VPS met CentOS en DirectAdmin Backup naar Synology

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 12:08
Hoi,

Ik heb een vps met ongeveer 15 websites.
Ik wil het naar mijn NAS backuppen. wat is beter naar de nas sturen of de nas het er af te laten halen?
dit zou wel nice zijn:
- alle home dirs (apart tarretje per gebruiker);
- alle databases (elke database als aparte tar);
- oude backup wordt verwijderd van DA server (om ruimte te besparen);
- mail verzenden met de resultaat van de backup.
- incremental backups

Iemand een frisse kijk hierop? aangezien ik veel heel oude topics en scripts vind op internet en ik niet de ervaring heb en in kan zien of dit nog veilig is en werkt.

Wellicht zijn er tweakers die dit al mooi geregeld hebben en het willen delen.

groet en alvast bedankt
arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelyn
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08 14:18
Dag Arjan,

Ik heb zelf een server draaien in een datacenter, en laat de backup pushen naar mijn NAS. Het maakt denk ik niet heel erg veel uit of je pusht of pulled, maar het voordeel is vooral dat ik hierdoor een mailtje krijg als de backup niet is gelukt (door bijvoorbeeld mijn NAS die uit staat -.-)

Ik draai de hele handel via webmin/virtualmin. Dit regelt eigenlijk alles wat je in je post aangeeft dat je zou willen instellen. Aangezien webmin/virualmin een frontend is wat werkt op basis van de bestaande config files e.d. (en standaard pakketten, al worden er wel een aantal geinstalleerd voor goeie werking) kun je dit natuurlijk ook handmatig helemaal opzetten. Ben ik zelf alleen een beetje te lui voor :P

If it ain't broken, fix it until it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 10:22
Omdat DirectAdmin niet echt over een mooie incremental backup systeem beschikt, maak ik hier gewoon dagelijks een full backup (Je kunt ze wel rsyncable maken trouwens).

Persoonlijk vind ik het wel fijn de DA backups te hebben, omdat er zelden de vraag komt om 1 file te herstellen, meestal moet het hele account hersteld worden.

Je zou kunnen beslissen elke week 1 keer een DA backup te maken dan dan dagelijks met rsync of een tool zoals bacula de user directories enzo te backuppen.

Wij werken trouwens een Pull systeem, op de backup server wordt een history begehouden, en worden alle tar files gecontrolleerd bij binnenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik gebruik maken van de backup functie van DirectAdmin. Dit aangezien, zoals al is aangegeven, je een e-mail krijgt indien de backup is mislukt.

Ik heb pas een script ontwikkeld waarmee het mogelijk is om DirectAdmin automatisch te laten backuppen i.c.m. een cronjob. Indien je interesse hebt, neem dan gerust contact met me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:50

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Kijk eens naar Duplicity. Kan mooie incrementele backups maken etc. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ikzelf draai elke nacht een full-backup van de /home dirs, databases, quota's, mailboxen op mijn VPS met Directadmin via de DirectAdmin API zelf, in een .sh-script naar een aparte FTP-server.

Het is dus niet incrementeel, maar als je daar behoefte aan hebt (en het wordt ook nog eens ge-tar'd, dus makkelijk te restoren in DA bij troubles) dan hoor ik het wel, dan kan ik het scriptje die ik heb er eventjes bijzoeken.

Notificaties komen ook meteen in het DA message-center op Admin niveau.

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 16-04-2015 00:13 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 12:08
super bedankt. ik ga een paar van jullie inputn proberen en heb een aantal een berichtje gestuurd.
Pagina: 1