Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Twijfel tussen twee prijsklassen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een ( tweedehands) laptop en heb al een aantal leuke modellen gevonden. Ik ben echter aan het twijfelen over wat ik nodig heb, wat ik graag wil hebben en wat ik wil/ moet betalen om iets te krijgen waar ik tevreden mee ben. Daarom heb ik graag jullie advies over wat het beste is om te halen in mijn situatie.

TL;DR
Ik ben op zoek naar een portable laptop met goede bouwkwaliteit, accuduur en toetsenbord die vijf jaar mee kan. Ik heb beneden vier laptops gevonden tot nog toe die misschien goed zijn, maar ik kan niet inschatten wat ik nodig heb om vijf jaar door te komen. Wat raden jullie me aan?

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik wil de laptop gebruiken als desktopvervanger. Op het moment heb ik een behoorlijke game-PC met vier schermen, een grote 5.1 set en alles erop en eraan. Ik merk echter steeds meer dat het met te veel tijd en ruimte inneemt. Ik wil minder achter het ding gaan zitten, het moet er netter uit zien en het moet minder ruimte innemen.

Wat ik ermee ga doen: films kijken, tekstbewerken, Excel gebruiken, veel internetten ( veel tabs open,) multitasken, downloaden, eigenlijk redelijk gewoon gebruik. Daarbij moet ik wel noteren dat ik veel programma's tegelijk gebruik en veel tabs open heb.

Behalve dit is de kans groot dat ik dit jaar een opleiding ga doen waarbij Solidworks gebruikt wordt. Dit moet dan dus ook vlekkeloos lopen. Gamen is leuk, maar geen must.

Ik wil ook twee externe schermen aansluiten op de laptop, om meerdere programma's tegelijk te kunnen gebruiken. Verder wil ik er nog wat random randapparatuur op aansluiten, maar dat zal geen probleem zijn.

Nog een belangrijk iets is dat het een vaste eis is dat het ding minimaal 5 jaar mee gaat. Zonder gezeur, gezeik of gedoe. Ik ben verder zuinig op mijn spullen en doe geen gekke dingen ermee, dus daar zal het niet aan liggen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Lastig te zeggen. Ik vind het erg lastig om in te schatten wat ik aan hardware nodig heb, wat ik aan hardware wil, en wat dat dan moet kosten. Ik laat deze even open, maar over het algemeen geldt dat hoe minder het kost hoe beter het is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja. Daarom wil ik maximaal een 16 inch scherm, en moet hij niet al te zwaar zijn. Het liefst heb ik zelfs geen losse laptoptas nodig maar kan hij mee in een rugzak. Ik ben alleen bang dat het lastig wordt om aan die eis te voldoen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik ben een levenslange Windows-gebruiker, maar het design, de bouwkwaliteit en de accuduur van Apple blijft om bij te kwijlen. Verder vind ik de meeste laptops van Dell mooi en heb ik goede ervaringen met Lenovo.

Nog wat andere eisen:

- Minimaal een FHD scherm
- Een accuduur van minimaal vijf uur is gewenst
- Goed toetsenbord
- Goede bouwkwaliteit
- Snel, stabiel en zonder gezeur
- Minimaal 8GB RAM
- SSD van minimaal 120GB
- Mooi uiterlijk ( ik heb echt een hekel aan laptops met een slecht, lelijk of niet ergonomisch design)
- Niet te zwaar, te groot of te dik
- Graag een backlit keyboard

Wat ik zelf gevonden heb:

V&A aangeboden: Dell Latitude E6320 i5-4GB-250GB (evt SSD)
Bij deze zou ik dan voor de 8GB RAM en de 160GB SSD gaan. Dat maakt de prijs dan 289 euro.
- Goedkoop
- Draagbaar
- Stevig
- Goed toetsenbord
- Ik vind hem mooi
- Moet de 4 uur op een accu wel halen
- Twijfel: is hij snel genoeg voor mij? Gaat hij vijf jaar mee?
- Nadeel: lage resolutie

V&A aangeboden: Dell Inspiron 15R SE (incl SSD)
- Betaalbaar
- Mooi scherm
- Goede bouwkwaliteit, toetsenbord, design
- Kan enigszins gamen
- Nadeel: biedt weinig méér dan de vorige
- Twijfel: is hij snel genoeg, en haalt hij de vijf jaar?

V&A aangeboden: Dell XPS 15 (9530-8291)
- Ik vind hem mooi
- Weer goede bouwkwaliteit, tobo, design
- Erg mooi scherm
- Snelle hardware
- 16GB RAM
- 512GB SSD
- Kan nog een beetje gamen
- Nog erg nieuw
- Vraag: schaalt Solidworks en de rest ondertussen goed op hoge resoluties zoals deze?
- érg duur, zeker voor mij. Ik héb het geld wel, maar wil ik het er aan uitgeven? Is het het waard?

V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 15,4" Retina 2,7GHz 16GB 512GB (2013)
Deze advertentie klopt niet helemaal met de specs, volgens mij heeft de verkoper de verkeerde gelinkt. Ik denk dat hij, aan de hand van de specs, deze bedoelde.
- Fikse i7, 16GB RAM, 512GB SSD
- Mooi design, bouwkwaliteit, accuduur, toetsenbord, scherm
- Kan een beetje gamen
- Nadeel: nog duurder dan de vorige
- Vind ik OSX wel goed? Er is natuurlijk altijd nog Bootcamp, dus op zich kan ik altijd overschakelen.

Drie dilemma's dus:
- De goedkoopste Dell lijkt me goed genoeg en een leuk dingetje, maar eigenlijk wil ik de Macbook. Ook wil ik er vijf jaar mee kunnen doen; kan dat, en zo ja, met welke?
- De prijs: meer dan duizend euro is een behoorlijke bak geld die ik niet zomaar wil uitgeven. Het moet in één keer goed gaan. Kan ik toe met een paar honderd euro of zal ik in de buidel moeten tasten?
- OSX of Windows? Mijn laatste ervaring met OSX was op een Powermac G5, dus dat is niet meer representatief. Op zich kan er ook Windows op de Mac, maar dat is eigenlijk niet wat je wilt als je een Macbook koopt.

Dus, ik hoor graag jullie meningen over wat hier de beste optie is. Met al mijn eisen en overwegingen, wat is de optimale laptop?