Nieuwe SSD extreem traag, DOA?

Pagina: 1
Acties:

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:16

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Momenteel ben ik 2 computers in elkaar aan het zetten voor een kleine bibliotheek van vrienden van me. Twee hiervan zijn identiek aan elkaar, mobo: ASRock H81M-VG4, CPU: Intel Celeron G1840, Trancend SSD en 4GB Geil RAM. De ene werkt perfect, en draait lekker. De ander daarentegen begon kuren te vertonen tegen het einde van de Windows installatie. Alles ging enorm traag, en het 'personalizing settings' duurde ongeveer 3 kwartier. Ik besloot toen de schijf te formatteren met diskpart en vervolgens Windows opnieuw te installeren, echter loste dit niets op. 3 her-installaties verder blijft de PC hartstikke traag. De CPU-load en RAM gebruik blijven behoorlijk laag, maar toch verloopt alles stroperig en moet je soms tot 15 minuten wachten tot iets opent. Windows starten duurt ongeveer 45 minuten.

Eerst heb ik de RAM module uitgewisseld, maar daar bleek het issue niet in te zitten. Zojuist heb ik de SSD van de andere PC aangesloten, en nu draait alles soepeltjes, zoals het zou moeten. Ik denk dus dat het probleem in de SSD zit.

Voor ik deze als DOA aangeef en terugstuur, zijn er nog dingen die ik vergeten kan zijn, waardoor het probleem makkelijk verholpen kan zijn? Instellingen in de BIOS, etc.? Of anders een check die ik op de SSD kan laten lopen zodat ik kan aantonen dat daar het probleem in zit bij de winkel (niet echt ervaring mee)?

Alle input is welkom, alvast bedankt :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gewoon de SSD zo snel mogelijk terugsturen, of nog beter, omwisselen voor Crucial's.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-01 13:12
Zou eerst een de SMART settings bekijken, als die niet goed zijn kun je een uitdraai ervan meeleveren met je RMA

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt dus de ssd gewisseld en toen ging de trage computer wel? Dan is het simpel en is de ene ssd gaar.

Omruilen dus, of nog beter, wissel hem om voor een goede ssd (crucial mx ).

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
mad-dog schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:01:
Zou eerst een de SMART settings bekijken, als die niet goed zijn kun je een uitdraai ervan meeleveren met je RMA
Kun je een normale SMART test runnen op een SSD? Niet zo veel ervaring mee ;)

Ruilen voor een Crucial wordt hem helaas niet. Ze hebben niet echt een ruim budget, en Crucial ligt daar dus buiten. Voor de hoofdcomputer heb ik gelukkig wel een MX100 van 128GB kunnen plaatsen :)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

LankHoar schreef op zondag 12 april 2015 @ 14:57:

Voor ik deze als DOA aangeef en terugstuur, zijn er nog dingen die ik vergeten kan zijn, waardoor het probleem makkelijk verholpen kan zijn? Instellingen in de BIOS, etc.? Of anders een check die ik op de SSD kan laten lopen zodat ik kan aantonen dat daar het probleem in zit bij de winkel (niet echt ervaring mee)?

Alle input is welkom, alvast bedankt :)
Je OS starten van een gezonde SSD, dan voor de crap SSD gewoon aantal benchmarks draaien. AS-SSD en ATTO disk benchmark zijn over algemeen genoeg om een goede indicatie te geven aan een shop.

Komen uit die benchmarks wel goede waardes, dan mag je achter je hoofd gaan krabben :P

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 12-04-2015 16:22 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
andere sata kabel proberen (wanneer je dat niet al gedaan hebt door SSD's van computer te wisselen)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
BartNL schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:10:
andere sata kabel proberen (wanneer je dat niet al gedaan hebt door SSD's van computer te wisselen)
Ook een goede, maar heb met swappen van SSD dezelfde kabel gebruikt, dus die is in orde.

Ga hem zometeen in mijn eigen kast hangen en dan wat benchmarks draaien zoals Swordlord adviseert. Ben benieuwd wat er uit komt, en hoe lang het duurt voor ik een nieuwe SSD krijg van de winkel.

Thanks voor de input! :)

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 22:56
Jeroenneman schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:00:
Gewoon de SSD zo snel mogelijk terugsturen, of nog beter, omwisselen voor Crucial's.
Heb zelf ook een paar Transcend SSD's welke prima werken, zonder wat voor problemen dan ook. Ik ga toch ook niet zeggen van "Crucials zijn slecht, ruil hem om naar een Transcend".

Heb ook 2 Crucials gehad welke DOA waren....., heb 2 nieuwe gekregen en geen problemen meer. Dit is wss hetzelfde met de transcend SSD's

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
LankHoar schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:17:
[...]

