Windows 8.1 Onvoldoende geheugen melding / pagefile SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:43
Beste Tweakers,

Ik heb een merkwaardig probleem. Mijn laptop:
-3rd gen i5 M
-gtx 630M
-8gb 1600mhz RAM
-128gb SSD

Ik krijg regelmatig de melding dat ik onvoldoende werkgeheugen beschikbaar heb. Het merkwaardige is dat ik die melding elke keer krijg als ik de computer een tijdje met rust laat.
Ik heb Cookie Clicker draaien en 30 minuten later wanneer ik terug kom loopt het niet meer verder en zijn er eventuele programma's afgesloten.
IE gebruikt slechts 150mb met 4 tabs open. Totaal 1.5/7.9GB gebruikt

-Volledig schone installatie van windows met geïnstalleerd: Steam, Elder Scrolls Online, Autoclicker Murgee.
-Melding kwam ook voor de schone installatie.
-Melding kwam ook voor voordat ik Cookie Clicker deed, vaak tijdens het spelen van games, maar minder vaak dan tijdens afk. Melding zag ik pas toen game was afgesloten.
-Slechts 20% ram in gebruik.
-Spelen met virtueel geheugen lost niks op.
-Event Viewer
Windows successfully diagnosed a low virtual memory condition. The following programs consumed the most virtual memory: MsMpEng.exe (1836) consumed 124952576 bytes, iexplore.exe (3332) consumed 114405376 bytes, and svchost.exe (888) consumed 88379392 bytes.
Hoe kan dit zo gebeuren? 8gb moet toch ruim voldoende zijn? De games die ik speel zijn bij lange na niet groot gezien mijn laptop dit ook niet aan kan.

Lost het hebben van virtueel geheugen dit op? Dit is toch schadelijk in combinatie met een SSD?

Bedankt voor de hulp. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Heilige Kaas op 13-04-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 22:42
Draai eens even een memorytest met memtest86+. Het klinkt namelijk als een probleem met je ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-10 12:59
Het niet hebben van een pagefile kan ook dit soort problemen veroorzaken. In mijn mening is het beter om een pagefile te hebben met een Aangepaste grote van 4GB (4096 MB) tot 4GB (4096MB) of in ieder geval waar de maximum en minimum grote hetzelfde zijn dan geen te hebben. Dit omdat deze dan ook niet gefragmenteerd raakt (niet dat, dat het probleem is bij SSD's) maar als het goed is wordt er met het geheugen wat jij hebt weinig naar de pagefile geschreven.

