Zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

• DaRKoNe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Heb al een paar topics bekeken m.b.t. zelfbouw NAS, maar heb toch wat ruggespraak nodig.

Momenteel heb ik een Netgear ReadyNAS Ultra 2, maar merk dat het voor mij als redelijk veeleisende gebruiker niet meer biedt wat ik ervan verlang.
Ik ben behoorlijk thuis in Linux/Unix dus ik wil de vrijheid die een zelfbouw NAS mij kan bieden zonder me zorgen te maken over garantie als ik zelf ga zitten grutten op het systeem.
Ik heb dus ook al een flink aantal wijzigingen doorgevoerd op mijn ReadyNAS die mijn garantie wellicht doet vervallen, maar loop nu echt tegen de beperkingen van het afgeslankte Debian-based ReadyNAS OS 4 aan.

Mijn belangrijkste eisen zijn:
- Energiezuinig (staat 24/7 aan)
- Streamen van 1080p video via Plex Media Server
- Compacte NAS/HTPC behuizing met ruimte voor (minstens) 4 HDDs

Budget voor de basiscomponenten ~250 euro, maar het gaat me voor nu alleen om de behuizing met componenten. Het moet alleen niet overkill wezen, het moet kunnen wat ik ervan vraag en meer ook niet. de opslag HDDs worden later toegevoegd en zullen waarschijnlijk 3TB HDDs worden.

Ik wil de NAS voornamelijk gaan gebruiken voor het streamen van video via Plex Media Server naar 2 televisies in huis. 1 TV heeft een Plex Client waarbij ik gewoon kan streamen zonder te hoeven transcoden, de andere TV zal met Plex via Chromecast gaan streamen (hier is dus wel transcoding voor nodig).
Voor het transcoden van één 1080p stream rekenen ze bij Plex 2000 PassMark punten, wellicht dat er in de toekomst nog één 1080p of 720p stream bij zal komen.

Overige taken: LAMP Server met een paar kleine websites, sabnzbd en openVPN server.

Mijn configuratie tot dusver:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 34,76€ 34,76
1ASRock B85M-ITX€ 75,90€ 75,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 67,95€ 67,95
1Kingston KTH9600CS/4G€ 30,89€ 30,89
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,45

Ik vraag me alleen af wat het stroomverbruik zal zijn, ik denk namelijk niet dat een PicoPSU toereikend zal zijn met 4 a 5 HDDs (1 OS disk van 320GB 2,5" 5400rpm + 4x 3TB in RAID).
De NAS staat 24/7 aan en ik zit eigenlijk niet te wachten op een dikke rekening van mijn energieleverancier aan het eind van het jaar :9

Mijn kant-en-klare NAS alternatief de QNAP TS-451 doet ~40 Watt met 4 disks op heavy load (bron: http://www.techpowerup.com/reviews/QNAP/TS-451/30.html), maar dan zit ik weer vast aan een 'gesloten' systeem en liggen de kosten op ~€ 465 voor een NAS zonder schijven.

Ik hoor graag wat jullie ideeën/suggesties zijn! ;)

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-01 14:56
Heb hier een ASRock Q1900DC-ITX met Freenas draaien. Met 3 HDD gebruikt het systeempje ongeveer 35 Watt. Op het Freenas ststeem heb ik Sabnzbd, Transmission, Sickrage, Couchpateto en Plex.

Plex draaid super goed, met 1 stream komt de cpu belasting niet boven de 10 % uit. Dus meerdere streams zijn goed mogelijk. Heb nog niet geprobeerd met transcoden.

Ik heb het op deze manier opgelost maar jou systeem die jij geconfigureerd hebt is niks mis mee.

Never fall in love with your own design!