Kun je een normale SMART test runnen op een SSD? Niet zo veel ervaring mee ;)
Gewoon even een tooltje als Crystaldiskinfo gebruiken om de S.M.A.R.T. data uit te lezen.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2vccm68.png

Lijken me nou toch niet hele rare resultaten, of wel? Wel maf dat de read snelheid bij 4K gewoon langzamer is dan de write.

Hoe verkoop ik dit aan de winkel?

Ojah, de SMART laat allemaal waardes van 100 zien (en alles is groen).

[ Voor 14% gewijzigd door LankHoar op 12-04-2015 18:12 ]

• da_PSI
Er is volgens mij een firmware update... let me check..

http://in.transcend-info.com/Support/Software-10/

wss is er via hun tool een update beschikbaar. Ik had 3-4 weken geleden een firmware update voor de Transcend SSD's welke ik in gebruik had.

[ Voor 64% gewijzigd door da_PSI op 12-04-2015 18:48 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

LankHoar schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:11:
[afbeelding]

Lijken me nou toch niet hele rare resultaten, of wel? Wel maf dat de read snelheid bij 4K gewoon langzamer is dan de write.

Hoe verkoop ik dit aan de winkel?

Ojah, de SMART laat allemaal waardes van 100 zien (en alles is groen).
Dat is een normaal functionerende drive, aangesloten op een sata-300 controller, wat ik zo zie.

4k waardes kloppen ook gewoon hoor. Ik kan je tot slaapwekkende verveling uitleggen hoe en wat. Maar simpel gezegd, 4k reads hebben wat limitaties vanuit de SATA commando structuur, waar writes minder last van hebben.

Dit ga je dus niet zomaar verkocht krijgen bij een winkel als een drive die het niet doet.

Kun je voor de goede orde een screenshot van je SMART waardes via crystaldisk info hier eens posten?

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 12-04-2015 19:15 ]

• Reepje
  • Niet online
Om te beginnen zou ik hem wel aan een sata3 hangen, niet aan sata2.
Ook kan je de ASssd waarden van de goede disk vergelijken met de foute disk. Je moet ze dan wel alle twee aan dezelfde sata poort hangen, je hebt 2 sata3 poorten, dat kan dus geen probleem zijn.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Swordlord schreef op zondag 12 april 2015 @ 19:08:
[...]

Dat is een normaal functionerende drive, aangesloten op een sata-300 controller, wat ik zo zie.

4k waardes kloppen ook gewoon hoor. Ik kan je tot slaapwekkende verveling uitleggen hoe en wat. Maar simpel gezegd, 4k reads hebben wat limitaties vanuit de SATA commando structuur, waar writes minder last van hebben.

Dit ga je dus niet zomaar verkocht krijgen bij een winkel als een drive die het niet doet.

Kun je voor de goede orde een screenshot van je SMART waardes via crystaldisk info hier eens posten?
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/21bk4r8.png

There you go, sir!

Ik heb zelf een vrij oude PC (vorige maand overgekocht van een collega), zou best kunnen dat daar Sata 2 kabels aan hangen. Daar waar de schijf in komt zit natuurlijk wel Sata 3 :) ik test hem overigens niet in die wel werkende setup omdat ik daar alle kabels erg netjes heb weggewerkt. Volgende keer dus even wachten tot alles daadwerkelijk goed werkt 8)7

@da_PSI: zojuist even die tool gedownload, maar die zegt dat ik al de laatste firmware heb. En ook de scan die ik daar kan uitvoeren (geen idee wat voor, staat er niet bij?) zegt dat de schijf in orde is.

[ Voor 20% gewijzigd door LankHoar op 12-04-2015 21:30 ]

• Reepje
  • Niet online
Een sata kabel is een sata kabel, het is niet zo dat er sata2 en sata3 kabels zijn.

• da_PSI
Even contact opnemen met Transcend ;)

http://nl.transcend-info.com/support/contact

Kan er niet teveel over zeggen ivm werk..

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
da_PSI schreef op zondag 12 april 2015 @ 22:02:
Even contact opnemen met Transcend ;)

http://nl.transcend-info.com/support/contact

Kan er niet teveel over zeggen ivm werk..
Zojuist even gebeld. De telefoniste verwees me, voor ik mijn verhaal kon doen, door en gaf me een e-mailadres, gezien ik eindgebruiker ben. Dat maar even mailen dan.

Of gewoon de shop proberen, en het verhaal gewoon uitleggen.. Ze zullen natuurlijk terug vallen op de benchmarks. Als ik dan aangeef dat het issue alleen binnen Windows plaatsvind, zullen ze daar vast geen genoegen mee nemen. Zouden ze dat dan ook gaan testen?

Bah, vervelend zo..

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Voor de mensen met interesse: inmiddels de SSD zonder problemen kunnen ruilen bij de winkel na het verhaal uitgelegd te hebben. De nieuwe werkt prima en probleem is dus opgelost :)

Pagina: 1