Mijn vraag hierbij is dus eigenlijk bestaat jouw schone installatie dus ook uit het volledig uitschakelen van de pagefile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het lijkt er dus op dat je last hebt van een memory leak ergens, iets dat onnodig enorme hoeveelheden geheugen gebruikt. Want zoals je zegt, 8 GB zou ruim voldoende moeten zijn. Kijk daarom eens in je event viewer naar meldingen over geheugen problemen. Wat ook wel iets is wat je op de achtergrond wilt laten lopen, is een programma dat bijhoud hoeveel geheugen elk proces gebruikt en bij een bepaalde treshold van totaal gebruikte geheugen (bijvoorbeeld vanaf 6 GB) een log aanmaakt waarin staat hoeveel welk proces inneemt. Desnoods laat 't middels een geluidje een alert genereren zodat je zelf direct kan kijken wat er aan de hand is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Vannacht hele nacht aangestaan zonder problemen. En nu na even ontbijten weer die melding.
Hero of Time schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:09:
Het lijkt er dus op dat je last hebt van een memory leak ergens, iets dat onnodig enorme hoeveelheden geheugen gebruikt. Want zoals je zegt, 8 GB zou ruim voldoende moeten zijn. Kijk daarom eens in je event viewer naar meldingen over geheugen problemen. Wat ook wel iets is wat je op de achtergrond wilt laten lopen, is een programma dat bijhoud hoeveel geheugen elk proces gebruikt en bij een bepaalde treshold van totaal gebruikte geheugen (bijvoorbeeld vanaf 6 GB) een log aanmaakt waarin staat hoeveel welk proces inneemt. Desnoods laat 't middels een geluidje een alert genereren zodat je zelf direct kan kijken wat er aan de hand is.
Die event viewer is nieuw voor mij, maar ik zie wel een message over Resource-Exhoustion. Maar wanneer ik kijk staat iexplorer op de 2e plek met 132mb en MsMpEng op de eerste plek met 134mb.
Starke schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:08:
Mijn vraag hierbij is dus eigenlijk bestaat jouw schone installatie dus ook uit het volledig uitschakelen van de pagefile?
Deze staat op 0. Heb hem nu op 4 GB gezet, maar dit kan echt geen kwaad voor mn ssd?
lamadingdong schreef op zondag 12 april 2015 @ 19:43:
Draai eens even een memorytest met memtest86+. Het klinkt namelijk als een probleem met je ram.
Gedaan, en geen problemen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pas vanochtend gezien, maar iets om te onderzoeken: Thralas in "RAM vol, pc freezes". Kijk naar de link die in deze post staat. Hopelijk ben je niet getroffen hierdoor, maar kan wel wat verklaren voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik had page file aangezet 4gb/4gb en dat loste niks op, nu maar kijken of het werk als ik het systeem laat kiezen.
Hero of Time schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:17:
Pas vanochtend gezien, maar iets om te onderzoeken: Thralas in "RAM vol, pc freezes". Kijk naar de link die in deze post staat. Hopelijk ben je niet getroffen hierdoor, maar kan wel wat verklaren voor je.
Dit probleem lijkt niet echt op wat ik heb, gezien mijn ram altijd rond de 20% aangeeft. Maar ik zal dat Paged Pool eens onderzoeken

Dit staat bij de event viewer als info. Daaronder een aantal meest vereisende processen.
Ik heb voor het gemak overal 6 nullen afgehaald zodat de getallen hieronder in Mb's zijn.
(non)PagedPool is niet groot, maar mijn physical memory word wel bijna maximaal gebruikt, vreemd.

SystemCommitLimit 12741

SystemCommitCharge 12727

ProcessCommitCharge 862

PagedPoolUsage 231

PhysicalMemorySize 8446

PhysicalMemoryUsage 8077

NonPagedPoolUsage 86

Processes 50

En event viewer zegt dit over de warning
Windows successfully diagnosed a low virtual memory condition. The following programs consumed the most virtual memory: MsMpEng.exe (1836) consumed 124952576 bytes, iexplore.exe (3332) consumed 114405376 bytes, and svchost.exe (888) consumed 88379392 bytes.

[ Voor 12% gewijzigd door Heilige Kaas op 13-04-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Deze melding wordt normaal gesproken veroorzaakt door te weinig virtueel geheugen. Ik zou het RAM geheugen + 10% nemen als hoeveelheid. Minimum en maximum hetzelfde, niet door Windows laten beheren. Want je wilt weten hoeveel schijfruimte je vrij hebt op een SSD.

En de pagefile moet op de SSD staan. Pagefile acties zijn vooral lees acties. Uit mijn hoofd minimaal 10 keer zoveel of meer.
En slijtage van een SSD is geen issue meer met huidige SSD's, bekijk dit soort tests maar eens:
http://ssdendurancetest.com/
http://techreport.com/rev...nt-two-freaking-petabytes

Pagefile op de SSD!

[ Voor 8% gewijzigd door oheng op 13-04-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Mijn SSD is wel de Samsung 830 nog.
Ik zal nog wat meer spelen met de pagefile. Het rare is trouwens dat die melding hierboven in die quote de hoeveel virtual memory aangeeft, en dus niet de processen op mijn RAM, kan dat kloppen?

Hoe kan ik mijn RAM monitoren en loggen? Kijken of daar iets mee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Heilige Kaas schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:39:
Mijn SSD is wel de Samsung 830 nog.
Ik zal nog wat meer spelen met de pagefile. Het rare is trouwens dat die melding hierboven in die quote de hoeveel virtual memory aangeeft, en dus niet de processen op mijn RAM, kan dat kloppen?

