonkamer blijf werken mits het er fatsoenlijk uitziet ;)

Qua performance ben ik nu de Ultrabook gewend, en op zich is die snel genoeg, alleen loop ik tegen het geheugen en storage op, niet verschrikkelijk, maar kan beter. Het voordeel van de NUC is dus dat hij nog kleiner (belangrijk) is en dat ik qua performance er wat op voorruit ga (mooi meegenomen).

-- We waren tegelijk aan het replyen ;) ---

De Akasa kastjes zijn ook nog redelijk groot (en persoonlijk vind ik ze niet zo mooi), edoch bedankt voor de tip.

Overig is de Widi een goede tip, werkt dat een beetje? En ik kan weinig monitoren vinden met Widi support!

Als ik het goed begrijp vallen de meesten mensen over Core i7 U chip? Omdat deze dus eigenlijk relatief weinig performance levert? Ik vind dat best een goed punt, ik ga eens kijken wat het verschil is met niet U versies b.v. Vooral hoeveel voordeel dat in mijn dagelijkse werkzaamheden biedt.

[ Voor 22% gewijzigd door Snikker op 14-04-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Snikker schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 20:50:
Splitinfinitive,ik werk vanuit de huiskamer, dit komt omdat ik bij een raam zit met uitzicht over de stad, ik vind dat heel inspirerend en gezelliger. Ik heb een goed lopend bedrijf (daarom is het budget ook niet het allerbelangrijkste) en ben daarom ook nog veel in de avond aan het werk, ik werk er dus veel op.

Momenteel neem ik met mijn Ultrabook + monitor ongeveer eenderde van onze eettafel in beslag (die 2.20m is). Dit komt ook omdat de Ultrabook en monitor nu naast elkaar staan. Ik kan prima zonder het tweede scherm (al is het handig), en zou dan b.v. een iets grotere monitor kunnen kopen.

Ik heb met de vrouw afgesproken dat ik in de woonkamer blijf werken mits het er fatsoenlijk uitziet ;)

Qua performance ben ik nu de Ultrabook gewend, en op zich is die snel genoeg, alleen loop ik tegen het geheugen en storage op, niet verschrikkelijk, maar kan beter. Het voordeel van de NUC is dus dat hij nog kleiner (belangrijk) is en dat ik qua performance er wat op voorruit ga (mooi meegenomen).

-- We waren tegelijk aan het replyen ;) ---

De Akasa kastjes zijn ook nog redelijk groot (en persoonlijk vind ik ze niet zo mooi), edoch bedankt voor de tip.

Overig is de Widi een goede tip, werkt dat een beetje? En ik kan weinig monitoren vinden met Widi support!

Als ik het goed begrijp vallen de meesten mensen over Core i7 U chip? Omdat deze dus eigenlijk relatief weinig performance levert? Ik vind dat best een goed punt, ik ga eens kijken wat het verschil is met niet U versies b.v. Vooral hoeveel voordeel dat in mijn dagelijkse werkzaamheden biedt.
toon volledige bericht
Dat is begrijpelijk het oog wil ook wat. Ikzelf geef hier minder om omdat ik meestal toch naar het scherm kijk :P

WiDi zou ik niet weten een oud leraar van mij gebruikte het wel maar die zat alleen in een lokaal dus of het aansluiten veel werk is durf ik niet te zeggen. Tijdens de lessen ondervond hij wel geen problemen. En ik weet niet zeker maar volgens mij (hou er eentje van mij te goed want dit weet ik niet zeker) verkoopt intel ook van die dongels met hdmi welke widi ondersteunen. (het is gebaseerd op miracast dus eventueel qua scherm daar op filteren levert mischien meer hits op)

ah zo. dat maakt het wat duidelijker. Moah het naar mijn mening stomme aan de i7 U series is dat het gewoon een dual core is met hyperthreading, het enige verschil tussen de u i7 en de U i5 is het verschil in ghz (kort door de bocht). Wanneer je naar bijvoorbeeld een desktop i5 zou gaan krijg je 4 echte kernen, dat kan volgens mij voor VMs nogal wat uitmaken.

Maar als budget een minder probleem is, is een All-in-one geen oplossing, MSI, en Asus hebben naar mijn mening hier echt mooie oplossingen voor. En dan kan de footprint niet kleinere :) want je hebt alleen een scherm. Al zal je (wanneer mogelijk) de interne HD vervangen door een grote SSD. MSI had er volgens mij een waar je 2 harde schijfjes in kwijt kon. Alleen houd ik mij meestal niet zo bezig met all-in-ones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
Ik heb Widi bekeken, dat lijkt mooi, maar zo te zien niet echt ingeburgerd. Een All-In-One had ik helemaal nog niet aan gedacht, ook de moeite waard om eens te onderzoeken, ik zie wel een probleem b.v. als ik een ander scherm zou willen, of een van beiden verkopen, maar wel een idee ja!

- Edit -

All-In-One lijkt behoorlijk duur, en vaak zelf nog geheugen bijplaatsen dan en/of SSD plaatsen/verwisselen. Daarbij nadeel van niet los monitor/rest hardware wisselen, lijkt me geen goed idee. Ik wil ook mijn huidige monitor eerst nog houden! Toch bedankt voor de tip, dingen uitsluiten, zodat je later geen spijt krijgt is ook altijd goed.

[ Voor 38% gewijzigd door Snikker op 14-04-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Snikker schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:40:
Ik heb Widi bekeken, dat lijkt mooi, maar zo te zien niet echt ingeburgerd. Een All-In-One had ik helemaal nog niet aan gedacht, ook de moeite waard om eens te onderzoeken, ik zie wel een probleem b.v. als ik een ander scherm zou willen, of een van beiden verkopen, maar wel een idee ja!
Dat is een min punt ja, ik weet niet wat voor werk je doet, maar als kleur echtheid of een hoge resolutie belangrijk is. Kan een Mac een oplossing zijn. Meestal wel wat prijziger. maar hebben wel een degelijk scherm. Net even opgezocht, en die dongels worden wel verkocht.

Maar nu heb je weer wat onderzoeksvoer!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
En Snikker, ben je al wat verder gekomen, of ben je helemaal gedesillusioneerd door alle reacties?
Pagina: 1