• DaRKoNe
Ik heb ook zitten kijken naar een ASRock Q1900DC-ITX, maar daar struikel ik over de PassMark score van 1916 wat eigenlijk net niet toereikend is voor één 1080p transcode stream.
Daarom ben ik eigenlijk wel verplicht om voor een ITX mobo met losse CPU te gaan, voor nu heb ik het idee dat een Celeron G1820 voldoende is en zou ik in de toekomst kunnen upgraden naar een Core i3/i5 mocht het nodig wezen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:48

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Kijk ook even in het HP Proliant microserver topic, ik denk dat zo'n doosje voor 250 euro's een heel mooi kastje voor je is.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 13:16

donny007

Try the Nether!

Wat voor een storage/RAID-opstelling wil je gaan gebruiken?

Voor ZFS bijv. zou ik wat meer werkgeheugen nemen.

/dev/null

• DaRKoNe
Het is voornamelijk Media wat erop komt te staan, denk dat ik mijn huidige ReadyNAS zal gaan gebruiken voor documenten en foto's. Redundancy zal dan denk ik ook niet van toepassing wezen aangezien ik wellicht toch voor RAID-0 zal gaan en anders voor RAID-5.
Daarbij is memory niet de grootste kostenpost, voor iets van 30,- extra heb ik 8GB..
Q schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:49:
Kijk ook even in het HP Proliant microserver topic, ik denk dat zo'n doosje voor 250 euro's een heel mooi kastje voor je is.
Ik heb een beetje zitten kijken naar een servertje in dezelfde prijsklasse, maar dan zit ik met een CPU net iets boven de 2000 PassMark en 'slechts' 2GB geheugen..
Denk dat ik er beter aan doe om zelf iets in elkaar te schroeven, toch bedankt voor de suggestie!

[ Voor 42% gewijzigd door DaRKoNe op 13-04-2015 14:10 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Een systeem op "goed geluk" in elkaar rossen is vragen om een uitdaging.
vaak lever je op 1 of meer vlakken veel in.
- netwerk performance 1gbs realtek chip (in het echt 600MBS) vs intel chip (700 a 800MBS) scheelt al wat
- te weinig HD aansluit mogelijk heden (Goeie Raid add-on kaart = duur ) en SATA controller kan bagger zijn

Als je geluk hebt en je hebt goed ondersteunde en een soepele combo gekozen dan zou je nog steeds weinig kans hebben op (zeer goede) performance.

Uit ervaring kan ik zeggen dat een goeie kant-en-klaar nas (zie reviews) + raspberry PI 2 je veel meer plezier geeft.

Tja vanalles

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 13:02
Om even in te haken over je verbruik en of je een dikke energierekening aan het eind van het jaar krijgt: ik heb laatst nieuwe hardware gekocht om een zuinigere server te bouwen. Het vermogen ging van bijna 60 naar 33W. De kosten die ik bespaar op de energierekeningen zorgen ervoor dat ik de gekochte hardware in 5 jaar heb terugverdiend.
Daarom hoef je het natuurlijk niet te doen. Maar aan de andere kant vind ik het wel een prettig gevoel dat als iets 24/7 aan staat dat het niet teveel stroom vreet. :)

• DaRKoNe
Jolke schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:52:
Om even in te haken over je verbruik en of je een dikke energierekening aan het eind van het jaar krijgt: ik heb laatst nieuwe hardware gekocht om een zuinigere server te bouwen. Het vermogen ging van bijna 60 naar 33W. De kosten die ik bespaar op de energierekeningen zorgen ervoor dat ik de gekochte hardware in 5 jaar heb terugverdiend.
Daarom hoef je het natuurlijk niet te doen. Maar aan de andere kant vind ik het wel een prettig gevoel dat als iets 24/7 aan staat dat het niet teveel stroom vreet. :)
Wat zijn de specs van je server?
Ik betwijfel dat ik 33W ga halen met 5HDDs en een 300W voeding..

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 13:02
Zie inventaris: gallery: Jolke
Ik heb er slechts 2 schijven in en een SSD. Maar die 33W zou nog wel iets lager kunnen door de oude voeding die er nu inzit.

In jouw geval: reken per HDD op een watt of 5, dan kom je al op 25W uit.
Pagina: 1