Hoe kan ik mijn RAM monitoren en loggen? Kijken of daar iets mee gebeurt.
Liever de 830 dan de 840 IMHO. Die heb ik vanaf het begin niet gemogen met dat inferieure TLC geheugen.

Je zou eens Proces Explorer kunnen gebruiken: https://technet.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/bb896653
of RAMmap?: https://technet.microsoft.com/en-us/library/ff700229.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Superfetch ook uitgeschakeld?

Zo maar een gedachte...

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Superfetch zal niet in de weg gaan zitten hiermee. Het cached alleen maar en geeft geheugen vrij als 't nodig is. Je zal daarom door een overactieve superfetch nooit zonder geheugen moeten komen te zitten waardoor Windows processen gaat killen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik dacht er vanaf te zijn na wat gespeeld te hebben met de vram, maar nee..

Weer een melding.

Iemand enig idee hoe ik de ram kan loggen?

Damn hier klopt echt niks van. Rond een uur of 8 de event: Minimum virtual memory is too low, windows increases minimum.
Paar minuten later weer de bekende event: Resource Exhoustion Detection. Windows detected a low virtual memory condition.

Maar dat is het gekke niet. Ik heb de vram laten controleren door windows. Currently allocated: 22gb!!!
Dus virtual ram gaat maar helemaal uit.

Notitie: Ik gebruik op dit moment een getorrente windows omdat die makkelijker te downloaden zijn dan officiële. maar kan dit er mee te maken hebben? Op mijn vorige installatie had ik het eerste jaar ofzo nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de checksum niet overeenkomt met de waardes die MS heeft gegeven voor hun officiële ISO bestanden, dan is er met enige zekerheid mee gerommeld. Daarom altijd officiële media gebruiken. Je hebt Windows gekocht en daar zit media bij. Gebruik 't dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Maar waar download ik die? Het gaat om een key bij de laptop en die lijkt niet zomaar geaccepteerd te worden.
Ik ga dat zeker eens proberen, en anders ben ik bang dat mijn moederbord iets raars doet met mijn ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Die werkt alleen voor retail keys IIRC, niet voor OEM keys die bij een laptop komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heilige Kaas schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:15:
Maar waar download ik die? Het gaat om een key bij de laptop en die lijkt niet zomaar geaccepteerd te worden.
Ik ga dat zeker eens proberen, en anders ben ik bang dat mijn moederbord iets raars doet met mijn ram
Er zijn genoeg sites die de checksum hebben gepost. Je zou 't ook kunnen checken met de MSDN pagina zelf: MSDN: MSDN Subscriber Downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Heilige Kaas schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:27:
Ik had page file aangezet 4gb/4gb en dat loste niks op, nu maar kijken of het werk als ik het systeem laat kiezen.
Je moet je page file gewoon door het systeem laten managen, andere keuzes zijn in de meeste gevallen onverstandig.
SystemCommitCharge 12727
ProcessCommitCharge 862
PagedPoolUsage 231
NonPagedPoolUsage 86
Dat is op z'n minst vreemd te noemen. Een ruime 12G committed, maar niet aan processen noch de kernel pools. Wie het weet mag het zeggen.

Ik kan die counters verder niet helemaal plaatsen, dus misschien is het handig als je wat screenshots post?

Task Manager -> Performance -> CPU + Memory
Resource Monitor -> Memory (sorteren op kolom commit)

Kijk ook even rond of je zelf ziet waar het geheugen blijft.

Gebruik je verder iets van antivirus? Of misschien Samsung's RAPID? Zoja, zet het eens tijdelijk uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 17-04-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:59
oheng schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 00:29:
[...]

Die werkt alleen voor retail keys IIRC, niet voor OEM keys die bij een laptop komen.
Het werkt juist voor OEM keys die al in de bios gebakken zijn, ik heb hier al een aantal laptops op die manier van een schone install voorzien. Dus waar jij die wijsheid vandaan haalt weet ik niet, maar kloppen doet het niet.
Pagina: 1